11.01.2003 00:29, Kuki, Komentárov: 0
Geoff Crammond´s Grand Prix 4

Geoff Crammond´s Grand Prix 4

Konečne sa na formuli 1 závislá a počítače vlastniaca verejnosť dočkala ďalšieho pokračovania legendárneho simulátora F1 zvaného jednoducho GP (Grand Prix). Dlho ohlasovaný štvrtý diel si naozaj dal načas.

Konečne sa na formuli 1 závislá a počítače vlastniaca verejnosť dočkala ďalšieho pokračovania legendárneho simulátora F1 zvaného jednoducho GP (Grand Prix). Dlho ohlasovaný štvrtý diel si naozaj dal načas. Dátumom vydania zaostal aj za F1 2002, najnovším dielom série F1 od EA. Osobne by som toto nekonečné čakanie na GP4 znášal tak ťažko, že som si dokonca zobral na recenzovanie už spomínanú F1 2002, aj napriek tomu, že som bol z F1 2000 taký zhnusený, že som o formulách od EA už nikdy nechel ani počuť.

Stalo sa však nečakané. F1 2002 bol oproti starším bratom taký dobrý, že bez problémov zatienil GP3 aj pripravovaný GP4. Keď teda nakoniec GP4 vyšiel, mal ťažkú pozíciu. Na to, aby tromfol F1 2002 by musel byť geniálny. V istom smere sa to podarilo, v istom smere ani tak nie. Povieme si všetko podrobne.Vopred však upozorňujem, že táto recenzia nie je ani tak recenziou GP4, ale porovnaním GP4 a F1 2002, keďže si trúfam povedať, že práve a iba tieto dve hry sú schopné sa uchádzať o titul najlepšia hra F1.

Hopsnime však najprv na porovnanie GP3 a GP4. Čo sa nezmenilo je základný nápad - šoférujeme formulu, trate - už pri vývoji GP3 boli postavené a až na nejaké výnimky ostali nezmenené, systém hry - pravidlá F1 sú pevne dané. Každá z predošlých položiek však samozrejme bola aktualizovaná, čím myslím, že sa v GP4 stretneme s jazdcami, monopostami, traťami a pravidlami zodpovedajúcimi sezóne 2002. Autori takisto nezabudli na fakt, že od čias GP3 nám do formulí pribudla trakčná kontrola a zabudovali ju do monopostov GP4.

Trakčnú kontrolu spomínam zámerne, lebo ju považujem za výborné vylepšenie hrateľnosti formulových hier a najmä série GP, ktorá je povestná dokonalým fyzikálnym modelom a riadne pridať plyn znamená skoro vždy poriadne hodiny. Je to vec názoru, niekomu sa takáto realistickosť páči, iným ľuďom to zas lezie na nervy. Podľa mňa úplne stačí, že človek musí simulovať ABS pri brzdení, nie to ešte aj po výjazde zo zatáčky "ťukať do plynu" jak trafený. Okrem toho je to nefér voči nemajiteľom volantov s pedálmi, ktorí obe veci riešia jednoducho menším stlačením pedálu.

Nechcem však celú recenziu kecať o trakčnej kontrole, len som sa chcel akousi obkľukou dostať k fyzikálnemu modelu. Ako som už povedal, ten v sérii GP je už povestný a EA sa k nemu nejako nie a nie priblížiť. Aj keď je F1 2002 silným protivníkom, GP4 má opäť navrch. Gpčkárska formula je proste živšia, dravejšia, rýchlejšia a obratnejšia. Hlavou chybou F1 2002 bola jednoznačne schopnosť formule dostať sa do bočného šmyku pri prejazde zákrutou. Neviem ako vy, ale ja som ešte nikdy nevidel, aby F1kári jazdili zákruty powerslide-om (to ako šmykom). F1ka proste sedí na ceste ako prikutá, tak tomu je aj v GP4.

Celkový pocit z jazdy je moc dobrý, ale tu by som povedal, že F1 2002 má navrch. Ako som tak sledoval veľké ceny v telke a porovnával s hrami, F1 2002 je naozaj skoro 100% blízko skutočnosti. Mám taký pocit, že u GP4 ten pocit kazí akási divná perspektíva. Akoby bolo všetko vysoké a úzke. Neviem sa toho pocitu zbaviť. Treba to však brať z rezervou, lebo GP4 sa mi dostalo do ruky po 3 mesiacoch hrania F1 2002 a tak som bol mierne zaujatý.

Čo sa obtiažnosti týka, GP4 zachováva všetky štandardy svojich predchodcov. Klasických 5 rovnomerných úrovní obtiažnosti, každá ďalšia blokuje viac pomôcok (ako napr. automatické brzdenie, zatáčanie, nerozbitnosť...) Pomôcky možno prepínať aj počas jazdy. Na najlahšej úrovni sa formule len tak motajú po trati a pri štarte je treba pridať plyn len polovične, inak to našupujete do jazdca pred vami. Pri najťažšej sa jazdia časi ako v skutočnosti a teda ak chcete vyhrať, musíte byť lepší ako David Coulthard (nie, nie ako M.c.a.l S.h.m.c.e. - dešifruj -, lebo on má len dobrú káru, nič viac, ale David vie aj trochu šoférovať), čo sa nedá, lebo on je najlepší na svete :-) (za tým si stojím, každý, kto neverí, nech sa so mnou stretne v dueli na PC a ja mu v mene Davida ukážem... :-o )

Podstatne sa zmenila aj grafika. Konečne sme sa dočkali "nafúknutia sa" trápnych 2D panákov z boxov do tretieho a štvrtého rozmeru (štvrtý rozmer je čas, tí v GP1 - GP3 sa v čase nijako nemenili [nehýbali sa] a teda štvrtý rozmer nemali) Zastávka v boxoch je teraz oveľa krajšia a lahodnejšia, lebo vidíte každý pohyb upotených mechanikov, kým vy sedíte a necháte sa obslúžiť. Zmeny sa dostavili aj mimo boxov, formulky sú teraz moc nablízkané a veselo odrážajú všetko svetlo, čo na ne dopadne. Móóóc krásne. Takisto ma skoro prekotilo, keď som v pohľade zvonka videl tradičné "horúce benzínové výpary" (alebo ako sa tá vlnivá priesvitná hmota nad rozpálenou asfaltkou volá), ktoré vlnili formulou. Čím bližšie som išiel ku kamere, tým menej vlnili. Moc pôsobivé. Bod pre GP4.

Aby to nezostalo 2:1 pre GP4 (lebo v závere napíšem, že ťažko určiť víťaza), tak si trošku pofrflem na ... No neviem, ako to pomenovať, tak to radšej opíšem. Totálne ma vytáčalo, že po každej testovnej a kvalifikačnej jazde si ma po príchode do boxov zatlačili drahí mechanici dnu a nechali mi loadovať menu. Tam som akurát tak klikol, že chcem ísť zasa von a tak mi loadovalo naspäť trať. Po naloadovaní som sa zjavil vnútri v boxoch a musel som tri hodiny mačkať všetko na volante, kým ma slávnostne nechali ísť von. A na to, aby som odišiel sa musel prišmátrať akýsi magor, zdvihnúť predok formule, potom ho položiť, naštartovať ma a druhý magor mi zatial mával rukou, nech vyleziem von. Pritom išla okolo akurát formula a pri výjazde ma nabrala, krídlo mi utrhla a mohol som si to zopakovať. Okrem toho som sa ani za živý svet nevedel z boxov vytočiť tak, aby som nenabúral do proťajšej steny. To vďaka pomoci pri riadení, ktorá sa v boxoch automaticky aktivuje. Grrrrrrrrr.

Takže, spomínaný záver. Je naozaj ťažko povedať, čo je lepšia hra. Aj F1 2002 aj GP4 sú kvalitné gamesky a obe sa oplatí mať a hrať. Ja osobne som ostal verný F1 2002, ale to len preto, že GP4 som musel vrátiť tam, odkiaľ prišla (to ako JRC). Ktožvie, čo by som hral teraz, keby mi ju nechali. Asi NOLF2, tak ako za chvilku...

Grand Prix 4

VÝROBCA: Microprose
DISTRIBÚTOR: JRC
MINIMÁLNA KOFIGURÁCIA: minimum
DOPORUČENÁ KOFIGURÁCIA: maximum
3D KARTA: Ano
MULTIPLAYER: Ano
TYP: simulátor pilota F1
VERDIKT: Konečne sme sa dočkali parádneho grafického kabáta pre dokonalý fyzikálny model série GP
HODNOTENIE: 87%

Zdroj: gamesweb

Kuki
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Testovaná platforma:
Multiplayer: nie
Lokalizácia:
Žáner:
Vychádza na platformy: PC
Oficiálna stránka:
Karta hry:
Plusy:
Mínusy:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 10 / 10
(Hodnotení: 1)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012