02.07.2002 00:26, Ivo Ninja, Komentárov: 0
Soldier of Fortune II: Double Helix

Soldier of Fortune II: Double Helix

First person strielačku Soldier Of Fortune vám predpokladám nemusím príliš predstavovať, lebo sa stala jednou z najúspešnejších (a najkontroverznejších) hier tohto typu. Nikoho teda zrejme neprekvapilo, že Raven Software sa po zožaní úspechu prvého dielu pustili do dielu druhého s podnázvom Double Helix.

Rovnako ako v prvom diele sa aj v druhom diele stretnete s Johnom Mullinsom, bývalým príslušníkom Zelených baretov a momentálne špecialistom protiteroristickej organizácie The Shop. Príbeh je celkom triviálny a trochu podobný inej výbornej strielačke – No One Lives Forever. Team sovietských vedcov vyvinie veľmi nebezpečný smrtiaci vírus (resp. biologickú zbraň), ktorý sa vplyvom rozpadu SSSR a následnej straty kontroly nad podobnými projektami dostane do rúk zahraničnej teroristickej skupine. Tá sa vyhráža použitím vírusu na širokú verejnosť a požaduje jednanie s vládou USA. Zatiaľčo politici sa snažia hrať hru na obidve strany, John Mullins je vyslaný do akcie s jediným cieľom – zlikvidovať teroristov a zabrániť použitiu smrtiaceho vírusu.

Postupne tak precestujete celý svet – od Prahy cez Kolumbiu, Kamčatku, Hong Kong, Jordánsko či výletnú loď u Floridy. Áno, hra vás naozaj zavedie aj do hlavného mesta ČR. Zásahy proti demonštrantom pred McDonaldom však nečakajte. :-) Hra je rozdelená do 10 misií s celkovým počtom 70 levelov, čo je dosť slušné číslo. Naviac každú misiu je možné hrať s odlišným štýlom a často bude záležať iba na vás, či zvolíte priebeh misie bez spozorovania alebo či pôjdete hlava nehlava – cez màtvoly.

Minimálne v jednej misii potom budete členom teamu vojakov, ovšem nie ako veliteľ, ale iba ako radový člen. Nebudete tak môcť dávať ostatným príkazy, naopak by ste sa nimi mali riadiť. Môže sa kľudne stať, že pokiaľ budete postup ostatných sabotovať, veliteľ vás kľudne na mieste zastrelí. Vôbec najzaujímavejší je však dynamický generátor misií.

Pôvodne som myslel, že pôjde len o generátor poradia misií, ale dosť som sa mýlil. Autori totiž urobili kompletný dynamický editor misií vrátane generácie máp, nepriateľov, cieľ misie, atď. Na začiatku misie budete rozoberať ciele a postup cez vysielačku s „priateľom na telefóne“, ktorý je Madeline Taylor. Ten nahradzuje podobne ladenú postavu Hawka z prvého dielu hry, ktorý, ako iste sami viete, sa konca hry nedožil. Ďalšími spolupracovníkmi na diaľku potom budú veliteľ vašej organizácie Sam Gladstone a doktor Ivan Petrovich, kapacita v obore ľudskej genetiky.

Jednou zo slabších stránok pôvodnej hry boli zbrane, ktoré boli zmesou reálnych a akýchsi sci-fi zbraní (napr. mikrovlnná puška). V tomto smere sa autori poučili a pripravili pre nás 14 reálnych typov pušiek, pištolí a samopalov, podporených asi 10 typmi granátov. Zbrane sa menia podľa lokácie tej ktorej misie, takže na Kamčatke si užijete Kalašnikova, kdežto v Kolumbii zase M16. Veľkou slabinou pôvodnej hry bol i použitý Quake 2 engine, ktorý už má bezpochýb svoje najlepšie roky za sebou.

V tomto smere Raven tentokrát vsadili na osvedčený Quake 3 Arena Engine, presnejšie povedané jeho vylepšenej verzie pre Team Arenu. S tým sa však neuspokojili – autori tvrdia, že pôvodný engine tvorí z konečnej verzie len 40% a zvyšok pripadol na ich vlastné kódy, skripty, vylepšenia, atď. Hneď prvou chválou autorov je vylepšený systém nazývaný GHOUL použitý na vytvorenie a rozpohybovanie postáv.

Jednotlivé hráčske postavy sa skladajú z akýchsi modulov, pomocou ktorých je jednoduché skladať a vytvárať nové postavy. V postave je údajne implementovaný najreálnejší systém pohybu kostry aký je vôbec možné vytvoriť. Postavy sa tak teda pohybujú úplne plynule a naviac ich telo je rozdelené až na 36 častí líšiacich sa následkami prípadného zásahu. Pokiaľ si ešte pamätáte, ako išlo v jednotke jednoducho ustreliť ruku, nohu či hlavu, tak tu je to ešte oveľa ďalej. Vôbec násilia a krvi sa v SOF 2 dočkáte v minimálne raz tak veľkom množstve, čiže zrejme opäť hrozí zákaz predaja v niektorých krajinách sveta.

SOF 2 síce umožňuje obmedzenie násilia v scénach, ale túto možnosť si asi málokto aktivuje, obzvlášť ak si uvedomíte, že deti vedia s počítačom často viac než rodičia, ktorí by im zmienenú brutalitu v hre mali vypnúť. Vôbec najslabším prvkom pôvodnej hry bola umelá inteligencia, s ktorou sa autori rozhodne nevytiahli. Evidentne si toho autori boli vedomí, a tak v SOF 2 priniesli mnohé vylepšenia a zmeny aj v tomto smere. K tomuto im dopomohli dva systémy, ktoré si autori nazvali ICARUS (skriptovací jazyk, osvedčil sa už v Elite Force) a LICH (ten sa stará čisto o AI a je naozaj dosť prepracovaný).

Tretím systémom je systém nazvaný ROAM, ktorý má na starosti generovanie vonkajšieho prostredia. I keď sa spočiatku hovorilo o úplnom vypustení multiplayeru z hry, nakoniec ho autori predsa len do hry zakomponovali. Graficky je hra teda zvládnutá naozaj špičkovo, zväčšili sa veľkosti textúr na 1024x1024, postavy a zbrane sú vytvorené z podstatne viac polygónov, takže oči hráča budú určite veľmi potešené.

Ako som už vyššie spomenul, hra umožňuje dva štýly postupu – buď sa budete môcť klasicky natvrdo prestrielať, alebo plniť misie tajným prenikaním cez strážnikov bez jediného výstrelu niečo na štýl No One Lives Forever. Po grafickej stránke je zárukou kvality použitý už vyššie spomenutý engine z Quaka 3. Takže celkovo by som SOF 2 zhodnotil ako jednu veľmi kvalitnú first-person strielačku, ktorá má síce zopár svojich múch, ale napriek tomu je jasné, že ide o rozhodne najkrvavejšiu hru vydanú v histórii všetkých počítačových hier.

Soldier of Fortune II: Double Helix

VÝROBCA: Racen Studios
DISTRIBÚTOR: Activision/CENEGA