05.12.2003 00:32, martin, Komentárov: 0
RC Cars

RC Cars

Závodné hry sa delia na dve základné skupiny. Do tej prvej patria hry, kde realizmus a autenticita sú na prvom mieste a často sú určené pomerne úzkej skupine hráčov. No a potom je tu druhá skupina, kde sa na reálnosť či autenticitu v podstate nehľadí a hlavným cieľom je arkádovosť a nenáročná hrateľnosť. Už z názvu recenzovanej hry možno vydedukovať, že patrí do druhej grupy.

Závodné hry sa delia na dve základné skupiny. Do tej prvej patria hry, kde realizmus a autenticita sú na prvom mieste a často sú určené pomerne úzkej skupine hráčov. No a potom je tu druhá skupina, kde sa na reálnosť či autenticitu v podstate nehľadí a hlavným cieľom je arkádovosť a nenáročná hrateľnosť. Už z názvu recenzovanej hry možno vydedukovať, že patrí do druhej grupy. Možno je to škoda, ale veľa podobných hier v súčasnosti nevychádza. Veď poslednou naozaj špičkovou hrou s podobnou tematikou je Re-Volt, ktorý vyšiel pred dobrými štyrmi rokmi. Vynikal nápaditými zbraňami, úžasnou modifikovateľnosťou (na internete sú doslova tisícky nových áut a tratí, mnohé na profesionálnej úrovni) a hlavne perfektnou hrateľnosťou, ktorú mu mohla závidieť kde aká závodná hra. Avšak RC Cars sa vydáva trochu inou cestou, ktorá ma najprv zarazila, ale teraz musím uznať, že táto cesta nebola zlou voľbou.
O akú cestu sa však jedná? Jedná sa o cestu, ktorá ignoruje zbrane. Čítate správne, hra vôbec neobsahuje zbrane a keď som tento fakt zistil, nedával som hre veľké šance na úspech. Ale s každým ďalším závodom sa môj postoj k hre zlepšoval a po jej zdolaní mám z nej naozaj dobré pocity. Aby som bol úplný dodám, že RC CARS sú závody áut na ovládanie, ktoré zbožňujú snáď všetky deti. Hra obsahuje všetky klasické možnosti, ktoré určite nikoho neprekvapia. Jednak je to multiplayer s dnes už dosť zriedkavým splitscreenom (ale samozrejme aj cez LAN), závod s duchom (kedy hra nahrá vašu jazdu a potom môžte ísť sami proti sebe), obyčajný závod (klasika-vyberiete si auto, trať, nastavíte zopár možností a ide sa závodiť) a nakoniec kariéra, pri ktorej sa aj pristavím, pretože je logicky ťažiskom hry. Určite nikoho neprekvapí, že na začiatku nie sú všetky trate dostupné a treba si ich víťazstvami pekne odomykať. V tomto bode môže zároveň zaraziť počet áut, ktoré sú tu len tri. Možno vás prekvapím, ale nejakým veľkým záporom to nie je. Jednak sú jednotlivé autá dosť odlišné a navyše hra obsahuje tri oblasti, ktoré možno v troch stupňoch vylepšovať. Jedná sa o turbo, pneumatiky a motor. Veľkým plusom je, že sa každá táto zmena citeľne prejaví na jazdných vlastnostiach (aj vizuálne) a preto tu upgradovanie neslúži len tak pre efekt. Ono je dokonca nevyhnutné vylepšovať, pretože každý ďalší závod je stále obtiažnejší a dokonca aj súperi si svoje autá vylepšujú. Celý systém stojí na bodoch a peniazoch. Body získavate za zrážanie objektov na trati a každá trať má bodový limit, ktorý musíte dosiahnuť, aby sa otvorila. Druhým objektom sú peniaze, kedy prvé tri miesta sú ohodnotené istou finančnou čiastkou a znova má každá trať istú sumu (zálohu), ktorú vložíte a výsledný zisk je vlastne rozdielom vyhranej čiastky a zálohy. Z toho samozrejme vyplýva, že niekedy ani tretie miesto nezaručí zisk. No a získané peniaze sa samozrejme používajú na nákup nového auta či na jeho vylepšenie a ako som už spomenul, istý obnos treba vždy použiť ako zálohu na závod.
Teraz priblížim systém získavania bodov a aj priebeh samotného závodu. Ako som už spomenul, hra neobsahuje zbrane. Ich absencia je však nahradená okolnými objektami a turbom. Totiž každé auto má istú zásobu turba, ktorá auto citeľne zrýchli, ale po chvíli sa samozrejme vyčerpá. Toto nitro sa síce dobíja, ale veľmi pomaly. A tu prichádza na rad výborný nápad autorov, ktorý zároveň z časti supluje zbrane. Totiž za trafenie už niekoľkokrát spomenutých objektov dostanete jednak body, ale aj zopár jednotiek nitra ktoré, a to je veľmi dôležité, je v podstate nevyhnutné na dobré umiestenie či výhru. Spomenuté objekty sú rôzne plechovky, fľaše, kýble, kužely, ale nitro dostanete aj za náraz do súpera. Avšak na trafenie nejakého predmetu často treba trochu vybočiť z dráhy a zároveň aj samotný náraz trochu spomalí, takže treba aj trochu taktizovať. Druhou a poslednou možnosťou je skákanie, ktoré sa môže zdať nepoužiteľné, ale nie je tomu tak. Často sa na tratiach objavujú rôzne mláky, jamy a iné preskočiteľné objekty, ktorých preskočením možno nejakú tú sekundu ušetriť. Ale znova je tu riziko, že zle dopadnete a stratíte viac ako získate. Teraz mi napadá, že za tejto situácie by implementácia zbraní nebola najlepšia, pretože už len triafanie objektov a používanie nitra vás zamestná na 100%, čo absenciu zbraní doslova zdôvodňuje. Všetko toto úzko súvisí s dizajnom tratí, ktorý je prvotriedny. Sú tu štyri tematické celky (vojenská základňa, pláž, divoký západ a mestské prostredie), každý asi s tromi variáciami. Trate sú do detailu prepracované a obsahujú množstvo skratiek, objektov a dokonca aj ľudí či zvierat, ktoré sú interaktívne. Človek vás môže odkopnúť, vojak na základni rozstreliť a aj pred psom by som sa mal na pozore. Na niektorých tratiach jazdia autá, na inej možno stretnúť napríklad tank. Povrch každej trate je skutočne členitý, prudké stúpania striedajú mosty (zásadne deravé), skaly, tunely, cesty a stereotyp rozhodne nehrozí. Dizajn je dokonca lepší ako v Re-Volte. K tomu samozrejme nemalou mierou prispieva aj kvalitná grafika, kedy prostredie doslova žije. Audio je tiež OK, pri závode hrá kvalitná dravá hudba, ktorá vás často vybičuje k ešte lepším výkonom. Aj keď sa jedná o arkádovú hru, fyzika, hlavne pruženia, je spracovaná naozaj výborne. Auto reaguje na sebemenšiu nerovnosť a náraz napríklad do plechovky túto krásne odrazí presne podľa fyzikálnych zákonov.
Teraz by mali byť na rade zápory, ale okrem malého množstva áut (aj napriek vylepšeniam) tu snáď žiadne nie sú. ažko však posúdiť, či sa aj ostatným bude použitý systém páčiť tak, ako mne. Každopádne hru nemožno považovať za rivala alebo nebodaj nástupcu Re-Voltu. RC CARS síce spracováva tú istú tematiku, ale ide na to odlišnou cestou a z toho rezultuje aj odlišná hrateľnosť. Preto už záleží len na vás, ktorá cesta sa vám páči viac.

RC Cars

VÝROBCA: Project 3
DISTRIBÚTOR: Cenega