28.07.2003 00:31, martin, Komentárov: 0
Grand Theft Auto: Vice City

Grand Theft Auto: Vice City

Začínať túto recenziu históriou je asi zbytočné, pretože nikomu, kto sa trochu orientuje v hrách, nemohla ujsť udalosť, na ktorú väčšina hráčov netrpezlivo čakala niekoľko rokov. Pre menej chápavých :), mám na mysli minuloročné vydanie Grand Theft Auto 3, vytúžené 3D pokračovanie dovtedy dvojdielnej (+ datadisk) série, ktorá zachytávala mestský zločin so všetkými jeho radosťami a starosťami.

Začínať túto recenziu históriou je asi zbytočné, pretože nikomu, kto sa trochu orientuje v hrách, nemohla ujsť udalosť, na ktorú väčšina hráčov netrpezlivo čakala niekoľko rokov. Pre menej chápavých :), mám na mysli minuloročné vydanie Grand Theft Auto 3, vytúžené 3D pokračovanie dovtedy dvojdielnej (+ datadisk) série, ktorá zachytávala mestský zločin so všetkými jeho radosťami a starosťami. No a ako to tak už v hernom svete býva, keď má nejaká hra úspech, dočká sa pokračovania. No a v prípade Vice City sa na nešťastie pre PC hráčov tejto pocty dostalo najprv majiteľom čiernych Sony skriniek so zastaraným hardwareom. Čoskoro bol internet plný nadšených PS2 recenzií, ale PC hráči na svoju verziu stále netrpezlivo čakali a...dočkali sa. Vice City je tu a je ešte lepší, väčší a krajší ako predtým.

Príbeh sa odohráva v meste nie nepodobnom Floride v skvelých osemdesiatych rokoch. Hrdina s pravým mafiánskym menom Tommy Vercetti sa dostáva do problémov pri výmene peňazí, pretože, "ako to tak už chodí", takéto výmeny často nedopadnú veľmi dobre. Výsledok je taký, že Tommy pri výmene prichádza aj o peniaze a aj o "zboží". No a "ako to tak už chodí" 2, Tommy začína mať kvoli nevydarenej výmene problémy so svojím bossom, ktorý chce svoje ťažko ukradnuté prachy späť. Tommymu neostáva nič iné, len sa zorientovať vo Vice City a začať zarábať...
S heslom "dobré netreba meniť" vkročil Rockstar Games do pokračovania a preto nečakajte nejaké výrazné zmeny v systéme hry. Stále sú tu gangy a ich misie, stále sú tu muži zákona a stále sa všetko točí okolo prachov. S postupom hry sa stále hlbšie ponárate do mesta a získavate rešpekt, ale aj dešpekt mnohých gangov, ktoré v meste operujú. Hneď musím pochváliť scenár misií, ktoré sú veľmi rôznorodé, zábavné a perfektne je vyladená ich obtiažnosť. Ich náplň sa od predošlého dielu v podstate nezmenila, stále sa vo väčšine misií využíva pohodlie dopravných prostriedkov a väčšina končí elimináciou nežiadúcej osoby. Nájdu sa však aj závody, roznášanie porno letákov, zachraňovanie hudobnej skupiny, ochraňovanie jachty a k zvlášť podareným patrí zabíjanie členov gangu pekne na diaľku s pomocou RC lietadielok s malými bombami. Jednoducho na misiách vidno snahu o originalitu a vyhýbanie sa stereotypu. Toto všetko však, pokiaľ sa dobre pamätám, bolo aj v predošlej GTA3, takže čo je vo Vice City vlastne nové? Našťastie je toho pomerne dosť a najlepšie na tom je, že väčšinu zmien budete stretávať veľmi často. Tak to prvé a najdôležitejšie je samotné mesto. Je väčšie ako minule, aj keď trochu zamrzí jeho prílišná plochosť. Možno si pamätáte, že v GTA3 bolo veľa stúpaní, tunelov a kopcov a zvlášť tretí ostrov v tom vynikal. Ostatné zložky mesta sú však lepšie, pribudli napríklad sexy korčuliarky v bikinách (navyše na webe je patch, ktorý tie nešťastné bikiny odstraňuje), ďalej rozľahlé pláže, offroad park, závodná aréna a množstvo ďalších noviniek, ktoré už musíte objavovať sami. Čo sa jazdného modelu týka, KONEČNE idú prestreliť pneumatiky a okná. Prináša to celkom nové dimenzie do hrateľnosti, hlavne pri naháňačkách s políciou, ktorá je práve na zraniteľnosť vašich pneumatík zameraná a s tým súvisí aj ich nová metóda boja proti zločinu, totiž klincové pásy známe napríklad zo série NFS. Novinkou je aj spôsob nasadenia SWAT týmu, ktorý sa spúšťa do akcie priamo z helikoptéry. No a auto s prepichnutými pneumatikami ide ako opitý dedo zo strany na stranu, čo nie je žiadna sranda. Ešte musím spomenúť aj vozový park, na ktorý v hre narazíte. Poprosím fanfáry, v hre sú konečne aj motorky! (nie, nepodceňujem vás a som si istý, že to už dobre dlho viete, ale pre úplnosť som to sem uviesť musel). Jazda na nich je niečo celkom nové a s ich fyzikálnym modelom sa autori skutočne pohrali. Zvlášť dobre vypadajú pády, ale aj skoky a zdvíhanie predného kolesa. Sú tu v podstate štyri modely. Jednak je to trapný pomalý skúter, na akom sa šúla aj týpek z policajnej akadémie, potom riadna motokrosová motorka, ďalej trhač asfaltu v podobe rýchlej cestnej motorky a samozrejme nesmie chýbať harley s dokonale nasamplovaným zvukom motoru. Ale bokom nezostávajú ani autá. Konečne sú tu aj skutočné modely, ale stále s fiktívnymi názvami. Možno tu nájsť napríklad Porsche, Lamborghini a iné, ťažšie identifikovateľné kúsky. Ich model poškodenia sa od minula zlepšil, napríklad raz sa mi stalo, že keď som vystupoval z auta, ktoré malo značne dochrámané dvere, po ich zabuchnutí jednoducho odpadli. Navyše poteší aj možnosť deformovať auto z vonku nejakou zbraňou, napríklad kladivom. Podobne ako minule aj tu nájdete lietadlo, konkrétne hydroplán a novinkou je vrtuľník, ktorého najväčšou výhodou je omnoho jednoduchšie ovládanie. Autori sa posnažili aj u zbraní, pretože je tu dosť nových kúskov a hlavne ponuka ručných zbraní sa značne rozšírila. Ako príklad uvediem katanu, nôž, golfovú palicu a držte sa, je tu aj motorová píla.
Kdesi na začiatku som spomenul, že veľa systémových zmien sa neudialo. Napriek tomu tu ale jedna je. Totiž po istom čase splníte všetky ponúkané misie a jediný spôsob, ako získať ďalšie je pekne si zarábať peniaze a postupne kupovať nehnuteľnosti, ktorých je v hre okolo 20. Líšia sa jednak cenou a samozrejme misiami, ktoré ponúkajú. Narazíte však aj na budovy, ktoré slúžia len na uloženie si pozície a nič viac tam nenájdete. Špeciálne musím spomenúť nehnuteľnosť showroom, v ktorej okrem misií nájdete aj závody a to hneď na šiestich tratiach. Tu mi napadá, prečo autori nevytvorili nejaký náhodný generátor tratí, kde by sa napríklad zvolila dåžka trate a hra by jednoducho na každej križovatke náhodne vygenerovala, kam sa pôjde ďalej. Určite by to predåžilo hrateľnosť, keďže závody sú veľmi zábavné, ale trate sa rýchlo dajú naučiť a stý krát ísť tými istými cestami, keď ich hra ponúka toľko... Jednoducho škoda. Avšak spomenuté závody nie sú jedinou činnosťou, mesto ich ponúka neúrekom. Tak ako minule aj tu môžte taxikárčiť, hasiť, naháňať zločincov, ale pribudol napríklad offroad závod na čas (s motorkou alebo džípom), závody RC autíčok, rozvoz pizze a v meste sa dokonca nachádza aj aréna, kde prebiehajú závody v štýle nascar s autentickými vozmi. Autori však nezabudli ani na balíčky, ktoré znova šibalsky poschovávali na všetky možné aj nemožné miesta a po každých desiatich nájdených sa vám otvorí nejaký pekný bonus, ten posledný je zvlášť zaujímavý.

Technické prevedenie hry je v podstate rovnaké ako predtým, ale engine je viac optimalizovanejší, ide o triedu plynulejšie a ponúka aj zopár pekných nových efektov, napríklad odlesky karosérie (ale žiaden realtime, proste len taký efekt), odrážanie slnka na autách, krajší dážď a voda a zopár ďalších maličkostí. Ale napriek všetkému mám ku grafike jednu výhradu. Totiž na mojej karte Geforce 2 Ti sa často stávalo, že hra otextúrovala najbližšie okolie veľmi neskoro, napríklad zábradlie mosta sa na ňom objavilo až keď som bol v jeho strede a podobne. U audio prevedenia je to však už lepšie, tu už totiž naozaj niet čo vytknúť. Všetky postavy sú nahovorené profesionálnymi hercami a je to samozrejme poznať. Okolité zvuky sú tiež prvotriedne, hlavne už spomínaný zvuk motoru. No a vo Vice City je aj nová várka deviatich rádií, všetky ladené v štýle osemdesiatych rokov. Zaujímavé je, že si tu miesto našlo aj španielske a talianske rádio. Navyše tu môžte počuť zopár skutočných klasík osemdesiatych rokov, napríklad od bývalého kráľa popu Miša Jacksona. No a keby sa vám málilo, vždy si možno pridať mp3-ojky vlastné.

Toto všetko je fajn, ale napriek tomu má hra jednu absolútne nezanedbateľnú chybu. Znova nemá multiplayer. Veru tak, milióny hráčov sa znova dočkali sklamania, ktoré je umocnené aj tým, že tu ešte nie je ŽIADNA PC 3D hra formátu GTA (čiže midtown madness ide z kola von) so živým mestom, možnosťou vystúpiť a podporou multiplayeru. Teda hanba Rockstar Games za tento podfuck po druhý krát. Nehovorím, že naprogramovať to je malina, ale keď to dokáže parta usilovných chlapcov, ktorá vytvorila a stále tvorí MP mod do GTA s názvom Multi Theft Auto (www.multitheftauto.com) len vďaka tomu, že Rockstar Games z hry náhodou neodstránili úplne všetok sieťový kód, tak by to snáď mali dokázať aj samotní tvorcovia hry, no nie? Totiž singleplayer každého skôr či neskôr omrzí a vtedy je práve na multiplayeri, aby hráčom priniesol ďalšie hodiny zábavy. Darmo však plakať nad rozliatym mliekom, snáď sa KONEČNE dočkáme v GTA4, snáď...

Grand Theft Auto: Vice City

VÝROBCA: Rockstar North
DISTRIBÚTOR: Rockstar Games