21.03.2002 00:25, Martin Kováč, Komentárov: 0
Casio Print

Casio Print

Nástroje pre tvorbu grafiky v profesionálnejšej i amatérskejšej podobe sme už na stránkach Gameswebu predstavili. Dnes som si za účelom recenzie vybral slovenský nástroj, ktorý má hlavný popis práce trochu netradičný - vytváranie obrázkov pre grafické kalkulačky typu Algebra FX 2.0 alebo CFX 9850.

Vytvorme si grafiku pre kalkulačky

Dodávka a inštalácia
Nástroj sa šíri pre užívateľov veľmi obľúbenou formou freeware, takže za používanie nemusíme autorovi zaplatiť. Aplikácia ďalej nevyžaduje žiadnu inštaláciu, ZIP archív o veľkosti 128 KB stiahnutý z domovskej stránky autora stačí rozbaliť do zvoleného adresára. Z operačných systémov je podporovaný Win9x a vyšší, doporučené rozlíšenie monitora by malo byť 800x600 bodov. Mimochodom, v prípade, že sa objavili problémy so spustením programu, pravdepodobne bude potrebné stiahnuť runtime súbory Visual Basic 5 resp. 6.

Užívateľské rozhranie
Po spustení programu a prebehnutí úvodného loga sa prenášame do užívateľského rozhrania, ktoré sa automaticky maximalizuje na celú obrazovku monitora. Bohužiaľ, autor riešenie okna trochu nedomyslel, v hornej lište napríklad hľadáme zbytočne tlačidlá pre minimalizáciu i maximalizáciu. Z pohľadu účelnosti však interfejsu nemám veľmi čo vyčítať, je rozdelené veľmi prehľadne. Na ľavom panely konkrétne nájdeme náhľad budúceho obrázku, monitor aktuálnych súradníc, nástroje pre ovládanie práce so súbormi (ako je uloženie, otvorenie, exportovanie či importovanie) a nastavenie invertovania farieb. Stredná pasáž je venovaná samotným kresliacim a editačným nástrojom, o tých pojednám za chvíľu, na pravom kraji si našli svoje miesto kontaktné informácie o autorovi vrátane jeho fotografie. Najväčšiu časť rozhrania zaberá hlavná pracovná plocha, rozdelená kvôli väčšej obrazotvornosti na jednotlivé pixely.

Čím obrázok vytvárať?
Pracovná plocha je prázdna a pripravená pre prácu. V prvom rade si musíme vybrať nástroj, s ktorým budeme kresliť. Na výber máme štyri základné druhy a to pero pre kreslenie bodov, obdåžnik, čiaru a kruh. Výber môže byť ešte doplnený o voľbu farby (čierna, zelená, biela, modrá a červená), pokiaľ vytvárame obrázok pre farebnú kalkulačku. Mne osobne sa pri testovaní najviac osvedčilo pero pre jeho väčšiu variabilnosť, kde si naviac môžeme navoliť aj jednu zo štyroch hrúbok stopy. No výber záleží na každom z nás.

Okrem základných nástrojov autor do programu zakomponoval aj možnosť vkladania textu a tzv. efekt Ježko. Text vkladáme v samostatnej rovnomennej časti a možnosti nastavenia sú vcelku prepracované. Najprv si napíšeme samotný reťazec do editačného riadku a vyberieme z roletového zoznamu typ i veľkosť písma. Pred vložením (tlačidlo Vlož) si môžeme nechať vygenerovať náhľad, ako bude reťazec vyzerať v praxi. Pokiaľ nie sme spokojní z jeho umiestnením, môžeme upraviť súradnice v osi x i y. Škoda, že sa autor pri súradniciach spoľahol na štvoricu tlačidiel doľava, doprava, hore a dole reprezentované šípkami. Kým nastavíme správne umiestnenie, narobíme sa. Oveľa radšej by som videl nastavenie súradníc manuálne zadávaním hodnôt do okienok. Druhý doplnok dostal veľavravný názvov efekt Ježko. V podstate ide o efekt, ktorý spočíva vo vykresľovaní čiar zdieľajúcich spoločný počiatočný bod. Kreslenie je jednoduché – v náhľadovom okne efektu klikneme na počiatočný bod, čiary sa budú vykresľovať až do aktuálnej pozície kurzora myši. Ježka vkladáme do obrázku príkazom Vlož.

Na záver si čo – to povieme o manipulácií s obrázkom resp. nakreslenými objektmi a invertovaní farieb. U prvých spomínaných akcií máme k dispozícií funkcie preklopenia vo smere horizontálnom a vertikálnom a tlačidlo Naspäť (UNDO) pre vrátenie posledného kroku úpravy. Krok späť sa však nevzťahuje na nástroj pero. Invertovanie farieb slúži k prehodeniu farebných zložiek medzi sebou – napr. červená sa zmení na zelenú a pod. Inverzia môže fungovať jedným smerom alebo aj opačne.

Import/export
V predchádzajúcich riadkoch sme si povedali, ako vytvoriť obrázok takpovediac na „zelenej lúke“. JP Casio Painter však dokáže súbory aj importovať, k čomu využívame ľavý panel. Z grafických formátov sú podporované len tri najzákladnejšie, no v podstate dominantné – BMP, JPEG a GIF alebo môžeme otvoriť už existujúci súbor typu CAT. Pred samotným importom je vhodné ešte nastaviť farby pre import. Štandardne sú k dispozícií všetky, no niekedy budeme potrebovať len niektoré z nich (napr. ak chceme zvýrazniť určité časť obrázku na čiernobielom displeji). Rovnako si pri importe musíme uvedomiť, že schopnosť rozlíšenia kalkulačiek je pomerne nízka. Rozmer obrázku by mal mať typické rozmery 128*64 pixelov, čo je inak rozlíšenie na kalkulačkách, pre ktoré bol

program vytvorený. Väčšie snímky, ako by sme možno očakávali, sa však neprispôsobujú rozmerom okna. Namiesto toho program vloží len ľavú hornú časť obrázku spomenutých parametrov. A posledný dôležitý dodatok, importujú sa len základné farby a ich odtiene obsiahnuté v kalkulačkách.

Kým u importu je paleta formátov relatívne široká, export disponuje len formátmi BMP resp. CAT. K súborom ešte jedna poznámka: dávajte si pri rozpracovanom projekte pozor na tlačidlo Nový. V mnou testovanej verzií 2.0 sa po jeho odkliknutí pôvodný obrázok vymazal bez akéhokoľvek upozornenia!

Záverečné zhodnotenie
Napriek menším i väčším zaváhaniam, JP Casio Painter 2.0 hodnotím na základe testovania kladne. Prevedenie užívateľského rozhrania mi síce príliš nesadlo, no inak som bol vcelku spokojný. Škoda len, že program neobsahuje aj funkcie pre priamu komunikáciu Paintera s kalkulačkou. Vtedy by si výtvor autora Jana Přívaru mohol pripočítať ďalšie plusové body k dobru.

Casio Painter

Výrobca: Jan Privara
Typ : freeware