10.03.2004 00:34, Trimmm, Komentárov: 0
Tortuga - Piráti Nového sveta

Tortuga - Piráti Nového sveta

Nabúchané videá, in game animácie a rôzne 3D efekty v hre nenájdete, ale poctivo odvedená práca a notná dávka premýšľania nad maličkosťami túto hru vyvyšujú nad priemer.

Už ako dieťa som miloval filmy a knihy s pirátskou tématikou. Kapitán Hornblower, bukanier Francis Drake a iní, sú dodnes mojimi obľúbenými témami. Preto sa určite nebudete čudovať, že hra Tortuga – Piráti Nového sveta ma nevýslovne zaujala a strávil som pri nej dlhé hodiny.

Táto hra od nemeckej vývojárskej firmy Ascaron má typické znaky nízkorozpočtového projektu. Nabúchané videá, in game animácie a rôzne 3D efekty v hre nenájdete, ale poctivo odvedená práca a notná dávka premýšľania nad maličkosťami túto hru vyvyšujú nad priemer.

Slovenskému názvu hry by som vyčítal, že je nič nehovoriaci. V anglickej verzii je hra síce tiež predávaná ako Tortuga – Pirates of the New world a názov verzie distribuovanej na Slovensku je doslovným prekladom, no myslím, že originálny nemecký názov – Pirate hunter (Lovenie pirátov alebo Lovec pirátov) je omnoho výstižnejší a viac vypovedá o zameraní hry.

Hráč sa prevteľuje do roly kapitána menšej námornej lode niekedy z 15. storočia, keď sa vo veľkom objavoval Nový svet (Amerika). Jeho úlohou je pomôcť svojmu národu stať sa námornou veľmocou a ovládnuť námorné spojenie s Novým svetom a to pripojením určitého počtu nepriateľských miest. Pripojenie je chápané tak, že mesto treba dobyť, čo nie je práve jednoduchá záležitosť, keďže mestá sú dobre chránené.

Na mape Karibiku je rozmiestnených 60 miest. Každé mesto patrí jednej zo štyroch námorných mocností – Španielom, Holanďanom, Francúzom, Angličanom.

Hráč, sťaby kapitán menšej lode brázdi oceán a plaví sa z mesta do mesta. Samozrejme prevádzka námornej lode niečo stojí, posádka potrebuje jesť a v konečnom dôsledku aj nejaký ten žold. Hráč je teda nútený zabezpečiť prísun financií.

Najmenej výnosným zdrojom prísunu financií je obchodovanie medzi mestami. Je síce pravda, že tovar, ktorý v jednom meste je prebytočný a tým pádom aj lacný, v inom meste je žiadaný a jeho cena je podstatne vyššia. Zo začiatku však má hráč len malú loď s malou nosnosťou a navyše aj málo peňazí a teda tento druh príjmu patrí k tým najpomalším spôsobom ako zbohatnúť. V neskorších fázach hry sa obchodovanie stáva len doplnkovým zdrojom prísunu peňazí.

Podstatne výnosnejšie je plnenie rôznych úloh. V každom meste je krčma, kde si hráč môže zahrať hazardnú hru v kocky, ale tento spôsob zárobku je veľmi neistý. Omnoho lepšie je prehodiť slovo s miestnymi dobrodruhmi, ktorí čas od času prezradia nejakú dôležitú informáciu - napríklad o nedostatku nejakého tovaru v konkrétnom meste – alebo predajú kúsok mapy vedúcej k pokladu, alebo ponúknu nejakú finančnú čiastku za prevezenie do daktorého mesta. Kupovať kúsky mapy vedúcej k pokladu sa naozaj oplatí, lebo akonáhle viete identifikovať miesto kde sa poklad nachádza, stačí sa priplaviť k tomu miestu, „pristáť“ loďou u brehu a poklad je váš. A častokrát ide o naozaj zaujímavú sumičku.

Niekedy pri vplávaní do mesta ste oslovení obyvateľom mesta, ktorý za úplatu požaduje splnenie nejakej úlohy. Častokrát sú platby za tieto úlohy podmienené ich splnením do určitého dátumu. V tomto prípade je nutné poznať mapu a rozmiestnenie jednotlivých miest aby ste vedeli odhadnúť, či ste schopní v časovom limite úlohu splniť.

Vo väčších mestách je sídlo guvernéra príslušného národa. Títo guvernéri sú ochotní čas od času zveriť Vám nejakú misiu, ktorá ja samozrejme dobre zaplatená. Úlohy, ktoré ukladá guvernér národa, ku ktorému patrí aj hráč, sú dôležité pre ďalší vývoj hráčovej postavy. Plnením týchto misií sa zvyšuje hodnosť hráčovej postavy (od plavčíka po admirála) a až pri dosiahnutí určitej hodnosti je hráč poverený pripojením mesta. Keďže pripojenie určitého počtu miest v presnom časovom limite je cieľom každej zo 16 misií, vidíte, že plnenie úloh od guvernéra je dôležité. Aj guvernéri iných národov hráčovi zadávajú rôzne misie, ale tie skôr slúžia ako zárobková činnosť a nemajú vplyv na hodnotenie u hráčovho národa.

V plnení misií sa Vám budú samozrejme snažiť zabrániť pirátske lode. Tie brázdia vody Karibiku v nevídanom množstve. Našťastie hra je celkom dobre nadimenzovaná. Hoci pirátov je veľa, aspoň spočiatku útočia piráti plaviaci sa v rovnakých alebo slabšie vyzbrojených lodiach. V neskorších fázach sa však objavia „Obávaní piráti“, ktorí sa plavia v konvojoch pozostávajúcich niekedy aj zo štyroch galeón a s tými má hráč podstatne viac práce. Často mu nezostane iná možnosť, než zbabelo (múdro?) z boja ujsť. Boj s pirátmi takisto pridáva body k hráčovemu hodnoteniu a čím viac víťazstiev hráč získa, tým rýchlejšie bude jeho povyšovanie.

Ako to však vyzerá v reále? Hra je rozdelená do dvoch herných módov. Je to akýsi strategicko-taktický mód, v ktorom hráč vidí mapu Karibiku s vyznačenými mestami. V tomto móde hráč riadi svoju loď po mape, pričom vidí okolo neho plaviace sa lode. Keď sa priblížia na určitú vzdialenosť, objaví sa nad loďou vlajka národa ku ktorému patria, prípadne vlajka s lebkou a prekríženými hnátmi. Takisto sa objaví číslo informujúce koľko lodí sa v tom konvoji plaví. Obrázok tejto lode takisto informuje, aká je najsilnejšia loď v konvoji. V neskorších fázach hry sa hráč naučí identifikovať silu konvoja už len podľa obrázku lode a čísla, udávajúceho o koľko lodí ide. Pri stretnutí sa s akoukoľvek loďou hráčovi budú ponúknuté podrobnejšie informácie – aké lode, koľko diel a ľudí je v konvoji a dostane na výber – zaútočiť, pozdraviť, alebo ujsť.

Ak hráč nemá záujem z rôznych dôvodov zaútočiť a rozhodne sa pozdraviť, može byť informovaný o nejakej udalosti – o vzniku alebo ukončení vojnového konfliktu medzi niektorými národmi, o udalostiach v rôznych mestách (hladomor, prepadnutie mesta domorodcami, vypuknutie moru...), alebo o pohybe legendárneho španielskeho Zlatého konvoja...

Ak sa však stretne s pirátmi, alebo sa rozhodne zaútočiť, hra sa prepne do druhého módu – bojového. V prípade, že má hráč k dispozícii viac lodí, vyberie si loď s ktorou chce boj absolvovať. Pohľad sa zmení – zmizne mapa, ostane len kúsok mora, nepriateľké lode a loď, ktorou hráč bude bojovať. Dôležité je pozorne si všimnúť smer vetra (podľa pohybu oblakov) a tomu podriadiť svoj pohyb. Hráč si môže vybrať z troch druhov streliva - reťazové – ničia protivníkove plachty čím sa mu znemožní manévrovanie, kartáčové strely decimujú posádku, obyčajné gule ničia trup a potápajú lode. A potom nastáva samotný boj – dôležité je vymanévrovať nepriateľa tak, aby hráčova loď bola vždy po vetre a mala dostatok rýchlosti k manévrom. To je prvotný predpoklad k tomu, aby hráč zasadil ťažšie údery, než sám schytá. V prípade výhry si hráč vyberie, či chce lode vyplieniť (zhabať všetok tovar a potom lode prepustiť), alebo ich zajať. Zajaté lode sa stávajú hráčovým majetkom – v najbližšom prístave ich môže nechať opraviť, doplniť posádku a delá, alebo ich po oprave predať a získať tak nemalé finančné čiastky. Nevýhodou bojového módu je, že hráč vždy môže boj absolvovať len s jednou loďou, aj keď ich má viac, pričom bojuje naraz proti všetkým nepriateľským lodiam v konvoji.

Zajatie nepriateľskej lode, ktorá je lepšia než hráčova loď, je jediným spôsobom, ako sa tento môže dopracovať k silnejšej lodi. Jendoducho musí zvíťaziť v súboji so silnejšou loďou (častokrát s viacerými silnejšími loďami naraz), potom sa doplaviť do prístavu a predať slabšiu loď.

V prístave je hráč informovaný o tovare, ktorý mesto produkuje, o sile jeho obrany, môže navštíviť trh a nakúpiť/predať zásoby a ukoristený tovar, pričom ceny kolíšu podľa momentálneho dopytu a ponuky. Takisto môže opraviť poškodené lode, najať posádku alebo dovyzbrojiť nákupom diel svoje lode.

Spomínal som na začiatku, že hráč, sťaby kapitán, sa musí starať o posádku lodí, ktoré vlastní. Indikátor spokojnosti posádky hráča informuje o morálke, ktorá vládne v jeho mužstve. Morálka sa mierne udržiava víťaznými bitkami, dostatkom stravy a rumu, ale čas od času nastane nutnosť podeliť sa s posádkou o zisky z výprav, pretože keby hráč nechal morálku príliš klesnúť, hrozí mu vzbura. Akonáhle je indikátor morálky na nízkej úrovni hráč musí navštíviť najbližšie guvernérske mesto a vyplatiť posádku. Žiaľ, táto výplata znamená, že automaticky sa predajú, okrem jednej, všetky hráčove lode a všetok ukoristený tovar. Zisk je potom rozdelený medzi hráča a posádku. Peniaze sa ukladajú na hráčove konto a veľkosť majetku je určujúcim hodnotiacim prvkom pri zaraďovaní do siene slávy po ukončení misie. Iný význam hromadenie peňazí žiaľ nemá. Z tohoto prvku v hre som bol sprvoti dosť rozladený, nechápal som, prečo si napríklad nemôžem za získané peniaze kúpiť lepšiu loď. No v neskorších fázach hry, keď som už mal silné lode, hromadenie majetku sa stalo omnoho ľahším a uvedomil som si, že veľmi rýchlo by som mal aj tú najlepšiu loď a zase by som s peniazmi nemal čo robiť, pričom by som určite stratil motiváciu bojovať so silnejšími súpermi. Takže napokon som tento prvok v hre odsúhlasil.

Ako som povedal, v prípade dosiahnutia príslušnej hodnosti a splnenia niektorých misií, bude hráč poverený svojim guvernérom pripojiť nepriateľké mesto. Niekedy je to konkrétne mesto, niekedy si hráč môže vybrať ktorékoľvek nepriateľské mesto, preto je dôležité pri návštevách miest registrovať aj ich silu v obrane, aby sa hráč vedel potom rozhodnúť. Pripojenie pozostáva z útoku na mesto. Hráč sa priplaví k mestu, namiesto toho, aby však v ňom zakotvil, zaútočí. Hra sa prepne do bojového okna, namiesto mora je však vidieť aj kus pobrežia s hradbami a vežami, na ktorých je umiestnený určitý počet kanónov. Víťazstvo zabezpečí len zničenie všetkých kanónov ostreľovaním z lodí. Tak ako v prípade boja s inými loďami hráč môže bojovať v reálnom čase len jednou loďou zo svojho konvoja. No v prípade, že obrana loď príliš poškodí, môže hráč opustiť bojisko a vymeniť loď, ktorou útočí. To je veľký rozdiel oproti boju s inými loďami, kde hráč môže viesť boj len s jednou loďou a buď vyhrá, alebo prehrá. Aj keď je dobýjanie mesta dosť ťažké, boj s častokrát silnejšou a hlavne početnejšou flotilou takisto nie je jednoduchý a udivuje ma, že rovnaký spôsob boja nie je uplatnený aj v tomto prípade. Konkrétne mi ide o to, že by som mohol z boja stiahnuť príliš poškodenú loď a nahradiť ju inou.

Tu by som poradil hráčom jeden figeľ, ktorý som začal používať ja. Vyvolám boj (alebo som napadnutý) silnejšou, alebo početnejšou flotilou a zvolím si kartáčové strely, ktorými decimujem posádky nepriateľov. Umným manévrovaním sa snažím o čo najväčší počet zásahov na všetkých lodiach. Po čase opustím bojisko a hra sa znovu prepne do strategického módu. Ak nemám príliš porušenú loď, alebo ak mám ešte inú silnú loď v konvoji, začnem pirátov, s ktorými som pred chvíľou bojoval prenasledovať a znovu vyvolám boj. V tomto momente si môžem vymeniť loď, ktorou budem bojovať. Zvolím reťazové strely, aby som lodiam zničil plachty – nutnosťou je spomaliť manévrovacie schopnosti aspoň polovici nepriateľských lodí. A potom už len používam techniku zahákovania nepriateľskej lode, kde moja početnejšia posádka stačí pozabíjať nepriateľov skôr, než sa priplavia iné lode. Znova vymanévrujem po vetre, zahákujem ďalšiu loď... Týmto spôsobom sa dajú vyhrať aj zdanlivo nevyhrateľné boje s obrovskou presilou. Dôležité je, aby si hráč nenechal decimovať posádku, pretože len ich početná prevaha je zárukou výhry pri zahákovaní lode.

V hre sa obajvujú aj iné nuansy a maličkosti, ktoré hráč ocení až po chvíli intenzívneho hrania. Napríklad vplyv politických udalostí – uzatváranie spojenectiev medzi národmi, vypuknutie vojnových konfliktov – potom sa stretávajúce lode menia na neutrálne, nepriateľské alebo priateľské. Hráč si podľa momentálnej politickej situácie môže kupovať listiny oprávňujúce ho napádať lode nepriateľského štátu pričom sa mu nezmení jeho rating. Napádanie obchodných lodí má za následok zmenu statusu hráča až na prenasledovaného a môže sa stať cieľom všetkých bukanierov a lovcov pirátov, ktorých stretne. Páči sa mi možnosť vykúpiť sa u národa na ktorého čiernej listine sa nachádza – stačí mať dostatočnú hotovosť, navštíviť guvernéra príslušného národa a status sa z „Prenasledovaný“ mení na „Neutrálny“. Ďaľšou peknou maličkosťou je možnosť zajať bukaniera a požadovať od štátu, ktorého príslušníkom bukanier je, výkupné.

Úlohy, ktoré sú hráčovi podsúvané sú variabilné a neopakujú sa príliš často, pirátov je počas hry čoraz viac a sú čím ďalej tým silnejší a to spôsobuje, že napriek neustále sa opakujúcemu cieľu k splneniu misie – pripojiť určitý počet miest – je hra dlho hrateľná bez známky nudy. Určite k tomu prispieva fakt, že ovládanie hry je bezproblémové a hráč si na neho veľmi rýchlo zvykne. Obtiažnosť, hoci sa spočiatku bude zdať vysoká, sa nebude s pribúdajúcimi skúsenosťami znižovať, ale zvyšovať. Viac pirátskych lodí v čoraz silnejších kombináciách, väčšia inteligencia nepriateľských kapitánov, ich lepšie manévrovanie, ich variabilnejší a pre konkrétnu situáciu vhodnejší výber streliva – to všetko zvyšuje obtiažnosť hry.

Vynikajúco je vyriešené aj ukladanie hry. Hráč môže ukladať hru jedine v prístave. Pri každom zakotvení v niektorom z miest, sa automaticky urobí autosave 1-3. Áno, v prvom meste sa spraví autosave1, v druhom autosave2 a v ďalšom autosave3. Až potom sa prepíše pri ďalšej návšteve niektorého mesta prvý autosave. Takže hráč má možnosť vrátiť sa v prípade potreby o hodný kus v hre dozadu. Keďže som to zopárktát využil, hodnotím túto možnosť dosť vysoko.

Ostáva mi už len povedať nejaké záverečné slovo. Takže, napriek zdanlivému jednoduchému výzoru hry ide o hru komplexne do detailu premyslenú, poskytujúcu viac zábavy, než by sa mohlo zdať. Hra je naprogramovaná bez vážnejších chybičiek, inteligencia protivníkov je na úrovni a postupne sa zvyšuje. Ovládanie hry je príjemné, grafika uchádzajúca. Po zvukovej stránke hra neoslní, hudobný podmaz je miestami nevýrazný natoľko, že si ho hráč ani neuvedomí, niekedy je trochu otravný. Iné zvuky, napr. zvuky námorných bitiek sú tiež poslabšie, takže za najväčšie mínus hry považujem práve zvukovú stránku. Našťastie zvuk neovplyvňuje hrateľnosť a tá je na vysokej úrovni. Myslím, že hra poskytuje dostatok zábavy pre hráčov, ktorí majú v sebe kus malého chlapca dychtivo hltajúceho príbehy o pirátoch z čias dávno minulých.

Keďže mapa Karibiku s rozmiestnením jednotlivých miest je dôležitá a často používaná pomôcka pri hraní tejto hry, dovolím si uviesť linku na stiahnutie si mapy. Linku som našiel pri prezeraní diskusných fór na domovskej stránke firmy Ascaron.

Trimmm

Aktuálne hodnotenie článkov: 7.5 / 10