01.07.2002 00:26, martin, Komentárov: 0
Grand Theft Auto 3

Grand Theft Auto 3

Rok 1997 v oblasti hier znamená veľa. Veľa preto, že sa urodila jedna z najrevolučnejších hier svojho druhu. Grand Theft Auto sa ihneď po svojom vydaní stalo najobľúbenejšou hrou. Autori sa zamerali na mesto so všetkým, čo k nemu patrí. Ľudia, autá, budovy, križovatky, parky, metro, zvyšok si viete dosadiť aj sami. Ale našťastie sa nezastavili, ako napríklad Microsoft so svojim Midtown Madness, iba pri závodoch a odskakujúcich chodcoch.

Rok 1997 v oblasti hier znamená veľa. Veľa preto, že sa urodila jedna z najrevolučnejších hier svojho druhu. Grand Theft Auto sa ihneď po svojom vydaní stalo najobľúbenejšou hrou. Autori sa zamerali na mesto so všetkým, čo k nemu patrí. Ľudia, autá, budovy, križovatky, parky, metro, zvyšok si viete dosadiť aj sami. Ale našťastie sa nezastavili, ako napríklad Microsoft so svojim Midtown Madness, iba pri závodoch a odskakujúcich chodcoch. Naopak, išli ďalej a hráčovi priniesli nespočet zábavných a často aj poriadne ťažkých misií. Nešlo len o krádeže áut či bezduché zabíjanie, mnohé misie boli prešpikované do najmenšieho detailu. GTA prinieslo hráčovi aj obrovskú voľnosť, dovtedy v tejto oblasti neznámy pojem. A všetko to dokonale dopåňala polícia, s ktorou sme si všetci užili kopec srandy a žasli sme nad jej inteligenciou. Na tomto mieste by sa hodilo napísať, že druhý diel na seba nenechal dlho čakať. Opak je však pravdou. Fanúšikovia prvého dielu si hrýzli všetko, na čo na svojom tele dočiahli, len aby sa dočkali druhého dielu, ktorý uzrel svetlo sveta roku pána 1999. Koncept zostával rovnaký, dobré predsa netreba meniť, ale už značne zastaralá grafika prepustila miesto zbrusu novému a treba priznať, že veľmi pokročilému engine-u.

Pribudlo aj zopár noviniek (SWAT, Muži v Čiernom, Národná garda), míny, autoguľomety, saveplace, noc, gangy a policajti v multiplayeri. A znovu, v tradícií prvého dielu, bola aj GTA2 nabúchaná obrovským množstvom excelentne vymyslených misií, ktoré nenechali žiadneho GTA pozitíva chladného. No a autorom ostávalo len dumať nad tým, ČO sa ešte dá na takmer dokonalom koncepte zmeniť. Písal sa rok 2000, výkon počítačov sa podľa Moorovho zákona každých 18 mesiacov zdvojnásoboval a autori dostali dokonalý nápad pozostávajúci len z dvoch znakov. 3D. 3 dimenzie, tri priestory, nazvite si to ako chcete. Faktom však zostáva, že tretí rozmer vzkriesil už peknú kopu hier. Od Return Fire, Micro Machines cez Earth 2140 až po ešte nedokončený Command and Conquer či klasický Duke Nukem. A keď to fungovalo u nich, predsa musí aj u GTA. A tak nám, pre mnohých dnes už posvätná firma Rockstar Games, predstavuje tretí, zatiaľ bezpochyby najrevolučnejší diel.

Hlavná novinka je snáď všetkým zainteresovaným nad slnko jasná. Tretí rozmer. Presne to, po čom všetci túžili. Je konečne tu a na mne je, aby som vám sprostredkoval jeho prínos. Kto by si myslel, že čo už len môže tretí rozmer priniesť do GTA, je na značnom omyle. Práve tretí rozmer je to, čo tomu tých päť rokov chýbalo. Tretí rozmer so sebou totiž prináša aj mnoho iných rozmerov. Nie len tých grafických, ale aj hratelnostných.

Začnem konceptom, ktorý sa od predošlých dielov veľmi nezmenil, ale zopár noviniek sa predsa len nájde. Misie už nie sú relatívne oddelenými úlohami, ale sú pevne spojené do nelineárneho deja. Hra začína vašim útekom z prevozu do väzenia. Vašou prvou úlohou je nájsť bezpečný úkryt v spletitých uličkách veľkomesta. Systém hry sa stále opiera o gangy, ktoré boli novinkou v druhom dieli. Je len na vás, koho misiu splníte ako ďalšiu. Stačí prísť k sídlu bossa, pozrieť si krátku engineovú animáciu (briefing) a vrhnúť sa do akcie. Ich náplň je, ako je už dnes zvykom, náležite rôznorodá. Od sledovačiek cez atentáty na bossov či prepady bánk až po únos dôležitej osoby a jej prevoz do bezpečia. Všetky misie sú navyše o to lepšie, že sú "tri dé" a sú omnoho reálnejšie ako v ich 2D verzií. Inak povedané, akcia v troch rozmeroch vie vtiahnuť do akcie omnoho lepšie, ako plytké dva rozmery. Príbehových misií je tu dokopy 40, zvyšných 30 tvorí misie telefónové, ktoré sa vinú mimo príbehu, ale sú tiež plnohodnotnými a zábavnými.

Portland, ako sa prvá časť volá, sa na najbližších niekoľko hodín stane vašim druhým domovom. V tejto fáze do vás hra pumpuje všetky dôležité poznatky. Zistíte, že si možno kedykoľvek medzi misiami uložiť postup a že auto, ktoré odparkujete do garáže, tam po loadnutí ako zázrakom bude čakať len a len na vás. A tiež začnete spoznávať prvé (a nie posledné) odlišnosti. Stará známa šipka zmizla do neznáma, v troch rozmeroch ju už nepotrebujete. Nahradila ju malá mapka, v ktorej sa kupodivu dá dokonale orientovať. Prvé kroky v meste vám budú trochu povedomé. Rovnaké kroky ste robili aj v predošlých dieloch. Tiež ste videli chodcov, autá, budovy... Ale tu je to všetko 3D!!! Po zemi sa povaľujú odpadky a noviny, na rohu šlapky predávajú svoje telo, o uličku ďalej niekto okradol starenku, na križovatke sa stala nehoda, v diaľke počuť sirény, na obzore vzlieta lietadlo a pred vami sa tvorí kolóna aút, zatiaľ čo vy nedokážete uveriť, že tá krása a život naokolo sú v skutočnosti len jednotky a nuly, nič viac. Nedočkavo nastupujem do prvej káry, ktorá riskla prechod okolo mojej maličkosti. Inštinktívne stláčam enter a vodič-úbožiak je v sekunde na zemi, v diaľke ešte počuť jeho nadávky.

Prvé, čo v tejto fáze prekvapí, je dokonalý zvuk motoru. NFS a spol. sa jednoducho nechytajú. Po chvíľke disciplinovanej jazdy mi to nedá a stláčam plyn až po podlahu (neberte doslovne) a prvá havária na seba nenechá dlho čakať. Po náraze do pouličného osvetlenia sa rúca k zemi a auto sa musí uskromniť len s jedným blatníkom. Apropo model ničenia. Pri toľkých naháňačkách a útekoch by to bez neho jednoducho nešlo. Autori ho vypilovali do najmenšieho detailu. Keď do vás zboku havaruje auto, dvere sa rozdrvia, poprípade začnú plandať. Ale až po ošúchaní sa o stenu odpadnú. Podobne je to aj s kapotou, blatníkmi a ďalšími pätnástimi poškoditeľnými časťami. Všetko sa krásne demoluje presne podľa spôsobu, akým ste havarovali. Jazdné vlastnosti presne odzrkadľujú vzhľad a váhu vozidla. Od futuristických modelov z dvojky prešli autori na realistické karosérie, ale stále fiktívne názvy. Každopádne každý si vyberie, veď hra obsahuje niečo cez 50 vozov. Nechýbajú veľké busy, klasické americké dodávky, jeepy (je tu aj Hummer), osobáky a rýchle športiaky (napr. Lamborghini Diablo pod pseudonymom Cheetah a Viper pod menom Stinger). Môžte si však ukradnúť aj FBI auto, zásahové auto SWAT tímu alebo starý známy tank. Tradične v každom aute hrá iná muzika. Autori nám pripravili deväť zbrusu nových staníc, ktoré sa typom hudby značne líšia. Je tu rap, 80 roky, rock, !!vážna hudba, ktorú komentuje moderátor s teplým hlasom!!, ale aj stanica chatterbox vyhradená na často vtipné diskusie o všetkom možnom. No a výborným nápadom je aj desiata stanica s názvom MP3 player, kde si naládujete vlastné skladby a nová stanica šitá na mieru práve vám je na svete. Skladby sú strihané množstvom vstupov a reklám, ktoré výborne navodzujú atmosféru klasického rádia.

A chodci našťastie zbabelo neuskakujú pred vašimi nájazdmi na chodník, ale sa odvážne púšťajú do boja kosti VS nárazník, v ktorom je víťaz vopred jasný. Pruženie je podobné ako v Driverovi, kedy kolesá kopírujú aj tú najmenšiu nerovnosť. Úplne ma však dostal fakt, že aj chodci prispievajú k ničeniu vášho tátoša. Niekedy chodec preletí ponad auto, inokedy má to "šťastie", že sa zvezie pod podvozok a vaše auto trošku poskočí :), nechávajúc na tvári chodca-úbožiaka červený dezén vašej pneumatiky. Náraz do chodca vás často vyvedie z priamej trajektórie a preto by ste to s výjazdom na tretí jazdný pruh, ako ja v GTA nazývam chodníky, nemali príliš preháňať. No a keď sa prevrátite a začne vám horieť motor, od výbuchu vás delí zhruba päť napätím naplnených sekúnd. Zatiaľ čo vy bežíte do bezpečia, okolo horiaceho auta sa dôchodcovským tempom vlečie dedko s plášťom ala škuľavý Colombo a ani náhodou netuší, že o pár sekúnd si bude zbierať svoje osteoporotické končatiny v neďalekom parku. Čítate správne, hra dokonale simuluje odpadávanie končatín, ktoré až nechutne úzko súvisí s ďalšou oblasťou, o ktorej sa zmienim. Zbrane tu síce sú už od prvého dielu, ale nie toľko a nie v takej kvalite. Pálka, devina, uzi, samopal, ťažký samopal, Molotovov vynález, plameňomet, raketomet, granáty, a moja obľúbená odstrelovačka. Naozaj široký výber vás určite poteší, menej však poteší chodcov a ruky zákona, ktorí si potykajú hlavne s projektilmi. Po vydarenom zásahu sniperkou do ruky či nohy táto razom upadne a z rany krásne vytriskne teplý prúd krvi, čo už ale jej vlastníkovi bude dosť jedno, v tuneli na konci so svetlom ju isto nebude potrebovať. Obzvlášť efektné je aj ustrelenie mozgovne, načo sa z tela na celkom malú chvíľku stane taká malá skákajúca pouličná fontánka (viď obr.).

Mesto je neuveriteľne živé a vy ste len takým malým (i keď, priznajme si, významným) zrnkom. Práve vy ste stredobodom väčšiny tragických udalostí v meste. Novinkou ale je, že v GTA3 môžte aj pomáhať! Ako v každom meste, aj v Liberty city sa potuľujú tri hlavné mestské zložky a to požiarnici, ambulancia a ,samozrejme, fízli. Po "požičaní" si hasičského auta vám hra na mapke ukáže miesto požiaru a časový limit. Podobne je to aj s ambulanciou a policajtmi. No a pokiaľ vás vždy lákalo taxikárčenie, tú možnosť máte aj tu. No a keď zastavíte pri šlapke, táto do vášho auta nastúpi! Zatiaľ sa mi však nepodarilo zistiť, kde si s ňou možno užiť. Mesto tiež obsahuje množstvo iných, nepríbehových činností. Po celej krajine je poukrývaných sto balíkov. Taktiež tu možno nájsť rampage misie (známe už z jednotky), misie so starým známim vybuchujúcim autíčkom a úplnou novinkou sú tzv. unique jumps, čo sú miesta, kde možno previesť faaakt krásny skok. Splnenie každej takejto činnosti vám vynesie zopár kreditov a dobrý pocit. Ale nič z tohto nemusíte robiť, kľudne sa môžte len tak potuľovať po meste a spôsobovať tu malé, tu väčšie tragédie. Časom objavíte veľa rôznych miest a vozidiel. Zajazdíte si aj na motorovom člne a dokonca aj na lietadle!

Mesto je vymodelované do extrémnych detailov. Voda sa vlní, po oblohe si lietajú voči vašim činnostiam relatívne imúnni vtáci, pod zemou je vybudované fungujúce metro, ktorému som s veľkou radosťou do cesty staval rôzne prekážky, prízemia budov sú lemované množstvom obchodíkov. V hre beží aj imaginárny čas, ktorý ide 60X rýchlejšie. Preto sa dočkáte doslova očarujúcich východov i západov slnka, v noci svietia neóny, ktoré sa nádherne odrážajú v mlákach, ktoré tu ostali po výdatnom daždi (áno, v hre prší a po daždi sa autá citeľne horšie ovládajú). Celý svet GTA3 sa rozkladá na troch ostrovoch. Okrem Portlandu je to Staunton a Shoreside Vale. Tieto sú spojené tunelmi a mostami, ktoré sú zo začiatku neprístupné. Až usilovným plnením príbehových misií sa vám postupne odkryjú a ku koncu hry vytvoria jeden obrovský herný svet. Konkrétne posledný ostrov je značne hornatý a je tu veľa miest, kde môžte spadnúť do vody, z ktorej niet návratu.

Teraz by som sa rád vyjadril k činnosti policajných zložiek, s ktorými si užijete asi najviac srandy a kurióznych situácií. Ak ste si už zvykli na systém "hláv" indikujúcich nahnevanosť polície, urobili ste dobre, lebo je aj tu, ale vo forme šiestich hviezdičiek. Prvé tri sú relatívne v pohode, ale pri štyroch a viac sa hra zmení na seriózne destruction derby nie v trapnej aréne, ale priamo v uliciach mesta za prítomnosti nevinných okoloidúcich, ktorí na vaše počínanie často doplatia svojim úbohým životom. Hra rázom začne vyzerať ako scéna z akčného filmu. Do hry sa zapoja SWAT tímy a pri šiestich hviezdičkách budete mať čo dočinenia s tankami a vojenskými truckmi. Nad hlavou vám neustále bude krúžiť vrtulník čakajúci len na to, kedy zastavíte, poprípade vystúpite. V tejto fáze sa môžte kochať veľmi pokročilou inteligenciou. Policajti sa kryjú za karosériu auta, keď ste mimo auta, snažia sa vás prejsť, robiť zátarasy, spraviť vám "myšku", poprípade vás postupnými nárazmi do vášho vozu prinútiť vystúpiť.

V niektorých situáciách však zlyhávajú. Stále si neviem vysvetliť, prečo vyslovene čakajú, kým nastúpite a až potom sa vás snažia rozstrielať či dostať z auta von. Navyše idú po vás ako šialení a vôbec im pri naháňačke nerobí problémy prejsť zopár dôchodcov na poobednajšej prechádzke, ktorú im predpísal lekár, nabúrať zopár áut, či skočiť za vami do vody (=istá smrť). Často narobia viac škody ako úžitku. Každopádne ich správanie vám môže byť ukradnuté, vždy je lepšie, keď sú aktívni, ako keby pri naháňačke dávali pozor na každého chodca a lampu, že. No a vydarenú scénku (ktorých bude neúrekom, to mi verte) si môžte pozrieť v replay, ktorý je ale značne odfláknutý. Neobsahuje ŽIADNE ovládacie prvky. Jednoducho po stlačení klávesy F1 sa prehrá posledná pol minúta a to je všetko. V nastavení ovládania absentuje volant, pretože pri takej častej zmene auta na pešibus a späť, aká v GTA je, by vám z toho neustáleho odkladania a vykladania volantu a klávesnice asi šiblo. Je tu aj možnosť ovládať auto myšou, ale aj vy čoskoro zistíte, že je to možnosť nepoužiteľná. Ďalšou minimožnosťou je tvorba vlastných skinov (textúra hráča), ktorých bude na internete neúrekom.

Posledný odstavec venujem nedostatkom hry, ktoré spôsobili, že sa vyhla istej deväťdesiatke. Ako prvý spomeniem HW nároky. Keď si myslíte, že hru rozbehnete na kalkulačke menom PII 450 a na sklerotickej pamäti 96MB ram, asi vás sklamem. No a na vykreslovanie grafiky si nepripravujte nič horšie ako Geforce2 MX. Hru som skúšal na Voodoo3 3000. Asi desať sekúnd hra bežala, ale potom zamrzla, pretože karta asi nestíhala načítať nové textúry, poprípade sa zaplnil nejaký buffer. Každopádne, pokiaľ vám hra bude mrznúť, chyba je vo vašom prijímači. Na Durone 750, 256MB ram a Geforce2 Titanium hra beží prijateľne v 8O0x600 v polovičnej vykreslovacej vzdialenosti. Pokiaľ však máte podobný či lepší stroj a hra neustále niečo načítava z disku, skúste použiť smoothness patch, ktorý si spolu s trainerom (obsahuje všetky cheaty) môžte stiahnuť v rámci tejto recenzie (návod na jeho použitie je priamo v rar súbore). Pri maxime vykresľovacej vzdialenosti vidíte až po obzor, tzn. že nedoskakujú ani tie najvzdialenejšie objekty.

Veľmi nepríjemný je však fakt, že autá sa objavujú v predstihu. Čiže keď napr. vidíte kilometer dopredu, auto sa objaví už približne 7OO metrov pred vami, čo pôsobí ako päsť na oko. Jednak to znižuje čas potrebný na reakciu a zároveň to vypadá veľmi nerealisticky. Teraz niečo k hratelnostnej dobe. Základných 40 misií plus zopár telefónových som prešiel za šesť dní výdatného hrania a perfektne som sa bavil. Veľmi zábavné je aj obyčajné naháňanie sa s políciou. A aj mesto samotné ponúka dosť možností na vybláznenie a na skúšanie "čo to urobí". Každá podobná zábava však po čase vyprchá, mesto sa opozerá a naháňačky sa stanú menej atraktívne. Preto je škoda, že tu nie je žiaden editor misií. Stačil by celkom jednoduchý. Napríklad vo Flashpointe editor je a pozrite sa, ako predlžuje jeho životnosť. Veru veru, bez prídavných misií by dnes Flashpoint hralo omnoho menej ľudí. Možno vás v tejto súvislosti napadol práve multiplayer ako perfektný predlžovač hratelnosti. Napadol aj mňa, ale milé dámy, milí páni, ŽIADEN MULTIPLAYER TU NIE JE. Studenšiu sprchu som v tejto súvislosti už dávno nezažil.

Ja si neviem predstaviť lepšiu hru pre multiplayerové súboje. Veď si len spomeňte na Redline, hru, ktorá kombinovala to isté, čo kombinuje aj GTA, totiž deathmatch s možnosťou nastúpiť do auta a využiť jeho výhody, alebo chodiť po svojich. Konkrétne v SCORE bol multiplayer Redline-u ohodnotený na 9/10 a teraz si uvedomte, o koľko lepší a komplexnejší je GTA3!!! Len si predstavte tie jatky, keď by sa po meste naháňali štyria vrahovia a do toho všetkého by sa zapájali policajné zložky, ale aj nevinné okoloidúce obete. A zoberte si aj nespočet možných taktík boja, ktoré auto vybrať, akú zbraň použiť, kde sniperovať, kde čakať s raketometom na súpera, ktorý si myslí, že je v aute v bezpečí. A teraz si uvedomte, že o všetkú túto zábavu nás autori pripravili. Neviem síce, koľko zaberie naprogramovanie multiplayeru do hry, ale v porovnaní s kolosálnosťou tohto dielu GTA by to určite bol relatívne krátky čas. A pritom by stačil len jednoduchý deathmatch cez LAN... Autori jeho absenciu nezdôvodnili HW nárokmi, ale jednoduchým konštatovaním, že GTA3 je hra zameraná na singleplayer a multiplayer sa do jej konceptu nehodí. Ja si myslím, že nikde sa nehodí multiplayer viac, ako do GTA3. Stretol som sa aj s názorom, že si autori túto možnosť šetria do GTA4, ale priznajme si, že tá nám môže byť zatiaľ ukradnutá.

No a konkurencia? Jedinou podobnou hrou, ktorá je už v štádiu betatestingu, je hra s priliehavým názvom Mafia od našich bratov z čias socializmu, od českej firmy Illusion Softworks. Konceptom, grafickým spracovaním a prepracovanosťou je s GTA3 v podstate totožná, iba sa odohráva v tridsiatych rokoch a, hlavne, BUDE MA MULTIPLAYER. Pokiaľ Illusion soft. vyjde všetko tak, ako má, čo im samozrejme prajem, bude tu hra, ktorá silno otrasie základmi GTA3. Najsilnejšou zbraňou a argumentom proti GTA3 bude práve multiplayer a ktovie čo ešte pre nás Illusioňáci pripravili.

Na úplný záver chcem odporučiť GTA3 každému počítačovému motoristovi-deathmatchistovi. Dostanete kolosálny živý svet, v ktorom ste pánom len a len vy. Dostanete hru, v ktorej je sloboda na prvom mieste. Hru, v ktorej budete spoznávať stále nové neuveriteľné možnosti. A kto vie, možno sa dočkáme aj nejakého multiplayerového patchu...

Grand Theft Auto 3

VÝROBCA: Rockstar Games
DISTRIBÚTOR: Rockstar Games