22.08.2003 00:31, Trimmm, Komentárov: 0
Fire Department

Fire Department

Fantázii sa medze nekladú - to platí hlavne pre spisovateľov, ale aj pre tvorcov počítačových hier. A my, prízemní ľudkovia, kvárení svojimi starosťami, sme niekedy fakt prekvapení, o čom všetkom sa dá vyrobiť počítačová hra. Nebudem tajiť, hra o ktorej budem dnes písať ma v prvom momente udivila - Fire department. Priznám sa, nevedel som si predstaviť, ako sa dá urobiť akčná hra o požiarnikoch.

Moja trpezlivosť bola vystavená ťažkej skúške. Napriek tomu, že hra je na jednom cédečku, zaberá po nainštalovaní na harddisku 1,1 GB a nainštalovalo sa vyše 26 tisíc súborov. Táto pomerne vysoká kompresia údajov v kombinácii s množstvom malých súborov mala za následok, že hra sa inštalovala skoro 40 minút. A počas inštalácie sa na obrazovke vymenili 3 (slovom tri) kreslené obrázky scén zo života požiarnikov. Moje očakávania o kvalite hry išli rapídne dole. Už som si predstavoval, ako si odtrpím pár hodín hrania a potom hru roznesiem na kopytách môjho pomyselného recenzentského pera. Ak máte v úmysle v tomto okamihu recenziu prestať čítať a na hru Fire department zabudnúť, tak by som Vás rád od toho odradil. Lebo hra ma prekvapila. Prekvapila ma PRÍJEMNE!
V prvom rade grafika. Plne 3D prostredie umožňujúce plynulo otáčať pohľad na scénu vrátane približovania pohľadu. Všetko pracuje svižne a rýchlo. Je to dané aj tým, že v scénách nie je príliš veľa 3D objektov, ale napriek tomu nie sú prostredia, v ktorých sa dej odohráva fádne a neopakujú sa. Navyše požiare pôsobia realisticky, gradujú napätie a adrenalínovú zábavu, ktorú táto hra produkuje.

Hudobný doprovod nezaostáva za kvalitou zobrazenia. Hudba je dynamická, vo vypätých okamihoch pôsobí až agresívne. Je vypočítaná na efekt a má v hre nezastupiteľné miesto. Tak ako vo filme podfarbuje atmosféru a vyvoláva emócie.

Hneď prvá misia hráča určite prekvapí dynamikou a nutnosťou rýchlo reagovať a ak si naivne myslel, že môže preskočiť úvodný kurz ovládania, tak si túto mienku veľmi rýchlo bude musieť opraviť. V cvičiacich misiách sa hráč oboznámi s ovládaním postáv požiarnikov a požiarnych vozidiel. A tu objaví prvý vážnejší kaz hry - je ním ovládanie, ktoré je v mnohých prípadoch zbytočne obtiažne a nepohodlné. Týka sa to najmä ovládania hasičských áut. Ich presúvanie sa totiž deje tak, že hráč klikne na auto a potom ťahaním myši v smere kam chceme aby auto išlo sa toto začne pohybovať. Po rovinke to ešte ide, ale v momente keď máte s autom zatočiť do často nepríjemne úzkych priechodov chce to značnú dávku šikovnosti a trpezlivosti. A oheň pritom nečaká, ale neustále sa šíri. Zvlášť to vadí, keď máte požiarnikov uprostred horiacej budovy a potrebovali by ste ich ovládať, namiesto toho sa babrete s autom. Ďalším problémovým bodom ovládania techniky je napríklad vysokozdvižná plošina alebo rebrík. Takisto ovládanie požiarnikov - hlavne ovládanie špecialistu na rizikové prostredia je značne nedomyslené a zopárkrát sa mi stalo že som rozhorčene hru uprostred deja vypol s rozhodnutím, že sa k nej už nevrátim. Na ovládanie sa ťažko zvyká, hlavne preto že hráč sa zaťažuje zbytočnými činnosťami (veď by stačilo vybrať auto, kliknúť na miesto, kde chceme aby sa presunulo, alebo vybrať špecialistu a klikom myši mu naznačiť kam chceme aby sa presunul...) uprostred dynamickej akcie, ktorá vyžaduje neustálu pozornosť a tak sa musí rozhodnúť, či si bude cvičiť ovládanie, alebo hasiť požiar.

Ale vráťme sa k prvej misii. Hráč ovláda požiarnikov 615. požiarnej stanice, ktorí sú vyslaní uhasiť požiar v závode. Je podozrenie, že požiar bol založený úmyselne. Zároveň boli hlásené stratené osoby, ktoré budú pravdepodobne niekde v požiarom oherozených objektoch. Úloha znie: uhasiť požiar, zachrániť nezvestné osoby, nájsť dôkazy o úmyselnom založení požiaru. A potom je to už len a len na hráčovi. Sledovať oheň, požiarnikov, rozmýšľať ako prekonať prekážky, dostať sa do neprístupných častí budovy, zneškodniť nástražné výbušné zariadenie skôr než vybuchne, odniesť k sanitke objavené osoby, ... skrátka veľa práce v krátkom časovom úseku. Hráč jednoducho nemá čas sa nudiť. A nie je to len o bláznivom klikaní myšou, nutnosťou je aj plánovanie a nie veľmi zriedka bude hráč nútený aj premýšľať, hlavne pri riešení záhad, ako sa dostať do častí, kde nie je normálny prístup, ale oheň tam napriek tomu horí.
Na hráča čaká 10 prostredí, v ktorých sa odohráva zásah (závod, banka, les, vila veľvyslanectva....), pričom v každom prostredí, keď splníte úlohy misie zrazu príde správa, že horieť začalo napr. vo vedľajšom sklade a dej sa presúva tam. Takto sa v podstate nazbieralo 34 misií v spomínaných desiatich lokáciách, pričom hráč postupne využíva množstvo požiarnej techniky - požiarne vozidlá s čerpadlom, vysokozdvižné plošiny, rebríky, vrtuľník a ovláda množstvo špecializovaných požiarnikov, vrátane špecialistov v nehorľavých odevoch určených pre prácu v priamom ohni.

Každý požiarnik má ukazovateľ zdravia a stavu kyslíku v kyslíkových maskách. Hráč musí tieto údaje (ešte navyše ku všetkému) sledovať a v prípade nutnosti požiarnika poslať na ošetrenie alebo doplnenie kylsíka. Trocha ma sklamalo, že aj dosť zranený požiarnik po ošetrení v sanitke je zase bezprostredne schopný služby.

Ako vlastne taký požiarnik v hre môže prísť k úrazu? Je to dané ich nízkou inteligenciou. Ak ich pošlete do stredu najväčšieho ohňa, oni tam krásne nakráčajú a ak ich tam necháte, tak kľudne zhoria. To je podľa mňa druhá vážnejšia chyba hry - nízka inteligenica požiarnikov bez pudu sebazáchovy. Keď ich síce pošlete hasiť požiar, uhasia všetky ohniská, ktoré sú v ich najtesnejšom okolí, ale akonáhle ich uhasia, čakajú kým ich nepošlete na iné miesto, aj keby bolo len kúsoček od nich. Očakával by som trochu viac inteligenicie a aktivity a aspoň trochu pudu sebazáchovy.

To však nebráni tomu, aby som hru neohodnotil pomerne vysoko. Pretože svojou dynamikou, dobrou atmosférou, kvalitnými príbehmi a úlohami, podporovanými fajn hudbou, hráča strhne. Pomáha k tomu aj český preklad titulkov a popisov úloh v misiách. Možno to hráč zopárkrát spraví ako ja, keď som počas hry v zúrivom záchvate hru vypol, či už z dôvodu zlého ovládania, alebo preto, že som nevedel vyriešiť nejaký problém, ale nedalo mi to a k hre som sa vrátil. A to si myslím, čaká každého hráča, ktorý má v sebe čo i len len trošku detskej túžby byť hrdina, zachraňovať ľudí i materiálne hodnoty s nasadením (v tomto prípade nie vlastného) života.

Fire Department

VÝROBCA: Monte Cristo
DISTRIBÚTOR: Monte Cristo
MINIMÁLNA KOFIGURÁCIA: P 5OOMHz, 128 MB RAM, W98/ME/2000/XP
ODPORÚČANÁ KOFIGURÁCIA: P 1GHz, 256 MB RAM, W98/ME/2000/XP
3D KARTA: Áno
MULTIPLAYER: Nie
TYP: Akčný simulátor hasičskej práce
VERDIKT: Hre škodí nedomyslené ovládanie a to znížilo konečné hodnotenie. Keby sa to lepšie hralo, je hra veľkým a príjemným prekvapením, pretože ostatné parametre hry sú na prekvapujúco vysokej úrovni.
HODNOTENIE: 65%

Trimmm