07.05.2003 00:30, Přemysl Víška, Komentárov: 0
RollerCoaster Tycoon 2

RollerCoaster Tycoon 2

Aneb ten, kdo už nezvrací, není správný hráč. Tak nějak by se dalo popsat šílenství, které u mě nedávno propuklo. Bylo to nenápadné odpoledne (jako každé ve všedním životě nás pozemšťanů), sedl jsem si ke stroji a nastartoval novou hru RollerCoaster Tycoon 2.

Aneb ten, kdo už nezvrací, není správný hráč. Tak nějak by se dalo popsat šílenství, které u mě nedávno propuklo. Bylo to nenápadné odpoledne (jako každé ve všedním životě nás pozemšťanů), sedl jsem si ke stroji a nastartoval novou hru RollerCoaster Tycoon 2. Samozřejmě, že jsem se už také setkal s jeho starším bratříčkem, nad kterým jsem strávil dlouhé dny po přijímacích zkouškách, ale to je doba dávno minulá. Zatímco venku zuřilo jaro, já zuřil u počítače a i v případě nového dílu jsem opět propadl touze po penězích, slávě a hlavně snaze mít ve svém parku všechny dráhy a kolotoče.

Jen co jsem spustil hru, ihned na mě vybaflo několik změn - jak v menu, tak ve výběru hry. V menu se nachází kromě singleplayeru také tutoriál a jakási třešnička nad dortu v podobě editoru. V něm se můžete vyřádit, jak je vám libo. Kromě vytváření krajin, do nichž pak smíte umisťovat své dráhy, se zde objevila i nová možnost vytvářet vlastní kampaně. V této „vychytávce“ spatřuji hlavní výhodu, neboť hra se tak nestane stereotypní ani po několika týdnech paření (vždy si budete moci vytvořit vlastní svět, ve kterém nebudete omezováni úkoly a ubývajícími penězi).

Vraťme se však ještě na okamžik k samotnému singleplayeru. Kdybych měl psát o grafice a zvuku, byla by tato recenze zatraceně krátká, protože engine a zvuk zůstaly i nadále na úrovni prvního dílu. Grafika je svým způsobem roztomilá a panáčci jsou pořád stejně obtloustlí. Nejvýraznější změnu podstoupily atrakce, resp. došlo ke změně množství nových drah, kolotočů a obchůdků. Pokud se podíváme na RollerCoaster Tycoon 2 podrobně, tak zjistíme, že je asi tak šestkrát větší než jeho předchůdce. Ovládací panel se nijak neliší a nepřibylo v něm vůbec nic. Avšak o záložce „stavění kolotočů“ se už to samé říci nedá. Možná jste už zapomněli, že si zde můžete vybrat ze šesti základních druhů zábavy. První možností jsou pomalé vláčky a tradiční kolotoče pro nenáročné, následuje záložka s horskými dráhami (kde se nacházejí jak pomalejší, tak i hrůzu nahánějící super-dráhy), dále adrenalinové kolotoče pro silnější panáčky, vodní hrátky, dráhy na vodě a v neposlední řadě obchůdky, ve kterých najdete takřka vše (zmrzliny, nanuky, cukrovou vatu, kloboučky, trička apod.).

V kampaňové části vám hra odkryje několik záložek, kde jsou mapy roztříděny podle obtížnosti. U některých map vám autoři navolili, že vstup do parku bude bezplatný a „klopit“ se bude až u každé atrakce, ale mě osobně se více zamlouvá systém „zaplať u brány a pak si dělej, co chceš“. RollerCoaster Tycoon 2 nabízí mnoho různých finančních možností. Pro zvětšení klientely se hodí výhodné akce a tzv. „bonusové týdny“. Za ty zaplatíte nějakou symbolickou částku a lidé se do vašeho parku ihned pohrnou. Vcelku logické, nemyslíte? Proč by měli pajduláci jinde platit, když u vás je to zadarmo? I tohoto tahu lze však chytře využít. Panáčci se k vám pohrnou ve velkých houfech, a jakmile skončí slevy, začne se sypat hotové bohatství.

Pro správný chod parku je také důležité rozvrhnout si správně atrakce. Návštěvníci by měli projít co nejvíce kolotočů a drah a utratit všechny své těžce nastřádané „many“. Nesmíte zapomenout ani na informace. Bez nich by se vám v parku ztráceli panáčci a vám by pak ubylo na popularitě. Samozřejmě, i WC nejsou k zahození. Platí nepsané pravidlo: čím více, tím lépe (když panáčci nenajdou toalety včas, „hodí“ to tzv. na chodník, a vám poté nezbývá nic jiného než najímat „handymany“ a platit za jejich služby). Dalším vylepšením je rovněž malá bouda, kterou panáčci navštěvují vždy, když jim není zrovna nejlépe. Ohromnou chybou na prvním díle bylo to, že když návštěvníkům došly peníze, museli park rychle opustit. To už v druhém díle neplatí! Autoři totiž vymysleli bankomat! Nesmírně se také rozrostlo menu, díky něhož stavíte exteriéry. Je zde vše, co budete potřebovat pro správné „vypilování“ parku. Pokud stavíte ve westernovém městečku, máte na výběr šibenice, bary, banky, kaktusy, dostavníky a jiné serepetičky. Jestliže nejste přímo spokojeni s poutači a světelnými reklamami, není nic jednoduššího než je vyměnit nebo trochu poupravit. Nejste-li spokojeni ani se vstupními bránami, rovněž smíte zasáhnout! Změnit si můžete i hudbu, která hraje u příslušných atrakcí – volit můžete ze třiceti různých „odrhovaček“.

Tato hra určitě nepotřebuje dlouhý závěr. RollerCoaster Tycoon 2 bych doporučoval všem stavitelům a kutilům, poněvadž je v tomto směru opravdu zábavná. A i když bazíruje na zastaralé grafice a osvědčených principech, výraznější vady na ní nenajdete. Zkrátka a dobře – pohodová hra pro pohodové chvíle.

RollerCoaster Tycoon 2

VÝROBCA: Chris Sawyer
DISTRIBÚTOR: Infogrames/Cenega