07.12.2003 00:32, Rester, Komentárov: 0
Silent Hill 3

Silent Hill 3

Korene tohto príbehu siahajú do roku 1999, keď firma Konami prekvapila celý herný svet svojim prvým survival hororovým dielom na konzole PSX. Tam dovtedy bezkonkurenčne vládol Capcom so sériou Resident Evil. Na rozdiel od nej Silent Hill priniesol do tohto žánru schopnosť včleniť do príbehu ťažký psychologický aspekt s verným vykreslením osudov ľudí a ich komplikovaný príbeh rozprávaný útržkovito, podávaný len náznakmi. Až konečná mozaika nám predstaví hrôzu v celej svojej šírke a håbke. Temný svet Silent Hill 3 sa majstrovsky vracia k svojim koreňom a uzatvára túto desivú trilógiu.

Silent Hill je podobné mestu Racoon City, len tu zlomovým nebude vírus meniaci ľudí na chodiace a vraždiace màtvoly, ale zmeny reálneho obrazu mesta, ktoré nastanú vďaka aktivite tunajšieho temného kultu. Nebezpečné drogy, utrpenie a bolesť. Za tým všetkým stojí čelná predstaviteľka Dahlia Gillespie a jej fanatické snahy o privolanie jedného z mýtických bohov - Samaela. Jej pravou rukou v týchto snaženiach sa stáva doktor Kaufmann. Za jeho podpory a pomocou temných rituálov privádzajú na svet dieťa, Alessu. Čosi sa ale nevydarilo, moc krutého Samaela sa akosi vymkla spod kontroly, preto ich ďalším pokusom je Cheryl. Alessu čaká neuveriteľne ťažký osud, keď je za plného vedomia upálená a umelo udržiavaná pri živote. Rany fyzické aj psychické, ktoré sa jej už nikdy nevyliečia. Práve z utrpenia a strašnej bolesti čerpá temný boh Samael a celý kult svoju silu. Ošetrovanie Alessy má na starosti nemocničná sestrička Lisa, ktorá nie je členkou tohto temného spoločenstva a ktorá psychicky podľahne desivej atmosfére a stáva sa drogovo závislou. Po siedmych rokoch trápenia sa rozhodne zachrániť aspoň Cheryl a zanecháva ju na okraji jednej z hlavných ciest. Tu ju nachádza Harry Mason. Sestrička Lisa je za svoj čin potrestaná.

Mesto Silent Hill má tri podoby - skutočný, zahmlený a temný. Zahmlený používa Dahlia a jej kult na krytie svojich aktivít. Temný Silent Hill vznikol v mysli strašnými bolesťami sužovanej Alessy - stáva sa presným obrazom jej utrpenia. V tomto paralelnom svete skrýva svoju dušu pred Dahliou, ktorá tu nemá na ňu dosah. Tá hľadá človeka prostredníctvom ktorého by získala vplyv na Alessu aj tu. Harry sa stáva na takéto zneužitie dobrým kandidátom - situácia ho zastihuje v neľahkej dobe keď mu umiera manželka (dušu mu zasiahne bolesť, myseľ ovládnu temné predstavy) a ujíma sa nájdenej Cheryl. Harry, aj keď si to vôbec neuvedomuje, je privolaný do Silent Hill Dahliou, ktorá sa prostredníctvom neho chce zmocniť v temnom svete Alessy. Automobilová nehoda, strata a následné hľadanie Cheryl, snaha o pochopenie reality. To je začiatok príbehu trilógie Sillent Hill. V druhom pokračovaní sa nám mesto vykresľuje prostredníctvom Jamesa Sunderlanda, kde sa on a všetci privolaní návštevníci dostávajú do tej reality mesta, akú si zaslúžia. Mesto sa stane miestom, v ktorom sa zhmotňujú všetky temné myšlienky, všetky fóbie a strach, ktorý sem prichádzajúce obete nesú ukrytý niekde hlboko v sebe.

Do tretieho pokračovania Silent Hill sa dostávame ako sedemnásťročná Heather Morris, ktorej život je s temným mestom spojený viac, ako si na začiatku dokáže predstaviť. Jej nočné mory sú čoraz častejšie a dávajú tušiť o dávno zabudnutom traumatickom zážitku - takom hroznom, že pre ňu bolo lepšie ho v sebe úplne potlačiť, ak chcela zostať pri zdravom rozume. Keď sa šialené výjavy stávajú čoraz reálnejšie, snaží sa spomenúť si a nájsť odpoveď na mučivé otázky o minulosti vo svojich potláčaných spomienkach. Svojmu osudu neunikla, temný Silent Hill si ju našiel a nástojčivo ju k sebe volá. Strašný sen z prostredia zábavného parku, plný brutálnych výjavov a kreatúr vyzerá až príliš reálne... Heather sa preberá v nákupnom centre. Takže len ďalšia nočná mora. No úľava nepotrvá dlho. Obchodné centrum sa predsa len zmení na svet hrôzy. Prečo je to tak, prečo práve ju musia desiť tie strašné predstavy? Stretnutia s neznámymi osobami - detektívom Douglasom Cartlandom, mentálne vyšinutou fanatičkou Claudiou Wolfovou, Vincentom... Komu z nich môže dôverovať a komu nie? Ako sú títo ľudia spojení s jej minulosťou? Veľa nezodpovedaných otázok a len málo odpovedí.

Po technickej stránke hra zostáva verná spôsobu spracovania predchádzajúcich dielov, ako typická hororovo-akčná adventúra. Zbieranie rôznych predmetov a ich následné použitie na inom mieste, či ich občasné skombinovanie je už klasika. Verné týmto tradíciám zostalo aj riešenie hádaniek či hlavolamov, ktorých je pomenej. V akčnej časti sa k slovu dostanú zbrane, niektoré poznáme už z minulých dielov - nôž, kovová rúra, katana, palcát, pištoľ, brokovnica, ale aj samopal, či rôzne bonusové zbrane - samopal s nekonečným nábojom (finálneho bossa treba doraziť ručnou zbraňou), plameňomet, Beam Saber (rukoväť s laserovou čepeľou) Heather Beam, či v kostýme Princess Heart silnejší - Sexy Beam (nehmotná, magická zbraň, Heather vypúšťa z očí prúdy svetelnej energie). Na získanie tejto schopnosti musíme v hre zlikvidovať určitý počet nepriateľov (333) - tri krát dohrať hru by na to malo určite stačiť. K bonusovým zbraniam zaraďujeme aj striebornú a zlatú rúru. Rovnako ako v druhom dieli, máme možnosť nastavenia obtiažnosti pre akčnú časť a zvlášť pre hádanky. Klasické módy easy, normal, hard, kde easy môžeme dodatočne zmeniť na beginner. Po dohraní hard sa sprístupňujú aj veľmi náročné módy - Extreme 1 až 10. Novinkou je zisk bonusových oblekov. Okrem úvodného, získame po každom dohraní kód k ďalšiemu. Niektoré nachádzame aj priamo v hre. Zadávame ich do položky Extra Costume - tá sa objaví v základnom menu po prvom dohraní hry. Následne začíname hru z Extra New Game. Možnosť siaha až do počtu 26, ale ide len o sadu tričiek k jednym rifliam. Vizuálne najviac vybočuje Princess Heart, ktoré v prostredí Silent Hill vyzerá naozaj trochu zvláštne. Vzhľadom na silnejší Sexy Beam doporučujem pri snahe o záver Revenge. Extra Options ponúka možnosť zmeny farby a množstva krvi, vypnutie či zapnutie Noise Filtra - tradičné Silent Hillovské zrnenie obrazu, či nová, v Display Mode - položka Sharp na dosiahnutie ostrejšieho obrazu. Spomeniem ešte Bullet Adjust umožní s každým novým dokončením hry možnosť znásobenia počtu nachádzaných nábojov.

Hra má tri alternatívne závery - Normal, Possessed (záporný záver) a Revenge (tradičný vtipný, UFO záver). Posledný sa končí pri vstupe Heather do svojho bytu, podmienkou je nulový počet zabitých a zastrelených nepriateľov. Na ich likvidáciu môžeme využívať len bonusový Heather (prípadne Sexy) Beam. Po každom dohraní hry sme bodovo ohodnotení počtom získaných hviezdičiek, najvyššou métou je zisk desiatich zlatých hviezd. V samotnom ovládaní hry došlo k zmene - takzvané 2D a 3D ovládanie, prvé je rovnaké ako pri SH2, to znamená pohyb postavy ovládaný výlučne smerovými klávesami. 3D ovládanie je v podstate to isté, len k slovu sa dostane aj počítačová myš, pomocou ktorej otáčame postavu. Vertikálne natáčanie pohľadu bohužiaľ nefunguje. O nejakom komfortnom ovládaní sa hovoriť nedá, je to daň za použité filmové pohľady kamier, tie sú pre sériu typické a už k nej patria. Pohľad sa presúva automaticky, s možnosťou natočenia kamery za postavu. Jednoznačne konzolový štýl ovládania. Pribudla možnosť padnúť do priepasti - už nás nezastaví neviditeľná bariéra, preto neopatrné prechádzanie popri každej hrane môže vyústiť v balans a následný pád. Neplatí to v módoch easy a beginner.

Grafická stránka hry vychádza z predchádzajúcej časti. K radikálnym zmenám síce nedošlo, ale vylepšené je mnohé. Už pri animáciách v engine hry padnú do oka detailne spracované tváre, ktoré so svojou mimikou vyzerajú neuveriteľne reálne. K tomu prispievajú rôzne „ľudské nedokonalosti tváre“ ako napríklad pehy. Rovnako aj spracovanie pohybu všetkých postáv a monštier. Desivosť a morbídnosť prostredí je vyhnaná do najvyššej možnej miery - takúto inšpiráciu je ťažké nájsť aj v tých najhorších snoch. Steny postriekané krvou, obhádzané ľudskými pozostatkami, hniloba, zohavené màtvoly a ďalšie šokujúce scenérie. Vizuálne pripomína spracovanie SH1, len vtedy sme boli vzhľadom na slabší hardwarový výkon ušetrení mnohých nechutných detailov. Inováciou v trojke sú aj občasne použité plynulé premeny textúr prostredia v priebehu hrania. Hudba a zvuky tejto série, to je kapitola sama o sebe. Nič lepšie sa v konkurenčných hororových hrách v súčasnosti počuť nedá. Práca ktorú odvádza Akira Yamaoka je rovnako ako celá táto séria - šialená aj geniálna zároveň. Novinkou je naspievanie niektorých skladieb. Kvalitný dabing je už samozrejmosťou.

Správnu atmosféru (nemusí byť len hororová) považujem za najdôležitejší prvok v každej hre. Aj preto mám rád hororové hry - práve atmosféra ich robí tým čím sú a nikdy v nich nechýba. Je to ich ingrediencia číslo jedna. Nie hektolitre krvi, ale strach z očakávania, obavy z neznámeho. A Silent Hill je toho učebnicovým príkladom. Dnes už kultový prvý diel znamenal obrovský moment prekvapenia. Druhý diel nám predstavil reálne vykreslený psychologický horor prostredníctvom osudov hriešnych ľudí, ktorí sa sami stali obeťami svojho osudu. Bol trochu, čo sa týka hrateľnosti zdåhavejší - mnohými kritizované sú príliš veľké a prázdne priestory, ale myslím, že celkovo bol tento diel desivejší ako trojka. V nej je síce plynutie príbehu svižnejšie, udalosti čo nás postretnú viac zhustené, je viac akčnejší, ale strach a mrazenie už nie je také intenzívne ako v jednotke a dvojke. Aj herná doba je oproti svojim predchodcom kratšia. Moje percentuálne hodnotenie všetkých dielov je 90%, 90%, 87%. Tretie pokračovanie síce vyšlo ako najslabšie, ale v žiadnom prípade tento diel neznamená umelo nastavovanú kašu. Po všetkých stránkach je na neuveriteľne vysokej úrovni a najvhodnejším možným spôsobom dopåňa a uzatvára túto fantastickú trilógiu.

Silent Hill 3

VÝROBCA: Konami
DISTRIBÚTOR: Konami