18.02.2004 00:32, Cobra, Komentárov: 0
Luxury Liner Tycoon

Luxury Liner Tycoon

Recenzia, s ktorou slávim návrat do redakcie, ma zlákala do svojich zradných pazúrov hlavne kvôli svojej náplni. Predstavte si, že ste majiteľ luxusnej výletnej lode, plavíte sa po svetových moriach, obdivujete ako sa krásne vyvinuté slečny z horných desaťtisíc slnia na palube, popíjate si chladený drink a slniečko páli na slnečník nad vami. Naozaj reálna predstava pre každého Slováka, že?

Človek, keď sa pozrie von oknom až ho strasie. Zima sa nám vrátila v celej svojej sile a predstava prechádzky ma láka asi ako návšteva Iraku. Ale ako sa vraví, všetko zlé je na niečo dobré a my hráči vieme, čo to znamená. Môžeme pekne zaliezť do svojich hráčskych brlohov, „nažhaviť“ svojho pc miláčika a pustiť sa do nejakej pohodovej hry. A keď tá hra má ešte aj niečo s letom, tak potom to je to pravé orechové. Recenzia, s ktorou slávim návrat do redakcie, ma zlákala do svojich zradných pazúrov hlavne kvôli svojej náplni. Predstavte si, že ste majiteľ luxusnej výletnej lode, plavíte sa po svetových moriach, obdivujete ako sa krásne vyvinuté slečny z horných desaťtisíc slnia na palube, popíjate si chladený drink a slniečko páli na slnečník nad vami. Naozaj reálna predstava pre každého Slováka, že? No, asi nie, ale predstava je to fakt pekná aj keď nie reálna. A práve do takej pozície vás postaví nová hra od vývojárov Globar Star Software, ktorý majú za sebou napríklad nie práve podarený Mall Tycoon 1 a 2. Priznám sa kvôli tomu fakt som od začiatku pristupoval k hre dosť opatrne a keď som sa dozvedel, že aj táto hra bude bežať na rovnakom engine ako menované hry začal som mať naozaj zlý pocit. Prečo? Lebo GSS proste nepochopili, že dobrá manažment stratégia nemusí byť nutne iba 3d aby zaujala hráčov. Spomeňme napríklad výborný Beach Life, do detailov vypilovaná 2d grafika, prehľadnosť a dlhé hodiny zábavy. Vlastne 3d rozmer je to, na čom celá táto hra stojí a zároveň aj padá. Nezvyknem to robiť, ale začnem teda technickým spracovaním.

Teraz keby som to chcel odbiť napísal by som hnusné a to by bolo všetko. Lenže milý čitateľ by asi nebol veľmi spokojný iba s takým stručným skonštatovaním. Keď som hru prvýkrát po nainštalovaní spustil ostal som mierne šokovaný. To má byť hra z roku 2004, ktorá spracovaním patrí niekam 4 roky do minulosti? Odporná, kostrbatá grafika kde máte iba dve možnosti nastavenia, detailná a menej detailná, povedané po lopate hnusná a strašne hnusná. Nič viac nastavovať nemôžete, okrem rozlíšenia ešte pred spustením hry. Je jedno aké zvolíte, stále to bude vyzerať ako zlý sen každého tvorcu 3d grafiky. No aj po tomto šoku som ostal kľudný a povedal som si, že skúsim v hlbinách internetu pohľadať nejaké screenshooty, lebo sa mi stále nechcelo veriť, že jedna hra môže mať tak otrasné grafické spracovania. A naozaj som urobil dobre, lebo z nejakých mne neznámych dôvodov si hra proste nerozumie s grafickými kartami typu GeForce 4 TI a podľa niektorých internetových fór aj s novšími kartami od Nvidie. Ak zoberiete do úvahy, že táto značka vládne trhu, je to dosť biedna vizitka vývojárov. Na nejakú patch zabudnite, v čase písania tohto článku totiž na stránke GSS chýbala čo len zmienka, že túto hru vôbec vydali!!!

Aby som však ostal objektívny rozhodol som sa hru otestovať na inom PC s grafikou Radeon 9200. Tam to už bolo o niečom inom. Konečne miesto bielych štvorcov stúpal s komína lode dym a miesto bielych šmúh obmývala loď pena. No stále má grafické spracovanie ďaleko k dokonalosti. Okolie prístavu kde vaša loď kotví pripomína mesto duchov, nikde nenarazíte na známku života, všetko je pusté a prázdne a okolité budovy blízkeho mesta vyzerajú ako papierové krabice potiahnuté jednoduchou textúrou. Vôbec celý model lode je úbohý a aj keď si ju postavíte k vašej predstave bude to pôsobiť dosť odpudzujúco. Proste použitý engine je extrémne zastaralý a ako to bolo u Mall Tycoonoch pre tento typ hier nevyhovujúci.

Teraz sa dostaneme k samotnej hre, lebo technické spracovanie nie je všetko. Tu môžem povedať, že je to tuctový tycoon ako každý druhý. Môžete si vybrať základný model lode, ktorú budete vlastniť, určiť si scenár plavby (Karibik, plavba okolo sveta, Ázijské krajiny, Severný pól – preboha, ktorý súdny človek pôjde na dovolenku práve tam????......) a pustíte sa do klasického managementu. Prv musíte s kusu železa čo vzdialene pripomína loď urobiť luxusné miestečko pre smotánku, ktorá chce zažiť krásnu dovolenku na mori. Loď je rozdelená do niekoľkých poschodí ktoré musíte vybaviť príslušnými miestnosťami a vybavením. K tomu musíte pristupovať aj trošku s logikou lebo žiaden namyslený milionár nebude šťastný keď bude jeho kajuta blízko strojovne alebo keď bude diskotéka priamo pri kľudnej reštaurácii. Keď máte svoju lodičku dostatočne vybavenú, čo vám isto zaberie nemálo času, lebo k dispozícii je široká paleta zariadení a lodného inventára ako herne, kasína, butiky, reštaurácie, sauny, kiná atď. je na čase najať si personál. Samozrejme hneď na začiatku s drobným finančným obnosom si nebudete môcť najať skúseného morského vlka ale skôr začínajúceho 1 hviezdičkového kapitána. Potom prvého dôstojníka, upratovací personál, čašníkov, kuchárov, predavačov, animátorov a všetku tu háveď, ktorá sa bude starať o pohodlie hostí. Keď to všetko budete mať, môžete vyplávať na plavbu snov. Budete sa starať o pohodlie hostí, prispôsobovať ponuku ich žiadostiam, pridávať nové doplnky a podobne. A oni vám za to pekne budú platiť alebo keď nesplníte ich želania ukážu vám chrbát a neuvidíte ani cent.

Teraz si možno myslíte, že o čo mi vlastne ide? Veď aj keď hra má možno odpudivé spracovanie môže sa jednať o celkom zábavný kúsok. Lenže musím spomenúť jedno slovko, ktorú znamená pre všetky hry istú skazu. Stereotyp. Alebo povedzme nuda po určitej dobe hrania. Proste hra vás postupne prestane baviť, stále sa len plavíte a plavíte, staviate, vylepšujete ale so žiadnym cieľom, žiadne zaujímavé spestrenie a aby toho nebolo málo ako som už spomínal engine hry je pre tento typ hry absolútne nevhodný a tak sa stane ovládanie hry pre mnohých nočnou morou. Replaybilita je prakticky nulová, teda aspoň ja si neviem predstaviť, že by po dohraní sa niekto rozhodol hru začať hrať odznova. Oceniť môžeme akurát veľké stavebné a možnosti ale vyložme karty na stôl to by malo byť takýto typ hier samozrejmosťou, nie? Ani o originalite tu nemôže byť reč, lebo hra s navlas podobným zameraním vyšla s názvom Cruise Ship Tycoon od známych tvorcov béčkových hier Valuesoftu.

Resumé je jednoduché. Luxury Liner Tycoon nie je úplne najhoršia hra a existujú aj horšie kúsky rodiny Tycoonov, ale aj tak nevidím dôvod za ňu vyhodiť peniaze. Dnešnému hráčovi prakticky nemá čo ponúknuť a čaká ju osud podpriemerných hier – zajtra už nebudete vedieť, že nejaký Luxury Liner Tycoon vôbec existoval.

Škoda, pri tejto hre sa veľmi v čase panovania Zimy nezohrejeme, ďalší prosím!

Cobra