14.05.2003 00:30, Trimmm, Komentárov: 0
Jurassic park

Jurassic park

Roky po premiére filmu Jurassic park sa objavila hra na námety tohoto filmového trháku. Hra sa trhákom síce pravdepodobne nestane, ale filmu hambu neurobila.

Film Jurský park mal pred niekoľkými rokmi neuveriteľný úspech. Nechcem sa zamýšľať nad dôvodmi, ale jedno je isté – tento film znamenal prelom v použití výpočtovej techniky pri vytváraní filmu. Ešte nikto dovtedy nepoužil tak kvalitne a toľko počítačom generovyných záberov zasadených do normálneho filmu ako tvorcovia Jurského parku.

Je pozoruhodé, že napriek niekoľkým rokom, ktoré nás delia od premiéry filmu, objavila sa na trhu hra na jeho motívy. Po týždňovom itenzívnom hraní myslím, že môžem smelo prehlásiť: „Táto hra prelomom v hernom priemysle určite nebude!“ Neznamená to však, že hra je zlá. Naopak, hra Jurassic park-

Operation Genesis zanechala vo mne veľmi dobrý dojem. Ale poďme sa jej pozrieť bližšie na zúbky v nasledovnej recenzii.

Hra je svojim žánrom veľmi ľahko zaraditeľná medzi hry s budovateľskou tématikou a dosť sa podobá svojim štýlom hrám typu správa a budovanie zábavného parku, napr. Rollercoaster tycoon. Veď aj cieľom hry je vybudovať zábavný park s piatimi hviezdičkami, kde atrakciami nie sú žiadne menšie veci než milióny rokov vyhynuté obrovské prajaštery, ktoré všetci mylne nazývame Dinosaurami.

Hra je spracovaná v 3D engine a neostáva mi nič iné, len tvorcov hry za tento engine pochváliť – nielenže je hra mimoriadne svižná a pri tom najnižšom rozlíšení skutočne nevyžaduje nejaké nadupané 3D karty a napriek tomu vyzerá dobre. Samozrejme pri vyššom rozlíšeni a nastravení väčších detailov hra vyzerá lepšie – a stále je svižná. Rotovanie a zoomovanie je v tejto hre samozrejmosťou, ako príjemnú čerešničku na torte by som uviedol možnosť priamo sa zapojiť do úlohy diváka a vyskúšať si aké to je, vidieť niektorého z veľjašterov na „vlastné oči“ z rôznych plošín pre návštevníkov parku, či zo safari áut alebo vyhliadkových balónov. Samotní dinosauri sú vymodelovaní verne a aj ich pohyb pôsobí realisticky. Veľmi sa mi páčil efekt, keď som sa pozeral ako divák na Tyranosoura Rexa a pri každom jeho kroku sa zem zatriasla. Efektné. Hra poskytuje aj možnosť prevteliť sa do úlohy rangera - akéhosi policajta v parku - a pomocou vrtuľníku napr. očkovať jednotlivé vystavené exempláre.

V hre sa hráč stáva správcom parku, síce so zvláštnym typom atrakcií, ale s rovnakými problémami ako v ktoromkoľvek inom parku. Čiže úlohou správcu je zabezpečiť dostatok zaujímavých atrakcií, zabezpečiť dostatok pohodlia pre návštevníkov a pre správnu radu tak zabezpečiť dostatok zisku, ktorý je merítkom vášho úspechu. Nedostatok peňazí = nespokojnosť správnej rady = nutnosť hľadať si nové zamestnanie J.

Taký správca Jurského parku má za úlohu rozhodovať o množstve vecí. Prvou z nich je nutnosť zabezpečiť dostatok paleontologických nálezov, aby z nich dokázali vedci vyextrahovať dostatok DNA na „zostrojenie“ nového typu dinosaura.

Takže jeho prácou bude koordinácia jednotlivých tímov, určovanie miest, kde sa budú vykopávky realizovať a napokon určuje, čo s nálezmi urobiť – či ich predať alebo či sa odovzdajú do laboratória na vyextrahovanie DNA. Druhou úlohou je zabezpečiť výstavbu dostatočne bezpečných výbehov pre dinosaury a do týchto výbehov nasadiť vhodnú kombináciu dinosaurov. Treťou úlohou je zabezpečiť vylepšovanie služieb pre návštevníkov. Takisto je treba rozhodovať o smerovaní rôznych výskumných projektov – niektoré projekty slúžia práve pre väčšie uspokojenie návštevníkov, niektoré zase pre zýšenie ich bezpečnosti, niektoré zase pre ochranu dinosaurov pred rôznymi chorobami.

Úloh, ktoré pred takým správcom parku stoja je skutočne veľa a on by sa veru nezaobišiel bez množstva pomocníkov – väčšina z nich je každému, kto videl film známa. Do zamestnania vás prijíma pán Hammond, majiteľ spoločnosti Ingen, ktorá stojí za celým projektom. Dr. Alan Grant má na starosti riadenie paleontologických prác, Dr. Harry Wu má za úlohu šéfovať výskumným tímom, Ray Arnold má na starosti bezpečnosť a administráciu Jurského parku. Stretneme sa tu aj s doktorkou Ellie Sattlerovou, ktorá má na starosti zdravotný stav dinosaurov. Celá práca týchto pomocníkov spočíva v tom, že keď treba rozhodnúť o niečom dôležitom, pošlú Vám ako správcovi parku mail s informáciou čo sa deje a je len na hráčovi ako zareaguje. Keďže hra sa nedá spomaliť a niekedy tie správy prichádzajú rýchlo za sebou, niekedy tak rýchlo až je to deprimujúce (zvlášť keď sú to zlé správy a treba rýchlo reagovať).

Je to pravdepodobne preto, aby sa hráč počas hry nenudil – je síce v jeho moci vyskúšať si atrakcie pripravené pre návštevníkov, ale to nie je natoľko „uchvacujúce“ aby sa tomu venoval dlhší čas. V princípe však ani na to nemá čas – neustále sa čosi deje.

Vykopávky sa odovzdávajú do laboratória, pretože „vyrobiť“ nový typ dinosaura je možné až v okamihu, keď máte 50% DNA a od množstva DNA sa odvíja aj životnosť dinosaura. 50% DNA znamená cca polročný život. A predstavte si, že jeden dinosaurus stojí napr. 4000 dolárov, niečo stojí jeho kàmenie a jeden dinosaurus nestačí, lebo ten len ťažko priláka dostatok návštevníkov, a celé toto vám po polroku len tak zdochne. Preto je cieľom hry mať dinosaurov, ktorí sú zo 100% DNA. Spočiatku je to nemožné, lebo začínate s jedným paleontologickým tímom na jednom nálezisku. Postupne, ako sa zvyšuje rating parku, otvárajú sa nové náleziská a so zvyšujúcim sa počtom peniažkov na účte je možné si kúpiť aj viac výskumných tímov a vykonávať tak vykopávky na viacerých náleziskách súčasne.

Rating parku sa zvyšuje s počtom dinosaurov, ktoré v parku predvádzate a znižuje sa s každou nehodou, ktorá vás môže postihnúť - od nedostatočnej čistoty v parku, po nejakú živelnú katastofu (napr. tornádo) a úplne najhošou nehodou je nehoda, ktorá má za následok smrť návštevníka.

Veľmi dôležitým prvkom v úspešnosti je aj zosúladenie jednotlivých typov dinosaurov v ohradách. Všeobecne sa delia na bylinožravé a mäsožravé. O ich znášanlivosti a type potravy sa treba informovať v Dinopédii, kde sa takisto hráč dozvie o bezpečnostných opatreniach pre ten ktorý druh, ktoré treba zabezpečiť.

Do tajomstiev hry Vás veľmi dobre zapracujú školiace lekcie, ktoré skutočne zmapujú všetky dôležité činnosti a samozrejme ozrejmia Vám aj ovládanie hry. Tieto samozrejme vrelo odporúčam prejsť, pretože činností, ktoré môžete vykonávať je veľmi veľa.

Hlavnou náplňou hry je prejsť základnú misiu – Operation Genesis – čiže vybudovať 5-hviezdičkový park. Ak túto misiu dohráte a prekonáte všetky nástrahy, alebo Vás láka čosi iné, môžete si zahrať aj jednotlivé „podmisie“, kde musíte plniť rôzne úlohy – napr. odfotiť dinosaurov tak, aby ste za to dostali 100 bodov a podobne. Tieto úlohy ma veľmi nezaujali a tiež mi vadilo, že do dalšej úlohy sa nedostanete skôr, než splníte tú predchádzajúcu. Čiže ak narazíte na úlohu, čo nezaujme, tak sa potom s jej prejdením trápite a trápite, lebo sa chcete dostať do ďalšej.

Ovládanie hry je miestami dosť nedomyslené a chaotické – niekedy sa dostanete v menu o úroveň vyššie stlačením pravého tlačidla myši, inokedy zdanlivo na tej iste úrovni menu jedine stlačením klávesy escape. Práve táto nerozhodnosť či hrať myšou a či klávesami mi dosť výrazne vadila. Ale kupodivu, je to jediná „vada“ ktorú by som hre prisúdil. Ba nie, ešte jedna zásadná chybička mi vadila: Operation Genesis je krátka. Prvý krát som 5 hviezdičiek dosiahol za tri večery, druhý krát za dva a to som absolvoval aj nejaké katastrofy – napr. tornádo, čo mi poriadne poničilo ohrady a dokonca mi umreli aj nejakí turisti, lebo som ešte nemal vybudované bunkre. Hra po dosiahnutí piatich hviezdičiek síce umožňuje pokračovať v budovaní parku, ale neotvoria sa nové náleziská pre paleontológov a tak to po čase prestane mať význam. V momente keď sa náleziská vyčerpajú – čo niekedy príde nepríjemne rýchlo – ste odkázaní už len na nákup fosílií na svetovom „trhu“ a to už nie je ono, lebo tieto fosílie sú až neskutočne drahé.

Takže posledné zhodnotenie. Hra je mimoriadne dobre naprogramovaná, 3D engine je svižný a nie príliš náročný, hoci poskytuje veľmi veľa. Trošku nie príliš premyslené ovládanie a nízka náročnosť hlavnej misie radia hru pre kategóriu nie príliš skúsených hráčov, ktorí, pevne verím sa budú dobre baviť. Dosť veľké výhrady mám k doplnkovým misiám – úlohy sú nezáživné a hráč je prinútený hrať ich v presnom poradí. Napriek nejakým negatívam som sa pri hraní veľmi dobre zabával – žiaľ veľmi krátko, lebo skutočne je možné hru dohrať za relatívne krátky čas. Nejaká dlhšia misia, prípadne okorenená príbehom by rozhodne hre prospela.

Jurassic Park - Operation Genesis

VÝROBCA: Blue Tongue Software
DISTRIBÚTOR: Vivendi