09.09.2003 00:31, martin, Komentárov: 0
The Hulk

The Hulk

Firma Radical Entertainment sa svojho času rozhodla vytvoriť hru na motíve Hulka a na nás je predstaviť ich finálny výtvor. Na začiatku treba pre ľudí ignorujúcich komiks uviesť, že Hulk je hrdina, ktorý mal tú česť objaviť sa ako inak v komikse, ale najnovšie aj v rovnomennom filme z dielne Universal.

Firma Radical Entertainment sa svojho času rozhodla vytvoriť hru na motíve Hulka a na nás je predstaviť ich finálny výtvor. Na začiatku treba pre ľudí ignorujúcich komiks uviesť, že Hulk je hrdina, ktorý mal tú česť objaviť sa ako inak v komikse, ale najnovšie aj v rovnomennom filme z dielne Universal. Hulk je však len druhé Ja Brucea Bannera, ktorý sa stal obeťou rôznych nie veľmi bezpečných pokusov s Gamma žiarením. Bruce po týchto pokusoch získava možnosť premeniť sa na Hulka. Zozačiatku touto skutočnosťou nie je veľmi potešený, ale neskôr zisťuje, že jeho druhé Ja mu môže pomôcť pomstiť sa všetkým, ktorí mu ublížili. Toľko v stručnosti príbeh Hulka, ktorý je v hre vykreslovaný občasnými renderovanými animáciami, ale pre jeho hlbšie pochopenie je lepšie prečítať si komiks, poprípade vzhliadnuť už spomínaný film.
Každopádne celý príbeh Hulka alias Brucea Bannera je len podmaz pre inak čistokrvnú bojovú arkádu aj keď treba priznať, že mnohé lokácie sa držia svojej filmovej predlohy, keďže Radical pri vývoji hry úzko spolupracoval so štábom a hercami. V zhruba tridsiatich leveloch ovládate jednak Brucea, ale vo väčšine prípadov sa vám pod ruky dostane práve Hulk. Avšak štýl hry týchto dvoch postáv sa diametrálne odlišuje. Bruceove úrovne čiastočne pripomínajú klasiku Metal Gear Solid, pretože po vzore Snakea sa musíte nepozorovane plížiť prostredím a aj sebemenší kontakt s nepriateľom znamená koniec. Väčšinou sa jedná o skrývanie sa za krabicami, poprípade likvidovanie nepriateľov pekne potichu zozadu a z času na čas je potrebné v časovom limite správne zoradiť kód. Každopádne implementácia Bannera do hry je značným plusom, pretože jeho levely pôsobia ako výborný protipól maximálnej režbe, ktorá začína, akonáhle sa na monitore objavuje pán Hulk. Tu sa trochu pristavím, pretože Hulkove úrovne sú logicky ťažiskom hry a preto obsahujú najviac kladov, ale aj záporov. Aby mal Hulk akú takú šancu proti hordám nepriateľov, ktorí na vás budú nonstop útočiť, autori (ale v podstate už tvorcovia postavy) mu dali do vienka množstvo útokov, ktorými možno poslať nepriateľov na onen svet. Základom sú tri útoky, ktorých kombináciou napríklad so skokom alebo aj medzi sebou možno vyčarovať skutočne pôsobivé smrteľné kreácie. Základom sú údery rukami, kde viacnásobným stláčaním Hulk predvádza kombo údery. Potom je to Gamma úder, kedy Hulk tleskne a vymrští pred seba zelenú vlnu, ktorá protivníkov na malú chvíľu odstaví. No a nakoniec je to zdvihnutie nepriateľa do rúk, kedy sa sami rozhodnete, či ho chcete odhodiť, preplieskať, zoznámiť s podlahou, poprípade zlomiť ho na ramenách ako takú neškodnú zápalku. Možností je dosť, vyberie si každý. Ďalšie dva útoky sa prevádzajú v skoku v spolupráci s už spomenutými útokmi. Aj menej bystrý hráč si pod stupnicou zdravia všimne červený indikátor nahnevanosti, ktorý sa zvyšuje jednak sám počas boja, ale možno ho zvýšiť aj zobratím červenej guličky, ktorá vždy ostáva po zabitých nepriateľoch (naopak zelená dopåňa zdravie). No a po naplnení tejto stupnice Hulk zreve, až vám prebehnú zimomriavky po chrbte a po konkrétnej kombinácií tlačidiel Hulk prevedie ONÚ (tzv. Obzvlášt Nebezpečný Útok), ktoré sú zhruba štyri a všetky bez výnimky sú smrteľné pre väčšinu okolo stojacich odvážlivcov. S bojom zároveň súvisí aj najväčšie plus hry a tým je úžasná interaktivita s okolím. Totiž Hulk je pomerne deštrukčný typ a miestnosti, ktorou prešiel, nepomôže ani Cilit zmiešaný s Vanishom a doplnený odmasťovacou silou Jari, poprípade doplnený o Bold dva v jednom, za ktorý stačí platiť iba raz. Po okolí sa vždy povaľujú rôzne objekty, ktoré môžu značne zjednodušiť umieranie nepriateľov. Jednak sa dá všetko rozbiť, ale, a to je hlavné, aj zdvihnúť. A je len na vás, či s touto vecou budete udierať, alebo či ju po protivníkoch hodíte. A o aké veci sa jedná? Zväčša sú to nejaké rúry, výbušne naladené sudy s rádioaktívnym obsahom, krabice, železá, tyče, kontajnery alebo rovno celé cisterny. Práve s použitím týchto objektov potom celá akcia vypadá naozaj akčne a adrenalínovo, čomu značne pomáha aj kvalitný fyzikálny model hry. Nedá mi nezmieniť sa aj o nepriateľoch a celkovej obtiažnosti. Zozačiatku vás budú otravovať z vašej perspektívy mrňaví vojačikovia sem-tam doplnení o samopal či elektrický obušok. Neskôr sa pritvrdí, keďže na scénu pricupitajú síce stále mrňaví, ale tentokrát o raketomet či štít doplnení vojaci. Práve raketomet je v hre zdrojom mnohých vyslovene komických situácií, pretože vojakom nerobí problémy našupovať to do kolegu, ktorý sa náhodou postavil do úsečky spájajúcej Hulka a múdreho pána s raketometom. Sranda však končí, keď sa na scéne objavujú páni zhruba vašej veľkosti, s väčšou energiou a chuťou zabíjať. Najviac problémov však robia psy, pri ktorých je rotvailer skrížený s dobermanom len taký milučký maznáčik starej pani od vedľa. No a ako sa na pravú arkádu patrí, viackrát vám cestu skríži aj nejaký príbehový BOSS. Práve súboje s nimi musím pochváliť, každý má totiž iný spôsob útoku v jemu prispôsobenej aréne a hrubá sila mnohokrát nestačí. Napríklad pána Half-Life-a sa neradno dotýkať, pretože vám odčerpá energiu, iný boss zas vie vyvolať zemetrasenie a ďalší si neustále na scénu volá zopár kamarátov. Navyše obtiažnosť je skutočne vysoká a asi trikrát som to takmer vzdal, čo má na účte hlavne nemožnosť saveovať (ktorá je však plusom) a jedinou možnosťou nejsť level znovu odzačiatku sú tri pokračovania, ktoré vždy máte. Našťastie hra má to kúzlo, kedy si vždy poviete, že teraz sa to predsa musí podariť a skúsite to znova. Tak či onak ale mohol byť Hulk trochu dlhší. Hra síce obsahuje tri ďalšie módy (endurance, time attack a smash mode), ale sú tu v podstate len do počtu a hlavný príbehový mód jednoducho nenahradia. No a celkom sympatické sú aj bonusy, ktoré autori do hry pribalili a ktoré si pokrokom v hre pekne musíte odomykať. Jedná sa o nejaké artworky, trailery, poprípade dokument o filmových trikoch. Koniec tohto odstavca venujem spracovaniu. Hra je tvorená Cell-Shaded systémom, čo je práve tá technológia, ktorá dáva grafike istý kreslený výzor. Samotné prostredie sa často mení. Je síce pomerne jednoducho vymodelované, ale o to nižšie sú potom hardwareové nároky. Aj modely postáv sú kvalitné a hlavne ich animácia je veľmi dobrá. Zvuky sú na dnešnú dobu štandardné a nemám k nim žiadne výhrady.
Tak a teraz prichádzajú na rad zápory, ktorých síce nie je veľa, ale sú pomerne vážne. Je známe, že hry z pohľadu tretej osoby majú niekedy zle vyriešenú kameru (príkladom za všetky je Tomb Raider) a tušíte správne, ani Hulk sa im nevyhol. Navyše kamera tu úzko súvisí aj s ovládaním, samozrejme vysvetlím. Tak v prvom rade hra vôbec nevyužíva pohodlie mäkkučkého kožúšku myši a preto je celé ovládanie odkázané na klávesnicu, v lepšom prípade na gamepad. Navyše pohyby dopredu, dozadu, vľavo a vpravo sú relatívne, čiže závisia od toho, z akého uhla vás zachytáva kamera. Preto, pokiaľ napríklad kráčate priamo do nejakých dvier a ešte než tam dorazíte kamera príliš zmení uhol pohľadu, narazíte do steny, aj keď ste s ovládaním nič nerobili. Inak povedané pohyb vpred znamená VŽDY pohyb OD kamery. Neviem, ako vám, mne toto dosť vadilo a pritom sa to dalo vyriešiť tak jednoducho. Stačilo by, keby si autori zahrali MDK2 a zistili by, aké je najlepšie riešenie. Samozrejme je ním ovládanie otáčania postavy myšou a pohyb vpred a vzad klávesami, pričom kamera sa drží zásadne ZA postavou, ktorá v prípade potreby (napríklad blízko steny) zpriesvitnie. Takto sa dá zabrániť mnohým zmetkom, kedy napríklad kamera prestrihne a vy bez toho, že by ste niečo zlé stlačili zmeníte smer pohybu, ktorý preto musíte neustále korigovať. Uznávam, že plávajúca kamera v podaní Radical Entertainment je efektnejšia a lepšie zachytáva situáciu, ale sami uznáte, že dôležitejšia je prehľadnosť ovládania a jeho komfort, s čím potom úzko súvisia aj vaše úspechy v hre.
No a sme na konci. Tu už len spomeniem, že som rád, že sa z Hulka nestala klasická nastavená kaša pre priaznivcov filmu, ale skutočne poctivá a hrateľná záležitosť. Ale naopak som sklamaný, že sa hra nevyhla niektorým chybám, ktoré tu však vôbec nemuseli byť. Každopádne hru môžem odporučiť či už mladším hráčom, ale aj tým odrastenejším, pretože radosť ničiť kvitne v každom veku :-).

The Hulk

VÝROBCA: Radical Entertainment
DISTRIBÚTOR: Cenega