30.05.2002 00:26, Ivo Ninja, Komentárov: 0
The Elder Scrolls 3: Morrowind

The Elder Scrolls 3: Morrowind

Yesss! Je to TU! Je dôvod oslavovať. Je tu hra hier. Dungeon všetkých dungeonov. Je tu hra, v ktorej môžete robiť čo chcete, byť čím chcete a vlastniť „takmer“ čo chcete – i túto predstavu vystihovala predošlý diel The Elder Scrolls: Daggerfall alebo ešte skôr Arena. V tejto hre ste sa mohli len tak „flákať“ celé mesiace, byť obchodníkmi, šlachticmi, zlodejmi alebo aj celkom obyčajnými občanmi nejakého mesta.

Yesss! Je to TU! Je dôvod oslavovať. Je tu hra hier. Dungeon všetkých dungeonov. Je tu hra, v ktorej môžete robiť čo chcete, byť čím chcete a vlastniť „takmer“ čo chcete – i túto predstavu vystihoval predošlý diel The Elder Scrolls: Daggerfall alebo ešte skôr Arena. V tejto hre ste sa mohli len tak „flákať“ celé mesiace, byť obchodníkmi, šlachticmi, zlodejmi alebo aj celkom obyčajnými občanmi nejakého mesta. Mohli ste vlastniť napríklad dom s nábytkom, kone či loď. Teraz, o niekoľko rokov neskôr máte aj vy možnosť vyskúšať ďalšie pkračovanie tejto série. A ako to všetko dopadlo? Nebudem vás naťahovať, dopadlo to ďaleko lepšie než ŠPIČKOVO!

Grafické spracovanie hry je jednoducho totálne úžasné!!! Každý objekt (budova, postava, zbraň, rastlina...) je detailne vymodelovaný a potiahnutý detailnou textúrou, všetky farby prostredia sú vyladené do podobnej farebnej palety, takže nič nepôsobí rušivým dojmom. Za špeciálnu zmienku určite stojí obloha, ktorá už naozaj vyzerá ako skutočná, na ktorú ste zvyknutí z reálneho života. Rukou v ruke s dokonalou grafikou kráča taktiež zvuková stránka hry.

Vzhľadom k veľkému množstvu textu v hre nie sú všetky dialógy nahovorené, čo však ja osobne nepovažujem za zápor – skôr naopak, pokiaľ vládnete angličtine, určite to zrýchli zisťovanie informácií počas konverzácie. Ostatné zvuky do hry presne zapadnú a kompletné splynutie hráčovej duše so svetom Morrowindu sa postará vynikajúci orchestrálny soundtrack. Áno, virtuálna realita, digitálny svet, ktorý žije svoj vlastný život a vy si pripadáte absolútne nepodstatný.

Celý svet v Morrowinde je OBROVSKÝ! Prejsť ho „peši“ by bola úloha približne na týždeň či viac reálneho času. Občas som naozaj neveril vlastným očiam, kam sa až autorom podarilo s realitou dostať. Môžete blúdiť celé dni krajinou, ale nestane sa, že by bola jednotvárna. Každé mesto má svoju osobitnú architektúru. Každý interiér je originálny. Každá NPC postava má „svoj vlastný život“, iné oblečenie a odpovedá podľa toho, ako sa jej „páčite“, aké ste vykonali skutky či k akej národnosti a rase patríte. Realita došla až tak ďaleko, že pokiaľ sa budete potápať na nejakom skalnatom pobreží, nájdete celkom iste mušle a pokiaľ budete mať štastie, nájdete v nich i perly. Ako prvú si vyberáte jednu z desiatich rás. Hrať môžete za rôzne národnosti človeka a elfa, ďalej za orka, argoniana či khajiita. Teraz prichádza na radu voľba povolania. K výberu povolania slúžia tri metódy. Prvou je výber z približne dvadsiatich predom definovaných povolaní, ako je bojovník, kúzelník, zlodej, bard, healer, agent, mních, battlemage, atď. Ďalšou možnosťou je odpovedať na niekoľko otázok a hra vám po vyhodnotení vyberie najvhodnejšie povolanie. A konečne poslednou možnosťou je vytvorenie svojho vlastného povolania.

Postavu charakterizujú klasické vlastnosti ako sila, odolnosť, obratnosť, inteligencia, šťastie, atď. a schopnosti ako napr. zameranie na určitý typ zbrane (dlhé, krátke, tupé, sekery, luky), zameranie na určitý druh mágie (aletrnácia, deštrukcia, ilúzia..), plíženie, vystupovanie, obchodovanie, zameranie na určitý druh brnenia (ľahké, stredné, ťažké) a mnoho ďalších. A ako posledné si vyberiete svoje hviezdne znamenie, ktoré vám pridá určitý bonus či tzv. Power bonus, čo je v podstate silné kúzlo (napr. neviditeľnosť na 60 sekúnd), ktoré môžete vyvolať len raz denne a nestojí vás žiadnu manu. V hre je taktiež veľmi zaujímavý systém postupu na vyššiu úroveň (level). Autori sa rozhodli opustiť starý a značne zaužívaný systém zbierania experience bodov a následného postupu a pridania bonusu k akejkoľvek vlastnosti či schopnosti (napr. Fallout, Diablo 2), a vymysleli svoj originálny systém. Uvediem príklad – hrajete za bojovníka a zameriate sa na dlhé zbrane a ťažké brnenie. Pokiaľ bojujete dlhým mečom, rastie vám skúsenosť s touto zbraňou a medzitým sa vám zvýši napr. vlastnosť akrobacie. Hra automaticky nahlásí, kedy ste pripravený postúpiť na ďalší level a vám stačí si niekde odpočinúť a chvíľu si pospať. Po prebudení sa objaví menu, kde si môžete pridať celkom tri body k zvoleným základným vlastnostiam (sila, rýchlosť, odolnosť..), ovšem u tých, ktoré súvisia s určitou schopnosťou, ktorú ste trénovali, sa objaví bonus (napr. krát päť). Takže pokiaľ trénujete dlhé zbrane, ťažké brnenie a akrobaciu, pri postupe na ďalší level budete mať bonus na vlastnostiach sila, výdrž a pohyblivosť. Tento systém je dobre spracovaný a veľmi som si ho obľúbil.

Ku každému dobrému RPG patrí veľké množstvo zbraní a inak tomu nie je i v tejto hre. Zbrane sú rozdelené do niekoľkých skupín – prvé sú sekery (jedno i obojručné), ďalej tzv. „tupé“ zbrane kam patria kladivá, palice, kyjaky a ďalšie. Ďalšou skupinou sú zbrane s krátkou čepelou (nože, dýky, krátke meče), s dlhou čepelou (obojručné meče, katany, dai-katany, atď.) a konečne strelné a vrhacie zbrane (hviezdice, luky, kuše, vrhacie nože..). Všetky zbrane je možné nájsť (kúpiť, ukradnúť) vo všetkých rôznych magických, materiálových a kvalitatívnych modifikáciach. Podobne ako u zbraní je tomu aj u brnenia, ktoré sa rozdeluju na ľahké, stredné a ťažké. K brneniu patrí taktiež najrôznejšie množstvo štítov a taktiež existuje široký výber rôznych magických alebo materiálových kombinácií. Materiálov je v hre hneď niekoľko – drevo, klasické železo a oceľ, ďalej striebro, trpazlíči kov, eben, sklo, chitin a ako posledný a najlepší je daederic. Pokiaľ zavítate taktiež do baní, môžete si prehliadnuť materiál v syrovom tvare, ale pokiaľ môžem doporučiť, radšej sa ho nedotýkajte, pokiaľ chcete vyjsť z bane živý :-) Ale v hre nie sú len zbrane a brnenia. I keď je to akokoľvek nepredstaviteľné, nájdete tu stovky rôznych druhov predmetov! Veľa rôznych prísad ako sú bylinky, korienky, kamene, perly a roztoky na miešanie magických nápojov, desiatky rôznych zvitkov a kníh, desiatky druhov oblečení, prsteňov, príveskov, amuletov, desiatky či stovky predmetov ako sú príbory, taniere, rôzne bedne, vaky, desiatky druhov jedla, obrazy, vázy, svietniky, hrnčeky a mnoho mnoho ďalších viac či menej potrebných vecí. Každý interiér je ORIGINÁLNE zariadený, t. j. nestalo sa mi ani raz, že by som narazil na dva domy s úplne rovnakým interiérom a vybavením. V domoch nájdete rôzne stoličky, stoly, postele, poličky, skrine, truhly a taktiež je Morrowind prvou hrou, v ktorej som našiel vodnú fajku, ktoré je možné použiť! :-)

Celý príbeh sa odohráva „len“ na jednom ostrove, po ktorom cestujete peši, či použitím tzv. Slitstrikerov, čo sú živí tvorovia, ktorí vás prepravia (samozrejme za určitý obnos) do okolitých väčších miest. Pokiaľ sa dostanete do nejakého prístavy, je možné cestovať i loďou. Existuje ešte jeden spôsob prepravy a to pomocou použitia mage guildy, ktorá vás teleportuje do inej mage guildy. Táto preprava je síce vcelku lacná a rýchla, ale takýchto guild existuje na celom ostrove asi šesť, takže tak či tak budete musieť cestovať do menších miest pomocou Slitstrikerov. Na ostrove sa nachádza taktiež obrovské množstvo rôznych miest, dedín a dediniek. Nutné je podotknúť, že v každom meste či dedine je možné vstúpiť do každého domu. Takmer každé mesto má taktiež svoju vlastnú architektúru – uvidíte od klasických kamenných ľudských domov, cez hlinené chatrče, domy v stromoch, obrovských hubách až p ostany z kože a príbytky na vode. Postupom času taktiež objavíte naozaj rozľahlé podzemné mestá, či chrámové a baňové komplexy.

Všetky súboje prebiehajú v real-time móde dvomi spôsobmi. Buď bojujete klasickými zbraňami, alebo pomocou mágie. Pokiaľ si vyberiete zbrane, stačí sa postaviť k nepriateľovi a začať do neho sekať – na výber máte 3 údery (bočný sek, horný sek a hákový), ktoré sa automaticky kombinujú s pohybmi vašej postavy a s blokovaním pomocou štítu či brnenia. Pokiaľ preferujete elimináciu nepriateľov pomocou mágie, máte na výber z niekoľkých možností. Okrem už spomínaných špeciálnych síl, daných vašim znamením zverokruhu, môžete používať klasické kúzla ako také. S tými najčastejšie prídete do styku vo forme kúzelných zvitkov, ktoré sú ovšem na jedno použitie – po prečítaní a použití kúzla zmizne. Lepšou formou sú rôzne magické prstene a amulety, ktoré majú síce obmedzený počet použití, avšak tieto „náboje“ sa časom doplňujú. Do tejto kategórie kúzelných predmetov spadajú aj očarované zbrane, ktorých kúzelný účinok sa aktivuje úderom do nepriateľa. Poslednou možnosťou sú potom kúzla, ktoré sa za príslušný úplatok naučíte v mage guildách a kláštoroch, ich použitie je potom obmedzené iba množstvom vašej „magickej“ energie (áno, tak sa v Morrowinde nazýva mana). Pokiaľ by vám nevyhovovali kúzla, ktoré sú k dispozícii, môžete si v kláštoroch vytvoriť svoje vlastné – vyberiete požadovaný efekt kúzla, jeho silu, dåžku trvania či efektívny rozsah účinnosti a podľa zložitosti kúzla potom zaplatíte príslušný obnos. Podľa zložitosti sa taktiež odvíja pravdepodobnosť úspechu pri kúzlení, takže sa nebojte, že všetko vyriešite napríklad fireballom o priemere 300 metrov, ktorý bude dávať počas 60 sekúnd obrovské množstvo poškodenia na všetko živé i nemàtvé – pravdepodobnosť úspešného zoslania tohto kúzla je totiž iste vyčíslená zápornými hodnotami. Kúzla pochopiteľne nemusia byť čisto útočné, nechýba tu možnosť pomocou mágie starať sa aj o svoju osobu – či už to je liečenie zranení alebo jedov, neviditeľnosť, chôdza po vode alebo dočasné zvyšovanie niektorých vlastností.

Táto hra má naozaj VEĽMI MILO PREKVAPILA. Stalo sa totiž takým nepísaným pravidlom, že čím ďalej sa na hru čaká, tým je hra horšia. Našťastie u Morrowindu je tomu presne naopak. Hru akou je táto som doposiaľ naozaj ešte nehral. Nájdete tu azda najrozsiahlejší herný svet, kde každá NPC postava niekam patrí a má svoj vlastný názor. Pozriete sa do nádherných interiérov a exteriérov. Uvidíte vychádzať i zapadať slnko a v noci sa pozriete na oblohu plnú hviezd, teda pokiaľ práve nebude hmla alebo zamračená obloha. Budete plniť najrôznejšie questy, alebo sa môžete len tak poflakovať, cestovať a obchodovať. Vydáte sa možno na dráhu zločinu a z malého zlodejíčka sa vypracujete na vodcu celého zlodejského cechu? Budete vážený mág či neotesaný barbar? To všetko záleží LEN a LEN NA VÁS! Ďakujme všetci autorom za túto fantasticky výbornú hru, pretože hry typu Might And Magic IX nesiahajú Morrowindu ani po kotníky. Táto hra bez pochýb zaujme kompletné herné obecenstvo a RPG a dungeon fanúšikovia kvôli nej zrejme zabudnú na čas, jedlo a ostatné ľudské potreby.

The Elder Scrolls: Morrowind

VÝROBCA: Bethesda Softworks
DISTRIBÚTOR: Virgin