20.08.2003 00:31, Trimmm, Komentárov: 0
Rise of Nations

Rise of Nations

Nie vždy je potešujúce, keď firma vydá nejakú hru a potom roky chrlí „pokračovania“. Hry položené na základoch superúspešného titulu Age of Empires od firmy Microsoft však nepatria do kategórie nešťastných.

Nie vždy je potešujúce, keď firma vydá nejakú hru a potom roky chrlí „pokračovania“. Hry položené na základoch superúspešného titulu Age of Empires od firmy Microsoft však nepatria do kategórie nešťastných. Naopak, neustále si držia svoju vysokú úroveň hrateľnosti, značné množstvo modifikácií nerobia hry stereotypnými a nečudo teda, že si práve tento typ herného žánru nachádza neustále svojich priaznivcov.

Rise of Nations, ďalej len RoN, je realtime stratégia vychádzajúca z rokmi osvedčeného modelu - hráč začína hrať v historickom období a ako si rozvíja svoju osadu a obajvuje nové vynálezy, prechádza z obdobia do obdobia. K svojmu rozvoju potebuje ťažiť základné suroviny - spočiatku drevo a železnú rudu, neskôr musí rozvíjať obchod, z ktorého plynú peniaze. Tie sú zase dôležité na nákup nových technológií, nákup vojakov... Všetky základné práce robia osadníci, ktorých je nutné samozrejme živiť - preto si pestujú potraviny na farmách... Ale nielen chlieb a zbraň sú dôležité, ale aj vzdelanie. Práve úroveň vedomostí, knowledge, ktorá sa zvyšuje počtom učencov v školách, je rozhodujúca pre vývoj nových technológií a pri prechode do vyspelejších historických období.

Mohlo by sa zdať, že hra je príliš ekonomicky založená, ale nie je to pravda. V princípe hráč potrebuje vyriešiť zásobovanie potravinami, drevom, železnou rudou, peniazmi a vedomosťami. Dostatok týchto surovín znamená rýchlejší prechod do modernejších období, vic objavených vynálezov, silnejšiu armádu. Práve armáda je v hre dôležitá. Cieľom hry je totiž podmaniť si celý, celučičký svet.
Pre hráča, ktorý hrá tento typ hry prvý krát, je pripravený tutorial v ktorom sa má naučiť základné ovládanie a pochopiť filozofiu hry. Hráči, ktorá hrali už niekedy niektorú hru v štýle Age of Empires, môžu tutorial vypustiť a rovno začať hrať kampaň Conquer the World. Vyberú si jeden z osemnástich pripravených národov, pričom každý národ má svoje špecifické jednotky, a množstvo rôznych zvýhodnení o ktorých je pri kliku na príslušný národ hráč informovaný. Ešte si musí určiť úroveň obtiažnosti (6 stupňov - to je veru dosť, od najľahšej po najťažšiu) a už sa hráč objaví na mape sveta, presne v mieste, kde zmienený národ skutočne sídlil, aby začal svoju púť za ovládnutím sveta.
Hráči, ktorí nemajú chuť hrať dlhú misiu, ale chcú si len a len zahrať, môžu využiť Quick battle - generátor hry. Hráč si v menu určí, s koľkými počítačom riadenými súpermi chce hrať, koľko chce mať spojencov, akú vľkú mapu, koľko surovín, obdobie v ktorom hru chce začínať... a počítač vygeneruje náhodnú mapu.

Hráči, ktorí majú možnosť hry po sieti LAN alebo cez internet, si takisto prídu na svoje. Momentálne žiaľ nemám túto možnosť, no rád by som to skúsil. Lebo hrať proti živému protivníkovi je čosi iné, ako hrať proti schématicky hrajúcemu počítaču. Navyše, keď ani RoN sa nevyhol častej chybe a inteligenciu hráča a nedostatok umelej inteligencie počítača nahrádza výhoda v množstve vojakov, zdrojov a rýchlosti stavania na strane počítača. Komu ešte ani toto nestačí, môže si vyskúšať svoje sily v pripravených úlohách v menu Skill test. Ide v podstate o 8 pripravených scenárov, kde hráč je dopredu informovaný o cieli scenára a o napr. čase, ktorý je evidovaný ako najlepší dosiahnutý pri riešení úlohy. Ide v podstate o to, aby si hráč osvojil množstvo návykov - napr. používanie horúcich kláves (alebo ak chcete klávesových skratiek), pretože bez ich využívania nemá šancu v týchto testoch obstáť. Hráč si tu overí rýchlosť svojho myslenia a efektivitu využívania ponúkaných zdrojov.
Ale to ešte nie je všetko. S hrou sa nainštaluje aj editor scenárov - a nie je to len taký klikací editor, kde sa vám zobrazí prázdna mapa a vy modelujete pridávaním objektov prostredie. Ide skutočne o editor scenárov, kde okrem klasickej mapy máte možnosť editovať a vytvárať aj scripty, plánovať otváranie nových popup informačných okien, ... Tento editor je podľa mňa pokročilý, no na druhú stranu aj pomerne jednoduchý na ovládanie, takže sa dá očakávať množstvo kvalitných scenárov vygenerovaných hráčskou obcou celého sveta. Detailná grafika hráčov, ktorí hrali niečo zo série Age of Empires neprekvapí. Takisto sa nezmenilo ani ovládanie. Pribudli niektoré vychytávky - farmy netreba obnovovať po vyťažení, ale raz postavená farma dáva úrodu neustále, ak má svojho poľnohospodára, čo sa o ňu stará, ak postavíte viac osadníkov a po objavení mu nepridelíte nejakú prácu, po chvíli sám pohľadá voľné pracovné miesto (napr. v málo obsadenej bani) a pustí sa do roboty. Zaujímavosťou hry sa mi videl fakt, že období, do ktorých sa môžete prepracovať je pomerne dosť a končia až v súčasnosti. Takže v hre prejdete z období, keď proti sebe bojovali peší bojovníci s lukmi a mečmi, cez obdobie obrnených rytierov, prvých strelných zbraní až po možnosť poslať protivníkovi pozdrav v podobe atómovej pohľadnice (mne osobne sa zdá práve atómová bomba je relatívne lacná a príliš fatálna - také tri atómky poslané v rozpätí pár minút na miesta, kde má nepriateľ svoje zbrojné miesta, znamenajú istú výhru). Čo sa mi však nepáčilo, že spočiatku je hráč so svojim rozvojom obmedzovaný len na určité obdobie a hoci by mal dostatok zdrojov, ďalej ho hra nepustí a naopak, v neskorších fázach hry začína každú hru už len v súčasnosti. Chápem síce, že je to v záujme zachovania aspoň zdanlivého pomeru síl, ale mne chýbala možnosť vyvinúť sa od najstaršieho obdobia po súčasnosť počas jednej hry. Hrateľnosť hry je tradične vynikajúca, prehľadnosť je zabezpečená aj tým, že jednotky „schované“ za budovou sú vidieť vďaka akémusi spriehľadneniu budovy a zvýrazneniu jednotky červenou, je umožnené približovať a vzďalovať pohľad na mapu, klávesové skratky hru takisto zjednodušujú, všetky štandardné postupy, na ktoré sú hráči zvyknutí z iných RTS sú zachované.

Chcel by som však upozorniť, že po čase sa hra stáva stereotypnou, pretože okrem túžby obsadiť celý svet, absentuje nejaký iný príbeh a obsadzovanie iných krajín je vzácne podobné. V strategickej časti hráč vidí schématickú mapu sveta, so zobrazením území ovládaných jednotlivými národmi vrátane svojho. Začínate s jednou armádou prezentovanou figúrkou. Presunutím figúrky na iné územie dávate najavo záujem toto územie si podrobiť. Zaútočiť môže len na susedov s ktorými má spoločnú hranicu. Zároveň v tomto pohľade vidíte, aké zdroje na tom ktorom území sú. Táto strategická časť tak trochu pripomína sériu Total Shogun War s tým rozdielom, že už obsadené územia ďalej nespravujete. Plynú vám z nich len zisky, ktoré potom využívate v diplomacii. Ak obsadíte územie, ktoré je zdrojom zásob, vygeneruje sa vám ďalšia armáda (figúrka), ktorú umiestnite na ktorékoľvek obsadené územie. Diplomacia je dôležitým prvkom - uzatváranie spojenectiev niečo stojí, ale je rozumnejšie niečo investovať do strategického spojenectva. Ak Váš spojenec, alebo Vaša druhá armáda je na susednom území než na ktoré ste zaútočili, automaticky Vám príde na pomoc. A naopak, môže sa stať, že zaútočíte na územie, ktoré má spojenectvo s iným národom a tento národ mu pomôže. V strategickej časti ste o tomto fakte informovaní informačnými šípkami, ktoré sú dostatočne zrozumiteľné. Hráč si takto môže plánovať svoje kroky a uzatvárať spojenectvá presne tak ako potrebuje k úspešnej výhre. Táto „strategická“ časť hry je hraná na ťahy, kde v jednom ťahu môžete presúvať svoje armády po vlastných územiach, alebo zaútočiť jednou armádou na iné územie. Po odkliknutí súhlasu s tým, že chcete bojovať o územie, sa hra prepne do realtime módu. Po dohraní tejto hry sa znovu vrátite do „strategickej“ časti a môžete presúvať znovu svoje armády (s ktorými ste ešte nepohli), alebo znovu niekde zaútočiť. Ak už nechcete ťahať žiadnou svojou armádou, stlačíte tlačítko Next turn a vtedy hrajú protivníci - v tomto okamihu sa vám môže stať, že niekto zaútočí na vaše územie. Môžete sa rozhodnúť, či sa z územia stiahnete, alebo budete bojovať. Ak budete bojovať, hra sa prepne do realtime módu.... Keď skončí ťah, vygenerujú sa prírastky surovín a peňazí z obsadených územi a hra pokračuje v rovnakom duchu ďalej.
Novinkou sú jednorázové bonusové karty, ktoré čas od času získate. Bonusové karty si so sebou nesú rôzne zvýhodnenia - napr. zvýšenie obranyschopnosti, zrýchlenie vývoja nových technológií, zrýchlenie stavby nových jednotiek a pod. Pred začiatkom každého boja, predtým, než sa hra prepne do realtime módu, hráč môže, ak má k dispozícii, použiť nejakú kartu s tým, že jej výhoda sa v hre prejaví. A poviem Vám, že v hre je cítiť, ak kartu, alebo aj viac kariet, použijete. Zvlášť v hrách, kde bojujete proti viacerým protivníkom je použitie bonusov vhodné.

Čo sa týka spojenectiev a pomoci spriatelených národov - v tomto by som vyslovil určitú nespokojnosť s inteligenciou počítača, pretože pomoc v realtime móde je viac menej len psychologická, koordinácia prípadných útokov alebo pomoci v obrane neexistuje. Jedinou výhodou existencie spriatelených jednotiek, sem tam sa presúvajúcich (podľa mňa bezcielne) po mape je fakt, že nepriateľ predsa len musí trocha roztrieštiť svoje sily. Keby to fungovalo tak, že v momente, keď je hráč napadnutý, príde mu spojenec na pomoc, alebo v momente, keď hráč zaútočí, že sa k nemu pridajú, trebárs útokom z inej strany, to by bolo iné. Žiaľ, takto to v hre nefunguje. Na druhej strane, ani počítačom riadení protivníci nejako zvlášť nespolupracujú.

Napriek určitým malinkatým výhradám, ktoré sú skôr nespokojnosťou s tým, že hra nie je úplne dokonalá (dokonalá hra neexistuje a existovať dúfam nebude), som pri hre strávil veľa hodín príjemnej zábavy. Aj keď som ju dohral za Japonsko, stále sa k nej vraciam, lebo mám v zásobe ešte 17 národov s ich unikátnymi jednotkami a zvýhodneniami. Myslím, že hráči obľubujúci realtime stratégie a zvlášť stratégie tohoto typu by nemali váhať a Rise of Nations si zaobstarať. Dlhé hodiny zábavy, značná variabilita jednotiek a vynikajúca hrateľnosť sú hlavnými kladmi hry, ktoré určite vyvažujú slabšiu inteligenciu počítača.

Rise of Nations

VÝROBCA: Big Huge Games
DISTRIBÚTOR: Microsoft