30.04.2003 00:30, Přemysl Víška, Komentárov: 0
James Bond: Nightfire

James Bond: Nightfire

Je tomu jen pár týdnů, co se na plátnech našich kin objevil další příběh Jamese Bonda. Pro všechny fandy 007 to byla bezesporu očekávaná událost, ale to samé lze říci i o hráčské skupině, která s napětím očekávala příchod 3D akce s britským špionem v hlavní roli.

Je tomu jen pár týdnů, co se na plátnech našich kin objevil další příběh Jamese Bonda. Pro všechny fandy 007 to byla bezesporu očekávaná událost, ale to samé lze říci i o hráčské skupině, která s napětím očekávala příchod 3D akce s britským špionem v hlavní roli. Firma EA Games se již dlouho chlubila zcela převratným herním trhákem, o němž se toho sice mnoho nevědělo, ale vypuštěné screenshoty vypadaly poměrně lákavě. Ne nadarmo si tvůrci koupili tvář filmového představitele, neboť tento aspekt přidal hře nejen na přitažlivosti, ale také na dokonalém pocitu z hraní.

Hra samotná mě sice trochu zaskočila svými nároky na hardware, ale výsledky se dostavily ihned po spuštění. Jako každá správná bondovka, i hra začíná pěkným intrem, které je zpracováno po vzoru filmové předlohy. No, vždyť to znáte - nějaké to něžné pohlaví, pár zbraní a samozřejmě impulzivní hudba.

Po zhlédnutí úvodního filmečku jsem se porozhlédl po menu, které je celkem přehledné a nechybí v něm nic, co by mělo obsahovat menu každé správné 3D akce. Snad jedinou nevýhodou je jakýsi prstenec, jenž se v levém horním rohu neustále točí. Na něm by nebylo nic tak špatného, tedy až na to, že si trochu pohrává s rychlostí hry. Nejsem si jist, jestli to může mít až takový vliv, ale kruh na obrazovce se animuje a na slabších mašinách by mohl způsobovat menší komplikace (zejména u počítačů s nižší RAM).

Po tomto kratičkém úvodu se už vydáváte přímo do jedné z misí ve stylu „tichý nepřítel přichází ze tmy“. James se snese s padákem do střeženého hradu, kde se musí vmísit do užší skupiny hostů na banketu mafie a ukořistit nějaké ty fotky. Zde se příběh začíná rozvíjet a vy ihned zpozorujete, že hlavním pilířem hry je grafika. Ta se jeví jako velice zdařilá a na lepších 3D kartách se dokonce přibližuje filmu. Efekty se to kolem vás jen hemží a autoři neopomněli ani ty nejpitvornější maličkosti. Mezi vůbec nejzdařilejší části se řadí detailně propracované interiéry (nábytek, lustry, světelné efekty lamp, malby a tapety jsou jedním slovem „nádherné“). Dalším zlomovým bodem grafiky jsou lidské modely. Ženy, které během své poutě potkáte, se zdají být natolik živé, že máte mnohdy nutkání si sáhnout (Jirka Komár je hold muž na správném místě – pozn. korektora). Chvilkami jsem Jamesovi tiše záviděl a běhal kolem ženštin jako šílený.

K zahození není ani zvuková stránka. K hudbě bych měl ovšem jen jednu připomínku – ve hře chybí klasická melodie, která Jamese doprovází už od jeho raných počátků. Až na pár pasáží se s touto nedílnou součástí všech bondovek takřka nesetkáte, a pokud ano, tak jen na kratičkou dobu.

Co se týče vašeho arzenálu, kromě klasických zbraní, které se ve hře běžně vyskytují, se vám do rukou dostanou i nejnovější vynálezy z tajné laboratoře mistra „Q“. Tyto hračky vám nejenže zajistí dokonalý pocit z hraní, ale rovněž usnadní řešení některých složitých situací. Váš inventář se dělí na dvě části. Jedna naskýtá základní zbraně jako M-16 s laserem, pumpovací brokovnici Spav 12, P90, AWV odstřelovací pušku či samopal UZI. Další složkou vašeho inventáře jsou vymoženosti, které využijete při překonání všudypřítomných nástrah. Nepostradatelné jsou též vaše hodinky se slabým laserem. Tato hračka sice nikomu neublíží, ale umí dokonale přepálit zámky a kladky u dveří. Další vychytávkou je psací pero s uspávací šipkou, CD s viry, paralizér, Compaq Computer do kapsy, který se umí přeměnit v dekódovací zařízení, zapalovač s fotoaparátem nebo mobil s lanem, jenž vám pomůže překonat výškové překážky (jeho největší nevýhodou je skutečnost, že se nedá použít na libovolný předmět, ale pouze na skoby, které připravili autoři). Všechny tyto předměty a mnoho jiných se vám během hry nepodaří moc využít, protože je daleko lepší zvolit si nějakou zbraň a cestu vpřed si tzv. prostřílet.

Zdraví si James chrání pancíři, které zastávají funkci lékárniček. Proto se vždy snažte mít plný štít, poněvadž jakmile vám dojde, je s vámi konec a musíte „načítat“. A vůbec - funkce „Load“ je v této hře mimořádně zastoupena. Je to až k neuvěření, že skoro po každých stech metrech se setkáte s nuceným načtením. Osobně by mi to ani tak nevadilo, ale dost hodně to ubírá hře na celkové kráse. Díky častému načítaní se jinak rychlé akce stávají dosti pomalými a zdlouhavými.

Zapomenout nesmím ani na Jamesovy brýle, které v sobě skrývají tři speciální módy vidění. Jeden se dá využít na hledání ve tmě, další na pozorování skrytých nepřátel a poslední, ten se autorům mimořádně povedl, zprostředkovává rentgenové vidění. Díky posledně jmenovanému módu se můžete pohodlně porozhlédnout po místnostech, které jsou za tenkými zdmi a překážkami, a zjistit si pozici nepřátel (podivní kostlivci mě zprvu dosti překvapili:)).

A závěr? Inu... První počítačové dobrodružství Jamese Bonda se skutečně povedlo. Ačkoliv se jedná o výtečnou 3D akci, do kolen ji výrazně srážejí nahrávací časy. Když se však s tímto „údělem“ smíříte, zajisté budete spokojeni – ať už jste fandové Jamese Bonda, či nikoliv.

James Bond: Nightfire

VÝROBCE:

Gearbox Software