15.04.2002 00:26, Log-us, Komentárov: 0
Polda IV

Polda IV

Zima Software po dlhšom čase opäť zapåňa medzierku medzi adventúrami, v ktorých i jedno odvetve tvoria práve české všetko-na-všetko hry, s jej už štvrtým počinom zo života tak trochu... menej inteligentného, pôvodne policajta, v súčasnosti súkromného detektíva, Pankráca. Začnime príbehom. Hra sa začína in-game (ako obvykle) introm na Havaji, kde sú na dovolenke náš známy Pankrác a jeho ...

Zima Software po dlhšom case opät zapåòa medzierku medzi adventúrami, v ktorých i jedno odvetve tvoria práve ceské všetko-na-všetko hry, s jej už štvrtým pocinom zo života tak trochu... menej inteligentného, pôvodne policajta, v súcasnosti súkromného detektíva, Pankráca. Zacnime príbehom. Hra sa zacína in-game (ako obvykle) introm na Havaji, kde sú na dovolenke náš známy Pankrác a jeho manželka Mucová. Znenazdajky zazvoní telefón, v ktorom sa ozve postava z minulého pokracovania Poldy - profesor Santusov - ktorého sme nakàmili v misii na Sibíri pecenou veverickou. Napriek tomu sa Pankrác a Santusov spriatelili a profesor si zavolá nášho hlavného hrdinu do Paríža, kde mu objasní situáciu.

Stala sa taká malickost: profesor vynašiel zariadenie, vïaka ktorému sa do ludského mozgu "nevmestí" žiadna cudzia rec okrem ruštiny, co, samozrejme, Rusi využijú. Santusov sa obáva najhoršieho a to komunistickej nadvlády Rusov nad celým svetom a tak vysiela Pankráca na cestu casom do Paríža, do roku 2011. Profesorove predpoklady sa, žial, vyplnili a co cert nechcel, Pankrácovi sa pokazil ovládac, ktorý ho mal preniest naspät do roku 2001. Preto musí nájst Santusova, aby túto situáciu vyriešil.

Tak sa stane, no nedopatrením sa detektív dostane až do praveku, odtial do revolucného Paríža a do, vïaka Pankrácovi, zmenenej súcasnosti, odtial spät do Paríža a do normálnej súcasnosti, kde sa hra koncí. To bol hrubý nácrt trochu vážnejšie poòatého príbehu, v ktorom nesmú chýbat cudesné situácie, nelogické riešenia a Pankrácov typický humor. V tom poslednom som sa viac-menej trochu nechal uniest, pretože hra, ako som už povedal, je o nieco vážnejšia než ostatné za vlasy pritiahnuté diely. Priaznivcom typicky ceského humoru bude možno chýbat Pankrácovo "chrochtanie",smiech a blabotanie, ktorého sa pán Sobota snažil vyvarovat. Trochu ma zamrzeli komentáre na urcité veci na obrazovke, ktoré Pankrác povie obšírnejšie iba raz, po viacerých kliknutiach na objekt sa komentár obmedzí iba na názov predmetu. Je to škoda najmä vtedy, ak clovek na chvílu nedáva pozor. V následnej situácii je stratený a prichádza na rad ona známa, neoblúbená no úcinná metóda všetko-na-všetko a všetko-všade.

Musím však poklaknút, nepatrím medzi úspešných adventuristov a prejst sa mi podarilo iba pár titulov, nelogických riešení je, naštastie, o mnoho menej než v predchádzajúcich dieloch, kde bolo možné aj úspešne spojit videokazetu s leukoplastom (netápajte v pamäti, to som uviedol iba ako príklad).

No obcas sa však hrác dostane aj do situácie, odkial niet vykúpenia a jediné, co mu zostáva, je práve vyššie zmieòovaná metóda. Väcšinou vtedy, ak sa rozhovor koncí bez akýchkolvek úvah, co má hrác teraz robit. Neraz som si dobre ponadával. Nezabúdajte však na moju radu: sem-tam, raz-za cas otvorte inventár a poskúšajte, ci sa náhodou jedna z vecí nehodí dokopy s inou, šetrí to cas, ak treba nejaký predmet, ktorý sa nedá nájst len tak na ulici. Apropo, zbieranie predmetov.

Už sme si zvykli na Pankrácovu povahu a myšlienkové pochody typu: ,,nepozerá sa, beriem si to", ci ,,kto to nepoužíva, tomu to chýbat nebude" a okrádanie žobrákov je normálna vec, no konecne sa hra Polda dostala do štádia, kedy nehrozí prehladávanie obrazovky kruzorom, všetky predmety sú totiž jasne vidiet a aktivacný radius sa taktiež o mnoho zväcšil. Spomeniem medzihry - sú dve. V prvej casti hry puzzle a v druhej akási hra so šamanom v praveku. Prejdime ku grafike.

Polda je v 3D. Áno. Obrazovky sú, síce, vopred renderované (ciže nieco ako Resident Evil) a velmi kvalitne graficky vypracované, postava je však plynulá 3D s využitím motion capturingu. Pohyby mi však pripomínali spomalený film a vïaka, Zima Software, je možný aj dvojklik - za krátky okamih sa z jedného konca obrazovky dostat na ïalší, pretože neviem, co by som robil, kým by sa na urcité miesto Pankrác "dotackal". Spociatku som bol nadšený ešte aj tým, že pri predávaní a zbieraní objektov postava skutocne držala v ruke vymodelovaný ten-ktorý objekt, no asi od polovice hry figúrka disponovala akurát prázdnou rukou.

Neviem povedat, ci je štvrté Pankrácovo dobrodružstvo na našich monitoroch aj posledné (možno si pripravíme nejaké interview so Zima Software, uvidíme), každopádne je jednoznacne najkvalitnejšie, najkrajšie, najvážnejšie a dejovo naprepracovanejšie. Gratulujem.

Polda IV

VÝROBCA: Zima Software
DISTRIBÚTOR: AT Computers