07.11.2002 00:28, Cobra, Komentárov: 0
Hitman 2: Silent Assasin

Hitman 2: Silent Assasin

Ticho chladnej noci v Sankt Peterburgu prerušil Dmitri. Pracoval pre ruskú mafiu už dlhší čas. Ľudia, ktorí sa tvárili ako poctivý obchodníci mu dobre platili a nakoniec nenarobil sa veľa. Ak jeho chlebodarci usporiadali nejaký banket alebo raut pracoval Dmitri ako čašník. O nič viac sa nestaral iba o to, aby sa novodobí tavarišci dobre najedli a napili.

Ticho chladnej noci v Sankt Peterburgu prerušil Dmitri. Pracoval pre ruskú mafiu už dlhší čas. Ľudia, ktorí sa tvárili ako poctivý obchodníci mu dobre platili a nakoniec nenarobil sa veľa. Ak jeho chlebodarci usporiadali nejaký banket alebo raut pracoval Dmitri ako čašník. O nič viac sa nestaral iba o to, aby sa novodobí tavarišci dobre najedli a napili. Nemal zbytočné otázky, proste si robil svoju prácu dostal zaplatené. Táto noc bola naozaj mrazivá. No, večera práve prebiehala a on ako vedúci obsluhy nemal práve čo robiť. Tak si teda vyšiel von ku brehu ticho hučiacej Nevy a zapálil si svoju obľúbenú cigaretku. Bol príliš pohrúžený do myšlienok, aby si všimol, že pri veľkých drevených debnách sa pohol nejaký tieň. Bol to tieň smrti, tieň, ktorý vymaže Dmitriho s povrchu zeme.

Muž v elegantnom čiernom obleku s vyholenou hlavou sa pozrel na objekt svojho záujmu. Tento pohľad bol krátky a nebolo v ňom súcitu, ten sa už dávno vytratil. Nehlučne vytiahol zo saka tenkú, oceľovú, ale mimoriadne ostrú niť a spôsobom, akým to vedel iba on sa priblížil k nič netušiacemu Dmitrimu. Svoj čin vykonal rýchlo, ako to bolo u neho úplne bežné. Dmitri, ani len nedokázal vykríknuť a už sa dusil. Zúfalo sa snažil dostať z pevného zovretie svojho vraha, no čím viac sa trhal, tým viac sa ostrie nite vrezávalo do jeho krku. Zabijak si počkal, kým bol Dmitri naozaj màtvy, zložil si náradie a nebožtíka odtiahol za drevené bedne. Jeho odev sa mu v priebehu misie zíde.........

Keď pre dvoma rokmi holandskí IO Interactive vydali hru Hitman: Codename 47 stala sa okamžite kontroverzným titulom. Na jednej strane hra, v ktorej sa vžijete do úlohy človeka, ktorý si na chlieb zarába zabíjaním ľudí poslúžila všetkým puritánom typu Radovan Holub ako pomôcka v svätej vojne proti počítačovým hrám. Na strane druhej bol prvý Hitman hra naozaj veľmi ťažká, v priebehu misií sa nedali ukladať pozície a celkovo bola hra prilíš zabugovaná. Napriek tomu sa jednalo o naozaj originálne dielo, ktoré si našlo dosť priaznivcov, medzi ktorých som patril aj ja. Aj keď išlo o určitú kontroverziu, Hitman mal skvelú atmosféru a do stagnujúceho žánru akčných hier priniesol oživenie.

Preto ma veľmi potešilo, keď som sa dozvedel, že IO pracuje na druhom dieli. Ten mal podľa slov vývojárov priniesť mnoho zlepšení a hlavne už nemal obsahovať chyby svojho staršieho brata. Teraz mám Hitmana 2 dohraného a môžem povedať, že IO splnilo svoje sľuby na 100 %.

Príbeh
Po hrozných udalostiach s prvého dielu sa nájomný zabijak s kódovým označením 47 usadil v Sicílskom kláštore, kde pracuje ako záhradník. Hrozná minulosť ho síce stále prenasleduje, no v pokojnom prostredí sa na ňu snaží zabudnúť. Idylu mu naruší miestny mafiánsky šéf, ktorý mu unesie jeho priateľa, Otca Vittoria a požaduje za jeho život 100 000 dolárov. 47 však taký veľký finančný obnos nemá a v jeho povahe sa miesto na vyjednávanie akosi nevošlo. Aj keď nerád kontaktuje svojich bývalých zamestnávateľov z Agentúry a tí mu za určitú protislužbu zistia kde je Otec Vittorio držaný. Chtiac, nechtiac sa z neho stáva opäť Hitman, ktorý v elegantnom obleku s čiernymi rukavicami zastupuje na Zemi Zubatú.

Ako sa to vlastne hraje?
Dá sa len veľmi ťažko opísať atmosféru tejto hry. Dá sa povedať, že je priam dokonalá. V žiadnej inej hre nepocítite blízkosť života smrti tak, ako v tejto. Plížiť sa tichom noci, snažiť sa byť neodhalený, pod rúškom tmy vykonávať svoju „prácu“. To všetko už síce bolo prítomné v prvom dieli, ale tu je to dotiahnuté priam k dokonalosti.

Navyše v hre máte absolútnu voľnosť rozhodovania. Môžete misiu splniť ako tichý, neviditeľný zabijak, ktorý sa zbavuje nepriateľov kovovou niťou, ostreľovacou puškou s pištoľou s tlmičom, alebo to vyriešite spôsobom ala Doom, do ruky si vezmete M16 a začnete pekne hlučne kosiť jedného nepriateľa za druhým. Aspoň mne osobne sa viac páči prvý spôsob, lebo ten druhý mi až veľmi pripomína iný akčný hit, Max Payne.

Je jedno ako sa rozhodnete, misiu môžete dokončiť obidvoma spôsobmi. A aby som nezabudol, konečne môžete pozície ukladať aj počas priebehu misie, nie iba po jej skončení ako tomu bolo v prvom dieli!

Misie
Predstavujú výrazné plus hry. S Hitmanom navštívite Taliansko, Irak, Rusko, Indiu a Thajsko. Stvárnenie jednotlivých lokácií je zvládnuté na jednotku. V takom Iraku sa pohybujete v úzkych uličkách Bagdadu, z minaretu sa ozýva modlitba mezuína. V púští je zase slabá viditeľnosť kvôli neustálym púštnym búrkam. Rusko je zase typické svojou zimou, sneh potichu padá na zem, Hitmanovi z úst vychádza para, proste dokonalé.

Najmä India je veľmi dobre spracovaná. Gigantické pagody sa ako dominanty dvíhajú nad jazierkami s lotosmi, už len čakáte, že za rohom stretnete Shivu, ktorý vám podá jednu zo svojich mnohých rúk:-))))

Náplň misií je rôznorodá. Raz musíte niekoho oslobodiť, väčšinou však spratať zo sveta, ale nájdu sa aj také úlohy ako ukradnutie nejakého predmetu, alebo nepozorovane sa dostať Indického chrámu nebezpečnej sekty.

Všade natrafíte na nepriateľov, ktorý skôr strieľajú a až potom sa vypytujú. Ich inteligencia je však bohužiaľ na dosť nízkej úrovni. Veľa ráz sa mi stalo, že ozbrojený strážnik si nevšimol ako som doslova odstrelil hlavu kolegovi, ktorý stál len meter od neho. Nepriatelia sa takisto veľmi radi doslova hrnuli oproti mne a ja som ich zatiaľ veselo kosil. Síce sem tam sa stalo, že sa ukryli za nejaký objekt, no väčšinou im vidieť hlavu a tá je pre moju presnú mušku ľahký cieľ:-))) Aby som však na ich IQ nebol až taký kritický, musím dodať, že vedia rýchlo reagovať na to, ak nájdu nejakú màtvolu. Okamžite vyhlásia poplach a začnú vás hľadať. Stupeň ohrozenia nájdete v ľavom hornom rohu obrazovky. Čim je stupeň vyšší, tým máte máte menšiu šancu zostať neodhalený. Aby sme tomu dali nejaký zmysluplný záver – s náplňou misií a aj s jej počtom som napriek dosť slabej AI nepriateľov celkom spokojný. Pre fanatikov do vraždenia civilistov dodávam, že ak sa rozhodnete hrať na kata a každej postave v hre darovať jednu guľku nič vám v tom nebráni. Zabitie civilistu nekončí ako v jedničke obligátnym Mission Failed. Pre jedincov typu Holubovitých ťažká rána pod pás, pre nás ostatných: „je to iba ha a nie skutočnosť.“

Zbrane
Je ich naozaj dosť a vyberie si každý. K dispozícii je dokopy 33 zbraní, medzi ktorými nájdete niekoľko typov pištolí (9 mm, Silverballer 45, Dessert Eagle.....), automatické, rýchlopalné pušky a samopaly (UZI, M16, Ak 47, M60......) klasické pušky (Sawn-off) sniperky ( r93, B 2000, kuša) ako aj rôzne nože, sekera, skalpel, golfová palica, fľaštička s jedom a moja obľúbená škrtiaca niť. Každý musí uznať, že je z čoho vyberať. K spracovaniu zbraní nemám žiadne výhrady, kvantita ide chvalabohu bok po boku s kvalitou.

Dokonca autori zašli s realitou tak ďaleko, že čím je zbraň ťažšia, tým sa z nej ťažšie strieľa. Častokrát sme v hrách svedkami toho ako hlavný hrdina v ruke drží nejakú super-hyper veľkú zbraň, ktorá váži aspoň tonu a on sa s ňou prechádza ako keby to bola plastová pištoľ na vodu. Tu také niečo nenájdete. Uvidíte, že hrať sa na snipera nie je len taká hračka. Zbraň sa vám následkom dýchania v rukách pohybuje a zamieriť tak objekt vzdialený niekoľko desiatok metrov dá zabrať.

Audiovizuálne spracovanie
IO Interactive sa podaril menší zázrak. Grafika Hitmana 2 je totiž jednoznačne vysoko nad súčasným priemerom a nemusíte preto ani rozbiť prasiatko a ísť kupovať nový Radeon 9700 či GeForce 4. Na mojej zostave P 1,2 GHZ, GeForce MX 400 a 256 MB RAM hra bežala bez jediného cuknutia v plných detailoch v rozlíšení 1024x768.

A pritom Hitman 2 pre vás pripravil naozaj grafické hody. Motion capturing postáv môžeme ohodnotiť na výbornú. Spracovanie interiérov a exteriérov ma jedným slovom dostalo. S kľudným svedomím sa môže rovnať s takými hviezdami ako Grand Theft Auto 3 či najnovšie Mafia. Navyše je jedno, či sa misia odohráva v nejakej budove, alebo na voľnom priestranstve, nebudete vidieť žiadne „sekanie“. Nedá mi dodať, že misie sú naozaj obrovské, až sa mi nechce veriť, že sa autorom podarilo toľko grafiky dostať iba na jedno inštalačné cd.

Mal by som však jednu výčitku a to je dosť zvláštne chovanie sa màtvol:-) Ja viem, znie to ako nezmysel, ale skúste vystreliť do hocijakého tela a bude vám po miestnosti poletovať ako keby ste zastrelili vedúceho spolku malomocných. Možno to vyrieši najbližší patch.

Kapitola sama o sebe je hudba a zvuky. Hudbu zložil Jesper Kid v spolupráci s Budapeštianskym sympfonickým orchestrom. A to je naozaj počuť. Zaslúžilo by si to rozhodne aspoň vydanie samostatného soundtracku k hre. Hudba sa priamo prispôsobuje dianiu hry. Ak hrajete spôsobom stealth zabijaka tak hraje kľudná hudba, taká ako by ste mali pocit, že ste v nej ukrytý. No ak dôjde k akcii hudba spraví otočku o 360° a napumpuje do vás potrebnú dávku adrenalínu. Áno, pochopili ste správne, hudobné spracovanie si spieva vlastné oslavnú pieseň na svoju dokonalosť. ažké srdce mám jedine na zvuky. Neviem, možno bol problém v mojom PC, ale skoro vôbec nebolo počuť okolité zvuky. Jedinou pomocou bolo pridať hlasitosť na mojej reproduktorovej zostave na maximum. Skúšal som sa pobaviť s nastavením mojej zvukovej karty, ale nepomohlo to. Pravdepodobne však bude problém u mňa, lebo na inej zostave som tento problém nepostrehol.

Zabíjať, či nezabíjať, to je otázka.......
Nový Hitman je skvelá akčná stealth hra. Ponechal si všetko dobré z dielu prvého, opravil to, čo bolo terčom kritiky, a nadobudol veľa pozitívnych vlastností. Kto pochopí, že Hitman 2 nie je návodom ako sa stať nájomným vrahom, ale iba skvelá akčná hra, ten sa bude zaručene baviť!

Hitman 2: Silent Assassin

VÝROBCA: IO Interactive
DISTRIBÚTOR: Eidos/ CENEGA