10.11.2003 00:31, Trimmm, Komentárov: 0
UFO Aftermath

UFO Aftermath

Voľné pokračovanie s názvom UFO Aftermath bolo netrpezlivo očakávané celou hráčskou obcou a kolega vydanie tejto hry privítal slovami (parafrázujem): „Túto hru vidím radšej než výplatnú pásku!“. Oplatilo sa s takým nadšením vítať UFO Aftermath, alebo je to bublina a hra bude podobný prepadák ako tretí diel UFA?

Vo svojej kariére recenzenta počítačových hier som jediný raz dal nejakej hre hodnotiacu známku vyššiu než 90%. Bolo to pri hre Original War, ktorú má na svedomí vývojársky tým Altar Interactive. Podľa mojej mienky je to jedna z najlepších realtime stratégií, ktorá, žiaľ, zostala mierne nedocenená - hlavne na Americkom trhu. Predsa len, hra vyžadovala od hráča aj určitý intelekt a vzhľadom na to, čo chrlia napr. Hollywoodske štúdiá a čo Američania prijímajú ako hit, o tom intelekte niekedy dosť výrazne pochybujem. Tak práve tento vývojársky tím sa podujal na neľahkú úlohu - nadviazať na dobré meno hier UFO a UFO X-Com, ktoré na poli ťahových stratégií zostali dodnes neprekonané a konkurovať im môže hádam len séria Jagged Aliance. Voľné pokračovanie s názvom UFO Aftermath bolo netrpezlivo očakávané celou hráčskou obcou a kolega vydanie tejto hry privítal slovami (parafrázujem): „Túto hru vidím radšej než výplatnú pásku!“. Oplatilo sa s takým nadšením vítať UFO Aftermath, alebo je to bublina a hra bude podobný prepadák ako tretí diel UFA? Úprimne sa priznám, že keď som prvýkrát spustil hru, prestal som pochybovať o jej úspechu. A stačil mi na to jediný pohľad na strategickú obrazovku, kde ma vítal dobre známy obrázok otáčajúcej sa zemegule s označením mojej základne. Srdiečko mi zaplesalo od radosti a hoci sa počas hrania občas zachvelo miernymi rozpakmi, plesá aj naďalej (aj keď už nie tak nadšene).
25. mája 2004 (to je onedlho!!!) sa k zemi priblíži obrovská vesmírna loď. Do atmosféry nepripravenej Zeme vypustí spóry, ktoré zabijú väčšinu živých tvorov, vrátane ľudí. Len v hermeticky izolovaných podzemných bunkroch prežijú hàstky ľudí. O nejaký čas sa spóry rozpadnú a atmosféra prestane byť pre ľudí nebezpečná. Po vyjdení z bunkrov však musia čeliť ďalšej hrôze - mimozemšťanom. Hráč sa stáva veliteľom malej jednotky vedcov, technikov a hlavne vojakov, s cieľom zjednotiť ľudí, ktorí prežili, zistiť čo sa vlastne stalo a prípadne sa pomstiť.
Zápletka sa zdá otrepaná, ale je nutné si uvedomiť, že práve v prípade tejto hry nemôže byť iná.
V prvom rade by som chcel upozorniť zarytých priaznivcov klasického prvého a druhého dielu tejto série, že UFO Aftermath je napriek mnohým podobnostiam hra iná, o dosť odlišná a kupovať si ju s očakávaním, že dostane staré dobré klasické UFO v novom kabáte je chyba. Taký bol aj môj prvotný postoj k tejto hre - prečo keď grafika je podobná, aj spôsob hrania je podobný, nie je v tejto hre to či ono, čo predtým v UFE bolo? Kým som k hre pristupoval týmto štýlom, rástlo moje sklamanie z hry do nesmiernych výšok (nedá sa vstupovať do budov, nedá sa stavať a vybavovať základňa, v hre nie sú žiadne peniaze...). Potom som si však uvedomil, že autori k hre pristúpili tak, aby čo najviac nadviazali na pôvodné UFO, ale aby aj do hry priniesli nové a vlastné prvky. Aby skrátka neurobili len „remake“ klasiky. A to sa im podarilo. Ale teraz už vážne k hre J. Hranie hry pozostáva z hry v dvoch módoch - taktickom a strategickom.
V strategickom móde hráč rozhoduje o celkovom smerovaní svojho boja proti mimozemšťanom. Riadi svoje základne určovaním ich typu (vojenská, technická, výskumná), určuje smer výskumu, rozhoduje ktoré výrobky bude vyvíjať a vyrábať. Dôležitou prácou je aj riadenie tímu vojakov. Treba ich vyzbrojiť, vycvičiť, určiť bojové misie, ktorých sa musia zúčastniť. Takisto rozhoduje o prenasledovaní mimozemských lietajúcich strojov. Ak sa však tešíte na menežovanie základne s tým, že budete nútení strážiť rozpočet, rozhodovať o vybavení základne, nakupovať zbrane a strelivo, nakupovať stíhačky a prepravné vrtuľníky... tak vás musím sklamať. Tomuto sa hra vôbec nevenuje a tieto činnosti sa akosi dejú automaticky a bez vášho pričinenia. Je to podľa mňa škoda a ak porovnávam staré UFO a toto nové (čo by som robiť nemal, ale jednoducho sa to nedá), tak práve táto časť mi najviac chýba. Vývojári však dali jednoznačne väčší dôraz na taktickú časť hry s ktoru sa naozaj vyhrali.
V taktickom móde hráč riadi jednotku niekoľkých vojakov (1-7), ktorých úlohou je splniť ciele vybranej misie. Môže sa zdať, že misie sú jednotvárne, lebo typov misií, ktorých sa skupinka môže zúčastniť nie je až tak veľa - misia typu zabi určitý počet nepriateľov, priveď živého mimozemšťana, nájdi zostreleného pilota stíhačky, prenikni do tajnej Ruskej (Americkej) vojenskej základne a vyzdvihni dôležité dokumenty, prenikni do zostreleného UFA, ubráň vlastnú základňu pred útokom mimozemšťanov. Všetky lokácie, do ktorých je hráč zavedený, sa generujú, preto sa nestane, že by ste sa dostali na rovnaké miesto dvakrát. Hlavne zastavané mestské lokácie sú úchvatné a do najmenších podrobností prepracované. Niektoré taktické misie sú „dvojúrovňové“. Napríklad misia s cieľom preniknúť do UFA pozostáva z časti, keď sa jednotka musí prebojovať k vstupnému bodu a z časti, keď musí vyčistiť vnútrajšok UFA od votrelcov. Tieto misie sú obzvlášť ťažké, pretože treba dobre rozvrhnúť a naplánovať výzbroj vojakov - do otvoreného terénu treba zbrane s dlhším dostrelom a do uzavretých priestorov zbrane s vyššou kadenciou a prieraznosťou na malé vzdialenosti. Novinkou je riadenie len jedného tímu vojakov. Hoci základní počas hry bude mať hráč možno aj desiatky. Existencia iných vojenských základní znamená, že musia existovať aj iné bojové tímy, ale hráč naozaj riadi len jeden jediný. Neznamená to však, že v iných vojenských základňach nie sú žiadni vojaci. Pri väčšine misií, ktoré si hráč vyberá má zároveň možnosť prenechať misiu týmto „virtuálnym tímom“ a jemu sa len po čase objaví hlásenie o úspešnosti či neúspešnosti delegovanej misie. Na druhej strane sú misie, ktoré hráč musí uhrať sám a len pre vašu informáciu - práve v týchto dôležitých misiách môžete očakávať naozaj tuhý odpor nepriateľa. Ide vo všeobecnosti o misie, kde hráč musí preniknúť do tajnej vojenskej základne aby ukoristil niečo dôležité, čo neskôr posunie dej hry dopredu.
Novinkou je spôsob pohybu - UFO Aftermath už nie je ťahová stratégia. Pohyb všetkých jednotiek prebieha v reálnom čase - hráč určí jednotkám činnosť a potom spustí rýchlosť (k dispozícii má tri rýchlosti- od najpomalšej po najrýchlejšiu). A jednotky sa hýbu a vykonávajú príkazy a v momente keď ten príkaz dokončia, alebo nastane neočakávaná udalosť, hra sa pozastaví so zvýraznením jednotky, ktorá hlási udalosť. Udalosťou môže byť napríklad objavenie nepriateľa alebo narazenie na prekážku (dvere). Tu sa kamera presunie na miesto, ktoré bolo príčinou zastavenia času, pričom v prípade objavenia nepriateľa kamera nepríjemne (efektne?) rotuje a úplne rozhádže hráčom starostlivo nastavený smer pohľadu. Táto funkcia sa našťastie dá vypnúť. Tento spôsob pohybu je podľa mňa omnoho lepší, ako klasické hry na ťahy - presunutie jednotiek z jednej strany mapy na druhú netrvá už tak nepríjemne dlho pretože netreba po vyčerpaní akčných bodov čakať na ťah protistrany. Jednoducho hráč pošle jednotku na druhú stranu mapy a keď tá nenarazí na nejakého nepriateľa alebo neprekonateľnú prekážku, tak je tam za chvíľku. Na druhej strane nutnosť rátať s tým, že netreba minúť všetky akčné body aby som mohol reagovať v prípade objavenia sa nepriateľa, ako je to v klasických ťahových stratégiách má tiež niečo do seba a tvorila základ dobrej ťahovky.
V tejto časti hry dosť výrazne chýba zmenšená mapa, ktorá by dávala celkový prehľad o priestore, v ktorom sa hráč pohybuje. Hoci grafický engine umožňuje ľubovolne otáčať a približovať pohľad na dianie, zmenšená mapa chýba, lebo pohľad zhora nedokáže zobraziť celú hraciu obrazovku. Grafické spracovanie, ako som tu už párkrát spomenul je vynikajúce. Strategická časť pripomína to najlepšie zo starého UFA, takže hráč trošku znalý nebude mať s ovládaním žiadny problém. V taktickej časti je ovládanie veľmi intuitívne a dobre vybalancované, čo spôsobuje vynikajúcu hrateľnosť. Jedinou vadou na kráse ovládania je neustále presúvanie pohľadu po mape podľa toho, ako jednotliví členovia tímu hlásia splnenie zadanej úlohy (napr. dokončia pohyb - šup kamera na nich, hoci radšej by ste sa pozerali na to, či iný bojovník konečne sundal nejakého nepríjemného emzáka). Napriek tomu si myslím, že ovládanie a hrateľnosť sú na vynikajúcej úrovni. Dôležitým prvkom v hre je existencia mimozemšťanov - nazývaných Retikulani. Grafické spracovanie emzákov je úbohé a dosť uberá na atmosfére hry. Niektorí sú dokonca komickí. Atmosféru strachu a napätia nepodporuje ani dabing postáv, ktoré hlásia dôležité udalosti unudeným hlasom, hoci človek by predpokladal, že taká misia dosť rozprúdi adrenalín a minimálne objavenie niekoľkých Retikulanov naraz vyvolá aspoň nejaké vzrušenie. Ale nie, vojaci, ako praví profesionáli, nestrácajú pokoj a lakonicky hlásia: „Támhle je jeden!“ Alebo: „Trefili mě!“ Skúste si to povedať nahlas, relatívne unudeným hlasom a získate dosť presný obraz ako to v hre vyzerá. Hlavne v začiatkoch hry, keď sa ešte nerozbehne dej a hráč len vykonáva misie, ktoré pripomínajú jedna druhú môže hráčov - začiatočníkov odradiť nedostatok atmosféry. Atmosféra však začína gradovať v neskorších fázach hry, keď sa začnú misie na území obsadené akousi záhadnou Biomasou. A v tomto momente sa začína odvíjať dej hry.
Pýtate sa, aký môže mať tento typ hry vlastne dej? Čudovali by ste sa, ale nejaký dej sa tu nájde. Nie je to len o tom, obsadzovať čím viac územia a vylepšovať svoje zbrane. Dôležitým hnacím motorom deja je výskum. Práve výsledky výskumu mimozemšťanov, ich dôvodov prečo prišli práve na Zem, výzkum tajomnej Biomasy posúva dej pomaličky dopredu. Samozrejme, cieľom je obrániť Zem, ale ako sa v priebehu hry dozvieme, výhra nemusí byť len pri totálnej porážke Retikulanov, ktorí, ako neskôr zistíte, majú svoju hlavnú základňu na Mesiaci. Výhra môže byť aj v tom prípade, keď Retikulanov necháte vyhrať. Možno sa to zdá divné, ale vyvrcholenie príbehu má dva konce, pričom jeden z nich je úplne nečakaný a mňa osobne dosť prekvapil, ale nie nepríjemne a tento nápad som kvitoval úprimným obdivom ku geniálnemu nápadu.
Celkovo som s hrou UFO Aftermath spokojný, hoci miestami som musel robiť zopár kompromisov. Týždeň pre tým, než som dostal českú verziu hry, som skúšal anglické vydanie. Hral som to na rovnakom PC ako českú verziu, ale česká verzia mi po pár hodinách hrania začala v taktickom móde trhať a zopárkrát mi systém vypísal hlášku o nedostaku virtuálnej pamäte. S anglickou verziou som nemal žiadne problémy a z toho usudzujem, že na trh sa dostala lokalizovaná hra, ktorá nebola dostatočne otestovaná. Fakt, že na cédečku, ktoré bolo označené ako inštalačné sa nachádzala hracia časť, je už len čerešničkou na torte akýchsi nedorozumení. Sú to maličkosti, ale kazia dobrý dojem z ináč vynikajúcej hry a moje hodnotenie tieto fakty berie do úvahy. Chybičky, ktoré som počas mojej recenzie vypichol nie sú zásadné, ale nedostatok atmosféry zhruba do polovice hry aj z dôvodu fádneho dabingu, zmätky pri označení inštalačného a hracieho CD, hlášky o nedostatku virtuálnej pamäte znížili moje hodnotenie o 5%. Preto hre dávam len 75% zo 100%. Napriek tou si myslím, že hra je významným doplnením slávnej série a rozhodne (hlavne anglická verzia) hambu českým vývojárom neurobila. Vzhľadom na neustále sa vylepšujúce meno českej vývojárskej scény to však ani neprekvapuje.

UFO Aftermath

VÝROBCA: Altar Interactive
DISTRIBÚTOR: Cenega