09.05.2003 00:30, Rester, Komentárov: 0
Resident Evil - Games & Movies

Resident Evil - Games & Movies

Dochádza k nekontrolovateľnému úniku T-vírusu v podzemných priestoroch laboratórií a centrálny počítač - umelá inteligencia, nazývaná Červená Kráľovna, ktorá riadi celý chod tohto fungujúceho „organizmu“, hermeticky uzatvára všetky priestory. V súlade so svojim naprogramovaním a najvyššou prioritou, ktorou je zamedzenie akejkoľvek možnosti úniku smrtiaceho vírusu do okolitého sveta, zabíja všetkých tu nachádzajúcich sa zamestnanacov...

Videohry ako umelecký vyjadrovací prostriedok sa už bezpochyby dostali na úroveň filmov ako rozšírenej a uznávanej formy zábavy. Tento fakt podčiarkuje aj to, že ak v minulosti vznikali väčšinou hry ktoré sa nechali inšpirovať motívom nejakého filmového spracovania, v súčasnosti sa veľa filmov necháva inšpirovať práve úspešnými hrami. Čoraz častejšie sa objavuje vydávanie hernej a filmovej podoby príbehu súčasne. Herný priemysel sa tak dostáva tam kam patrí, stáva sa uznávanou súčasťou zábavného priemyslu, naviac s možnosťou interaktívneho pôsobenia. Tento posun nastal aj zásluhou vysokej profesionalizácie priebehu tvorby hier a tým aj posunom kvality spracovania. To sa týka celkovej technickej stránky hry a kvality príbehu.

Do tvorby hier sú zapojení nielen programátori, ale aj scenáristi, grafici, hudobní skladatelia... V skratke celá mašinéria, podobne ako vo filmovej brandži. Pravdaže nič nie je absolútne dokonalé, aj toto nesie so sebou určité negatíva - prílišnú komercionalizáciu (vzhľadom na obrovské vynaložené prostriedky sa vsádza len na komerčne úspešné tituly, so zavedenými hernými pravidlami a akákoľvek invencia dostáva červenú pre zvyšujúce sa riziko prijatia hry najširšou hráčskou základňou, malé firmy už nemajú šancu na prežitie). Filmové spracovanie zavedenej hernej značky ako Resident Evil je vynikajúcim dôkazom že vedľa seba môžu pôsobiť dva odlišné vyjadrovacie prostriedky navzájom sa inšpirujúce, v tomto prípade naviac výborne sa dopåňajúce.

Herný svet Resident Evil sa skladá čoby mozaika z viacerých viac menej na seba naväzujúcich dielov, ktoré sa zlievajú do jedného uceleného príbehu vo svojom vlastnom prepracovanom virtuálnom svete. A práve filmovému spracovaniu robí najväčšiu česť to, že svojimi vyjadrovacími prostriedkami nespracuváva len už známy motív či prostredie niektorého dielu, ale dopåňa celkový príbeh rozpracovaný herným poňatím. Stáva sa obzvlášť zaujímavým pre ľudí znalých hernej podoby, ale môže zaujať aj tých, čo sa ku hrám nedostali a chcú len vzhliadnuť solídny horor. Filmová podoba RE príbehom predchádza základnú sériu, je to vlastne “rozprávanie” o tom, ako sa to všetko začalo. Ako jedno obrovské intro ku gigantickej hernej sérii. Je to rozprávanie o ľudskej chamtivosti, povýšenectve a hlúposti. Je varovaním ako sa akékoľvek biologické experimenty môžu skončiť. Samozrejme diskutabilná je originálnosť tohoto a podobných príbehov, ale na druhej strane väčšinou nejde o nič čo by nezaváňalo reálnosťou. Príbeh Resident Evil. Pre niekoho hororová akčná režba na odreagovanie, pre niekoho posolstvo či varovanie - čo ak... A tento príbeh sa naozaj dobre nekončí.

Spoločnosť Umbrella zamestnávajúca obrovské množstvo ľudí, zaoberajúca sa výrobou rôzneho užitočného spotrebného materiálu, prevádza bez toho aby to väčšina zamestnancov tušila aj výskumy v oblasti zbraní hromadného ničenia. Konkrétne na úrovni zneužitia genetických výskumov. Pre hráčov známy T-vírus, s mimoriadnou schopnosťou šírenia, meniaci obyvateľstvo na krvilačné chodiace màtvoly. Výskum a výroba prebieha v podzemí mesta Racoon City, v obrovských priestoroch nazývaných Hniezdo. Vchod dovnútra je maskovaný vidieckym sídlom, podobne ako laboratóriá Umbrelly v RE1. Dochádza k nekontrolovateľnému úniku T-vírusu v podzemných priestoroch laboratórií a centrálny počítač - umelá inteligencia, nazývaná Červená Kráľovna, ktorá riadi celý chod tohto fungujúceho “organizmu”, hermeticky uzatvára všetky priestory. V súlade so svojim naprogramovaním a najvyššou prioritou, ktorou je zamedzenie akejkoľvek možnosti úniku smrtiaceho vírusu do okolitého sveta, zabíja všetkých tu nachádzajúcich sa zamestnanacov. Na miesto udalostí prichádza špeciálny vojenský team, ktorého úlohou je vyšetriť čo sa vlastne stalo a prečo Kráľovna vraždila. Ten nachádza hlavnú predstaviteľku Alice (Milla Jovovich) v amnézii (dočasná strata pamäti) v spomínanom vidieckom sídle. Spolu s ňou Spencera a podozrivého Matthewa, obidvoch taktiež s dočasnou stratou pamäti. Títo len postupne zisťujú čo sú zač a akú úlohu zohrávajú v tejto tragédii. Postupom deja odhaľujeme príbeh pohľadom hlavnej hrdinky a jej skladania útržkov navracajúcich sa spomienok posledných prežitých hodín a dní. Záverečný obraz filmu nás akoby priamo odkazoval na úvod hry RE Nemesis kde sa Jill Valentine ocitá v Racoon City zamorenom zombies - keď sa prvá časť hry dejovo odohráva ešte pred RE 2. Fanúšika hernej série poteší množstvo vizuálnych filmových scén priamo inšpirovaných hrou.

Zaujímavosťou je, že nejde o Japonský, či Americký ale o Európsky projekt konkrétne o nemecko-francúzsko-britskú záležitosť. Pôvodne mal film režírovať autor hororov George Romer (Noc živých màtvol a iné), ale nakoniec bol producentmi nahradený Paulom Andersonom. Pravdepodobne rozhodli jeho skúsenosti s filmovým prepisom hry Mortal Kombat a keďže ide o veľkého fanúšika tejto hernej série, bolo rozhodnuté. Nakrúcanie sa začalo 5.3.2001 a trvalo jedenásť týždňov. Všetky práce prebiehali v Berlíne, o čom rozhodla hlavne rozostavaná stanica metra Reichstaug, vtedy ešte prázdna betónová ulita ktorá poslúžila ako vynikajúca filmová kulisa. Veľký dôraz sa kládol na vierohodné stvárnenie zombies. Či už ich vizuálna podoba a ich akoby živým organizmom rozožieraná koža, alebo ich pohyby. Filmový štáb dokonca angažoval tanečného inštruktora, ktorý pripravoval hercov na ich špecifický pohyb ako zombies. Aj do množstva postáv Nemàtvych boli angažovaní trénovaní tanečníci, s ktorými inštruktor konzultoval ich pohyby do najmenších detailov. Z herného “beštiára” boli ešte použité v jednej scéne zmutované psy a ako finálny boss - Licker. Hlavná predstaviteľka Alice a ostatní herci ako členovia komanda, pred nakrúcaním prešli zrýchleným kurzom bojovej techniky a výcvikom špeciálnych jednotiek. Dôležité bolo vedieť sa pohybovať ako vojenský team v nasadení. Neobišlo sa to ani bez výcviku Taebo, thajského boxu a karate. K atmosfére každého filmu podstatnou mierou prispieva nielen vizuálne stvárnenie, ale aj použité zvuky a hudba. O tú sa trochu prekvapivo postaral kontroverzný Marilyn Manson. Vytvoril zmes tvrdej a štýlovej hudby, ktorá mimoriadne súladí s brutálnymi filmovými scénami. Mimochodom, vedeli by sme si ho predstaviť aj v role ťažko postihnutého zombíka, nie? :)

Zaujímavé dejové zvraty, dobré vizuálne spracovanie s vynikajúcou kamerou a strihmi, množstvo adrenalínových momentov. V porovnaní s predchodcami vzniknutými na motívy počítačových hier musím skonštatovať, že Resident Evil naozaj patrí k vydarenejším dielam. Získanie práva urobiť hru alebo film na úspešnú predlohu síce zaručuje dobrú reklamu, solídnu predajnosť a zisky, ale vôbec negarantuje že titul bude naozaj kvalitný a vydarený. Ako príklady na filmy vzniknuté na motívy hier a naopak - uvediem aspoň: Mortal Kombat, Street Fighter, Tomb Raider, Final Fantasy, Indiana Jones, Alien Resurrection alebo Scorpions King. Nemožno nespomenúť kultový Matrix, ktorého pokračovanie čochvíľa vyjde v hernej aj filmovej podobe. Osobne som očakával filmové spracovanie Parasite Eve, od tohto projektu bolo bohužiaľ upustené. Škoda. Veľmi nádejne by mohlo vyzerať filmové spracovanie Silent Hill. Ak by bola udržaná neuveriteľná atmosféra hry, mohol by sa z toho vykľuť vynikajúci psychologický horor s tajomným a temným príbehom. A keď už spomínam sekundáciu hier a filmov nemožno zabudnúť na detské Disneyovky. Čo sa týka filmového spracovania Resident Evil, v pláne je aj jeho pokračovanie pod názvom Resident Evil: Nemesis. Réžie filmu a hlavnej úlohy sa majú zhostiť tí istí predstavitelia. Ak sa vám páčilo prvé spracovanie, máte sa na čo tešiť.

Scenár a réžia: Paul W. Anderson * Kamera: David Johnson * Hudba: Marco Beltrami, Marilyn Manson * Hrajú: Milla Jovovich, Michelle Rodriquez, Eric Mabius, James Purefoy, Heike Akatsch, Martin Crewes, Colin Salmon, Liz May Brice a ďalší * Projekt: Nemecko-Francúzsko-Veľká Británia * Rok: 2002 * Hlavná predstaviteľka: Milla Jovovich - modelka, herečka, speváčka * Dátum a miesto narodenia: 19.12.1975 v Kijeve na Ukrajine * Znamenie: Strelec * Životopis: Celé meno je Milla Natasha Jovovich, jej mama bola ruská herečka a otec juhoslovanský lekár. V piatich rokoch sa s rodičmi odsťahovala do Ameriky. Už ako deväťročná sa začala pohybovať vo svete modelingu a herectva. Zahrala si niekoľko malých detských rolí. Prvú vážnejšiu úlohu dostala v roku 1988 v dramate Spojenie dvoch mesiacov (Two Moon Junction), ale výraznejšie na seba upozornila vo filme Návrat do Modrej Lagúny (Return to the Blue Lagoon) v roku 1991. Po presťahovaní sa z Kalifornie do Londýna, je Milla rozhodnutá dobyť svet ako speváčka. Čiastočne sa jej podarilo v hudobnom svete presadiť, keď ako osemnásťročná vydala svoju prvú platňu The Divine Comedy. Ako pre herečku bol pre ňu zlomový sci-fi film Piaty Element (The Fifth Element) z roku 1997, v ktorom si zahrala spolu s Bruce Willisom. Další dôležitý medzník v jej hereckej kariére bola hlavná rola v historickom filme Johanka z Arku (The Messenger: The Story of Joan of Arc) nakrúteným v roku 1999. V dramatickom príbehu The million dollar hotel (2000) si zahrala s Melom Gibsonom a o rok neskôr sa objavila v komédii Zoolander.

Resident Evil

Typ: Horor na motív hernej predlohy
Herci: Milla Jovovich, Michelle Rodriquez, Eric Mabius, James Purefoy, Heike Akatsch, Martin Crewes, Colin Salmon, Liz May Brice a ďalší