11.02.2004 00:32, Trimmm, Komentárov: 0
LotR: War of the Ring

LotR: War of the Ring

Hier s tématikou Pána prsteňov sa v poslednom čase objavilo viacero, poväčšine s rozpačitým úspechom medzi hráčskou obcou. Jedným z posledných počinov na tomto poli je realtime stratégia War of The Ring.

Jeden prsten vládne všem, Jeden jim všem káže,
Jeden všechny přivede, do temnoty sváže

Tieto dva verše sú nosným motívom knihy, ktorú mám rád od detstva Sú tiež nosným motívom filmu, ktorý natočil Peter Jackson. Filmu, ktorý masám celého sveta priblížil príbeh o Prsteni Moci, o Hobitoch, Trpaslíkoch, Elfoch a boji proti Sauronovmu zlu. Áno, nemýlite sa, rozprávam o geniálnom diele J.R.R. Tolkiena – Pán prsteňov. O tom, že dnes za všetkým treba hľadať byznis so mnou určite nebudete polemizovať. Nie je preto divné, že na megaúspechu filmovej trilógie sa chcú podieľať aj iné oblasti, počítačové hry nevynímajúc. Hier s tématikou Pána prsteňov sa v poslednom čase objavilo viacero, poväčšine s rozpačitým úspechom medzi hráčskou obcou. Jedným z posledných počinov na tomto poli je realtime stratégia War of The Ring.

Tak ako v knižnom i filmovom príbehu, stretnete sa v tejto hre so všetkými hrdinami a rasami spomenutými v knihe. Už v Tutoriali, ktorého úlohou je hráča oboznámiť so základnými ovládacími prvkami a spôsobom hry, sa stretnete s Elfom Legolasom a Trpaslíkom Gimlim. Tutorialu nechýbajú humorné prvky – keď sa popri vysvetľovaní hráčskych fígľov hádajú medzi sebou Gimli a Legolas, a preto ak sa chcete aj trošku pobaviť, oplatí sa ho zahrať, a ak hráte tento typ hier prvý krát, je prejsť tutorial vašou povinnosťou :).

Ak ste však skúsenými harcovníkmi v hraní RTS, tutorial Vám veľa nedá. Hádam len misia za stranu Zla vysvetlí nejaké maličkosti, na ktoré by však skúsený hráč určite prišiel aj sám – napr. stavať budovy sa môžu len na znesvätenej pôde, na zvyšovanie populačného limitu stačí stavať otrokárov, čiže netreba žiadne obytné budovy a podobne.

Spôsob hry je absolútne klasický a vychádza z rokmi overenej schémy – ťažiť nejaké suroviny, postaviť základňu, vylepšiť čo sa vylepšiť dá, postaviť čo najrýchlejšie čo najväčšiu armádu a potom zničiť nepriateľa. Sami uznáte, že tento model je už fádny a to čo stačilo v čase hry Dune 2 alebo Warcraft I. a II., to už dnes nestačí. Hra potrebuje nejakú pridanú hodnotu a tou je kvalitné ovládanie, vynikajúcu grafiku, dobrú hrateľnosť a hlavne príbeh. A ako je na tom hra War of the Ring?

V hre si môžete vybrať hru za obidve strany. Za stranu Dobra budete bojovať postupne za všetky dobré rasy (Trpaslíci, Elfovia, Ľudia...) a vašou úlohou bude poraziť Zlo predstavované Sauronovými služobníkmi. Ak si vyberiete záporákov, bude vašou úlohou postupne vyhnať Elfov, Ľudí a Trpaslíkov z ich územia a nastoliť tak vládu chaosu. K tomu vám dopomôžu čarodejník Saruman, Glum, potomkovia Oduly – obrovské pavúky.... Je zaujímavé a pekné, že v hre sa stretnete naozaj so všetkými dôležitými postavami a rasami a ich potomkami. Či už ide o spomínaných potomkov Oduly, ale stretnete tu aj potomkov Meddeda, Entov, Nazgulov... Príbeh nekopíruje dej knihy alebo filmu, ide skôr o samostatné mikropríbehy, ktoré sú zasadené do sveta Pána prsteňov. Nie je zvlášť strhujúci, ale zase neuráža hráča nejakým násilným spájaním a vymýšľaním nemožného. Po čase však absencia spojitého príbehu chýba a misie sa stávajú fádnymi.

3D grafika v ktorej je hra spravená ako keby z oka vypadla hre Warcraft III. Dokonca mám pocit, že hra využíva engine spomínanej hry, ale či je to naozaj tak, potvrdiť nemôžem. Rozdielne sú len animácie pomedzi jednotlivé misie, ktoré sú výrazne slabšie a väčší počet jednotiek a budov. Napriek tomu dobre slúžia na posúvanie deja, tak ako aj in-game animácie. Samozrejmosťou je približovanie a vzďalovanie kamery a všetky ovládacie prvky na ktoré sme zvyknutí z podobných hier RTS (dvojklik vyberie jednotky rovnakého typu, jednotky je možné dávať do skupín pomocou ctrl+číslo a tieto potom jednoducho vyberať stlačením príslušného čísla....). Naozaj, v ovládaní hráča čo i len trošku znalého nič neprekvapí a to ani v dobrom slova zmysle – nečakajte žiadne novinky. Nepríjemne ho však prekvapí limit jednotiek – maximálny počet je 100 miest – pričom to neznamená, že môže postaviť 100 jednotiek. Každá jednotka zaberá určité miesto – slabé jednotky (napr. workeri) zaberajú jedno miesto, ale silné zaberajú miesta tri. V praxi to potom vyzerá tak, že vy si postavíte cca 40 jednotiek (dvoj a trojmiestnych) a nepriateľ pošle jednotiek vyše 100. Jednoznačne inteligenciu hráča vyvažuje množstvo nepriateľských jednotiek a pri vyššej obtiažnosti je to až nepríjemné. Nebol som spokojný ani s inteligenciou vlastných jednotiek – síce nestáli ako ståpiky, keď na okolité jednotky zaútočil nepriateľ, ale išli na pomoc vlastným jednotkám, no keď si hráč nedal pozor, pustili sa prenasledovať nepriateľa. Chýba mi v tejto hre možnosť povedať jednotkám – tu stojte a nepriateľa neprenasledujte!

Ako som spomínal, v hre sa stretnete s množstvom postáv známych z knihy a filmu. V hre tieto postavy vystupujú ako hrdinovia – buď s nimi začínate hru, alebo si ich v priebehu hry môžete „vyrobiť“. Každý hrdina má zvláštne schopnosti, ktoré je možné vyvolať a navyše hrdinu je možné si vycvičiť na prestup do vyššej úrovne – potom bude mať viac magickej sily, väčší rozsah špeciálnych schopností a podobne.
V prípade, že nemáte chuť prejsť celým príbehom, môžete si zahrať tzv. Skirmish misiu, kde si hráč určí stranu, za ktorú chce hrať, počet nepriateľov a vyberie si niektorú z pripravených máp. Tento typ hry mňa osobne však nezaujal, nehľadiac na to, že mi pripadal tento herný mód o hodne ťažší, lebo nepriateľ je agresívnejší a podstatne rýchlejšie sa vyvíja. Zaujímavá môže byť možnosť sieťovej hry cez LAN alebo internet. Napriek tomu, že by som to rád skúsil, nemám žiaľ kde.

Je táto hra sklamaním? Nie je sklamaním, ale hra ničím neprekvapí. Neočakávajte žiadne nové prvky, žiadne prekvapenie, žiadne excelentné in game animácie. Možno sa tak ako ja pristihnete pri myšlienke, že hráte slabší odvar Warcraftu. Možno vám bude tak ako mne vadiť výrazné podvádzanie počítača na úkor hráča. Určite vám bude vadiť limit 100. Zdalo by sa, že hre len vyčítam, takže na jej obranu by som uviedol jej návykovosť. Hrateľnosť je na slušnej úrovni a keďže netušíte, čo bude v ďalšej misii, budete hrať ďalej a ďalej, možno až do samotného konca. Napriek stereotypnému spôsobu – misií, kde nestaviate základňu a neťažíte suroviny je poskromne, má hra čosi do seba, akýsi esprit, určite vychádzajúci z geniálneho diela J.R.R. Tolkiena. Ako som povedal, hra ničím neprekvapí, ale ani zásadne neurazí a ja by som ju charakterizoval ako mierne nadpriemernú RTS starého typu (Dune2, Warcraft) a myslím, že hodnotenie 65% si viac ako zaslúži.

Trimmm