17.07.2002 00:27, Ivo Ninja, Komentárov: 0
Warcraft III: Reign of Chaos

Warcraft III: Reign of Chaos

Určite nikomu netreba predstavovať a opisovať históriu predošlých dvoch super úspešných real-time stratégii Warcraft od Blizzardu. Teraz sa strategická fantasy séria Warcraft vracia už v treťom pokračovaní, ktoré i cez najrôznejšie útrapy a problémy pri vývoji nakoniec dopadlo lepšie než vynikajúco. Dej sa odohráva v klasickom fantasy svete ...

Určite nikomu netreba predstavovať a opisovať históriu predošlých dvoch super úspešných real-time stratégii Warcraft od Blizzardu. Teraz sa strategická fantasy séria Warcraft vracia už v treťom pokračovaní, ktoré i cez najrôznejšie útrapy a problémy pri vývoji nakoniec dopadlo lepšie než vynikajúco. Dej sa odohráva v klasickom fantasy svete, aký poznáte z predošlých dielov a inšpiráciu si čiastočne berie i z nikdy neuskutočnených Warcraft Adventures. Primárne ide opäť o veľkú bitku medzi ľuďmi a orkami, ktorých hlavným hrdinom je mladý orkský bojovník Thrall (postava plánovaná práve pre Warcraft Adventures), ktorého nespokojnosť s otroctvom prakticky novú vojnu vyvolá. Do súboja sa však zamiešajú démoni a nemàtvi z vesmírnej Burning Legion (za ktorých v hre hrať nebudete môcť, i keď Blizzard pôvodne plánoval i túto rasu pre hráčov, avšak nedokázali ju dôkladne vybalancovať), ktorí obrátia doterajší vývoj bitiek hore nohami a všetci obyvatelia sveta Azeroth budú nútení bojovať o vlastné životy.

Démoni podporia orkov a prebudia v nich všetky pozostalé zlé vlastnosti, ktoré boli do tej doby ukryté hlboko v ich podvedomí. Do hry však vstupuje ďalšia rasa, konkrétne nočný (alebo ak chcete temní) elfovia, ktorí sa pridávajú na stranu ľudí. Rasy sú teda celkom štyri, čo je naozaj veľmi slušné číslo pre poriadnu porciu zábavy, hlavne, keď uvážime, že taký Warcraft II ponúkal rasy iba dve (orkovia a ľudia). Pri hraní ďalej narazíte i na ďalšie tvory, ako trpazlíci alebo minotauri, ktorých chovanie však nebude možné ovplyvniť. NPC majú všeobecne ďaleko väčší vplyv na príbeh a postup v hre než v predošlých, čisto strategických dieloch. Tým samozrejme získal na dôležitosti i samotný príbeh, ktorý už neostal obyčajným podfarbením krvavých bitiek a zbesilej ťažby, ale k úspešnému hraniu bude nutné sa v ňom aspoň trochu orientovať. To ale nebude až tak obtiažné, i napriek tomu, že mien a udalostí, ktoré tvoria základnú dejovú líniu je ďaleko viac, než koľko som ich v tomto odstavci podotkol.

Základný systém hrania je stále rovnaký. Väčšinou začnete s niekoľkými málo jednotkami a pracovníkmi, ktorí budú mať jasnú úlohu: Vyťažiť čo najviac surovín (opäť iba zlato a drevo) a vybudovať zvyšok dediny. Všetkých vojakov a pešiakov vôbec, budete získavať z kasární, kde si ich jednoducho vytrénujete. Ďalšie parametre bude možné vylepšovať ďalším rozširovaním ako lepšie technológie výroby výstroja atď. Akonáhle teda povýšite niektorú súčasť na vyššiu úroveň (napr. lepšie brnenie), potom sa štatistiky zlepšia globálne všetkým vojakom. Naviac je možné získať skúsenosti priamo z boja – u celkom nových postáv – hrdinov. Tí budú získavať väčšiu obratnosť v kúzlení iba prostredníctvom tuhého boja a pod. (tu sú u hrdinov čiastočné RPG prvky, ktoré u predošlých dielov viditeľne chýbali – viac nižšie).

Pre získanie celkom nových jednotiek je nutné buď upgradovať budovy alebo získať špeciálne predmety. Čo sa týka ďalších dôležitých postavičiek, ktoré sú stále rovnaké – peasanti (pracanti) opäť slúžia, okrem zberu surovín, ku stavbe budov a ich následnej oprave. Aby sa mohla vaša armáda rozširovať je nutné postaviť farmy (u každej rasy to reprezentuje podobná budova). Samozrejme celkový počet je limitovaný, takže sa nebude dať budovať donekonečna. Zaujímavosťou je taktiež akýsi odvod „daní“ za veľkú armádu. Akonáhle totiž vybudujete príliš silnú armádu (nad 30 jednotiek), potom vaši pracovníci nebudú odnášať z baní celkom plné vrece zlata (časť zlaťákov prepadne na údržbu armády). Radšej uvediem príklad. Akonáhle sa veľkosť vašej armády bude pohybovať v rozmedzí 31 až 60 jednotiek nebude peasant odnášať z baní bežných 10 zlaťákov, ale iba sedem (i keď ich z bane vždy zmizne desať). Akonáhle váš stav pretne rozmedzie 60 jednotiek (maximum je 90), penalizácia (výdaje na armádu) bude už 6 zlaťákov a peasant do kasy prinesie iba 4 mince. Toto je celkom dobrý ťah proti klasickému štýlu hrania real-time stratégii, kedy sa hráč zabarikádoval, vybudoval čo najsilnejšiu armádu a následne sa vrhol na nepriateľa. Každopádne cieľ misií nebude len zničiť nepriateľskú základňu, i keď toto asi všeobecne prevažuje, ale nájdu sa i rôznorodejšie úlohy.

Hrdinovia sú špeciálne postavy, ktoré majú schopnosť ovplyvňovať okolité postavy, môžu prenášať špeciálne zbrane a špeciálny výstroj. V boji získavajú skúsenosti a pokiaľ dosiahnu určitého levelu, môžete si vybrať čo chcete zlepšiť alebo či si miesto toho zaobstaráte nového hrdinu. Vlastnosti sa delia na tri atribúty. U niektorých typov hrdinov sa atribúty, aspoň zo začiatku budú zlepšovať automaticky bez vášho veľkého zásahu. Hrdinovia taktiež budú ako jediní postupovať do ďalších misií (väčšinou totiž ide o kľúčové postavy bez ktorých sa jednoducho nepohnete z miesta). Každý hrdina je schopný nosiť so sebou až šesť predmetov, ktoré majú blahodárne účinky na niektoré z vlastností postavy (napríklad prsteň pre rýchlejšiu regeneráciu či špecálne kúzlo ktorým permanentne oblbnete vybranú jednotku atď). Pokiaľ sa stane, že o svojho hrdinu prídete v boji, potom nie je nič stratené. V strede vášho mesta (na oltári) ho totiž môžete vývolať späť. Podľa toho na akej úrovni (levelu) ho budete chcieť taktiež zaplatíte príslušnú sumu. Zmieriť sa však budete musieť s absenciou špeciálnych predmetov, ktoré zmiznú do niektorej z neutrálnych budov niekde v mape. Pokiaľ sa rozhodnete využívať systém kúzlenia, potom vedzte, že je rozdelené do niekoľkých skupín – ofenzívne, defenzívne a obrátené (negačné) kúzla. V hre je možné naraziť na takzvané neutrálne jednotky (ogrovia, trollovia a pod.), ktoré môžete využiť vo vlastný prospech a taktiež neutrálne budovy. Do nich majú prístup iba hrdinovia, kde si budú môcť zakúpiť špeciálne doplnky, či tu najímať žoldnierov. Často sa taktiež stane, že niektorú z neutrálnych budov alebo niektorú z baní bude podobne neutrálna príšera hľadať. To taktiež bude veľmi dobrou príležitosťou, ako si vlastného hrdinu vycvičiť a napríklad získať nejaký špeciálny artefakt. Zaujímavou možnosťou tak nie je možnosť iba najímať žoldnierov, ale využiť (platený) letecký transport až pre osem jednotiek. Výraznú zmenu, ktorá by podľa autorov len hru viac kúskovala je absencia vodných jednotiek. Už teda žiadne loďstvo. Na mapách samozrejme sú i vodné toky (i ďalšie kaluže), z ktorých niektoré je možné s pešou jednotkou prekonať (prebrodiť).

Graficky hra vyzerá úplne nádherne a to predovšetkým po stránke animácií a efektov. Jediný problém Warcraftu III spočíva v tom, že podľa obrázkov jednoducho nemôžte dostať predstavu o tom, ako v skutočnosti naozaj hra nádherne vyzerá. Jednotky sú výborne rozanimované, textúry sú detailné a majú jednotnú paletu, ktorá sa nádherne mení v priebehu dennej doby. Áno, vo Warcrafte III sa pravidelne strieda deň s nocou – určite sa tu tak zamilujete do rannej bitky hneď po zakotkodaní kohúta (ktoré tu naozaj je :-). Intro, outro a medzianimácie je opäť to najlepšie, čo môžete na poli PC hier vidieť a Blizzard sa tak znovu vyfarbili ako experti na najlepšie animácie do hier (stačí, keď si spomenieme na také Diablo II, jedna báseň). Warcraft III beží bez väčších problémov i na slabších konfiguráciach ako PII 400 s 64 MB RAM a 3D grafickým akcelerátorom. Veľmi zaujímavý vymysleli autori pohľad na hru, resp. kamery, ktorá sníma všetko dianie v hre. Pohľad síce nejde rotovať, ale ide ho priblížiť a oddialiť. To zaručuje samozrejme veľkú prehľadnosť hry. Pohľad (uhol) kamery sa zmení iba počas premietania in-game animácií.

Zo zvukového hľadiska je na tom hra taktiež špičkovo. Nakoniec, už zo začiatku si bolo ťažko predstaviť, že by výsledok mohol byť zlý, keď už druhý diel Warcraftu na svoju dobu značne prevyšoval akúkoľvek konkurenciu perfektnými samplami a hudbou. V hre teda na vás všetky jednotky veľmi pekne hovoria a každá rasa samozrejme úplne odlišným akcentom a typom hlasu. Súčasťou hry je i editor máp, ktorý v prvom rade využijú vyznávači multiplayeru alebo „off-line“ hráči pre vytvorenie vlastných kampaní a máp. Teraz by som rád priblížil každú zo štyroch rás a predovšetkým ich špecifické jednotky – hrdinov.

Ľudia – ľudia sú vo Warcraft III zrejme najslabšou rasou zo všetkých. I keď dávne legendy a príbehy zo sveta Azorethu o nich hovoria ako o udatných a hrdinných bojovníkoch, v skutočnosti ide o priemerne a relatívne ľahko zničiteľné objekty. Ľudia sa delia do niekoľkých hlavných vrstiev. Peasant je sluha, bezmocný a nevinný panáčik píliaci stromy, ťažiaci zlato alebo stavajúci budovy. O niečo vyššie sú bežní bojovníci, ako je footman alebo rifleman. Ich sila je v porovnaní s najvyspelejšími bojovými jednotkami všetkých rás úbohá, avšak vo väčšom počte sú schopní poraziť i skúseného obra a jeho trollov, ktorí strážia bane alebo goblinie laboratória. Ďalším stupňom sú mágovia – pokiaľ venujete dostatočný počet času a zlata na vylepšenie ich schopností, sú z nich veľmi silní kúzelníci, ktorých sa veľakrát zľaknú i nemàtví. Posledným stupňom sú najlepší bojovníci – rytieri, jazdci na gryphonoch a ďalší. Disponujú ničivou silou a napríklad elitná jednota v zložení rytierov pre boj na zemi, jazdcov na gryphonch pre útok zo vzduchu a mágov, za sebou obyčajne necháva len ohňovú smršť a mrtvé tela protivníkov.

Orkovia – orkovia, resp. bojovníci od narodenia, sú ľuďom podobní oveľa viac, než si ľudia chcú pripustiť. Pri pokusoch o získaní vojnovej prevahy na bojisku často siahajú k nevyspytateľným divokým zvieratám a bláznivým technickým zlepšovákom, poväčšinou založených na drevenej technológii. Rovnako ako ľudia, aj Orkovia musia posielať svojich sluhov do baní a so sekerou do lesa. Základným pešiakom pre boj na blízko i z diaľky môžu pri dobývaní mesta pomôcť silné, avšak ľahko zraniteľné katapulty. Z elitných bojovníkov by som spomenul orkov, osledlávajúcich lietajúcich jašterov či silné taureny, pred ktorými sa aj silnejší hrdinovia dávajú na útek. Magickú podporu majú na starosť šamani a kúzelníci temnej prírodnej mágie. Noční elfovia – noční elfovia sú rasou zahalenou pod temným rúškom. Žijú v stromoch, majú neobyčajne nadaných a hrdinných bojovníkov, často sa priatelia a chránia prírodné živly, naviac ovládajú aj nadprirodzené schopnosti.

Elfovia majú ohromnú silu v lukostrelcoch, ktorí sú vo väčšom množstve veľmi silní. Jednou z obrovských výhod má táto rasa v ťažbe. Menšou nevýhodou možno bude nutná prítomnosť Stromu života (ktorý v prípade Nočných elfov nahradzuje klasické základné stavby, ako je napríklad hrad) pre začiatok dolovanie zlata, avšak elfovia ktorí fungujú ako pracanti) nemusia behať s vrecami zlata ako ostatné rasy – stačí im nachádzať sa v blízkosti bane a zlato im už samé pribúda do pokladničky. Podobne je to s ťažbou dreva; pracanti vyvolajú kúzlo a pomaly oblietavajú stromy a čerpajú z nich drevo (a stromy popritom stále stoja na mieste!). V súbojoch sa elfovia vyznačujú výraznou odolnosťou. Pri bitke so skalnými obrami alebo gnollmi sa lukostrelci rozostavia do rozvinutej formácie a zatiaľčo vpredu bojujú hrdinovia (prípadne bojovníci), zasypávajú domorodcov desiatkami smrteľných rán. V boji „naživo“, proti inej rase sa jedná o vyrovnané boje a rozhoduje predovšetkým počet jednotiek na obidvoch stranách. Napríklad proti rase nemàtvých a ich kúzelnickému umu sú veľmi priemerní a ani v prečíslení pre nich ono slízké obludárium nie je ľahký súper.

Nemàtví – vládci temných zákútí tohto sveta, nezľakli sa smrti a dokázali ju ovládnuť – to sú Nemàtví. Celé ich spoločenstvo je postavené na mágií – preto môžu budovy postaviť iba na území, ktoré je pod ich magickým vplyvom. Zlaté bane musia pracanti najskôr začarovať, aby z nich mohli získavať zlato. Potom si ale len k bani pristúpia a kúzelnou energiou ju rovno pretvárajú na toľko potrebné peniažky. Stromy majú pre zmenu na starosti najslabšie bojové jednotky. Všetky budovy sú vyčarované na svoje miesto – jeden pracant môže teda počas okamžiku postaviť veľa budov. Najviac mi táto rasa pripomína kombináciu Protossov a Zergov zo Starcraftu. Vďaka výdatnej pomoci nekromancerov, vytvárajúcich bojových kostlivcov z màtvých nepriateľov, môžu počty jednotiek nemàtvých v strede bitky rásť skoro neuveriteľnou rýchlosťou. Bohužiaľ títo skeletoni trpia nedostatkom vápniku, takže sa po čase rozpadajú. Naozajstná sila nemàtvych je na prekvapenie v lietajúcich jednotkách – v gargoyloch a wyrmoch, ktorých hejno je postrachom každej cudzej rasy. Ako vidíte, každá rasa v hre je niečim odlišná a špecifická a naozaj Blizzard obdivujem, ako každú rasu dokázali fantasticky vybalancovať.

V single playeri sa vám nová - ďalšia rasa odomkne vždy po dohraní všetkých misií za predošlú rasu, začínate samozrejme s rasou ľudí. Čo by to bolo za real-time stratégiu, keby v nej chýbal správny multiplayer.

Hrať je možné prostredníctvom služby Battle.net (alebo cez klasický LAN), kde sa proti sebe môže postaviť až 12 hráčov. Jednotliví hráči môžu medzi sebou predávať naťažené suroviny. Zaujímavosťou je možnosť priamo ovládať spriaznené jednotky, takže si budete môcť naozaj dávať pozor s ako veľmi zdatným hráčom spolupracujete. V multiplayeri taktiež vidíte rovno celú mapu, ovšem bez protivníkových jednotiek. To má výhodu v tom, že nemusíte skúmať ako a kam sa dostanete, ale rovno vidíte všetky cestičky.

Celkovo teda ako vidíte, nový Warcraft toho ponúka viac než dosť. Blizzardu sa za dobu prípravy tretieho dielu Warcraftu podarilo všetko dôkladne nastaviť a vybalancovať a tak z toho vznikla perfektne hrateľná real-time stratégia, ktorá je samozrejme neporovnateľne lepšia s predošlým dielom, čo by malo všetkým fanúšikom real-time stratégií stačiť na to, aby si túto hru čím skôr zaobstarali. Na záver mi teda neostáva nič iné, než opäť pochváliť Blizzard za špičkový výkon a za znovu potvrdenie ich kvalitne odvedenej práce. Blizzard BRAVÓ!

#aut#

Warcraft III: Reign of Chaos

VÝROBCA: Blizzard
DISTRIBÚTOR: Cenega
MINIMÁLNA KOFIGURÁCIA: PII 400, 128mb ram
DOPORUČENÁ KOFIGURÁCIA: PII 600, 256mb ram
3D KARTA: Ano
MULTIPLAYER: Ano
TYP: RTS
VERDIKT: BRAVÓ!
HODNOTENIE: 90%

Zdroj: gamesweb

Ivo Ninja
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Testovaná platforma:
Multiplayer: nie
Lokalizácia:
Žáner:
Vychádza na platformy: PC
Oficiálna stránka:
Karta hry:
Plusy:
Mínusy:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012