21.08.2002 00:27, Cobra, Komentárov: 0
Freedom Force

Freedom Force

Poznáte Supermana? Asi áno. A čo tak Batman a Spiderman? Myslím, že aj na túto otázky väčšina z vás odpovie kladne. Dobre teraz vás dostanem. Kto je to Minuteman, Man-Bot či El Diablo? A je to tu, zbytočne zúfalo hľadáte vo svojej zbierke Marvel Comics, zbytočne trápite chudáka google, o týchto superhrdinoch sa doteraz mlčalo. Až doteraz pokorne čakali na svoju chvíľu. Tá chvíľa práva nestala, dámy a páni privítajte Freedom Force!

Téma supehrdina vs. superzloduch bola vždy vďačná či už pre tvorcov komixov, filmov, ale aj počítačových hier. Práve na hernom nebi sa zablysli, ale hneď aj zhasli hviezdičky ako Marvel Heroes, alebo Marvel Fights. Tieto hry boli vytvorené na základe licencie svetoznámeho vydavateľa komixov Marvel. V tejto „dielni na sny“ uzreli po prvýkrát svetlo sveta hrdinovia ako Spiderman, Fantastic Four, The Hulk, Iron Man, X – Men a to by som mohol pokračovať do nekonečna. Svet Marvelu je tak zložitý a rozsiahly, že v podstate by sme si ho mohli predstaviť ako nejaký paralelný vesmír existujúci iba na papieri.

Austrálsky team Irational Games spolu so spoločnosťou Crave sa rozhodli konečne prelomiť tú smolu hier so superhrdinskou tematikou. Že sa im to podarí len málokto pochyboval, veď Irrational Games majú za sebou hernú legendu Systeme Shock 2. Zárukou kvality je aj fakt, že ako vydavateľ tejto hry sa prihlásil Electronics Arts.

Celú hru sprevádza veľmi silný a pútavý príbeh, ktorý vám aspoň trocha priblížim: Fiktívne americké mestečko Patriot City si žilo vo svojom „americkom sne“. Zlo bolo vždy potrestané, ľudia chodili do práce, boli spokojní, na ich tvárach nechýbal úsmev, najväčší nepriateľ Sovietsky Zväz bol ďaleko, proste USA v 64. rokoch ala Komiks. No z vesmíru sa na našu Zem dostalo tajomné žiarenie „Energy X“, ktoré ľuďom dodáva nadprirodzené schopnosti. Toto žiarenie sa však ku nám nedostalo len tak náhodou. Nebezpečná vesmírna rasa ju úmyselne zoslala ľuďom, aby opantaní mocou medzi sebou bojovali a tak uľahčili inváziu votrelcov. Slizáci však nepočítali s jednou vecou. Energy X využili niektorí ľudia aj na šírenie mieru a dobra. Do popredia sa dostáva Minuteman, starý vedec, ktorý po ožiarení ľúčami X omladne a získava neskutočnú silu. V boji proti zlu však nebude sám, postupne sa k nemu budú pridávať ostatní superhrdinovia, ktorých spolok sa bude volať Freedom Force.

Samozrejme samotný príbeh hry je oveľa zložitejší, ale keby som ho chcel popísať podrobnejšie mohol by som rovno začať písať scifi román. S príbehom vás zoznámi intro, ktoré sa nápadne odlišuje od klasiky. Žiadne super animácie, žiaden motion capturing ani enginové animácie. Celé intro je tvorené spojením komixových obrázkov doplnených hlasom rozprávača. A napriek tomu, že po technologickej stránke nemôže konkurovať napr. takému Imperium Galaxtica 2 je to jedno z najlepších intier, aké som kedy videl. Vôbec, všetky filmy, ktoré približujú príbeh hry sú urobené v takomto duchu. Neviem, aký kreslič komixov dostal za úlohu spracovať práve túto časť hry no smelo by mohol konkurovať takým velikánom ako je Stan Lee. Proste to sa musí vidieť, je to priam dokonalý komix.

Na začiatku sa ocitnete v koži Minutemana uprostred mestského parku. Tutoriál je vyriešené veľmi jednoducho. Na zemi sa povaľujú logá Freedom Force, ktoré môžete zbierať. Každé takéto logo obsahuje nejaký typ k hre, ktorý budete potrebovať. Hneď vaša prvá úloha je zachrániť ženu, ktorá uteká pred miestnym grázlom. Môžete si vybrať: buď sa na to vykašlete a pôjdete ďalej alebo jej pomôžete. No pomôcť jej môžete rôznymi spôsobmi. Chlapíka, čo ju naháňa môžete ovaliť svojou palicou, hodiť po ňom lavičku kameň, alebo vám poslúži ako bassebalová loptička na odpálenie pouličnou lampou. Minuteman má hneď na začiatku obriu silu, takže môže veselo všetko demolovať, zabíjať ľudí atď. Síce sa pre vás tým hra nekončí, ale rýchlo klesnete v očiach občanov Patriot City. Na začiatku ste vo svojom boji sám a úloha je jednoduchá: vystopovať ruského špióna. Stratiť ho v naozaj rozsiahlom meste chvalabohu nemôžete, tam kde sa nachádza vám ukazuje vždy prítomná červená šípka. V prípade, že ani tak neviete, čo máte robiť stačí si pozrieť menu objectives a tam sa to dozviete. Minuteman má na začiatku len základné vlastnosti – 2 druhy útokov a jeden druh obrany.

V počiatočných misíach to bude samozrejme stačiť, no čím ďalej sa v hre dostanete, tým bude obtiažnosť vyššia. Samozrejme Minuteman nebude vo svojom boji za spravodlivosť sám. V priebehu hry sa k nemu pridajú hrdinovia ako El Diablo / doslova a do písmena „horúci“ Španiel, teda nie, že by bol homosexuál:-), ale jeho silou je oheň s ktorým dokáže poriadne podkúriť nepriateľom/, Mentor /mozog celého teamu, disponuje silnými telepatickými silami/, Man – Bot /človek v obleku robota, neskôr zistíte akú dôležitú úlohu zohraje v závere hry/ Liberty Lad / obdoba Batmanového parťáka Robina, s rozdielom, že Lad má oveľa väčšiu silu/ atď...... V hre sa k vám postupne pridá naozaj obrovské množstvo superhrdinov. S každým vás zoznámi krátky film taktiež vytvorený v komixovom štýle. Ak by vám to však nestačilo môžete si v editore, ktorý je súčasťou hry vytvoriť svojho vysneného „XYZ- MANA“. Editor sa ľahko ovláda, možností má neúrekom, fantázii sa medze nekladú. Chcete napr. superhrdinu s výzorom dinosaura a so silou 10 tankov? Nie je problém. Editor dokáže vytvoriť tisícky jedinečných postáv, za čo patrí celému vývojárskemu teamu veľké ďakujem.

Hra má dokopy 10 misií, ktoré sa ďalej členia na podleveli, takže konečné číslo nám dáva okolo 40 misíí, čo je celkom zaujímavé číslo. Dej hry sa až na finálové leveli odohráva v Patriot City. Stále sa nájde dôvod, prečo musí zasahovať Freedom Force. Raz sú to obrovské mravence, roboty, šialení ľudia alebo návšteva z druhohôr - dinosaury. Do každého levelu si môžete vybrať so 4 členov FF. Tejto činnosti treba venovať dostatok pozornosti. Ak je nepriateľ naozaj silný do teamu si treba vybrať silných hrdinov a nie „smarties“ ako sú The Ant alebo Liberty Lad. Po úspešnom dokončení levelu sa postavám, ktoré sa ho zúčastnili pripočítajú body na konto ich vlastností. Škoda len, že si ich hráč nemôže rozdávať podľa svojej vôle, ale robí to za neho hra.

Ako som už písal náplň jednotlivých levelov je veľmi rôznorodá a poukazuje na veľkú kreativitu a fantáziu tvorcov. Nápady sú originálne, ani jedna misia nie je rovnaká, každá je svojim spôsobom jedinečná. Ich obtiažnosť sa však postupne podľa môjho názoru až príliš zvyšuje. Keď sa dostanete do predposlednej misie, kde bojujete proti šialenému bohovi Panovi budete si asi myslieť, že ťažšie to už nemôže ani byť. Okrem toho, že nepriateľov je strašne veľa a ich sila sa pomaly vyrovnáva tej vašej, misia sa odohráva na lietajúcom ostrove, z ktorého keď spadnete je po vás. A nepriateľský Minotaury vás veľkou radosťou tlačia stále bližšie k okraju ostrova. A aby ste sa fakt nenudili, tak Microwave /člen teamu/ nesmie zomrieť, lebo on je pre dokončenie misie dôležitý. V tejto časti hry som sa naozaj nechutne dlho „zasekol“ pričom možnosť loadovania som využil snáď 100x.

Veľkou chybou tejto, ale aj ostatných misií je občasná neprehľadnosť. Nepriateľov sa na vás niekedy vyrojí toľko, že ani nevidíte, kde je váš superhrdina. Nestáva sa to často, ale keď k tomu dôjde, väčšinou to končí nahrávaním uloženej pozície:-(. Sem tam sa mi stalo, že inak bezchybná 3d izometrická kamera sa zasekla o nejakú budovu a to malo podobný efekt ako som opisoval v predchádzajúcej vete.

No tieto zápory zatieni určite záver hry. To, že je ťažký to tušíte správne, ale to nie je všetko. Také rozuzlenie príbehu som už dávno v žiadnej hre nevidel, nebudem ho samozrejme prezrádzať, ale verte mi, stojí za to.

Technická stránka hry určite nikoho nesklame. Grafický engine patrí do rodiny „vydarených“. Animácie postáv a boja sú ručne renderované, nijaký motion capturing, ale to v tomto prípade nevadí. Celé mesto žije, ľudia chodia do práce, prechádzajú sa, autá sa preháňajú po cestách, tak nejak by mohol vyzerať nový diel Sim City. Veľkým kladom enginu je skoro úplná interaktívnosť prostredie. Skoro všetko v hre môžete zničiť. Domy, autá, lavičky, telefónne búdky, ba dokonca aj obyvatelia mesta sa môžu stáť terčom vašej zlej nálady. Pozor však, hra vám síce nazakazuje všetko ničiť, ale uberá to na vašej charizme a ľudia sa vás budú báť alebo vás nenávidieť.

Aj keď je engine náročný na detaily nemôžem povedať, že by nejak extrémne zaťažoval výkon vášho pc. Na pohodové hranie v rozlíšení 8004x600 v 32 bitovej farebnej håbke vám stačí P 700, 128 MB Ram a GeForce MX 200.

Ja som hru testoval na zostave P 1200, 256 MB RAM + GeForce 2 TI. Grafika na tejto zostave bola svižná, ani raz sa mi nestalo, že by hra začala „trhať“ ani v rozlíšení 1024x768 pri plných detailoch. Aj betatesteri si zaslúžia pochvalu. Okrem zriedkavého zaseknutia kamery som nenarazil na žiaden iný bug, hra bola stabilná a ani raz „nespadla“.

Zvuky a hudba vytvárajú atmosféru americký scifi filmov zo 60. rokov. Rozprávačovi sa nedá z ústneho prejavu neuznať patriotizmus, rozpráva ako keby bol strýčko Sam, ktorý sa snaží získať nových členov armády. Dabing je na profesionálnej úrovni a naozaj mu niet čo vytknúť.

Čo dodať? Do príchodu Heros X a MORPG City of Heroes je Freedom Force jednoznačne najlepšia hra tohto druhu. Je to dokonalý mix originality, zábavnosti a skvelého technického spracovania. FF je hra, ktorú sa oplatí vyskúšať.

Freedom Force

VÝROBCA: Irrational Games, Crave Entertaiment
DISTRIBÚTOR: Electronics Arts