Halo: Combat Evolved
Zhruba pred dvomi rokmi sa na americkom trhu objavila dlho očakávaná Microsofťácka konzola s tajomným názvom X-BOX. Boli do nej vkladané obrovské nádeje, veď sa jednalo o hardwareovú vlajkovú loď jednej z najväčších firiem sveta. Samotný X-BOX by však nestál ani za zlámanú grešľu, ak by k nemu nebol aj nejaký softvér, konkrétne hry.
Už z predošlých pár viet je jasná odpoveď na mnou položenú otázku a netreba tu až do konca dramaticky skrývať, že Halo je jednoducho B O M B A, či sa to niekomu páči, alebo nie. Je to navyše celkom logické, keďže, ako som už vyššie spomenul, sa jedná o vlajkovú hru X-BOX-u. A pre tento postoj mám, samozrejme, nespočet faktov a argumentov. Poďme však pekne poporiadku. Začnem príbehom, ktorý, vzhľadom k tomu, že sa jedná o A hru, je kvalitný a výborne dopåňa už tak vynikajúcu hrateľnosť. Píše sa rok 2552. Naša rodná Zem stále existuje, ale jej preľudnenie prinútilo ľudí osídliť aj iné planéty. Najdôležitejšia je planéta Reach, ktorá je centrom vedy a armády a okrem iného vyrába zbrane a techniku pre UNSC, armádnu zložku ochraňujúcu ľudstvo. Pred 32 rokmi bol stratený kontakt s vonkajšou kolóniou a z bojovej flotily vyslanej na vyšetrenie udalosti sa vrátila iba jedna takmer zničená loď. Jej posádka priniesla správy o útoku mimozemšťanov, čo bol prvý kontakt ľudí s nimi. Začala sa vojna proti mimozemšťanom. Krátko po tomto incidente bol prijatý protokol, podľa ktorého žiadna vesmírna loď nesmie alienov naviesť k Zemi, aj keď by to znamenalo jej záhubu. Medzičasom sa už na planéte Reach pilne pracovalo na hi-tech vojakoch zvaných SPARTAN-II, jedinej nádeji ľudstva. Cieľom je infiltrovať sa týmito super-vojakmi do mimozemskej lodi a zistiť, kde sa nachádza ich domov. Tento zámer však prekazí prekvapivý útok mimozemšťanov na planétu Reach. Zúfalú situáciu sa snaží zachrániť loď Pillar of Autumn s jediným SPARTAN-II vojakom na palube v snahe odlákať mimozemšťanov od cesty k Zemi. A tým vojakom ste vy...
Tak toto je úvod do Sci-Fi príbehu, ktorý sa, samozrejme, ďalej rozvíja, ale je prísne lineárny, čo je možno aj škoda, ale ako zápor by som to určite nebral. Hra totiž toho ponúka ešte toľko, že sa vám z toho zatočí hlava a pravdu povediac ani neviem, kde začať. Predsa len začnem systémom hry, od ktorého sa potom odvíjajú aj ostatné vlastnosti hry. Halo je 3D strieľačka. Je to VEĽMI hrubý popis hry (z ktorého v podstate plynie len to, že je 3D a že sa v nej strieľa, čo dnes spåňa každá druhá hra), ale na celkom všeobecné zaradenie stačí. Nejedná sa však o ortodoxnú akčárňu štýlu Doom či Duke. Naopak, celkovým poňatím, aspoň externých častí hry, by som ju prirovnal k Flashpointu. Nie však realizmom, ale skôr počtom možností a otvorenosťou systému. Flashpoint tiež pripomína spolupráca AI vojakov s vami a tiež možnosť ukradnúť a použiť ktorékoľvek vozidlo či zariadenie na bojisku. Aby ste si to vedeli lepšie predstaviť, načrtnem priebeh hry. Úplne na začiatku vám Cortana, váš elektronický radca a pomocník, načrtne situáciu a úlohu. V niektorých prípadoch ešte prebehne krátka engineová animácia a môže sa začať. Ste vhodení do krásnej zelenej krajiny Hala plnej kopcov, skál, potokov a samozrejme flóry reprezentovanej hlavne stromami. Ciele sú často krátkodobé a iba čiastkové a po ich splnení sa hneď objaví ďalší. Sú veľmi rôznorodé a hlavne logické, napríklad zachrániť uneseného kapitána, vyradiť generátory, nájsť index, infiltrovať sa do zariadenia, ukradnúť mapu a podobne.
Ako sa na 3D strieľačku patrí, na obrazovke vidíte svoju zbraň a čoskoro stretnete aj celkom milých (bez nadsázky) nepriateľov. Boje v otvorených priestranstvách sa vyznačujú vysokým stupňom taktizovania, pretože vždy je možné využívať prírodné objekty ako skaly, vyvýšeniny či stromy k úkrytu, poprípade nasadnúť do vozidla a využiť jeho nesporné výhody, alebo si nájsť nejakú vedľajšiu cestičku, ktorou niekoľkonásobne početnejších nepriateľov bez jediného výstrelu obídete. Možností je veľa, ale -každopádne- je to úžasná zábava. Boj má perfektný spád, ktorý graduje hlavne vtedy, keď sa na scéne objaví úžasný Warthog, vozítko, o ktorom sa vám bude snívať ešte dlho po vypnutí počítača. Jeho ovládanie je perfektné a práve pri jeho používaní sa v plnej sile ukáže skutočne kvalitný fyzikálny model hry. Pruženie buginy reaguje na sebemenšiu nerovnosť, kolesá za seba vyvrhujú zeminu, auto neustále prevádza realistické šmyky, pri náraze do nepriateľa sa tento màtvy skáca k zemi a keď vám náhodou na kapote pristane darček od nepriateľov, plazmový granát, následný výbuch vymrští buginu presne podľa fyzikálnych zákonov. Takýto opis je veľmi strnulý, ale stačil by minútový trailer a hneď by ste zistili, o čom tu tak básnim. Celé bojisko je veľmi živé a neustále sa tam niečo deje. Vo vzduchu krúžia mimozemské Banshee, po zemi sa preháňajú Ghosty, pozemné mimozemské vznášadlá, z diaľky na vás útočí tank strieľajúci nebezpečné modré gule a v tom všetkom pobehujú nepriatelia snažiaci sa ukázať vám, ako voňajú fialky zdola.
Externé časti: 1* . Predošlý popis sa vzťahoval hlavne na boje v otvorených priestranstvách, ktoré predstavujú odhadom 35-40% hry. Veľakrát sa však pozriete aj do vnútra mimozemských štruktúr a že sa bude na čo pozerať. Dizajnéri priestorom naozaj nešetrili a preto budete často prechádzať veľkolepými sálami a halami, ktoré však niekedy vystriedajú aj celkom štandardné chodby a malé miestnosti. V nich sa už štýl hry predsa len viac blíži klasickej 3D strieľačke typu Quake, ale vďaka nápaditým a originálnym nepriateľom, zbraniam, dizajnu a celkovej atmosfére si hrateľnosť necháva svoje osobité čaro, čoho dôkazom je, že pri hre som si na nejakého Quake-a ani nespomenul. V predošlej vete som spomenul nepriateľov a bol by hriech nevenovať im zaslúžené miesto. Zabudnite na nudných protivníkov z iných 3D strieľačiek, ktorí sa možno líšili vzhladom, ale ináč boli úplne rovnakí. Emzáci z Hala vám vyrazia dych, pretože nielen že sa radikálne líšia vzhladom, ale každý typ má iné charakterové vlastnosti, čo dnes ešte veru nie je štandardom! Základ tvoria Grunti, stvorenia, ktorých mentálny vývoj sa zastavil až príliš skoro a ich štýl boja vyvracia existenciu akéhokoľvek ich výcviku. Naopak sa zdá, že ich emzáci odchytili niekde na zelených pláňach, strčili im do paprče zbraň a hodili ich do boja. Ich vystupovanie je úplne chaotické a keď k nim hodíte granát, tak síce vykrikujú, čo im len ich emzácke hlasivky stačia, že pozor, granát, ale že by utekali, to nie. Navyše sa pohybujú zvláštnym (a veľmi zábavným) cupitavým spôsobom, ktorý im zrovna veľkú výhodu neposkytuje. Ich nebezpečnosť tkvie hlavne v emzáckych zbraniach, ktoré sú vo všeobecnosti veľmi účinné a pri väčšom počte môžu aj Grunti celkom zavariť. Navyše kde pobehuje Grunt, často pobehuje aj Elite, s ktorým už veškerá sranda končí. Používajú síce rovnaké zbrane ako Grunti, ale sú omnoho väčší a silnejší a na rozdiel od Gruntov im slovo taktika nie je neznáme. Treťou odrodou sú Jackals, podobní Gruntom, ktorí by boli veľmi ľahkým terčom, nebyť nepriestrelného štítu, ktorým sa vždy kryjú. Jedinou šancou je vystihnúť chvíľu, kedy sa nekryjú a rýchlo zaútočiť. Posledným zástupcom mimozemšťanov sú potvory s príznačným názvom Hunters. Sú ešte väčší a mohutnejší ako Elite a majú takzvaný Fuel Rod Gun, vecičku, ktorá vám z energie minie pekných 90%. A keby to nestačilo, zaútočia aj pseudomečom, ktorý majú "proklatě nízko". To je celá parta chlapíkov, ktorí vám budú sťažovať život.
Zhruba v polovici hry sa však objaví tretia strana zvaná Flood, ktorá je proti vám, ale čo je najlepšie, aj proti emzákom! Nemusím snáď bližšie rozoberať bordel, ktorý nastane, akonáhle sa stretne flood s emzákmi a následne s vami. Základom Floodu je zrúda až nápadne podobná tej z Half-Life, ibaže na rozdiel od nej má okrem pazúrov aj všetky zbrane, čiže aj ľudské, aj mimozemské. Druhý typ je veľmi podobný s tým rozdielom, že je chudší a trochu inak vypadá. Posledným zástupcom je niečo, čo je veľmi originálne, teda aspoň ja som sa s ničím podobným nestretol. Jedná sa o chodiacu hnedú guču, ktorá jednoducho pomaly cupitá k nepriateľovi a keď je dostatočne blízko, tak ukončí svoju biednu existenciu výbuchom so silou rovnajúcou sa granátu, čo následne vypustí do sveta malé chodiace guče (ničomu inému sa to nepodobá), ktoré sú síce slabé, ale niekdy ich je NAOZAJ veľa. Veru, nie je nič lepšie, ako odpáliť spomínanú vybuchujúcu zrúdu v tlupe nepriateľov, ktorí sa, dodržujúc fyzikálne zákony, krásne rozletia do všetkých smerov a, samozrejme, dopadnú už bez známok života.
V tejto súvislosti ešte spomeniem, že Halo je snáď jediná hra, kde vôbec nemiznú màtvoly. Detail, ale poteší. Boj s holými rukami by 2x zábavný nebol a preto hra ponúka dostatok palebnej sily na vybavenie si účtov s nepriateľmi. Zbrane možno rozdeliť do dvoch skupín, v jednej sú ľudské zbrane a v druhej logicky mimozemské. Mohlo by sa zdať, že tie mimozemské budú omnoho lepšie, ale nie je tomu celkom tak a skôr by som povedal, že je to 50-50. Základ vojakov tvorí malá pištoľ so vstavaným zoomom, ktorej prínos je o to väčší, že zbrane so zoomom sú tu len tri, z toho jeden raketomet.
Ďalším vercajkom je sapík so vstavaným granátometom, ktorý rýchlo žere náboje a časté nabíjanie v boji sa za pozitívum označiť nedá, aj keď je pravda, že jeho účinok je dostačujúci. Treťou zbraňou ľudí je klasická jednohlavňová brokovnica a jedná sa (samozrejme okrem raketometu) o najsilnejšiu zbraň v hre. Taký Flood s ňou vybavíte zblízka na jeden, z diaľky na dva výstrely. Raketomet som už spomenul dvakrát a preto sa rovno presuniem k sniperke, ktorá má fajnový 8x zoom, takže ňou aj z niekoľkých kilometrov trafíte emzáka do jeho trapnej hlavy. Nasleduje popis zbraní vašich protivníkov. Začnem najslabšou plazmovou pištoľou, ktorou vás často obťažujú trapní Grunti, poprípade Jackals. Jej veľkou výhodou je dokonalá presnosť a možnosť vystreliť naakumulovanú plazmu, ktorá je dokonca navádzaná. Druhým kúskom je plazmový samopal, ktorý má vysokú kadenciu a silu, ale baterka tiež nie je nekonečná. Tretia zbraň mi okamžite pripomenula Half-Life, pretože strieľa navádzané krištály, ktoré niekedy efektne vybuchnú, nechávajúc po sebe len nehybnú màtvolku obete. Hra ešte obsahuje dve ďalšie zbrane, ale z mne neznámeho dôvodu sa vyskytujú iba v multiplayeri. Ide o už spomenutý Fuel rod gun a plameňomet. Na margo zbraní chcem ešte dodať tri veci. Po prvé, naraz môžte mať iba dve zbrane, aj to nie tie isté (čo je škoda, veď akimbo mód je populárny) a tento prístup hodnotím kladne, pretože musíte častejšie riskovať a zbierať či už náboje alebo ďalšie zbrane priamo v boji. Po druhé, zbrane sú kvalitne vyvážené a preto sa (ako v mnohých iných hrách) nestane, že po istom čase by boli niektoré zbrane nepoužiteľné. Po tretie, hra obsahuje aj tzv. melee útok, čo je jednoducho udieranie zbraňou. Môže sa zdať nepoužiteľným, ale opak je pravdou. Hra totiž obsahuje aj pasáže, kde emzáci spia a omnoho jednoduchšie je omráčiť ich, ako ísť na nich ako rambo.
Ďalej spomeniem originálny a absolútne dokonalý systém zdravia. Podobne ako aj v iných hrách máte k dispozícií štít. Nie je to však štít klasický, ktorý by ste si dopåňali, ale je to štít, ktorý sa asi po dvoch sekundách doplní sám. Vyplýva z toho jeden fajn fakt a to ten, že aj s jednou paličkou zdravia sa celkom dobre zaobídete. Plusom je tiež to, že lekárničky nie sú porozsievané na každom rohu, ale len na kľúčových miestach, ale na oplátku vám doplnia energiu na 100%. S týmto súvisia aj dva powerupy, ktoré sem-tam nájdete. Jednak je to ztrojnásobenie vášho štítu a tým druhým je celkom obyčajná neviditeľnosť.
Vlastný odstavec venujem AI, ktorú spomenúť musím, pretože taká tu od čias Half-Life snáď ešte nebola. Rovno môžte zabudnúť na tupých nepriateľov, ktorí s radosťou za vami docupitajú za roh, aby sa nechali odstreliť, alebo ktorí slovo úkryt v svojom slovníku nemajú. Vaši protivníci sú totiž ich presným opakom. Snáď s výnimkou pritrúblych Gruntov sa neustále schovávajú, stále menia pozície, útočia až keď zaútočíte vy a efektívne sa hoc aj rybičkou vyhýbajú smrti granátom. Veru tak, hlavne Elite vám dá riadne zabrať aj preto, že sa vyskytujú aj ich kamuflážové, ťažko viditeľné verzie, ktoré často majú meč, ktorému stačí jediný zásah a môžte loadovať. Apropo save systém, ktorý hra obsahuje, je podľa mňa najlepším riešením do všetkých podobných hier, pretože je neobťažujúci a motivujúci. Jedná sa o systém založený na checkpointoch, kedy po prejdení určitej pasáže alebo po vyvraždení nejakej lokality vám hra automaticky sejvne a vy sa tak o ukladanie vôbec nemusíte starať. Zároveň tento systém znemožňuje tak populárne ukladanie na každom kroku a zvyšuje tak napätie a koniec koncov aj predlžuje hrateľnosť.Pri podobne kvalitných hrách je často kameňom úrazu dåžka hry. Na jednej strane je fakt, že po prejdení Hala mi bolo veľmi ľúto, že nepokračuje ďalej, ale nebolo by fér zaradiť dåžku hry k negatívam. Naopak, hru som hral asi dva týždne (na druhej najvyššej obtiažnosti) nadpriemerného hrania, takže nad uspokojivých 20 hodín to bude. Navyše je to 20 hodín čistej a nefalšovanej zábavy naozaj BEZ hluchých alebo nadmerne frustrujúcich miest.
Tu sa vám už môže zdať, že som už spomenul všetko, čo hra obsahuje. Chyba lávky. Je tu totiž ešte tak obrovské eso, že by samotné strčilo kde akú hru za klobúk a som si istý, že by vystačilo na celkom samostatnú hru. Nehovorím o ničom inom ako o v tejto hre dokonalom multiplayeri. Najjednoduchším popisom by bolo predstaviť si všetko, čo som o priebehu hrania písal vyššie, akurát s tým rozdielom, že namiesto síce inteligentných, ale predsa len počítačových, protivníkov by s vami hralo ďalších 16 živých hráčov. A keby len to. Hra obsahuje celých 19 máp a čo je najdôležitejšie, aj úžasných 12(!!) módov hry. Okrem povinných CTF, deathmatch či domination hra obsahuje aj kúsky omnoho originálnejšie, napríklad mód race, kedy vyhráva ten, kto ako prvý 3x obehne všetky stanovištia, pričom ale samozrejme môže rôzne škodiť súperom. Fajn módom je aj Juggernout, kedy jeden z hráčov má extra silný útok a ten, kto ho zabije, mu túto výhodu zoberie. Podobný je mód Stalker, akurát že výhoda sily je vystriedaná neviditeľnosťou. Škoda len, že autori do multiplayeru nevčlenili botov, veď AI je dostatočne kvalitné aj na takéto použitie.
Na záver mi už ostáva opísať audio a video. Bolo by celkom logické myslieť si, že dva roky sú v oblasti hier dlhá doba a že tým pádom by mala byť grafika prinajlepšom priemerná. Je to pravda tak na 20%. Tých 20% grafiky totiž tvoria modely postáv, ktoré síce ani náhodou nie sú zlé, ale v porovnaní s dnešným štandardom už zaostávajú. Zvyšných 80% však exceluje. Tak v prvom rade, VŠETKY textúry v hre majú bump-mapping a veru je to krása. Práve bump-mapping je to, čo tým hrám celé tie roky chýbalo. Paradoxne už je to nejaký ten piatok, čo sa objavil v hre (spomeňte si na Expendable), ale až teraz sú počítače schopné ho utiahnuť. Zvlášť efektný je pri použití lampáša, kedy krásne vidno všetky hrboly a nerovnosti na povrchu. Ale nesmiem opomenúť ani ďalšie efekty, absolútne dokonalým je napríklad efekt presvitania slnka cez vetvy stromu. Avšak má to jeden háčik. Hra má doslova krvavé HW nároky. Veď posúďte sami. Na Bartone 2500+, 512 MB ram 400Mhz Dual channel a GF4 ti 4200 128Mb a kvalitnej MSI doske hra v plných detailoch v 1024x768x32 ide síce v exteriéroch plynulo, ale v interiéroch (kde je bump máp najviac) viditeľne nepríjemne seká. Robil som benchmark a priemer bol 24 Fps, čo je pod hranicou absolútnej plynulosti 30 fps. Každopádne to majú na svedomí hlavne spomínané bump mapy. Napríklad taký Max Payne 2, ktorý má excelentnú grafiku, pri ktorej navyše procesor neustále počíta fyzikálny engine Havok, ide hra na opísanom PC v plných detailoch v 1600x1200x32 aj so zapnutým 4x filtrovaním úplne plynulo. Je to tým, že MP2 nevyužíva bump mapping, ktorý evidentne žerie šialene veľa výkonu. Každopádne to chce poriadny Radeon alebo GF poslednej generácie (pričom nemám na mysli rad 5200 :-) ). Tak či onak, keď uvidíte sneh a ľad vytvorený pomocou bump mappingu, rýchlo pobežíte upgradovať svoj comp. Koniec patrí audiu, ktoré za grafikou ani náhodou nezaostáva a plnohodnotne dopåňa kvalitné technické prevedenie hry. Zvlášť podarené sú zvuky, ktoré budete od spolubojovníkov, ale hlavne od nepriateľov počuť. Zvlášť pri škrekotoch a hláškach Gruntov sa nasmejete až až. Celkom dlhá recenzia, čo poviete? Ale má svoje opodstatnenie. V Hale je toho totiž toľko, že sa to na jednu stranu proste nezmestí a navyše taká hra ako Halo si dôsledné opísanie všetkých vecí naozaj zaslúži. Podľa mňa sa jedná o jeden z najhratelnejších akčných 3D výtvorov od doby Deus Ex. Len máloktorá hra vám za svoje peniaze ponúkne toľko ako Halo. Rád by som ho neoficiálne prehlásil za najlepšiu hru tohto roka, ale očakávanie takých titulov ako Half-Life 2, Doom 3 a Thief 3 mi to nedovoľuje, pretože minimálne jeden titul z menovaných môže seriózne zamiešať karty. Ale prečo stavať situáciu do polohy buď-alebo. Veď predsa zohnať si môžte ktorúkoľvek zo spomenutých hier. Halo by medzi nimi nemalo chýbať.
Halo: Combat Evolved |
||||||||||||||||||
|
martin
viac článkov autora
|
Plusy:
Mínusy:
|
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|