04.03.2004 00:33, martin, Komentárov: 0
Star Wars: Knights of the Old Republic

Star Wars: Knights of the Old Republic

Svet Star Wars Georgea Lucasa bol doteraz spracovaný mnohými hernými žánrami. Kedysi dávno sme tu mali vesmírne "simulátory" alebo keď chcete strieľačky, ďalej 3D akcie (poslednou je zatiaľ pozitívne hodnotená Jedi academy), nedávno vznikol MMORPG projekt s názvom Star Wars: Galaxies a objavila sa dokonca aj závodná hra SW Episode 1: Racer. SW:KOTOR je spracovaním veľmi podobný SW: Galaxies, je však orientovaný výhradne na singleplayer.

Rovno na začiatku sa bez mučenia priznám, že necítim žiadny vrelejší vzťah k svetu Star Wars, nie som fanúšik žiadneho filmu, nikdy som sa do žiadnej hry na SW postavenej nehrnul a aj SW:KOTOR pôvodne nebol určený mne. Napriek tomu si ma SW hry vždy nejak záhadne nájdu, pretože aj väčšinu predošlých som hral. Vzhľadom k môjmu vlažnému vzťahu k Star Wars vás preto môže prekvapiť naozaj lichotivé hodnotenie, ktoré som tejto hre udelil. Táto hra je totiž tak kvalitná, že dokáže osloviť aj hráčov bez vzťahu k Star Wars. Príbeh (aspoň myslím) nenadväzuje na žiadne predošlé príbehy či filmy a dá sa doňho vžiť aj keby to bol váš prvý kontakt s príbehom sveta Star Wars. Dej hry je veľmi dôležitý a bez jeho sledovania počas hrania sa hra stáva iba pustým pobehovaním po planétach s občasnými bojmi. Nerád by som ho tu prezrádzal a kazil vám prekvapenie. Načrtnem len, že sa všetko točí okolo dvoch Jedi rytierov s nie práve najčistejšími úmyslami, ďalej okolo rádu Sith a tiež okolo party rytierov na čele s vami, ktorá sa snaží dať veci do poriadku. Aké veci? Nepoviem, to všetko sa v príbehu dozviete a ešte omnoho viac. A práve tu leží jediná achylova päta hry. Nie každému musí vyhovovať pomer akcie a rozhovorov, ktorý bo som odhadol na 70%-30% v prospech dialógov a príbehu. Je to naozaj veľký nepomer a aj ja sám by som uvítal trochu menej rozhovorov a viac akcie, aj keď je pravda, že sa tento pomer dá sčasti ovplyvniť tým, že budete viesť dialógy iba s hlavnými postavami. Pokiaľ však chcete zistiť každú informáciu a splniť každý quest, ako som sa snažil aj ja, pripravte sa na to, že hra bude vypadať skôr ako interaktívny film s príležitostnými akčnými vsuvkami. Tu však treba poznamenať, že pre jedincov s orientáciou na akciu sú tu hneď dve alternatívy, pomerne nové 3D akcie a určite poslúžia aj spomínané vesmírne strieľačky typu X-Wing vs Tie fighter.

Hneď na začiatku som spomenul, že SW:KOTOR je paralelou SW:Galaxies, z čoho je jasné, že sa jedná o RPG a môžem s kľudným svedomím tvrdiť, že RPG je (aspoň podľa mňa) najlepším žánrom na spracovanie SW tematiky. Práve pri RPG vyniknú všetky Jedi schopnosti (force powers), dá sa lepšie odhaľovať pozadie hrdinov ako napríklad v 3D akcií a ťahové súboje vám umožnia lepšie taktizovať a vychutnať si strhujúce boje. A vzhľadom na firmu, ktorá za SW:KOTOR stojí, ani neprekvapí, že je spracovaná ako RPG. Má ju totiž na svedomí Bioware, ktorá sa preslávila dnes už klasikou, RPG-čkom Baldurs Gate. Práve preto je okrem príbehu ťažiskom hry postupné vyvíjanie postáv, ktoré je spracované proste dokonale. Je naozaj komplexné a vývoj postavy napríklad vo Falloute sa s ním nemôže rovnať. Hneď na začiatku hry dostanete okrem možnosti výberu tváre, pohlavia, mena a základného povolania postavy aj možnosť prideliť body do viacerých oblastí. Základom je sila, ktorá vplýva hlavne na boje s kontaktnými zbraňami. Dôležitá je aj obratnosť, ktorá zas vplýva na blastery a iné strelné zbrane na diaľku. Z ďalších vlastností je to ešte telesná konštitúcia vplývajúca na body zdravia, inteligencia, vedomosti či charizma. Toto všetko sú absolútne základné vlastnosti a je potrebné dvakrát si rozmyslieť ich rozdelenie, pretože sa až na pár momentov nebudú meniť. Naopak druhá skupina atribútov sa bude meniť pomerne často. Sem patrí jednak používanie počítačov, ktoré je pravdepodobne inšpirované tým z Deus Ex. Tiež tu existujú takzvané computer spikes, pričom čím vyšší computer skill máte, tým menej ich na hacknutie počítačov potrebujete. Ďalej je tu schopnosť pracovať s mínami, schopnosť zakrádať sa, schopnosť identifikovať a zaútočiť na nepriateľa z veľkej diaľky, schopnosť presviedčať, ktorá sa často využíva pri rozhovoroch, možnosť opravovať pokazených droidov, možnosť otvárať zamknuté dvere a celú skupinu uzatvára schopnosť čo najviac health bodov vytažiť z lekárničky. Kvalita týchto schopností samozrejme závisí na počte bodov, ktoré do nich investujete. Nemá veľký význam rozvíjať všetky, dobré je zamerať sa skôr na dve a tie vypeckovať ako sa len dá. Postupne sa dostávame k takzvaným "feats", čo v preklade znamená výkon alebo čin a to vám asi veľa nepovie, preto tieto feats bližšie popíšem. Jedná sa v podstate o akési upgradeovanie postavy, ktoré však už nemá všeobecný charakter ako pri posledne spomínaných vlastnostiach, ale zameriava sa už na úplne konkrétne vlastnosti. Znova si pomôžem Deus Ex-om, ktorý tiež obsahoval podobné možnosti. V prvom rade sa tu dá detailnejšie vyvíjať postava smerom, ktorým chcete. Každý "feat", čiže každá špecifická vlastnosť, má zväčša tri stupne, ktoré sú blokované úrovňou postavy, po ktorej dosiahnutí sa otvoria. Je tu napríklad orientácia na svetelné meče, ktorá zvyšuje ich účinnosť, to isté platí aj pre blastre, dá sa tu tiež napríklad znižovať postih plynúci z používania dvoch zbraní, dá sa tu získať schopnosť používať implantáty, ťažké brnenia, dôležité sú špeciálne schopnosti útoku (napríklad útok "critical strike" zlepší silu úderu o 5, ale zhorší na pár sekúnd vašu obranu) a mnohé ďalšie. Záverom tejto časti spomeniem force powers, neoddeliteľne spojené so svetom Star Wars, konkrétne s rytiermi Jedi. Aby som opis skrátil, nachádzajú sa tu všetky známe sily, napr. heal, force jump, push, speed, aura, zaujmú aj možnosti znehybniť súpera strachom, kedy sa bojí zaútočiť, využiteľné je aj tzv. force persuade, čiže možnosť použiť silu na presvedčenie osoby, aj keď to sama nechce a podobne. Pri každom zvýšení úrovne danej postavy je možnosť investovať do jedného featu, sily či základnej vlastnosti. Znova väčšina týchto síl má tri stupne a čo je ešte dôležité, delia sa na sily strany svetla a tmy, ktoré znalci SW dobre poznajú. V tejto súvislosti je dôležitá vaša pozícia na stupnici inklinácie k strane svetla či tmy, ktorá je dynamická a závisí na jednaní s okolným prostredím. Ak najprv tasíte zbrane a až potom sa pýtate a nerobí vám problémy vypýtať si väčšiu odmenu, aká vám je ponúknutá, prepadáte sa do dark side a naopak. Dôležité však je to, že od vašej pozície na tejto stupnici závisí aj účinnosť force powers, preto kľudne môžte mať vypeckovanú dark silu na tretí stupeň, ak ste vysoko na strane light, jej účinok bude značne nižší. Pozíciou na tejto stupnici je dokonca podmieňovaná aj schopnosť používať niektoré brnenia a meče, niektoré z nich sú použiteľné iba pre darkerov (samozrejme nemám na mysli tých milých chlapcov, čo skratujú vedenia vysokého napätia) a iné zas len pre light side.

Neoddeliteľnou súčasťou každého RPG je inventár a s ním spojené veľké množstvo predmetov, brnení, zbraní, rukavíc a podobne. SW:KOTOR sa nenecháva zahambiť a ponúka veľké množstvo spomenutých vecí. Hlavné sú samozrejme zbrane a brnenia, ktoré sa líšia účinnosťou, špeciálnymi vlastnosťami a aj vzhľadom, ktorý sa efektne prejaví aj na postave, ktorá ich používa. Samozrejme postupom v hre sa vám pod ruku dostávajú stále lepšie kúsky, ktoré sú však opodstatnené, pretože sa zlepšujú aj nepriatelia. Okrem bežných brnení a zbraní sa tu nachádzajú aj špeciálne, ktoré patrili nejakej špeciálnej osobe a sú teda aj výnimočne kvalitné. Niektoré brnenia a zbrane sa dajú na špeciálnych pracovných stoloch upgradeovať. Základ samozrejme tvorí zlepšenie obrany pri brnení a zvýšenie útočnej sily pri zbraniach, ale niektoré vylepšenia pridajú aj špeciálne vlastnosti, napríklad pridajú vám silu +3, meču schopnosť každým štvrtým úderom omráčiť na chvíľu súpera či ho otráviť jedom a niektoré brnenia sú napríklad odolné voči niektorým silám alebo útokom. Špecifické sú v tejto súvislosti svetelné meče, ktoré možno vylepšovať pridávaním kryštáľov. K dispozícií sú tri sloty, jeden určuje farbu a zvyšné dva menia, respektíve pridávajú či zlepšujú vlastnosti. K ostatným predmetom patria rôzne doplňujúce brnenia, implantáty, lekárničky, stimulanty, datapady s informáciami, granáty a mnohé iné. Inventár je neobmedzený, čo sa veľmi často nevidí, ale považujem to za plus, pretože inak by ste sa na každom kroku zaoberali tým, čo vyhodiť a čo si nechať.

Postupne sa dostávame na ďalší dôležitý bod a tým je boj. Mnohým potenciálnym bojom sa dá počas konverzácie vyhnúť, ale pre darkerov je tu často možnosť útočnými narážkami boj vyvolať. Ten, ako som už spomenul vyššie je na kolá, ale na prvý pohľad to tak ani nevypadá. Totiž boj prebieha realtime a pokiaľ ho sami nezastavíte, pokračuje plynule bez zastávok. Čas je však hypoteticky rozdelený a preto postavy neútočia súvisle, ale s prestávkami, ktoré vlastne reprezentujú kolá. Pred každým bojom, ak chcete, hra zastaví sama a vy máte more času na to, aby ste vydali príkazy a následne akciu spustili. Pri útoku sú vždy tri možnosti, ktoré sa objavia, akonáhle kliknete na súpera, ktorého chcete atakovať. Základom je vybratie druhu útoku, ktorý chcete previesť. Môže byť obyčajný, alebo, ako som spomenul skôr, aj špeciálny. Druhá možnosť predstavuje použite force power a je logicky dostupná iba pre Jedi rytierov. No a tretia možnosť patrí granátom, ktoré ovláda každá postava. Ďalej ešte možno v boji použiť lekárničku či stimulanty, aplikovať špeciálny štít, poprípade použiť force power priamo na seba, napríklad v prípade sily heal. Postavy sa v boji pohybujú sami, ale je aj možnosť priamo ovládať ich pohyb (nie však útok). Samotné boje vypadajú úžasne, čomu výrazne pomáha aj kvalitná grafika, ktorú spomeniem neskôr. Hlavne animácie boja s mečmi sú super, všade lietajú iskry, postava prevádza krásne kombá a oku lahodiace útoky.

Bojom však často predchádza získavanie informácií, preskúmavanie prostredia a získavanie questov. Mnohé z nich sú nepovinné, vedľajšie, ale nevidím jediný dôvod obchádzať ich, predsa čím viac, tým lepšie. Ich náplň je tak rôznorodá, že sa ani nedá obsiahnuť jednou vetou. Častokrát zháňate nejaké informácie, pomerne často sa od vás chce aj zabitie určitých osôb alebo získanie nejakého predmetu. Celé to dopåňajú aj rôzne minihry. Jednak je to takzvaný Pazaak, hra nie nepodobná blackjacku, potom je to swoopracing, zábavne vymyslené závodenie, samozrejme za kredity a pobaví aj duel, súboje jeden na jedného, ktorý je k dispozícií hneď na začiatku hry. Absolútne ma však šokovala úloha, pri ktorej ste sa ocitli na mieste, kde sa stala vražda a vašou úlohou postupným vypočúvaním dvoch podozrivých a policajného droida zistiť, kto z nich je vrah. Najprv zistiť motív, vlastníka zbrane, spojitosť s obeťou a tak podobne. Odmenou sú vždy minimálne kredity, aj keď je možnosť ich aj odmietnuť, ak si chcete nahrabať nejaké tie light side body. Nemenej dôležitou odmenou sú však aj experience body, potrebné na levelovanie, ktoré samozrejme dostávate aj za zabitých nepriateľov. Ešte som nespomenul dosť dôležitý fakt, totiž pri vašom putovaní nikdy nie ste sami. Postupom v hre sa k vám budú pripájať rôzne príbehové postavy, z ktorých dve si vždy možno vybrať za kolegov, ktorí pôjdu s vami a ostatní vás vždy počkajú na základni. Okrem ľudí budú na výber aj droidi či napríklad Wookie. Autori sa dokonca pohrali aj s ich históriou a problémami a odkrývanie týchto informácií je tiež súčasťou prechádzania príbehom. Rozhovory vo všeobecnosti sú detailne spracované, málokedy sú na výber menej ako štyri možnosti. Vyberie si každý, často je možné tú istú vetu povedať dvoma spôsobmi, slušným a útočným, čo samozrejme vyvolá aj adekvátnu reakciu. Niekedy sa do rozhovoru zapoja aj ostatné postavy, ak majú čo k téme povedať. Apropos absolútne všetky texty v hre sú nahovorené a to veľmi kvalitne, pretože nikdy nechýba správna intonácia. O to viac však zarmúti nepochopiteľne malý počet tvárí. Výsledkom je veľmi zvláštny pocit, že niektoré osoby stále chodia za vami a iba sa im mení hlas. Dokonca predstavitelia jednej rasy, ktorej názov nepoznám, majú LEN jednu tvár a to už považujem za silné kafe. Nakoniec treba upozorniť, že veľmi dobrá znalosť angličtiny je v podstate nevyhnutná na dobrý zážitok z hry a sledovanie príbehu, aspoň kým sa neobjaví nejaký ten preklad.

Nakoniec spomeniem grafiku. Neviem, o aký engine sa jedná, ale každopádne svoju úlohu plní dokonale. Postavy majú skutočne veľa polygónov, sú detailné a hlavne poteší aj perfektné vyobrazenie všetkých brnení a zbraní. Dokonca aj použite špeciálnych stimulantov sa prejaví vizuálne. Autori išli až tak ďaleko, že pokiaľ vašej spolubojovníčke dáte dole brnenie, iba podprsenka a gaťky ju delia od evinho rúcha. Typujem, že čoskoro sa objaví patch, ktorý tento nedostatok odstráni :-). Postupne sa rozbieha trend širokej aplikácie bump-mappingu a našťastie je aj tu. Dokonale napríklad pôsobí na tvoroch z vodného sveta Manaan, ktorí sa krásne nepravidelne lesknú, čo reprezentuje, že sú slizkí a vypadá to naozaj úžasne. Za pozornosť ešte stojí špičkové spracovanie lesklých predmetov, hlavne kovu. Vaše brnenie (ak je z kovu) krásne, až oslepujúco odráža slnko a pri bojoch čepele mečov sem-tam krásne odblysnú dopadajúce slnečné lúče, naozaj krásny efekt. Prirodzene takáto grafika si berie svoju (v tomto prípade opodstatnenú) daň, ale vždy je tu predsa možnosť znížiť detaily. Ani o variabilitu prostredí nebude núdza. Z počiatočnej kovovej planéty Taris sa dostanete do vodného sveta Manaan, vulkanického Korribeanu, stepného Dantooine a tiež napríklad na Kashyyk či Tatooine. Aby ste sa na jednotlivých planétach nestratili, je k dispozícií prehľadná mapa aj s možnosťou vrátiť sa na základňu či zmeniť vašich kolegov, čo sa však dá len v nebojových územiach. Ešte doplním, že poradie, v ktorom tieto planéty navštívite, je len a len na vás, čo vytvára akú-takú nelinearitu.

Už nemám čo dodať. Pokiaľ nemáte prístup k internetu (dial up sa neráta (-: ), nie je lepšej (ani inej singleplayerovej) voľby, ako sa ponoriť do sveta Star Wars prostredníctvom žánru RPG. Ja osobne si dokonca myslím, že sa jedná o najlepšiu Star Wars hru vôbec. Ale rozhodnutie je na vás, snáď som vám poskytol dostatok informácií, ktoré vám k tomu pomôžu.

verdikt: Ak máte radi Star Wars, ani neuvažujte a choďte do toho. Ale aj ostatní by sa mali mať na pozore. Ja napríklad žiadny fanúšik SW nie som a hra ma bavila kraľovsky. Za svoje peniaze navyše dostanete naozaj dosť. Ak dnes za priemer berieme 15 hodín čistého herného času, táto hra je vysoko nadpriemerne rozsiahla (4 CD) a hrateľnosťou (aj rozsahom) hravo strčí do kapsy aj Deus Ex 2 (pozor- ja si plne uvedomujem, že tieto dve hry spolu nijak nesúperia avšak aj napriek tomu sa ich hrateľnosť a rozsiahlosť porovnať dá).

martin