15.03.2004 00:34, Rester, Komentárov: 0
Gothic 2

Gothic 2

Role Playing Game je mnohými uznávaný ako kráľovský herný žáner. A v ňom zvádza boj o pomyselný trón aj séria Gothic. Pre veľa RPG pozitívnych je to cesta víťazného ťaženia. Taste meče a vstúpte do tohto fantasy sveta...

Príbeh priamo naväzuje na prvý diel, takže dobrodružná cesta nášho hrdinu začína oveľa skôr ako dôjde k zničeniu obrovskej nepreniknuteľnej bariéry robiacej z celého územia väzenie. Všetkému predchádza vojna medzi ľuďmi a škretmi, kráľovstvo Myrtana napadnú hordy krvilačných orkov a začína pustošenie dovtedy prekvitajúcej krajiny. Aby boli ľudia schopní odolávať presile nepriateľa, museli začať kovať zbrane a zbroj z magickej rudy, ktorú získavali v bani pri meste Khorinis. Kráľ Rhobar sa rozhodol využívať na túto ťažbu väzňov a povolal najlepších mágov k vytvoreniu magickej bariéry, ktorá by znemožnila útek väzňov z danej lokality. Niečo ale nevyšlo podľa predstáv mágov a magická bariéra nadobúda niekoľkokrát väčšie rozmery ako bolo pôvodným zámerom a pohltí značnú časť sveta. Samotní mágovia zostávajú uväznení vo vnútri, kráľ stráca kontrolu nad týmto územím a situácia sa mu vymyká z rúk. Väzni okamžite využijú nové okolnosti a preberajú kontrolu nad ťažbou rudy. Rhobar v záujme získavania tejto (pre celú krajinu mimoriadne zlých časoch) strategickej suroviny je nútený s väzňami vyjednávať a obchodovať. Tak vzniká vo vnútri bariéry samostatný mikrosvet s členitou hierarchiou ľudí, od prostých kopáčov rudy po takzvaných rudobarónov, ktorí si vďaka rude zariadili luxusný a bezstarostný život. Niet sa preto čomu čudovať, že im takto zorganizovaný svet a život vyhovoval. Prestalo sa to však páčiť veľkej skupine väzňov, čo malo za následok vznik troch frakcií. Starý tábor, ktorému súčasný stav vyhovoval, Nový tábor a Bažinný tábor v ktorých prvoradým cieľom ich obyvateľov bol únik z tohto uzavretého sveta. A práve v ňom sa ocitne aj náš práve odsúdený hrdina, ktorý všetko snaženie sústreďuje na zničenie bariéry, čo sa mu vo finále prvej časti aj podarí.

Druhé pokračovanie príbehu začína tam kde prvé končí. Náš hrdina poráža obrovskú príšeru Sleepera, ktorý sa prepadáva do svojej dimenzie aj s bariérou. Všetko ale nevyšlo podľa predstáv a náš hrdina končí zavalený pod troskami stavby a naviac posledný výkrik beštie privoláva armádu temnôt. Svet nanovo začínajú pustošiť nielen orkovia, ale aj oveľa nebezpečnejší draci. Beznádejnú situáciu nášho hrdinu vyrieši Xardas, ktorý ho pomocou svojich magických schopností zachraňuje a osvetlí mu novo vzniknutú situáciu vo svete. Ten je sužovaný nielen nájazdmi drakov, ktorých sem povolal Sleeper v momente svojej skazy, ale aj rozbrojmi medzi obyvateľstvom, ktoré sa opätovne rozdelilo na frakcie. Kráľovské mesto Khorinis, Onarovu farmu a ním najatých žoldnierov, ktorí odmietajú slúžiť mestu a tretiu skupinku tvoria mágovia. Náš hrdina sa opäť stáva akýmsi vyvoleným, ale opätovne začína, čo sa týka jeho ťažko nadobudnutých vlastností úplne od nuly. Xardasovi sa podarilo zachrániť len jeho holý život. Aby sme svet uchránili pred novou hrozbou, prvou úlohou pre nás bude zisk dôležitého artefaktu Innosovho oka, ktorého moc nám okrem iného pomôže prinavrátiť niektoré vlastnosti. Príbeh nás zavedie aj do pôvodného sveta jednotky, čiastočne zmenšeného, ale hlavne spustošeného nájazdmi votrelcov. To sa vpíše hlbokými brázdami nielen na vzhľade krajiny, ale aj na psychike jej obyvateľov, ktorým sa podarilo prežiť. Preto aj na pôvodne pyšnom hrade nájdeme teraz len beznádej a strach. Dej hry sa opäť skladá zo šiestich kapitol. Zaujímavosťou je, že stretneme aj niektorých našich známych z bývalej väzenskej kolónie.

Ako v jednotke, aj tu nás po čase čaká podstatné rozhodnutie, k akej frakcii sa pridáme. Je to dôležité aj pre smerovanie našej postavy hlavne pri rozdeľovaní znalostných bodov, lebo možnosť ich zisku je samozrejme nedostatočný pre všetky vlastnosti. Gothic 2 si ponechal unikátny systém vývoja z jednotky, čo je len dobre. Od smerovania postavy k jednotlivým frakciám, cez zvyšovanie základných vlastností a znalostí postavy, ktorých rast nám zabezpečí vhodný učiteľ za určitý poplatok či službu, pričom z našej strany je potrebné dostatočné množstvo skúsenostných bodov. Niektoré znalosti sa dajú získavať aj z kníh a zvitkov. Základnými, postupne sa rozvíjajúcimi vlastnosťami sú - sila, obratnosť a magická energia, neskôr získavame znalosti ako odomykanie zámkov, tvorba rún, alchýmia, odnímanie rôznych trofejí zo zvierat (kože, pazúry, rohy...) a z remesiel napríklad kováčstvo. Zakrádanie sa, či plávanie a potápanie v plnej zbroji patrí tak isto k ďalším možnostiam našej postavy.

Použitie zbraní je tradičné, delia sa na boj na blízko (jednoručné a obojručné) a na diaľku (luky a kuše). Pri útoku a obrane zblízka je veľmi dôležitý smer a načasovanie útoku, v závislosti od našich znalostí v používaní zbraní. Na boj zblízka je veľmi dôležitá sila a na diaľku obratnosť. Za pomoci vhodného učiteľa a skúsenostných bodov zvyšujeme svoje majstrovstvo v ich ovládaní. Body získavame nielen vďaka častým bojom, ale aj plnením rôznych povinných a nepovinných questov. Tie sú skutočne dobre prepracované, nerobíme v nich len akéhosi poslíčka, ale plníme skutočné úlohy, kde v mnohých prípadoch dôjde na dôležitosť dobrého diplomatického jednania prostredníctvom vhodne volených otázok či odpovedí. Aj napriek ich množstvu sú vždy pestré a originálne a nikdy nie sú nudné. Ľudia ktorých pri ich plnení stretávame majú vlastný osud a svoje trápenia. Na rozdiel od jednotky niektoré úlohy majú vplyv na iné a tak sa ku niektorým z nich ani nedostaneme, prípadne sa zmenia dané možnosti. Napríklad ak zlodeja nielen chytíme ale aj udáme, znemožní nám to neskôr vstúpiť do gildy zlodejov a plniť ich úkoly. Ale na druhej strane strácame „bodíky“ ako „ochrancovia poriadku“. Že voľba medzi základnými frakciami ponúkne niektoré rozdielne questy a znalosti je prirodzené, patrí to k najväčším ťahákom na opakované hranie. Obchodovanie prebieha formou výmeny, napríklad u kartografa si musíme skôr či neskôr kúpiť mapky pre lepšiu orientáciu v tomto veľkom a členitom svete. Ovládanie hry zostalo prakticky totožné s prvým dielom a tým čo to vyhovuje, majú možnosť v nastaveniach zvoliť si ovládanie ako v Gothic 1. V hre ponachádzame obrovské množstvo predmetov, ktoré bez problémov pojme neobmedzený inventár. Aj toto zaraďuje Gothic ako akčné RPG, ktoré je na rozdiel od „hardcore“ značne zjednodušené vo všetkých typických aspektoch žánru, či už ide o rôzne znalosti, odbornosti alebo detaily vlastnej osobnosti... Náš hrdina dokonca nepotrebuje spať, piť, jesť - len na doplnenie životnej energie po boji v prípade zranenia. Menej je naozaj niekedy viac a možno aj v relatívnej „jednoduchosti“ je sila tejto hry, ktorá je práve v takejto forme neuveriteľne pútavá a zábavná.

V grafickom spracovaní hry sú zmeny k lepšiemu viditeľné už na prvý pohľad. Prostredia sú oveľa detailnejšie, nahustené rôznymi objektmi a predmetmi. Nádherné a kvalitné textúry, rôzne nové efekty (napríklad hmla) určite nezostanú bez povšimnutia. To všetko dohromady vytvára prekrásne scenérie neuveriteľne členitej krajiny, v ktorých budeme ešte dlho nachádzať rôzne neznáme zákutia. Na prírodné scenérie majú vplyv aj východ či západ slnka alebo reálne vyzerajúce náhle zmeny počasia. Zloženie zvieracej ríše je až na pár pridaných noviniek, zhodné s jednotkou. Vlci, psy, tieňové šelmy, rôzne druhy škodcov, ale aj pátrači, golemovia, draci a celá pestrá paleta tunajšej fauny sa nám postará o dostatočné množstvo akčnej zábavy. To všetko znásobuje pocit akoby „skutočnej“ krajiny a jej žijúcej prírody. Pôvodný grafický engin sa dočkal značných vylepšení. Obrovský, detailný herný svet, je oproti jednotke viac ako dvakrát väčší, opäť bez otravných loadingových obrazoviek (okrem prechodu medzi starým a novým svetom). Na herný charakter sa pozeráme pohľadom tretej osoby a jeho spracovanie, ako aj modely NPC postáv sú na slušnej úrovni. Na výbornú hodnotím aj použitý priestorový zvuk. Poteší aj skvelý dabing postáv. Použitá hudba je skôr priemerná, ale v jednotlivých situáciách pôsobí vhodne a nikdy nie rušivo. Hardwarovo ide o pomerne náročnú hru najmä na použitie dostatočného množstva operačnej pamäte, jej veľkosť na hranici 512 MB je veľmi podstatná pre pohodové hranie.

V celkovom hodnotení tejto hry sa nedá hovoriť inak ako v superlatívoch. Gothic je jeden obrovský virtuálny svet, v ktorom každý jeho obyvateľ žije svoj vlastný život, kde reálne funguje denný cyklus. Bežný obyvateľ sa rovnako ako my ráno vyberie do práce, stretáva sa debatuje so známymi, večer ide do krčmy a nočnou hodinou, ako každý poriadny občan ide spať. Aj takéto drobnosti prispievajú k dokonalej atmosfére. Herný čas sa podľa spôsobu hrania pohybuje od 40 až 80 hodín. Aj napriek času, ktorý táto hra vyžaduje a jej nadpriemernej obtiažnosti dokáže upútať každého kto čo i len trochu holduje žánru RPG. Ako vraví staré klišé - hry tohto rangu sa nehrajú, ale žijú. Na pokračovaní tohto majstrovského diela sa už pracuje, takže aj na záver druhého dielu naviaže pokračovanie tretie. Záver dvojky k tomu priamo vyzýva. A aby naše čakanie nebolo príliš dlhé, čo nevidieť budú dokončené práce na anglickej lokalizácii datadisku k dvojke s názvom The Night of the Raven. V ňom budeme musieť opätovne začať od nuly, pričom svet nebude úplne totožný s pôvodnou hrou. Pribudnú ďalšie postavy, noví nepriatelia a zopár odlišných úkolov, ktorými bude obohatený pôvodný príbeh. V samotnom datadisku sa dostaneme do rôznych kaňonov, tropických džunglí, bažín a strávime v nich ďalších približne 30 hodín čistého času. To všetko je vskutku veľmi lákavé ale najdôležitejšie je, že v blízkom aj vo vzdialenejšom časovom horizonte máme o budúcnosť vo svete Gothicu postarané. A to je viac ako potešiteľné.

Rester