25.12.2011 11:00, Lukáš "Dolno" Dolniak, Komentárov: 0
Gears of War 3: Raam's Shadow

Gears of War 3: Raam's Shadow

Politika plateného sťahovateľného obsahu k našim obľúbeným hrám nie je práve príjemná pre hráčov, keďže sa často stáva, že vydavatelia ochudobnia už hotový produkt o niektoré prvky a po vydaní si za súčasti, ktoré pôvodne mali byť zahrnuté už v samotnej hre, pýtajú ďalšie peniaze (krásnym príkladom je česká Mafia 2).

Keď sa objavili prvé správy o tom, že Epic Games plánuje DLC ku, vtedy ešte nevydanému, tretiemu dielu ságy Gears of War (recenziu nájdete TU), automaticky to so sebou prinieslo vlnu pochybovania a nedôvery. Po grandióznom vyvrcholení série sme však zistili, že DLC nás rozhodne o nič neochudobnili a ponúknu nám možnosť pozrieť sa na udalosti hry z iného uhla.

A že to stojí za to snáď netreba v prípade tejto hry dvakrát opakovať. V poradí tretí (prvé dva rozširovali v malej miere multiplayer) dodatok, s podtitulom Raam´s Shadow, nás zavedie na úplný počiatok príbehu, niekoľko dní po Emergence Day, teda obdobia, kedy sa vojna s podzemnou hordou Locustov ešte len začala. Prekvapivo sa nezhostíte postavy Marcusa Fenixa, ktorý doteraz sérii dominoval, ale prevezmete úlohu snáď ešte drsnejšieho (áno, vieme, že niečo také je ťažké si predstaviť) vojaka Michaela Baricka. Hora svalov, plešatá hlava, hustá brada a cigara večne strčená v ústach (veď to je náš DKF :) z neho už na prvý pohľad robia killing machine par excelence a to ešte ani nevypustil jednu zo svojich ultratvrdých hlášok. Po skúsenostiach s minulými hrami myslíme, že podobné existencie tvoria na planéte Sera majoritnú časť obyvateľstva. Barick je členom jednotky Zeta, operujúcej v meste Ilima, a medzi jeho spolubojovníkmi stretneme veliteľa Minha Young Kima z prvého dielu, ďalšieho starého známeho, Taia (objavil sa pre zmenu v Gears of War 2) a novú ženskú postavu Aliciu Valeru. A ako názov napovedá, arcinepriateľom prídavku je z jednotky známy generál Raam, ktorý sa snaží na celú Ilimu zoslať ničivú búrku Kryllov (netopierom podobných tvorov, ktorí sa dajú zastaviť jedine svetlom, takisto ich poznáme z prvého dielu). Vašou úlohou tentoraz nie je zastaviť jeho, ale evakuovať mesto a zachraniť, čo najviac ľudí. Nejaké extrémne dejové zvraty však nečakajte, už len kvôli tomu, že ak ste hrali predošlé hry viete, ako to nakoniec s našimi hrdinami dopadne.

Kampaň zaberie skúsenému hráčovi niečo okolo dva a pol až troch hodín plnohodnotnej zábavy, na ktorej sa len s námahou hľadajú chyby (podobne, ako v pôvodnej hre). Do čoho sa dá jemne rypnúť sú momenty, kedy na chvíľu prevezmete kontrolu nad samotným Raamom a likvidujete jednotky ľudského odporu. Raam je dosť mohutný, neohrabaný a pohyb mu ešte zhoršujú jeho prisluhovači z rád Locustov. Často sa stane, že sa chcete niekam dostať, alebo zaútočiť a vaši spolubojovníci sa popred vás neustále hádžu, blokujú vám pohyb a nakoniec sú to oni, ktorých by ste svojou špeciálnou zbraňou najradšej roztrhali na kusy. Inak sa nie je na čo sťažovať, všetko je dotiahnuté takmer do dokonalosti a funguje tak, ako má. Hrateľnosť sa od roku 2006 nemení, ale prekvapivo to ani nevadí, pretože hra stále baví na výbornú.

Čo na tomto prídavku nutne musíme vyzdvihnúť je jeho vizuálna stránka. Nejedná sa iba o grafiku, ako takú, na ktorou sme sa rozplývali v recenzii pôvodnej hry, ale celkový dizajn a architektúru mesta. Všetko je majstrovsky zvládnuté a prepracované a je vidno, že autori si brali silnú inšpiráciu z najkrajších európskych veľkomiest a na výsledku sa to viditeľne podpísalo. Vidieť svet Gears of War pred tým, ako bol vojnou zdevastovaný je neopakovateľný zážitok. Zmenami prešiel aj multiplayer, dodatok prináša nové achievementy, sadu zbraní a nové postavy, vrátane generála Raama a hrdinov singleplayeru.

Gears of War 3: Raam's Shadow je veľmi podarený prídavok k veľmi podarenej hre. Schopne rozširuje univerzum série o udalosti, o ktorých sme doteraz mohli iba počuť. 1200 MS bodov, za ktoré ju zakúpite sú teda výhodnou investíciou.

Lukáš "Dolno" Dolniak

Výrobca: Epic Games
Distribútor: Microsoft