Anno 1503
Hra, ktorá by podľa mňa mohla ašpirovať na titul Budovateľská stratégia roka... nebyť vysokej obtiažnosti a zložitejšieho ovládania.
Budovateľské stratégie patria medzi moje oľúbené hry. Anno 1503 je perfektne vyzerajúca budovateľská stratégia. Z toho by mohlo vyplývať, že hra Anno 1503 bude v mojom rebríčku dosť vysoko. Skutočne je to tak?
Hneď v úvode podotýkam, že každého určite uchváti grafika. Videli sme už všeličo, ale podľa mňa tak detailne prepracovanú grafiku v budovateľskej stratégii zatiaľ nie. Odporúčam každému pozorne si prezrieť pripojené obrázky, pretože hoci je grafika „len“ 2D, množstvo do najmenších drobností prepracovaných detailov sa len tak nevidí. Kladom spracovania je možnosť otáčania mapy o 90 stupňov a približovanie pohľadu.
Hra typom spracovania pripomína trochu Settlersov alebo aj sériu Caesar – Cleopatra – Zeus - Emperor. V princípe ide o objavovanie „nového sveta“ a budovanie kolóníí v ňom. Hráč začína s jednou loďou, ktorá má základné potreby na vybudovanie kolónie a jedného prieskumníka, ktorý slúži na objavovanie nerastných surovín na skúmanom ostrove a zastupuje tiež obchodníka medzi národmi, ktoré nemajú obchod po mori. Hráč si vyberie ostrov, na ktorom založí svoju kolóniu a potom je už len na jeho šikovnosti, aby splnil úlohy misie, alebo len prosperoval.
Ako to už v budovateľských stratégiách býva, základom rozvoja je vybudovať reťazec budov, ktoré napåňajú základné potreby obyvateľstva a tieto budovy sú poprepájané v logických súvislostiach. Napríklad na stavbu nových budov potrebujete drevo, preto je treba postaviť hneď na začiatku drevorubačov. Medzi základné potreby obyvateľstva patrí samozrejme potrava. Preto je nutné zabezpečiť lov lesnej zveriny a rozvoj poľnohospodárstva, spracovania koží, vlny, výroba alkoholu... Splnením základných potrieb obyvateľstva umožníte rozvoj osady. Domy sa „vylepšia“, objaví sa možnosť stavby nových budov, ktoré zase splnia nové požiadavky obyvateľov, aby sa osada zase mohla vylepšiť... V tomto prípade je fascinujúce a zatiaľ v inej hre som to nevidel, že budovy a domy osadníkov, aj keď sú na jednej úrovni sa od seba mierne líšia a tak mestečko nie je postavené podľa jednej šablóny ako je to napríklad v hre Caesar.
Budovanie domov a hospodárskych budov a stavieb poskytujúcich služby však nemôže byť náhodné. Treba pochopiť základnú filozofiu, že každá budova musí mať prístup, t.j. ku každej budove je nutné postaviť cestu. V tomto prípade si treba dať pozor na to, že nie každá budova má prístup zo všetkých strán – preto treba otáčaním budovy jej postavenie prispôsobiť naším možnostiam postaviť prístupovú cestu. Navyše, každá budova je schopná obslúžiť len určité územie a budovy, ktoré sú vo vývojovom reťazci prepojené, musia stáť v takej blízkosti, aby sa boli schopné navzájom obslúžiť. Napríklad chovatelia oviec sú schopní pestovať ovce len v tesnom okolí salaša. Spracovateľ vlny však ovláda väčšie územie a je schopný tak spracovávať vlnu z niekoľkých salašov. O veľkosti územia, ktoré jednotlivé budovy ovládajú sa hráč dozvie jednoduchým kliknutím na budovu. Vysvietené územie okolo nej je územie, ktoré je schopná ovládať. Rozvoz tovarov zabezpečujú "vozíčkári" zo skladov. Čím viac skladov, tým viac prevážačov tovaru. Sklady neplnia len funkciu uskladňovania tovaru. Sklad je aj základná budova, pomocou ktorej hráč rozširuje svoje územie. Postavením nového skladu na okraji územia, ktoré ovláda iný sklad spôsobí rozšírenie oblasti, ktoré hráč je schopný zastavať a obhospodáriť.
O potrebách obyvateľov a o ich nálade je hráč informovaný klikom na obytnú budovu. Obajví sa okno na ktorej je osadník – a buď sa usmieva – vtedy je spokojný, alebo má iný výraz a je čas s jeho náladou niečo robiť. Ak sa neusmieva, je to preto, že mu niečo chýba. Informačné okienka o zásobovaní potrebným tovarom a dostupnosti služieb hráčovi hneď naznačia, čo tomuto domu chýba a aké kroky treba k náprave neutešeného stavu.
S rozvojom hospodárstva prichádza možnosť ťažiť a spracovávať nerastné suroviny a snaha o objavovanie okolitého sveta. Výpravami loďou (alebo viacerými) je možné s pomocou skauta preskúmať okolité ostrovy a v prípade objavenia iného národa alebo domorodých kmeňov nadviazať s nimi diplomatické styky. To umožní začať obchodovať a vyvážať tak svoje prebytky a dovážať nedostatkový tovar. Nedostatkovým tovarom sú napríklad plodiny, ktoré nie je možné z klimatických dôvodov pestovať na ostrove, kde je naša osada. Nie je totiž jedno, na ktorom ostrove sa usadíme. Mapa je rozdelená na rôzne klimatické pásma – od polárneho po tropické. Hoci napríklad môžete pestovať tabak alebo korenie, pretože budovy a technológiu na to máte, klimatické pásmo vám to neumožní. Potom vám neostane nič iné, len založiť kolóniu v pásme, kde ich pestovať možete, alebo ich dovážať. Navyše domorodé kmene, ktoré zväčša práve tieto žiadané a drahé tovary pestujú, nepoznajú peniaze a preto s nimi musíte obchodovať výmenným spôsobom - niečo za niečo. Výhodou obchodovania je možnosť túto činnosť jednoducho zautomatizovať, keď zadáte minimálne množstvo tovaru, ktoré musí ostať v sklade a potom už len navolíte waypointy pre obchodnú loď a druh tovaru, ktorý kde naloží a ktorý kde vyloží. V prípade, že ešte nemôžete obchodovať, pretože nemáte žiadne diplomatické styky, môžete využiť v náhodných intervaloch pohybujúcu sa loď, ktorá, ak máte nejaký tovar na predaj sa zastaví a niečo z neho kúpi. Napriek jej náhodnosti a dlhým intervalom je to niekedy jediný zdroj príjmov – aspoň spočiatku.
Dostávame sa k tomu najdôležitejšiemu – k peniazom. Anno 1503 je budovateľsko – ekonomická stratégia, pričom ja by som dal veľký dôraz na slovíčko ekonomická. Ekonomika zohráva rozhodujúcu úlohu v celej hre. Väčšina budov, ktoré postavíte totiž spotrebováva k svojej prevádzke určité množstvo peňazí. Niektoré budovy potom niečo vyprodukujú a ich produkty sa predajú na trhu a peniaze vložené do výroby tovaru sa teda čiastočne vrátia. Veľa budov však je len a len prijímateľom – ja by som povedal žrútom – peňazí. A to nehovorím o vývoji nových technológií v školách – tam nielenže potrebujete určitú vedomostnú úroveň obyvateľov, ale aj presne stanovené množstvo peňazí. Preto je veľmi dôležité snažiť sa hneď od začiatku rozvinúť obchod, ktorý je najvýznamnejším zdrojom príjmov. Netreba sa zameriavať len na plnenie úloh, splnenie ktorých je potrebné na dokončenie misie. Misie sú totiž takmer geniálne navrhnuté tak, že nie je možné ich splniť len so základným množstvom peňazí a surovín zo začiatku hry. Na celej hre je najhoršie to, že sa často dostanete do stavu, že k splneniu cieľa vám chýba len posledná úloha, ale jednoducho už na jej splnenie nebudete mať zdroje. A vy sa budete musieť vrátiť v hre o niekoľko hracích hodín dozadu a zvoliť inú stratégiu. Nepomáha ani časté ukladanie hry, pretože niekedy je chybné rozhodnutie vykonané v začiatkoch hry. Musím povedať, že práve obtiažnosť hry a do detailu nastavené množstvo budov, ktoré sú potrebné na dohranie hry, sú najfrustrujúcejsím zážitkom celej hry.
Čo by to bola za hru, v ktorej by sa nenašlo aj niekoľko konfliktov? Je to tak, aj v Anno 1503 sa občas stane, že budete bojovať. Je to nielen boj proti pirátom, ktorí narušujú obchod, ale je tu možné bojovať aj na súši proti rôznym nepriateľom. K tomu je však nutné nepodceniť vývoj vynálezov v školách a dostatočne skoro rozvinúť výrobu zbrojárskych technológií – od výroby diel do lodí po výrobu brnení a výzbroje pre peších bojovníkov i bojovníkov na koňoch. Budovanie armády a jej údržba (vojaci berú žold) je však veľmi nákladná, preto je výhodnejšie vychádzať s každým skôr v dobrom.
Pre hráčov je pripravený tutoriál, ktorý hráča oboznámi so základným ovládaním a spôsobom stavby budov, rozvojom vedy a záklanými operáciami s bojovými jednotkami, podľa mňa je však určený skôr pre hráčov, ktorí tento typ hry hrajú prvý krát. Myslím si, že aj po jeho pozornom prehraní zostane veľké množstvo nezodpovedaných otázok a aj ostrieľaný hráč bude mať s niektorými prvkami problém. Hra je totiž tak komplexná a do detailu poprepájaná, že hádam žiadny tutoriál nie je schopný hráča pripraviť na všetky eventuality bez toho, aby tutoriál bol neúmerne dlhý. K mojej nespokojnosti sa pripája ešte aj dosť zložitý ovládací interface, keď hlavne spočiatku budete často jednotlivé funkcie dlho hľadať, ale s odohranými hodinami sa hádam každému túto bariéru podarí prelomiť.
Základom hry je samozrejme misia s 13 levelmi, keď prevtelení do mladého námorníka sa pustíte do hľadania akéhosi artefaktu. Priznám sa, že hneď prvú hru z tejto misie som hral týždeň, pričom som každý večer začal novú hru a uhral minimálne 4-5 hodín. Skutočne, náročnosť na hráčov je vysoká a začiatočníka určite odradí od ďalšieho hrania.
Okrem základnej misie je pre hráčov pripravených 10 samostatných scenárov, pri hraní ktorých je nutné splniť konkrétne úlohy pre ich úspešné ukončenie. Na hráčov čaká aj 9 máp s otvoreným koncom – t.j. nie je nutné splniť žiadne úlohy, hráč si len tak rozvíja svoje mesto a snaží sa čo najlepšie prosperovať. Pri týchto scenároch je obtiažnosť určená množstvom a agresivitou pirátov, množstvom peňazí, s ktorými začínate, veľkosťou ostrovov a množstvom nerastných surovín. Pričom s rastúcou obtiažnosťou pribúda pirátov a ubúda ostatného.
Čo dodať na záver? Anno 1503 je rozhodne pozoruhodne do detailu prepracovaná hra. Nevýhodou je zložitejšie ovládanie a hlavne vysoká obtiažnosť. Práve obtiažnosť určite odradí množstvo hráčov od ďalšieho hrania tejto hry, čo bude škoda. Hra má potenciál stať sa budovateľkou stratégiou roku o čom svedčí cca 50 tisícová komunita nadšených hráčov. Verím, že sa k nim pripojíte aj vy a aby som vám uľahčil prvé (a možno aj ďalšie) kroky v tejto hre, dovolím si odporučiť návštevu vynikajúcej stránky venujúcej sa práve tejto hre.
ANNO 1503 - The New WOrld |
||||||||||||||||||
|
Trimmm
viac článkov autora
|
Plusy:
Mínusy:
|
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|