03.12.2002 00:28, Trimmm, Komentárov: 0
Soccer manager

Soccer manager

Konkurovat novou hrou na poli futbalových managerov chce riadnu odvahu alebo drzosť :). Veď konkurovať takým hrám ako Championship Manager alebo The Premier League, ktoré majú licencie mnohých národných líg a za sebou roky vývoja, je takmer nemožné. Napriek tomu sa o to pokúsila firma Heart-Line pod záštitou JoWooD svojou hrou Soccer Manager.

Konkurovat novou hrou na poli futbalových managerov chce riadnu odvahu alebo drzosť :). Veď konkurovať takým hrám ako Championship Manager alebo The Premier League, ktoré majú licencie mnohých národných líg a za sebou roky vývoja, je takmer nemožné. Napriek tomu sa o to pokúsila firma Heart-Line pod záštitou JoWooD svojou hrou Soccer Manager.

Keďže ide o nízkrozpočtový projekt, v hre sa nestretneme so zvučnými menami futbalových klubov alebo menami slávnych hráčov. Hra nemá totiž licenciu na žiadnu futbalovú ligu (aj keď si myslím, že napríklad predstavitelia Slovenského futbalu by im s radosťou dali za nejaké bubáky licenciu, ale kto by už našu "ligu" chcel, že áno). Niekto možno namietne, že to nie je podmienkou toho, aby hra bola dobrá, ale ja by som oponoval tvrdením, že na atmosfére hry takisto záleží a ak sa v hre nemôžem stretnúť s protivníkmi zvučných mien tak hra akosi stráca na príťažlivosti.

V hre môžete riadiť naraz až 6 tímov ôsmich národných líg. Keďže autori nemôžu používať oficiálne názvy, tak sú názvy tímov v podstate mená miest toho ktorého štátu. Zarazilo ma, že si najprv vyberiete tím a potom súťaž ktorú bude tím hrať. Tak si úplne pokojne môžete vybrať tím z Talianska a hrať španielsku ligu. (??? pozn. autora)
Po nastavení si obtiažnosti v rozpätí od very easy až po very difficult, po zadaní mena managera a výbere jeho tváre sa konečne dostanete do samotnej hry. Ovládanie je intuitívne, aj keď po čase zistíte, že je v mnohých prípadoch nedomyslené. Celý problém tkvie v tom, že do niektorých volieb by ste sa potrebovali dostať kedykoľvek, ale je Vám to umožnené len z hlavnej obrazovky. Tak sa Vám napríklad stane, že príde oznámenie o tom, že nejaký hráč z tímu končí kariéru a len po zaplatení určitej čiastky je ochotný ďalej hrať. Ale vy si nemôžete pozrieť, o akého perspektívneho hráča ide, prezrieť si jeho štatistiky, vek, výkonnosť, musíte sa spoľahnúť len na svoju pamäť a veriť, že si z tých dvoch volieb - ZAPLATI - NEZAPLATI vyberiete dobre.

Základom každého managera sú štatistiky - štatistiky hráčov, štatistika tímu. Informácie o hráčoch sú vcelku podrobné, ale prístup k nim nie je celkom easy. V hlavnom pohľade na súpisku hráčov vidíte len silu, počet odohratých zápasov, talent, morálku a či kondícia hráča stúpa alebo klesá. Podrobnejšie štatistiky, vidíte len po kliknutí pravým tlačidlom myši na konkrétneho hráča. A preklikať sa dvadsiatimi hráčmi a niečo z toho si aj zapamätať... Štatistiky tímu sú len tie základné - koľkokrát vyhral doma, u súpera, prehľad výsledkov odohraných zápasov (nie je prehľad o tom kto strelil gól a pod), zoznam zápasov ktoré tím iba odohrá a vcelku zaujímavá myšlienka (aj keď zbytočná) tipy stávkových kancelárií, kto vyhrá ktorý zápas.

Samostatnou kapitolou je tréning. Dôležitá časť. Trénovať hráčov môžete ako celý tím alebo zvoliť individuálne tréningy. Tréning celého tímu stojí nejaké peniaze a je možné ho automatizovať, t.j. prenechať starostlivosť počítaču, ktorý len po každom zápase strhne určitú finančnú čiastku z účtu, a nie malú, napríklad v škótskej druhej lige to robilo cca 70 000 libier. Tento druh tréningu len udržiava kondíciu hráčov a veľmi pomaly rozvíja ich skúsenosti. Druhá možnosť - individuálny tréning je veru zaujímavejšia a tiež aj drahšia. Môžete zaplatiť konkrétnemu hráčovi špeciálneho trénera, ktorý ho bude trénovať v špecifickej znalosti a rozvíjať jeho talent. Napríklad odporúčam brankára si vytrénovať na úroveň "penalty killer". Celý tréning prebieha systémom: vyberieme hráča, vyberieme "talent" na ktorý ho chceme vytrénovať, zapneme tréning a pozorujeme, ako hráčovi pribúdajú body skúseností. Počet bodov za jeden tréning je obmedzený, a keďže k vytrénovaniu potrebujeme cca 1500 bodov, je nutné tréningové dávky opakovať. Ako som už spomenul, nie je to lacná záležitosť. Občas sa stane, že dostaneme ponuku od nejakého špeciálneho trénera, že konkrétneho hráča nám za určitý obnos vytrénuje na určitý talent. V tomto momente tiež zistíte, že chýba možnosť pozrieť si info o vybranom hráčovi, či sa do neho oplatí investovať, ale v princípe ak máte peniaze, neváhajte, spravidla je to lacnejšie a rýchlejšie, než indiviuálny tréning.

Čas od času je vhodné s hráčmi navštíviť aj tréningový tábor - na výber je množstvo lokalít, každá je vhodná na iné účely. V niektorých je príprava zameraná na zvýšenie sily, niekde na taktiku a niekde na zvýšenie morálky v mužstve. V praxi to vyzerá tak, že si vyberiete lokalitu (vidíte pritom čo vás to bude stáť) a keď odsúhlasite pobyt, objavia sa na obrazovke tri "teplomery" a v nich vidíte aká je morálka, taktika a sila v mužstve. A keď myslíte, že viac sa z hráčov nedá dostať, pobyt ukončíte (a to stíhate v jednom dni). Pobyt v tréningovom kempe môžete trebárs využiť po každom zápase, čo sa mi vidí nelogické, vhodnejšie by to bolo v prestávke medzi jesennou a jarnou časťou ligy - ktorá vlastne v hre ani nie je.

Stále tu spomínam financie. Na začiatku sezóny začínate svoju kariéru s určitým balíkom peňazí. Peniaze míňate na dostavbu štadióna (vylepšenie komfortu pre divákov, zväčšenie počtu miest a pod.), na tréning a na pobyt v tréningových táboroch. Získavate ich z predaja práv na televízne prenosy, ze predaja miest na reklamu a samozrejme zo vstupného zo zápasov na domácom trávniku. Tieto príjmy nie sú dostatočné a nereagujú na skutočné postavenie tímu v tabuľke. Hoci som bol lídrom ligy, nezvýšila sa mi ani návštevnosť, ani mi nepribudlo reklamných partnerov a ani tí existujúci mi nezvýšili prídely. A zisky z reklamy som mal rovnaké aj keď sm bol na jedenástom mieste...
Preto som nemohol využívať možnosť nákupu posíl. Na rozdiel od skutočnosti, posily si môžete kúpiť hocikedy počas sezóny. Ak máte peniaze. Zaujímavé je, že moji hráči, niektorí z nich boli skutočné hviezdy - vynikajúceho brankára som mal, perfektného záložníka s nosom na góly a ich ceny sa pohybovali okolo 800 000 libier. Najlacnejší hráč na trhu však bol čosi viac než milión libier. Bežného hráča som mohol predať za 150 000... Na konci sezóny dostanete od zväzu určitú čiastku podľa konečného umiestnenia, za prvé miesto v druhej lige (postúpil som do prvej!) som dostal 2,5 milióna čo by mi stačilo na nákup jedného hráča a zvyšok by som investoval do jedného-dvoch kôl individuálnych tréningov. Skrátka, financie sú neustály problém. A to ešte ani len neuvažujem o tom, že by som si zaplatil skauta na vyhľadávanie talentov. Plat najlacnejšieho bol 40 000 libier.

Samotná príprava na zápas. Môžete vytvárať súpisky - t.j. určiť, ktorí hráči budú hrať, ktorí budú náhradníci. Potom si vyberiete z troch (!) formácií (jeden útočník, dvaja útočníci, traja útočníci) a určíte taktiku. V taktike si určujete viac vecí - či budete hrať ofsajd system, či použijete zónovú alebo osobnú obranu, či budete hrať defenzívne alebo útočne, stredom alebo po stranách... A potom už len samotný zápas.

Hra sa prepne do zápasového módu, keď na ihrisko vybehne 22 hráčov a traja rozhodcovia. Hru možete sledovať v troch rýchlostiach, od najpomalšej, kedy jedna minúta zápasu trvá cca 5 skutočných sekúnd, cez priemerne rýchlu (jedna minúta = cca 1 sekunda v skutočnosti) až po bleskovú rýchlosť. Táto možnosť je však prístupná len kliknutím na ikonu blesku a držaním stlačeného tlačidla myši - v tomto prípade však čas skutočne beží ako blesk. O kvalite grafiky počas futbalového zápasu si urobte mienku sami podľa priložených obrázkov. Nie je to ani extra grafika, ale už som videl vo futbalovom manageri aj horšiu.
Počas zápasu je možné hru uložiť a znovu nahrať. Ak by ste si však mysleli, že je možné podvádzať a hru si uložiť v momente keď vediete a v prípade zmeny stavu na nepriaznivý si nahrať uloženú pozíciu a potom sa pokúsiť vyhrať, tak vás sklamem. Výsledok zápasu je pravdepodobne generovaný skôr, než sa zápas začne a ukladanie pozície to neovplyvní. Dokonca po krátkom experimentovaní som bol nútený skonštatovať, že aj herné situácie sú dopredu dané a hra prebieha rovnako po uložení pozície a rovnako aj po opätovnopm nahratí.

"Podvádzať" sa však predsa len dá - pred každým zápasom je vhodné hru si uložiť a v prípade, že zápas nevyhráte, treba zmeniť radikálne taktiku a formáciu. Niekedy treba experimentovať a opakovať jednotlivé zápasy viackrát, ale takmer vždy je možné vyhrať. Nefunguje však to, že by ste si hru spustili znovu a nezmenili žiadne nastavenie. V takom prípade vás čaká rovnaký výsledok a ako som už spomenul, aj rovnaké herné situácie.
Spomenul som už, že sa v hre nestretnete so známymi klubmi a hráčmi, ale nie je to tak celkom pravda. Ak ste dostatočne fanatickí, súčasťou hry je editor a v ňom si môžete zmeniť nielen mená klubov a hráčov, ale aj ich jednotlivé charakteristiky.
Soccer manager svojou kvalitou zatiaľ neohrozuje postavenie vyššie spomenutých hier (no po niekoľkých rokoch... ktovie?), je vhodný skôr pre hráčov, ktorí zatiaľ na poli futbalových managerov nemajú žiadne skúsenosti. Intuitívne ovládanie, 5 úrovní obtiažnosti, vcelku slušná grafika i možnosť mierneho "podvádzania" hráča-začiatočníka neznechutí a hra ho pripraví na prechod do vyššej kategórie hier. Skúsenejší hráči by touto hrou boli skôr frustrovaní a preto by som im túto hru odporúčal hádam len zo zberateľského hľadiska. Radšej si počkajte na Championship manager 2002.


Zdroj: gamesweb

Trimmm
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Testovaná platforma:
Multiplayer: nie
Lokalizácia:
Žáner:
Vychádza na platformy: PC
Oficiálna stránka:
Karta hry:
Plusy:
Mínusy:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 6 / 10
(Hodnotení: 1)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012