Heroes of Might & Magic IV
Už je to desaťročia, čo bojová posadnutosť dvoch vládcov zničila našu starú vlasť. Len nemnohí z množstva tvorov unikli skaze skrz brány do iného sveta. Do sveta plného zelených lesov a lúk, svietiaceho slnka a zdravej prírody. Dúfali sme, že krutá skúsenosť nás poučí a budeme si vážiť života v láske a mieri. Žiaľ, ctibažnosti a krutosti sa niektorí z nás nezbavili.
zomrel kráľ, nech žije kráľ?
Už je to desaťročia, čo bojová posadnutosť dvoch vládcov zničila našu starú vlasť. Len nemnohí z množstva tvorov unikli skaze skrz brány do iného sveta. Do sveta plného zelených lesov a lúk, svietiaceho slnka a zdravej prírody. Dúfali sme, že krutá skúsenosť nás poučí a budeme si vážiť života v láske a mieri. Žiaľ, ctibažnosti a krutosti sa niektorí z nás nezbavili.
V poslednom čase sa dejú divné veci v našom kraji. Objavujú sa vypálené dediny, poddaní sú týraní vysokými daňami a krutými trestami, lesy sú plné banditov a divných príšer. Mnohí z pánov znovu začínajú medzi sebou bojovať – o polia a pasienky, dedinky alebo len o také prázdne slovo akým Česť bezpochyby je. A najviac trpíme my, obyčajní ľudia, ktorí sa dennodene snažíme zabezpečiť si živobytie pre seba i svoje rodiny. Kedy sa nájde niekto, kto sa postaví na našu stranu a zastaví tie nekonečné príkoria? Kto zastaví nezmyselné boje? Možno to budeš Ty, čo práve toto čítaš.
Nabrús si meč alebo sekeru! Vylešti brnenie a štít! Prekartáčuj koňa! Naostri si čarodejnícku paličku, opráš staré kúzla a bylinné odvary! Na obrazovky monitorov prichádza v poradí už štvrté pokračovanie legendárnej ťahovej stratégie Might and Magic. Prevteľ sa do jedného z hrdinov a pokús sa vyliečiť ohňom, mečom a kúzlami bolestivé vredy tejto krajiny. Na pokračovania úspešných hier čakajú hráči vždy veľmi netrpezlivo. Žiaľ, dosť často sú výsledkom sklamaní. Na 4. pokračovanie HOMAM sme my, čo sme si túto sériu obľúbili, čakali o to netrpezlivejšie, že žiadne z predchádzajúcich pokračovaní nás nesklamalo. Každý predchádzajúci diel priniesol do hry nové prvky – grafiku, príšery, príbeh – ale napriek tomu ostal verný svojmu základnému konceptu.
Ten je vo svojej jednoduchosti takmer geniálny – je nejaká krajina, po ktorej sa pohybujú hráčovi hrdinovia a snažia sa obsadzovať miesta produkujúce nejaké nerastné suroviny. Tie sú dôležité pre stavbu a vylepšovanie nových budov v mestách, ktoré hráč obsadí. Budovy produkujú bojovníkov a iné náležitosti, ktoré hráč potrebuje k splneniu cieľov hry – zvyčajne rozdrtiť nepriateľa a obsadiť všetky jeho mestá. Niekedy k úlohám pribudol aj nejaký bonus – napríklad objavenie nejakého dôležitého artefaktu – a za jeho objavenie samozrejme patrila hrdinovi náležitá odmena vo forme zvláštneho kúzla či schopnosti. Prevzal 4. diel čaro, ktorým opantali predchádzajúce časti hráčsku obec? Je táto nová časť hodná svojho mena? Čo nové priniesla? Na tieto otázky sa pokúsim odpovedať. Na hráča čaká 6 levelov so samostatnými príbehmi, v každom leveli má byť 5 na seba nadväzujúcich hier do ktorých si prenáša svojich hrdinov aj s ich skúsenosťami. Na prvý pohľad sa okrem grafiky ako keby nič nezmenilo. Rovnaký izometrický pohľad na mapu, rovnako sa hra prepína počas boja do bojového módu v ktorom bojujú príšerky hrdinovej armády proti nepriateľovi. Rovnako sa obsadzujú bane, takisto sa dajú nájsť budovy v ktorých sa hrdina niečo môže naučiť, môže dostať nejakú úlohu, alebo si môže najať nových bojovníkov. Samozrejme, vzhľadom na pokrok vo výpočtovej technike sa výrazne zmenila grafika – na jednej strane je detailnejšia a napríklad animácia pohybu bojovníkov počas bojovej fázy hry je prepracovanejšia, na druhej strane je nepochopiteľné, že mestá sú fádne a bez nápadu. Stavby, ktoré sú v každom meste sa nachádzajú na rovnakom mieste a sú takmer rovnaké. A animácia pohybu bojovníkov je miestami až smiešna – niektorí sa pohybujú, prepáčte mi za výraz, ako keby im medzi nohami niečo opuchlo. V prvom momente som nevedel, či sa mám smiať, alebo rozčúliť. Ale dá sa na to zvyknúť. Zásadnejšou zmenou je zväčšenie bojového poľa, upustenie od hexa polí počas boja a prechod ku kvázi 3D priestoru. V praxi to vyzerá tak, že bojovníci zásadne obchádzajú všetky prekážky a za prekážku považujú aj rôzne vyvýšeniny a údolíčka. Vzľadom na to, že sa nezobrazí cesta, kade bojovník pôjde ak ho niekam pošleme, často príde ku kurióznej situácii – za svojim cieľom sa pustí po úplne nezmyselnej ceste. A to, v prípade, že potrebujete napr. 5 kôl, aby ste sa dostali k nepriateľskému lukostrelcovi čo decimuje stavy vašich bojovníkov – a táto cesta sa ešte predåži „blbosťou“ výberu cesty - ako sami určite uznáte, naštve.
Samostatnými kapitolami je dobýjanie hradov a mágia. Hrad sa už nedá dobyť tak, že katapultom zbúrate hradby a tým pádom máte umožnený prienik na nádvorie. Jediná cesta, ako sa dá dostať do hradu je cez drevenú bránu, ktorú najprv nejaký z bojovníkov musí rozbiť. Až potiaľto by som to ešte akceptoval. Udivujúce je však to, že bojovníci môžu medzi sebou bojovať aj keď ich oddeľuje kamenná stena hradieb – jeden je pred hradbami, druhý za a pekne krásne sa môžu mlátiť mečmi, jedna radosť. A hradby im nevadia. Zato lukostrelci za hradby nedostrelia. Iba ak má protihráč na vežiach nejakých bojovníkov, po tých strielať môže. Dobrým nápadom je zvýhodnenie streleckých jednotiek strielajúcich z týchto veží – verte, že ak má obranca dostatok streleckých jednotiek a má vylepšený hrad tak, aby mal niekoľko vežičiek, na jeho dobytie je potrebné veľké množstvo jednotiek alebo silné kúzla. Mágia takisto prešla výraznými zmenami – okrem klasických kúziel môže hrdina používať aj rôzne odvary a elixíry. Nie je to dvakrát prakticky vymyslené, ale na nepohodlnosť a nutnosť klikať na fľaštičky s elixírmi za účelom zistenia čo vlastne urobia (lebo jediné čo tie flaštičky od seba odlišuje je ich farba a je ich toľko a príbuzných farieb, že jednoducho sa treba cez to preklikať) si po čase hráč hádam zvykne. Na čo si určite nezvykne je fakt, že už nemá taký dobrý prehľad o tom, aké kúzlo na koho pôsobí. Naviac to chýba keď nepriateľ zošle viac kúziel na mojich bojovníkov. O tom, aké kúzla a či ešte pôsobia sa vie hráč presvedčiť len kliknutím na konkrétneho bojovníka. Krásna jednoduchosť predchádzajúcich dielov – stačil jeden pohľad a vedel som, kto je paralyzovaný, kto oslepený....Skrátka, mágiu a dobýjanie hradov považujem za najväčšie mínusy celej hry.
Naopak, zásadnou zmenou, ktorú som privítal, je zapájanie hrdinov do samotných bojov a možnosť vytvárať armády aj bez hrdinov. Hrdina sa tak dostáva na úroveň normálnych bojovníkov v armáde. Samozrejme, že majú lepšie schopnosti a často aj väčšiu životnosť. Ale môžu ho zabiť. Tak sa vám môže stať, že prídete o hrdinu, ktorého si dlho vylepšujete a hýčkate. Verím, že to by hráčov poriadne naštvalo a hádam preto autori hry upustili od úplnéj straty hrdinu – tento sa stáva zajatcom protivníka a je uväznený v najbližšom nepriateľskom meste. Ak dobyjete toto mesto, hrdina sa znova pridá k svojej armáde. Samozrjeme, že to platí aj naopak – eliminujete nepriateľkého hrdinu a ten sa dostane do vášho väzenia.
Nutnosť povoliť možnosť vytvárania armád aj bez hrdinov asi vyplynula z faktu, že hrdina síce môže byť „zabitý“, ale napriek tomu boj vyhráte. Čo by sa malo stať s takou armádou bez hrdinu? Skrátka – existuje naďalej. Toto sa dá vynikajúco využiť pri verbovaní nových bojovníkov. Armáda bez hrdinu obieha mestá a miesta na ktorých sa dá niečo naverbovať a potom naverbovanú armádu dopravuje hrdinovi, ktorý zatiaľ objavuje nové územia a obsadzuje bane. Pretože len armáda, v ktorej je aspoň jeden hrdina je schopná podmaniť si bane, mlyny ... a iné stavby na mape. A akonáhle sú obsadené hrdinom, už ich môže obhospodárovať armáda bez hrdinu. Určite ste si všimli, že som napísal, že armáda, v ktorej je aspoň jeden hrdina. Naozaj, nejde o mýlku, skutočne je možné v jednej armáde mať viac hrdinov, alebo napríklad mať armádu len a len z hrdinov.
Nákup hrdinov však už nie je taký jednoduchý. Jednak si hráč v jednom meste môže „kúpiť“ hrdinu len raz za 7 dní, ale výber vhodného typu je podstatne zložitejší – jednak si môže zvoliť, či chce vyberať zo ženských alebo z mužských hrdinov, hlavne však má na výber z množstva vlastností – napr. aký druh mágie pestujú a pod. Vhodným skåbením vlastností viacerých hrdinov v armáde je hráč schopný vybudovať armádu veľmi ťažko poraziteľnú. Výstavba miest prebieha rovnakým spôsobom, každá stavba stojí nejaké peniaze a suroviny. Niektoré stavby sú naviazané na existenciu iných stavieb, kým tieto nie sú postavené, nepostavíme tie naviazané, postavením niektorých naopak znemožníme postaviť nejakú inú stavbu. Poteší možnosť jedným klikom nakúpiť maximálne dostupné množstvo vojakov – už nie je treba klikať na každý typ vojska a vyberať maximum.... toto je funkcia, na ktorú si kaťdý určite veľmi rýchlo zvykne.
Tak ako v predchádzajúcich dieloch, aj v tomto sa na mape nachádza množstvo príšer a bojovníkov, ktoré bojujú len za seba – sú to rôzni strážcovia baní, horských priesmykov a pod. V tejto časti ich je však podstatne viac, zvyčajne pozostávajú z viacerých typov bojovníkov a čo je absolútna novinka – nemusia zostávať na jednom mieste a dokonca, keď sa k nim nejaký hrdina priblíži, môžu ho samy napadnúť. Nebezpečnú blízkosť signalizujú hráčovi žlto označené úseky na čiare, predstavujúcej cestu, po ktorej chceme armádu poslať. To, či budú tieto strážne jednotky pohyblivé, alebo stacionárne si hráč môže v menu vypnúť. Poteší aj rozšírená funkcia autosave – ukladá sa vždy posledný hráčov ťah a aktuálny ťah. Takže hráč sa vie vrátiť do stavu pred ťahom protihráča, alebo do stavu po ťahu protihráča. Je to možno trochu podvádzanie, ale musím podotknúť, že obtiažnosť je aj pri tej najľahšej úrovni dosť vysoká a obe funkcie autosave budú niektorí hráči určite často využívať. A moje dojmy z hry? V prevažnej miere sú pozitívne, svoje výhrady som tu už povedal a týkajú sa hlavne dobýjania hradov a animácie pohybu bojovníkov a spôsobu používania mágie. Nie sú to však zásadné nedostatky hry. Chybou, ktorá dosť ovplyvňuje hru je však fakt, že po niekoľkých hodinách hrania sa hra výrazne spomalí, jednotky sa pohybuju trhano, alebo sa hra úplne sekne. Neoficiálne - vraj to spôsobuje zlá práca hry s cache PC – všeobecne, čím väčšia hodnota cache, tým dlhšie hra beží bez sekania a pádu. Ja mám 256 MB RAM a hodnotu cache nastavenú na dvojnásobok pamäte a pri takejto konfigurácii mi hra beží plynulo cca tri a pol až štyri hodiny. Potom si musím hru uložiť a reštartnúť.
Možno niekoho bude zaujímať multiplayer – nič nového pod slnkom – podporovaná je jedine hra viacerých hráčov na jednom pc a jednej obrazovke.
Mal som možnosť odskúšať anglickú a plne do čaštiny lokalizovanú verziu hry. Som nútený skonštatovať, že lokalizovaná verzia ma zaujala viac – pretože jednotlivé príbehy sú vcelku zaujímavé a o dosť vylepšujú dojem z hry. Hra je dodávaná na 4 cd. A teraz sa držte – na prvých dvoch je prvý a druhý diel Heroes of Might and Magic. A keďže som si nedávno kúpil verziu Game4You Heroes III. complete, mám týmto pádom túto legendárnu sériu celú. Jedine ma zarazila cena – a tu si neodpustím kritiku našich predajcov – v Česku sa hra predáva za 900 KČ – u nás som ju kúpil za takmer 1500 SK – a nech sa na mňa nikto nehnevá, pripadá mi to ako zderstvo.
Nespomenul som niektoré novinky – napr. možnosť navoliť si rôzne typy formácií hráčovej armády, schopnosť presviedčať hrdinom nepriateľské jednotky aby sa pridali na hráčovu stranu, rozdeľovanie artefaktov medzi všetkých členov armády... ale myslím si, že tie najdôležitejšie veci som tu spomenul. Jeden je fakt, že tých zmien je veľa a ja veru nemám čas všetky tu vymenovať. Veď na mňa čaká môj hrdina aby som doviedol jeho ťaženie do vítazného konca. A preto s heslom môjho obľúbeného hrdinu: „Hàà na ně! Nepřátel se nelekejte a na množství nehleďte!“ sa púšťam znovu do boja za spravodlivosť, proti krivde a bezpráviu.
#aut#
Heroes of Might & Magic IV |
||||||||||||||||
|
Trimmm
viac článkov autora
|
Plusy:
Mínusy:
|
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|