09.05.2002 00:26, Dan Duriš, Komentárov: 0
Europa Universalis 2

Europa Universalis 2

Nestáva sa často, aby sa mi na stole objavilo CD s pokračovaním hry, o ktorej prvom diely nikto nepočul a ktoré na prvý pohľad vyzerá ako historická encyklopédia. "Ďalšia interaktívna encyklopédia," povedal som si, keď som prvýkrát zbadal Europu Universalis II. "Ale moment - k CD je priložený aj manuál - tak to encyklopédia potom nebude," pomyslel som si.

Moje podozrenie sa nakoniec potvrdilo a Europa Universalis II je naozaj hra. A ešte k tomu aká hra! Ale poďme pekne od začiatku. Europa Universalis II je historická vojenská stratégia nepodobajúca sa na nič, čo sa nám herný trh snaží nanútiť za posledné mesiace. Je síce realtimeová, ale môžete si meniť rýchlosť hry (1 minúta = 1 mesiac a podobne).

Avšak ešte častejšie využijete možnosť hru úplne zastaviť a to pohodlným stlačením tlačítka Pause/Break. Využívať ho budete najmä, keď sa vám na obrazovke vyrojí veľký počet správ komentujúcich váš úspech v bitke či obchode. Na začiatku si môžete vybrať z niekoľkých možností - okrem Výuky (Tutorialu) je možnosť hrať hru sám, s ďalšími hráčmi či už po sieti, na Valkyrienet alebo cez internet. Po výbere hry pre jedného hráča (budeme sa držať tejto alternatívy) nasleduje výber obdobia, v ktorom chceme hru hrať. Štandardne sú definované tieto obdobia: Doba objavovania, Doba obchodovania, Doba osvietenstva, Napoleónove ťaženie, Revolučná doba, Veľké ťaženie, Americký sen a Fantázia. Po výbere obdobia nasleduje výber konkrétnej krajiny, za ktorú budeme hrať v danom období. Treba si uvedomiť, že krajiny sa menia a striedajú, pretože v rôznych dobách boli v hre o moc rôzne krajiny.

Celkový výber pozostáva z veľkého množstva rôznych štátov ako napríklad: Španielsko, Francúzsko, Anglicko, Turecko, Rusko, Švédsko, Holandsko, Rakúsko, Prusko, Poľsko (!), neskôr pribudnú tiež Spojené štáty americké, Čína, Katalánsko, Ukrajina, Ríša Inkov, Irokézovia či Mameluci. Hra jednoznačne perfektne obsiahla svet v rokoch 1419 až 1820, pričom sa nezameriava iba na Európu. Samozrejme, že všetky krajiny existujúce v hre v danom období boli reálnymi útvarmi. Tiež je dôležité, že okrem krajín, ktoré sú hráčovi k dispozícii existujú aj krajiny, ktoré sa zúčastňujú v hre, ale hráč nemôže za ne hrať. Medzi ne patria Pápežské štáty, Neapol, Benátky, Janov, Švajčiarsko, Maďarsko, Litva, Sasko, Brandenburgsko, Pomoransko, Japonsko, indiánske národy a mnohé ďalšie, ktoré sa dali v tých časoch na Zemi nájsť. Po finálnej voľby krajiny si ešte vyberiete víťazné podmienky a môžete hru odštartovať.

Obrazovka Europy Universalis II je rozdelená do troch častí. Prvá a najväčšia je tvorená zobrazením mapy so všetkými mestami, vojskami, obchodnými centrami, prístavmi a podobne. V tejto časti zadávate príkazy na presun armádam, kontrolujete, čo sa má v danom regióne budovať a podobne. Ľavý ståpec je tvorený informačným oknom, v ktorom vidíte symbol vašej zeme, dosiahnuté víťazné body a ikonky na prístup k námornému a pozemenému vojsku, tiež kontrolu rozpočtu a určovanie preferencií na vývoj technológií. V dolnej časti tohto ståpca sa detailne zobrazuje označený región so všetkými budovmi a inštitúciami, ktoré sa v ňom nachádzajú.

Tiež tu môžete budovať nové a silnejšie opevnenie pre dané hlavné mesto regiónu. Netreba zabúdať ani na dôležité funkcie, medzi ktoré patria osadníci (použiteľní pre kolonizáciu nových území), obchodníci (čím viac obchodníkov sa vám podarí umiestniť do obchodných centier, tým viac peňazí vám plynie do štátnej pokladnice), diplomacia (v prípade voľných diplomatov môžete po označení štátu zadávať diplomatické príkazy/misie) a nakoniec misionári (pomocou nich môžete obracať na svoju vieru iné národy). Úplne dole máte ešte možnosť voliť medzi normálnou mapou, mapou politickou a ekonomickou a tiež si prezerať dosiahnuté výsledky v štatistickom prehľade dostupnom pre asi 50 kategórií (vojsko, ekonomika, územia, výstavba, technológie - to všetko maximálne detailne). Základom štátu sú úspešné reformy - o tie sa môžete snažiť v uskutočňovaní domácej politiky. Domáca politika je rozložená do ôsmich základných protipólov.

Sú nimi: Plutokracia (vláda silných stredných vrstiev, nižšia diplomatická úroveň) vs Aristokracia (vláda šľachty, nižšia úroveň obchodu), Decentralizácia (nižšie riziko rebélií) vs Centralizácia (zvýšenie výkonnosti produkcie), Bigotnosť (vyššia cena pre technológie) vs Inovácia (vyššie riziko rebélií, menej osadníkov a misionárov), Volný trh (viac obchodníkov) vs Merkantilizmus (viac odmietnutí obchodu s inými národmi bez vplyvu na celkový obchod), Obranná doktrína (nižšia cena delostrelectva, nižšia morálka armád) vs Útočná doktrína (vyššia morálka armád, vyššia zraniteľnosť veliteľov), Námorné (nižšia cena námorných jednotiek, viac osadníkov) vs Pozemné (vyššia morálka pre pozemné sily), Kvantita (viac ľudských zdrojov, nižšia morálka, nižšia palebná sila veliteľov) vs Kvalita (menej ľudských zdrojov, vyššia morálka a palebná sila) a nakoniec Slobodní poddaní (vyššia cena za pechotu, vyššia morálka, vyššia produktivita) vs Nevoľníctvo (nižšia cena za pechotu, nižšia morálka, nižšia cena za stabilitu). Samozrejme, každá zmena so sebou nesie aj podstatné riziká - medzi ne patrí hlavne dåžka reformy (malé posunutie sa na škále pólov jedným smerom) - tá trvá jedno desaťročie a destabilizuje krajinu o jeden bod (čo môže viesť až k rebéliám). Napriek tomu sa často oplatí, pretože znamená znížené náklady, či viac ľudských zdrojov pre ďalšie storočia.

Technológie sú rozdelené do piatich typov: pozemné, námorné, úroveň obchodu, infraštruktúra, stabilita a nakoniec pokladňa. Preferovanie použitia získaných peňazí na stabilitu stabilizuje krajinu vždy o jeden bod, samozrejme dosiahnutie zvýšenie o bod tvrá aj päť rokov (pri minimalizácii investícií až storočie). Podobne, ak sa rozhodnete nepodporovať výskum, ale odkladať mesačné zisky do štátnej pokladnice, získavate okamžitý kapitál. Treba však myslieť na infláciu, ktorá sa priemerne v týchto časoch pohybuje okolo 50 percent a môže narásť nerozumným použitím peňazí až na 100 percent.

Tým pádom získavate čoraz menej reálnych peňazí. Ak investujete do pozemných alebo námorných technológií, získavate časom rôzne bonusy na útok, či nové zbrane - z halapartní pokročíte na muškety. Neskôr môžete profesionalizovať armádu, či zaviesť všeobecnú brannú povinnosť a zabezpečiť si tak neustály prílev ľudí do svojej armády. Dôležité je aj myslieť na obchod, pretože čím lepšiu úroveň obchodu dosahujete, tým viac peňazí vaši obchodníci môžu zarobiť - až nakoniec môžu získať monopol nad obchodným centrom, čo znamená, že všetky zisky plynú do vášho rozpočtu. Infraštuktúra je tiež dôležitým prvkom v hre. Nielenže umožňuje postavenie rôznych tovární, ale aj zlepšovanie výberu daní, zlepšovanie ciest a nakoniec zavedenie úradu starostu či guvernéra. Každý starosta alebo guvernér vplývajú pozitívne na znižovanie korupcie (a tým aj vzniku rebélií) a tiež zvyšujú príjem daní. Rozumné rozvhrnutie priorít teda tvorí nielen základ stabilného, ale aj bohatého štátu.

A bez bohatstva nebudete môcť budovať armády a bez armád zase dobývať územia, prípadne sa brániť pred útočníkmi, ktorí vám vyhlásia vojnu. Diplomacia opäť tvorí významnú bod v hre a často môžete zabrániť tomu najhoršiemu - strate území. Poskytuje nielen môžnosť vylepšovať vzťahy s krajinami, ale tiež vyhlasovať vojnu, vytvárať či rušiť aliancie, ako sa k nim tiež pridávať a opúšťať ich. Taktiež nechýba možnosť uzavretia kráľovského zväzku, získania vojenského prístupu (umožňuje prechádzanie vojsk cez danú krajinu), uzavretie obchodnej zmluvy (kartelové dohody, t.j. zrušenie konkurencie obchodníkov s danou krajinou) a nakoniec tiež ponúkať výmenu objavov a požičiavať peniaze na úroky. Dôležité je tiež spomenúť uzatváranie mieru, ak ste vo vojne, ktorým môžete získať nielen rôzne dávky (ako územia, či hotovosť), ale rovnako tieto dávky poskytovať pre dosiahnutie mieru. V prípade, ak sa nachádzate v aliancii, očakávajte, že po vypuknutí vojny budete v rámci aliancie zavolaní zapojiť sa do vojny. V prípade vášho odmietnutia všetky krajiny aliancie získajú Casus Beli, čo znamená, že vám budú môcť vyhlásiť vojnu bez porušenia diplomatických vzťahov. Casus Beli samozrejme môžete získať aj vy, v prípade, ak vám členské krajiny aliancie odmietnu pomôcť.

Samostatnou časťou hry je vojsko. Plukmi môžete nielen bojovať s cudzími armádami, ale aj potláčať rebélie na vašom území, dobývať mestá patriace cudzej krajine alebo okupované rebelmi. Všetky súboje prebiehajú v reálnom čase, pričom vidíte, akú morálku má to-ktoré vojsko, aké su počty pechoty, jazdectva a delostrelectva a akú máte šancu na výhru, resp. prehru. V prípade neúspechu môžete dať príkaz na ústup, ale za cenu straty mnohých statočných mužov. Velitelia jednotlivých plukov sa časom stávajú zručnejšími, až nakoneic získavajú výrazné zlepšenie útočných a obranných vlastností spojené so ziskom hodností ako plukovník, generál či priamo monarcha. Netreba dodávať, že s bitkami ošľahanou armádou vyhráte nad zelenáčmi veľmi ľahko, avšak treba si dávať pozor na morálku, pretože aj silní zelenáči vedia vyhrať nad zdecimovanými generálmi.

Náboženstvo tvorí poslednú významnú zložku hry. Každá krajina má dané štátne náboženstvo, na začiatku samozrejme existuje iba katolicizmus, pravoslávna ortodoxia a moslimovia. Každý vládca (teda vy) je rôzne tolerantný k ostatným náboženstvám. Mieru tolerancie môžete určovať na škále každého náboženstva, lenže opäť si treba určiť priority. Pretože vy musíte rozdeliť 100 bodov tolerancie medzi rôzne náboženstvá. Napríklad môžete potlačiť toleranciu k moslimom n nulu, tým pádom získate viac tolerancie ku katolíkom či pravoslávnym.

Opäť ale treba myslieť na dôsledky takéhoto kroku - zhoršenie vzťahov s moslimskými krajinami a možné prepuknutie vojny z ich strany (napadnutie silným Tureckom). Neskôr s pribúdaním náboženstiev je ešte tažšie vyvažovať toleranciu (100 bodov) medzi päť či šesť vier. Časom pribudne nielen protestantizmus, ale aj reformovaný protestantizmus (kalvinisti) a tiež reformovaný katolicizmus. V prípade, ak sa vám neustále búri jeden región kvôli náboženským rozporom, tak môžete povolať misionára. Samozrejme, misionár je drahý a šance na obrátenie na vašu vieru nízke (od 0 do 45 percent). Dodám len, že obracanie na vašu vieru trvá v priemere osem rokov, čo tiež nie je krátka doba. Treba si teda všetko dôkladne premyslieť.

Grafická stránka hry je na dobrej úrovni, všetky symboly a ikonky sú do detailov rozpracované a veľmi intuitívne. V hre sú aj krásne vyobrazené všetky reálne erby krajín a štátikov, nehovoriac o rôznych národných symboloch, či grafike miest, ktorá je charakteristicky odlišná pre rôzne regióny - Západnú Európu, Východnú Európu, Turecko a moslimské krajiny až po Ďaleký východ a Čínu. Soundtrack je perfektný a sedí k danej dobe - od barokových motívov, cez rôzne symfónie až po etno hudbu (world music) z regiónov Valašska, či dokonca Maďarska a počuť aj vplyvy klezmeru. Taktiež zvuky sú už štandardne na kvalitnej úrovni - meče o seba cinkajú, muškety strieľajú, vyhlásenie vojny sprevádzajú fanfáry, uzavretie mieru hra na trúbkach.

Kedysi neznáme herné tímy z Nórska dnes dobývajú svet. Po fantastickej The Longest Journey k nám prichádza z tejto krajiny aj Europa Universalis II, ktorá vážne kandiduje na zisk tohtoročného herného víťaza na poli historických stratégií. Europu Universalis II môžem jednoznačne odporúčať, pretože takýmto spôsobom ma už dávno žiadna hra nepritiahla, nehovoriac o trvácnosti zážitku. Ako bonus vás určite poteší, že hra je preložená kompletne do češtiny a poskytuje detailný prierez významným obdobím, pričom sa dozviete aj reálne historické udalosti a ich vplyv na vašu krajinu či protivníkov. V prípade Poľska to je napríklad vytvorenie snemu a presunutie hlavného mesta z Krakowa do Varšavy, ktoré som ako osvietený vládca osobne odmietol.

Europa Universalis II

VÝROBCA: Paradox Enterntainment
DISTRIBÚTOR: Paradox Enterntainment