12.10.2002 00:27, Cobra, Komentárov: 0
Beach Life

Beach Life

More, tropický ostrov, pláže z toho najjemnejšieho piesku, ktoré sa v žiare slnka lesknú ako zlato, lagúny blankytné až to človeka chytí za srdce. Krásne opálené krásky z celého sveta každodenné dráždia zraky ostatných hostí, nad bezpečnosťou dovolenkárov bdejú oči záchranárov a záchranáriek ala Baywatch.

More, tropický ostrov, pláže z toho najjemnejšieho piesku, ktoré sa v žiare slnka lesknú ako zlato, lagúny blankytné až to človeka chytí za srdce. Krásne opálené krásky z celého sveta každodenné dráždia zraky ostatných hostí, nad bezpečnosťou dovolenkárov bdejú oči záchranárov a záchranáriek ala Baywatch. Všadeprítomný luxus, herne, kasína, zábavné podniky, cez deň horúčava, v noci príjemné dusno ako stvorené na „nočný život“. V rytme bubnov sa na pláži koná divoká party, v neďalekom bare sa už miešajú drinky pre opálených hostí. To všetko sledujete zo svojej luxusnej vily Vy, majiteľ tohto tropického kráľovstva, niekto ale zvoní, možno to bude zase raz dámska návšteva.......

Bohužiaľ, žiadna príjemná spoločnosť nebude, tá krásna predstava spľasla ako bublina, vitajte vo všednej realite! Byť majiteľom takéhoto ostrovného kráľovstva zostane pre väčšinu z nás iba celoživotným snom, teda ak ste si neprivyrobili vytunelovaním nejakého nebankového subjektu alebo inej bane na peniaze:-).

A ešte k tomu, to počasie, čo momentálne vládne, kdeže sú len tie krásne chvíle leta, ktoré sme strávili na dovolenkách, niekto pri mori, niekto v horách, to je jedno. To všetko zostáva len v spomienkach. A mohli by sme sa v takejto sentimentálnej nálade utápať do nekonečna nebyť spoločnosti Red Games, ktorá nám v týchto dňoch prináša budovateľskú stratégiu Beach Life, ktorá sa v našich končinách bude predávať pod názvom Virtual Resort: Spring break.

ako už názov napovedá, v tejto stratégii nebudete bojovať ani stavať mestá, ale stanete sa majiteľom niekoľkých ostrovov, na ktorých budete mať za úlohu vybudovať luxusné dovolenkové letoviská. Nápad naozaj triviálny, preto je naozaj zvláštne, že popri toľkých Sim a Tycoon hier nevznikla ešte hra s takéhoto typu.

Začnem trocha netradične technickým spracovaním, lebo to je zvyčajné prvé, ktoré pri spustení hry postrehnete. Aby som bol úprimný, grafici z Red Games akosi zaspali dobu. Od budovateľských stratégii nemôžeme čakať žiadne grafické orgie ala Warcraft 3, skôr sme boli zvyknutý na takú tu pre ne typickú detailnosť a roztomilosť, aj keď je hra 2d. Bohužiaľ, grafika Beach Life predstavuje len slabý priemer a keď ju prirovnáme ku grafike Commandos, čo je hra stará 4 roky, tak ako víťaz vychádza práve pecka od Pyro Studios. Keby sa hra objavila pred tými 4 rokmi nič by som nenamietal, ale teraz, to už je archaizmus. Ak chcete mať zážitok dokonalý odporúčam funkciu zoom. To, čo sa vám objaví na obrazovke nie je dielom kubistických maliarov, ale hnusné rozpixelované postavičky, dielo neschopných grafikov. Aby som však iba nekritizoval musím uznať, že čo sa týka animácii objektov odviedli grafici dobrú prácu. Všetko sa pekne hýbe, ľudkovia robia všelijaké pohyby, more vytvára vlny a celkovo Váš ostrov „žije“. Zvuky a hudba až na pár podarených skladieb by nevybočili s priemeru nebyť jednej zaujímavej funkcie hry. Do adresára data/soundtrack si môžete skopírovať ľubovoľné skladby vo formáte mp3 a v hre si ich potom prehrávať. Táto funkcia začína byť medzi vývojármi obľúbená, posledne sme sa s takým niečím mohli stretnúť v akčnej pecke GTA 3.

Najdôležitejšou časťou budovateľskej stratégie je samozrejme budovateľská časť:-).
Ako obvykle na úplnom začiatku máte k dispozícii len minimálny rozpočet, holý kus zeme, v tomto prípade ostrov s už postaveným hotelom a niekoľko nie práve najlepších staviteľov. A z ničoho musíte vytvoriť miesto, na ktoré dovolenkári len tak nezabudnú. Navyše v tejto hre neexistuje možnosť zastaviť si čas a veselo budovať. Čas je Váš nepriateľ a nemilosrdne ide proti Vám. Je to zo strany vývojárov dosť nepochopiteľný čin, lebo na postavenie aspoň základných budov máte do príchodu hostí iba 10 hodín. Dobre, poviete si, veď to je len hra. Lenže hra pekne o držku, za tých 10 hodín stihnete postaviť akurát tak 2 budovy / ešteže hotel za Vás hra postaví sama/. Samozrejme, že stavitelia nepracujú 24 hodín denne a v okamihu, keď im končí pracovná doba jednoducho nechajú stavbu tak a poberú sa domov. Jediným riešením je zamestnať ďalších, lenže oni nebudú pracovať za pekné slovo. A nemyslite si, že keď ostanú za deň 10 $, že sa od roboty pretrhnú! Musíte im zvýšiť plat, lenže peňazí na začiatku je naozaj poskromne.

A tak postupne skrášľujete svoj ostrov, staviate nové a nové budovy, najímate nových pracovníkov, sadíte vegetáciu, staviate pouličné osvetlenie, rôzne dekorácie. Ono to možno na prvý pohľad tak nevyzerá, ale Beach Life je naozaj zložitá hra a niekedy zachádza až do nepríjemných detailov. Znížite cenu hamburgerov, lebo dovolenkári sú so súčasnou nespokojní? O chvíľu máte na zemi tony odpadkov a v prípade, že sa hostia tých hamburgerov prejedia okamžite využívajú službu miestnych WC. Lenže o hygienu WC sa treba starať, takže musíte zamestnať viac upratovačiek. Detičkám je, ale stále zle, ešteže tu je medicínske stredisko. Aha, páni ošetrovatelia sú akosi nespokojný so svojim platom, budete ho musieť zvýšiť. V mori sa utopil človek, a to sa nemuselo stať keby záchranár nemal „fajront“. Zase raz zvýšiť plat, aby pracoval aj v noci.

Vaši klienti si to všetko všímajú, špinu, nedostatok pohodlia, príliš vysoké ceny, vysokú kriminalitu, to všetko sa negatívne odzrkadlí na ich spokojnosti. Ich požiadavky rastú presne podľa hesla „s jedlom rastie chuť“. Ak ich budete príliš rozmaznávať, budú žiadať stále viac služieb za nižšie ceny a na každý nedostatok budú reagovať podráždenejšie, naopak ak nasadíte vysoké ceny za priemerné služby budú Váš ostrov hromadne opúšťať. Vašim nepriateľom však nie sú iba kriminálne živly, alebo partia žralokov, ktorá dostala chuť na ľudský steak, ale aj samotné zariadenia, ktoré v hre postavíte. Je ich naozaj dosť, od budov pre zamestnancov /polícia, animátory, stavitelia, plavčíci, opravári, čističi/ cez ubytovacie a stravovacie zariadenia až po rôzne požičovne vodných skútrov, diskotéky, plážové divadlá......... Je toho naozaj požehnane a keď ich správne rozmiestnite tak sa pred vami objaví skutočný exotický raj.

A prečo samotné zariadenia predstavujú Vášho nepriateľa. Ako v reálnom svete tak aj za v Beach Life sa všetko, čo sa používa opotrebúva. Najmä najviac vyťažené zariadenia majú tendenciu pokaziť sa v, čo najhoršom čase ,čo rozhodne dovolenkári neprivítajú s nadšením. O robotu má v takomto prípade postarané opravár. Takejto nepríjemnosti sa však môžete vyhnúť pravidelnou údržbou, ktorej intervaly si môžete nastaviť. Všetko čo postavíte funguje len vďaka elektrickej energii. Musíte mať preto, postavený dostatočný počet elektrárni, lebo nie je nič horšie, ako keď uprostred noci stratí celá polovica ostrova dodávku elektrickej energie. To je raj pre rôzne kriminálne živly a polícia ma zase raz rušné chvíľky. Dúfam, že ste z uvedeného pochopili, že všetko so všetkým súvisí a ak čo len jedno koliesko z tohto imaginárneho stroja zlyhá, celá Vaša robota je v troskách. Áno, Beach Life je veľmi komplexná hra, ktorej obtiažnosť sa každou úrovňou/novým ostrovom zvyšuje do nepríjemných výšok. A to som neopísal všetky možné situácie, ktoré Vás počas hry postretnú, lebo by si to žiadalo osobitný článok.

Kladom hry je rozhodne jej atmosféra. Teda, aspoň mňa hranie Beach Life napåňalo akýmsi pokojom a dobrou náladou. Z monitora okrem žiarenia:-) vychádza aj dovolenková pohoda a nádych exotiky sprevádzaný príjemnou hudbou. Navyše ak si zvyknete na princíp hry a na to, že nepatrí medzi najľahšie bude Vás tak ako mňa pár dni naozaj baviť.

Slovne spojenie pár dni som nepoužil náhodou. Po takom 5 dni hrania nastáva akýsi stereotyp. Stále len staviate, staráte sa o potreby ľudí, zveľaďujete ostrov........ To však začne po čase nudiť a do úst sa mi kladie otázka: „a čo ďalej?“ Ak k tomu prirátame chabé technické spracovanie je odpoveď na otázku „hrať, či nehrať“ nejednoznačná.
Ak ste milovníkom staviteľských stratégií ,ak na miesto v posteli spíte na rysovacie doske a miesto plagátov máte v izbe architektické nákresy berte všetkými desiatimi bude Vás to baviť.
V prípade, že si chcete vyskúšať, čo to vlastne budovateľská stratégia je odporúčam stále neprekonané Tropico, ktoré tiež zaváňa exotikou alebo staré, ale stále dobré Sim City 3000.

Beach Life