25.02.2004 00:33, Cobra, Komentárov: 0
Worms 3D

Worms 3D

Ako vložiť do neoriginálnej hernej koncepcie, originálny nápad? Odpoveď na túto otázku poznalo herné štúdiou Team 17 už pred pár rokmi. Keď stále nechápete o čo mi ide, predstavte si nasledovnú hru. Na planéte XYZ proti sebe bojujú v teamoch zoskupení bojovníci proti iným teamom.

Ako vložiť do neoriginálnej hernej koncepcie, originálny nápad? Odpoveď na túto otázku poznalo herné štúdiou Team 17 už pred pár rokmi. Keď stále nechápete o čo mi ide, predstavte si nasledovnú hru. Na planéte XYZ proti sebe bojujú v teamoch zoskupení bojovníci proti iným teamom. To všetko je oblečené do slušného grafického kabáta, okorenené poriadnym množstvom zbraní a úrovní. Zábavné? Keď sa vývoja chopia schopní ľudia tak aj áno. Originálne? Nie! A čo by ste povedali, keby sme ľudí, robotov, mutantov..... vymenili za roztomilé červíky?

Pamätníkom počítačových hier už isto začína svitať. Hlboko v minulom storočí sa na naše monitory dostala originálna a dnes už legendárna hra Worms. Roztomilosť tu kráčala ruka v ruke s bojovým besnením. Proste nebudeme chodiť okolo horúcej kaše, vojny červíkov prikovali nielen mňa, ale aj státisíce iných hráčov k monitorom PC, herných konzolí či dokonca sa tie malé ružové potvory objavili aj na displejoch mobilných telefónov vďaka technológii Java. Len pre oprášenie vedomostí séria Worms pozostávala zo 4 dielov, keď nepočítame nepodarený Worms Blast, keďže v tomto prípade sa jednalo o logickú hru. Séria to je zábavná, no posledný regulárny diel Word Party prijali hráči síce kladne, no súčasne sa začala v ich hlavách rodiť otázka, kedy to bude už konečne v 3d? S priaznivcov hry sa tak vytvorili 2 tábory. Jedna skupina netrpezlivo čakala na piate pokračovanie s prívlastkom 3d a tá druhá sa bála toho, že 3d hru potopí. Ktorá skupina mala pravdu sa dozviete v tejto, tak trocha oneskorenej recenzii, lebo hra je už na našom trhu od decembra minulého roku. ale podľa hesla, radšej neskôr ako nikdy vám prajem príjemné čítanie.

Preskočme inštaláciu a ponorme sa do hry. Kým pri predošlých dieloch ste sa ešte zaobišli bez 3d akcelerátora tu na to zabudnite. Keďže hra je celá v 3d engine budete ho potrebovať. Vlastne táto poznámka sa týka len hráčov, ktorý posledný upgrade svojho stroja urobili niekedy pred rokom 2000.

Po krátkom loadovaní sa ocitneme pre sériu Worms už v tradičnom bohatom menu. Možnosti nastavovania sú naozaj obrovské až to časom pripomína nejaké RPG. Okrem tradičného nastavenia reči, grafiky, zvuku môžete meniť vlastnosti zbraní, odolnosť červíkov, dåžku trvania jednotlivých kôl a stovky ďalších nastavení, ktoré viac alebo menej ovplyvnia hrateľnosť. Súčasťou hry je aj rozsiahla Wormpedia, čo je encyklopédia sveta Worms. Nájdete tu všetko čo ste kedy chceli červích vojnách vedieť, ale báli ste sa opýtať:-) . Samotná hra sa skladá z dvoch častí. Z akejsi príbehovej línie, kde plníte rôzne úlohy, ktorých rozmanitosť je naozaj veľká a častokrát nemá nič spoločné s bojovaním, ale vašou jedinou zbraňou bude šedá kôra mozgová. A potom pre mňa a isto aj pre iných hráčov isto zaujímavejšia bojová časť. Na výber máte niekoľko predvolených teamov alebo si môžete vytvoriť svoje vlastné. V každom teame musí byť niekoľko členov, pričom každý môže mať svoje meno, takže ak vás láka aby vo vašom teame bojoval červík s vašim menom nie je to problém. Teamu môžete zvoliť reč, ktorou bude rozprávať a vlajku za ktorú bude bojovať. Nasleduje výber krajiny kde sa budú boje odohrávať. Rozmanitosť tu je slabé slovo. Okrem preddefinovaných krajín ako golfové ihrisko, prostredie 2 sv. vojny či anglickej krajiny sa môžete donekonečna vyblázniť v editore, ktorý po zadaní kritérií vygeneruje ľubovolnú krajinu. Fantázii sa medze nekladú a variabilita je priam nekonečná. Môžete vytvárať doslova milióny rôznych krajín a výsledok bude vždy iný. Či sa boje budú odohrávať na ostrovoch plávajúcich nad mesačným morom!? alebo v hororovej krajine to je na vás. Po zvládnutí tejto časti, ktorá sa dá nazvať sama o sebe hrou v hre nasleduje to pravé orechové, áno sú to boje.

A tu už hráč zisťuje, že hra sa má prečo pýšiť prívlastkom 3d. Žiadne pseudo 3d spracovanie. Nie, tentotkrát sa to naozaj všetko hýbe, pláve, letí v úžasnom 3d engine, ktorý síce pôsobí trošku „detsky“ ale svoj účel spåňa na jednotku. Vytvoriť bojovú hru s nadýchom rozprávky a riadnou dávkou nadsádzky. Pre hráča predošlých dielov bude asi trošku obtiažne zvyknúť si na nové zobrazenie, lebo tretí rozmer robí hru o čosi ťažšou. Nie však nehrateľnou. Chce to len trošku cviku a aj keď sa vám bude zdať ovládanie „dementné“ po veľmi rýchlej dobe vám prejde do krvi a zistíte, že je naozaj geniálne spravené. Červík sa dá ovládať do smerov a myšou ovládate smer útoku. Samozrejme keď to budete skúšať v klasickom 3d zobrazení veľmi presní v mierení nebudete. Preto si musíte prepnúť do 3d person pohľadu ala Doom 3d a zrazu nie je problém nepriateľského červíka zamerať a následne poslať do večných lovíšť. Ale ani tento pohľad nie je vhodný pre použitie niektorých zbraní. Preto je k dispozícii pohľad s veľkej výšky kde vidíte 2d mapu ostrova, šípkou označíte miesto kde chcete previesť útok a potom sa len dívate na dielo skazy.

Svoje bojové umenie môžete dokázať veľkým počtom viac-menej kurióznych zbraní typu banánová bomba, vybuchujúca ovca, vražedná dôchodkyňa, vybuchujúci navádzaný holub alebo s klasickou bazookou, pištoľou, veľkou škálou granátov, bômb, sekerou alebo bassebalovou pálkou. K dispozícii máte aj nástroje na premiestnenie vášho červíka, pokiaľ sa nachádza na mieste odkiaľ nemá dobrý výhľad na nepriateľa, alebo naopak nepriateľ ho má akurát na muške. Aj tu nečakajte veľké zmeny oproti minulým dielom, k dispozícii je teleport, laso, jetpack alebo padák. Bojuje sa dovtedy kým jednému teamu neostane ani jeden červík a z druhého teamu sa stáva víťaz. Až také ľahké to však nie je, lebo v hre platia pokročilé fyzikálne zákony, na presnosť vašej strely vplýva gravitácia a sila vetra. Nie zriedka sa stáva, že ak podceníte silu vietor ktorý veje smerom proti vám môže byť cieľom vašej rakety váš červík. Našťastie silu a smer vetra ukazuje indikátor v podobe točiacej sa vrtule.

Teraz sa možno pýtate prečo investovať do hry, ktorá sa ako vajce vajcu podobá predošlým 2d dielom, jediná zmena je už spomínaný 3d engine? Nuž odpoveď je jednoduchá. Worms 3d sú podľa môjho názoru najlepším pokračovaním celej série a pravé 3d rozmer privádza hru takmer k dokonalosti. Atmosféra počas hrania je neopakovateľná a ten pocit keď vás posledný červík bojuje gerilovou taktikou s početnou prevahou nepriateľa je nezabudnuteľný. Adrenalínom napumpovaná hra s úžasnou atmosférou, humorom, s obrovskou variabilitou a so skvelým technickým spracovaním to je Worms 3d. Rozhodne by ste si nemali toto skvelé dielko nechať ujsť, navyše hra vyšla aj v našej rodnej Slovenčine.

Odpoveď na moju otázku z úvodu recenzie, je myslím jasná obavy neveriacich Tomášov, ktorý pochybovali o prínose 3d rozmeru sa nenaplnili a môžeme sa už začať tešiť na plánované pokračovanie. A teraz ma ospravedlnite, mám ešte nevybavené účty s istým červíkom.

VERDIKT: 3d spracovanie Wormsom rozhodne neuškodilo, naopak prinieslo čerstvý vietor do stagnujúcej série.

Cobra