F1 2002
Ani neviete, aká obrovská radosť sa vo mne skrýva. Po neuveriteľne dlhom čase, počas ktorého som recenzoval samé prepadáky sa mi dostala do rúk hra, ktorá mi neskutočne pozdvihla náladu a obnovila moju vieru v herný priemysel. Ja som sa totiž už dlhšiu dobu nazdával, že herný trh je taký precpaný a okukaný, že už sa proste nedá vytvoriť hra, ktorá by bola naozaj dobrá a pútavá.
Ani neviete, aká obrovská radosť sa vo mne skrýva. Po neuveriteľne dlhom čase, počas ktorého som recenzoval samé prepadáky sa mi dostala do rúk hra, ktorá mi neskutočne pozdvihla náladu a obnovila moju vieru v herný priemysel. Ja som sa totiž už dlhšiu dobu nazdával, že herný trh je taký precpaný a okukaný, že už sa proste nedá vytvoriť hra, ktorá by bola naozaj dobrá a pútavá. Takisto sa čím ďalej, tým viac začala prejavovať moja profesionálna deformácia recenzenta hier. Tá sa prejavuje tak, že už proste nie som schopný vychutnať si dobrú (ani žiadnu inú) hru. Točím sa v 2 týždňovom cykle hrania a recenzovania hier a začínam byť strašne konzumný. Každá hra ma rýchlo omrzí, môžem si to dovoliť, lebo viem, že o 2 týždne príde ďalšia a tá ma zas chviľku pobaví. Takýto prístup však nie je správny.
A tak som sa rozhodol, že splatím staré dlhy a dohrám aspoň pár z hier, ktoré som začal a nedokončil. Prešiel som teda Jedi Knight 2, Heroes 3, Gta 3 ... Keď som skončil zo splácaním dlhov, začal som sa obzerať po niečom novom. Vtedy sa mi do pozornosti dostala F1 2002 od EA. Spočiatku som k nej pristupoval so značným odporom. Ešte som mal v živej pamäti staršieho brata - F1 2000. Po odjazdení niekoľkých kôl v F1 2000 som zhnusený grafikou, ale hlavne fyzickým modelom formule hru okamžite mazal. Ako človek vysoko znalý najlepšej simulácie F1-tiek - Grand Prix 3 (mám za sebou 3 kompletné sezóny so 100% dåžkou závodov) som bol F1 2000 absolútne pobúrený. Predsudky som zo sebou odtiahol aj k F1 2002. Vnútorný hlas absolútneho fanatika formule 1 mi však hovoril, aby som hru zobral. Po krátkom váhaní som ho počúvol a nemohol som spraviť lepšie.
Celý tento úvod mal za úlohu aspoň trošku vám priblížiť hernú depresiu, v ktorej som bol pred obdržaním F1 2002 ako aj načrtnúť, že F1 2002 je hra za všetky drobné. Presvedčiť ma o tom nebolo ľahké, ale F1 2002 si to naozaj zaslúži. Paradoxom asi bude, že začnem kritikou, ale ideme pekne po poriadku a teda treba začať inštaláciou, prvým spustením hry a introm. Inštalácia je fajn, len keby nežrala 520 MB. Ja viem, v dobe 80 GB diskov je to almužna, ale predstavte si kopírovať F1 2002 po disketách (Grand Prix 1 zaberal 2 diskety...) Horšie to už však je už s prvým spustením hry. Na začiatku si musíme nastaviť grafiku. Hra je taká milá, že nám aj povie, či je dané nastavenie rozumné, alebo nie. Problém je v tom, že rozlíšenie sa dá nastaviť iba mimo hry. Ak teda chcete robiť úpravy, musíte ísť zakaždým von z hry. To by ešte stále nebolo také zlé, keby nebolo loadingu. Ten v F1 2002 trvá trošku moc. Ešte sa k tomuto problému vrátim, len pohovorím trošku o intre. Tešil som sa na intro s dobrou muzičkou, akčnými a dobre nastrihanými zábermi. A nič. Intro je akási koláž zložená zo symolov týmov na pozadí a ich menami a menami ich jazdcov v popredí za doprovodu jednej z milióna Eackych jinglov, ktoré pchajú do menu v sériach NHL a FIFA. Bol som veľmi sklamaný. Intro v GP3 bolo geniálne a vždy ma správne naladilo. A v F1 2002 nič. Ovládla ma skepsa a začali sa ohlasovať predsudky.
V menu som rýchlo nastavil ovládanie a obtiažnosť a hurá závodiť. Vtedy som si po prvý raz vychutnal asi pol minútový load okruhu. Nastavenia formule som preskočil (skúsenosť z GP3 mi hovorila, že defaultné nastavenia sú skoro vždy tie najlepšie). Konečne som sa objavil v cockpite. Prvý dojem bol, že všetko je akési vysoké a úzke. Neskôr (po zhliadnutí veľkej ceny Francúzska) som zistil, že to sa mi len zdalo, lebo v GP3 je všetko akési široké a nízke. To už ale chlapík stojaci predo mnou kýval rukou, aby som vyrazil z boxov. Na modeli formule v GP3 bol jeden z najrealistickejších prvkov práve rozbeh formule z pokoja, kedy sa pri priveľkom plyne veľmi ľahko pretáčali kolesá a pri výjazde z boxov sa aj napriek zapnutému obmedzovaču dalo ľahko dostať do hodín. Chcel som si overiť, ako to je v F1 2002, a tak som zošlapol plyn až na podlahu (teda vlastne v tejto fáze som len stlačil klávesu, volant a pedále som začal používať až neskôr). Nielen, ze som sa nedostal do hodín, ale kolesá ani len nezaškrípali!!! Aby sme sa rozumeli, ešte stále som bol presvedčený, že F1 2002 je humus a chcel som zámerne nájsť čo najviac chýb. Myslel som si, že chlapci v EA sa opäť vykašľali na fyzický model formule. Až neskôr som zistil, že príčina bola inde. Od čias GP3 bola totiž zavedená trakčná kontrola, ktorá je teda v F1 2002 zabudovaná a defaultne zapnutá. Po jej vypnutí som sa už točil kedykoľvek sa mi zažiadalo. Prvých pár kolečiek bolo čiste zoznamovacích a niesli sa v znamení plážovej jazdy. Keď som si zvykol na rozdiely v grafike, fyzickom modeli, ale aj v modelovaní trate oproti GP3 (ako som písal na začiatku, hrám GP3 už vyše roka a som na neho zvyknutý, všetko sa teda snažím porovnať práve s touto hrou [okrem toho, s čím iným by sa dalo???]) začal som sa snažiť najazdiť si trať a postupne prejsť k závodnému tempu.
Pomerne rýchlo som sa aklimatizoval a začal som jazdiť na hranici svojich možností. Záhadou pre mňa však bolo, prečo ma všetci aj tak neustále obiehajú. (obtiažnosť bola nastavená na intermediate, ktorá, ako som predpokladal, bola aj tak pod moju úroveň) Keď ma na cieľovej rovinke obehlo aj Minardi (len pre informáciu, som zarytý fanúšik McLarenu a Davida, lebo majú tie najkrajšie formule aké som kedy videl a David je naj gentleman formule 1 [áno, Ferrari a špeciálne Šumachera dokonale neznášam pre jeho kyslý ksicht a pre to, čo spolu s vedením týmu robí svojmu týmovému kolegovi]), a to dosť razantne, okamžite som sa prihlásil do boxov so zámerom nastaviť si monopost lepšie. Až vtedy som zistil, že moja formula nie je vôbec nastavená, všetky hodnoty sú na default a mám v nádrži palivo na 34 kôl, čo je na kvalifikáciu trochu priveľa. Neviem prečo, ale na každú trať je použité toto nastavenie. Samozrejme sú k dispozícii aj špecifické nastavenia pre každú trať, ale treba ich nájsť na disku a naloadovať ako default. (snáď som práve niekomu pomohol). S novým nastavením pribudol siedmy prevodový stupeň, ktorý sa mi z defaultnými hodnotami vôbec nepodarilo dosiahnuť a maximálna rýchlosť vzrástla o 45 km/h. Teraz som už ja nakladal Minardi :-). A nie len im, ale postupne aj všetkým ostatným. Po 20 kolečkách som jazdil na kolo o 3,5 sekundy lepší čas ako Šumi, čo ma patrične uspokojilo (viď dlhú zátvorku vyššie). Z pole positon som sa teda pustil do závodu. Veľmi príjemne ma prekvapil začiatok závodu. Strihané pohľady na okruh doprevádzané komentátorom, prehľad celého štartovného poľa (tiež komentovaný) a všetko v krásnej grafike známej z prenosov v TV (žlté štvorčeky s čiernymi pozíciami, žlté kvalifikačné časy a na spodu reklama na SIEMENS a TAG HEUER) Moje srdiečko tancovalo. Zrazu sa vytvorila úžasná amosféra. Publikum trúbilo a tlieskalo. Po prvý raz som si uvedomil, že F1 2002 nebude až taká zlá hra.
Sklamanie však nastalo veľmi rýchlo. Nie kvoli hre, len kvoli tomu, že som v tej atmosfére zabudol, že mám natankované na 28 kôl a hneď v prvej zákrute som vyletel z trate a rozbil sa na mraky. Treba povedať, že fyzický model formule v F1 2002 je proste geniálny a ráta zo všetkými faktormi. Závod som opakoval a dosiahol som rovnaký efekt len o pár kôl neskôr. Nasledovala úžasná séria 18 závodov, z ktorých som nedokončil ani jeden z dôvodov kolízie, výletu von z trate, alebo poruchy (spojku som proste neustále trhal). Až na 19ty pokus som konečne preťal cieľovú čiaru, a to 35 sekúnd pred Šumim (Monza, závod na 8 kôl, stredná obtiažnosť, vypnuté všetky pomôcky okrem automatickej prevodovky a trakčnej kontroly). Bol som zvedavý, či sa mi dostane nejakého ocenenia v podobe pekného filmíku. A Nič. Viete si predstaviť to sklamanie. Rozhodol som sa teda začať šampionát. Nehral som žiadnu trať okrem Monzy, ale počas 5tich hodinových tréningov som sa chcel každú naučiť. Zistil som, že trate sú vymodelované veľmi vierohodne, a tak som sa pokojne mohol riadiť tým, čo som si pamätal z priamych prenosov z cockpitu. Každá ďalšia trať mi pripadala ľahšia a ľahšia. Rekord som dosiahol v Brazílii, kde som už v piatom kole prvého tréningu dosiahol čas, ktorý by stačil na pole position a v 11tom kole som skoro prekonal rekord trate. Chladná sprcha prišla v Imole, kde som za 2 hodiny nebol schopný zajazdiť čas na čo len 21 priečku! Vlastne som tam taký čas nezajazdil dodnes (to už však na obtiažnosti professional)
Prečo píšem takýto štýl recenzie? Asi som už bol unavený z recenzií, v ktorých sa porade vymenujú dobré veci a zlé veci a potom sa to zhodnotí, nalepia sa percentá a hra je odsúdená. Pre tých, ktorým však taký spôsob vyhovuje, a pre tých, ktorí chcú vedieť čosi bližišie napíšem tento sumár. F1 2002 je rozhodne kvalitná hra. Neviem, aká bola F1 2001, poznám len F1 2000 a oproti tomu je F1 2002 neporovnateľne dokonalejšia. Na moje vlastné prekvapenie sú fyzikálne modely formúl v F1 2002 dohnané na ešte vyšší stupeň dokonalosti ako sú tie v GP3. Tí, čo sa vyznajú aj do konštrukcie sa určite potešia podrobnému menu mechanika, kde môžu snáď točiť každým šróbom na formuli. Tí ostatní sa báť nemusia, defaultné nastavenia fungujú dostatočne dobre. V herných módoch nechýba Driving school, Single Race, Test Day, Championship a Multiplayer, ktorý som však nemal šancu vyskúšať. Grafika je veľmi pekná, textúry realistické, špeciálne efekty dobre vyvážené (tak, aby nechýbali, ale ani aby neprekážali). Osobne som sa veľmi vyžíval v zastávkach v boxoch, ktorých animácia v GP3 tak zúfale chýbala. Celkový dojem z jazdy je veľmi dynamický. Naozaj máte pocit, že sa rútite 340 km/h.
Ako plus hodnotím aj možnosť absolútnej kontroly nad rôznymi pomôckami (pomoc pri brzdení, zatáčani, ABS, trakčná kontrola, automatická prevodovka...) nezávisle na zvolenej obtiažnosti (a to aj priamo počas závodu). Ja osobne napríklad neznášam, keď mi niekto pomáha pri brzdení, či zatáčaní, ale rád si nechám radiť rýchlosti... Ak si niekto pamätá, ak ste v GP3 vypli všetky pomôcky, aj tak vás počítač sám trochu viedol po trati, čo napríklad absolútne znemožnilo efektívne ovládanie pomocou volantu. V F1 2002 volant funguje úžasne, takisto aj force feedback. Atmosféra závodov je úžasná, úplne vtiahne do deja. Všetko je ešte umocnené komentátorom a operátorom v boxoch, ktorí vám stále dáva informácie o vašich časoch, umiestnení, poškodení a o nebezpečiach na trati. Každých päť kôl sa zobrazí klasifikácia (opäť verná kópia tej z TV, proste nádhera), vždy, keď zmeníte pozíciu sa pri prejazde hranicou kola zobrazí váš odstup od jazdca pred vami... krása. Atmosféra je naozaj super. Čo sa obtiažnosti týka, myslím, že sme niekde na úrovni GP3.
Keď si vezmem, že môj 7 ročný sused je schopný hrať GP3 na najlahšej obtiažnosti a zapnutými pomôckami a vyhrávať, tak sa naozaj nemusíte báť, že F1 2002 by bola nad vaše sily, aj keď sa jedná o tvrdú simuláciu a nie arkádu. Obtiažnosť má veľa stupňov (5 základných, tie sa dajú ďalej modifikovať), takže si určite nájdete takú, ktorá vám sadne. Takisto experti sa nemusia báť, že F1 2002 by ich neuspokojila. Ja toho mám už v PC závodných hrách najazdeného riadne veľa, ale tiež volím „len“ 4tú obtiažnosť, ktorá ma dostatočne preskúša. Závod na plný počet kôl v daždi, bez pomôcok a na najťažšej obtiažnosti by asi nezajazdil ani sám Schumacher. Keď už hovoríme o počasí, treba dodať, že je veľmi realistické (myslím po fyziologickej stránke, ale ani grafika nie je zlá). Počas závodu môže prestať pršať a trať pomaly schne, ale objavia sa kaluže... Jediným nedostatkom, ktorý súvisí s počasím je fakt, že AI spolujazdcov v ďaži akosi „premoká“ a správajú sa trochu príliš opatrne (alebo ja jazdím ako fanatik???) Jediným celkovým nedostatkom ostáva neúprosne dlhý load tratí, ktorý sa navyše opakuje aj keď hráte stále ten istý okruh :-( Tá troška čakania však stojí za to...
#aut#
F1 2002 |
||||||||||||||||||
|
Kuki
viac článkov autora
|
Plusy:
Mínusy:
|
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|