09.03.2002 00:25, Martin Náhlovský, Komentárov: 0
Černý jestřáb sestřelen

Černý jestřáb sestřelen

Takřka v pravidelných intervalech nás Jerry Bruckheimer okouzluje svými snímky. Sotva dosedl popílek nad zálivem Pearl Harbor, rozhodl se úspěšný producent, že své další peníze investuje do neméně ambiciózního projektu s názvem Černý jestřáb sestřelen. Abyste tomu dobře rozuměli, Black Hawk (Černý jestřáb) znamená v armádním průmyslu označení pro bojovou helikoptéru.

Černý jestřáb sestřelen
Ridley Scott na poli válečného dramatu.

Takřka v pravidelných intervalech nás Jerry Bruckheimer okouzluje svými snímky. Sotva dosedl popílek nad zálivem Pearl Harbor, rozhodl se úspěšný producent, že své další peníze investuje do neméně ambiciózního projektu s názvem Černý jestřáb sestřelen. Abyste tomu dobře rozuměli, Black Hawk (Černý jestřáb) znamená v armádním průmyslu označení pro bojovou helikoptéru. V novém filmu Ridleyho Scotta představují tyto stroje nezanedbatelnou součást událostí, které se odehrály dne 3. října 1993. Černý jestřáb sestřelen poukazuje na skutečný konflikt, který významně narušil dění v USA. Před devíti lety propukl v Somálsku hladomor, při kterém zemřelo na tři sta tisíc nevinných lidí. V té době zmítala chudou muslimskou zemí krutá občanská válka a jídla bylo pochopitelně nedostatek. Veškeré potravinové zásoby padly do rukou zdejších kmenových náčelníků, na což rychle zareagovaly Spojené státy a do postižené oblasti vyslaly elitní armádní jednotky Army Rangers a Delta Force, aby nenadálou situaci striktně potlačily a zajaly Mohameda Farraha Aidída. Dne „D“, tj. 3. října, byla odstartována operace, která měla pojmout několik málo minut. Americké vojenské jednotky vtrhly do Mohamedova hlavního stanu, jenž se nacházel v centru hlavního města Mogadišo, ale při zásahu došlo k nečekanému a tvrdému odporu. Celá akce ztroskotala a vyvrcholila v patnáctihodinovou bitvu, při níž zahynulo osmnáct vojáků a zhruba tisíc Somálců. Nejdéle trvající americký konflikt od dob Vietnamu zachvátil celý svět a zejména spisovatele Marka Bowdena, který vše podstatné shrnul ve své knize Černý jestřáb sestřelen.

Na motivy daného bestselleru vznikl i stejnojmenný celovečerní film, za nímž stojí dvě významné osobnosti stříbrného plátna – producent velkorozpočtových trháků Jerry Bruckheimer a velezkušený režisér Ridley Scott. Zatímco první jmenovaný měl na starost „kantorský“ dohled při natáčení, tak druhý se musel setsakramentsky ohánět, aby potvrdil pověst neomylného strůjce kultovních snímků. Pravda, tento úkol mu nijak neusnadňoval ani jeho poslední film Hannibal, který v přízni fanoušků totálně selhal. Není tedy divu, že celá divácká populace očekávala nový počin Ridleyho Scotta s nesmírným napětím, neboť muž, který přivedl na svět Vetřelce či Gladiátora, mohl všechny fámy buďto popřít, v opačném případě jim vyjít vstříc. Vyčkávání bylo veliké a v době, kdy byl Jestřáb uveden do českých kin, jsem využil naskytnuté šance a snímek zhlédnul. Na následujících řádcích se pokusím o výstižnou a objektivní kritiku. Černý jestřáb sestřelen je zářným příkladem novodobého válečného dramatu. Film Ridleyho Scotta se až na nepatrné vyjímky řídí zásadami, které před několika lety stanovil Steven Spielberg, a z pozice běžného návštěvníka kina se jedná o řemeslně ztvárněný filmařský počin. Režisér nám servíruje vizuálně úžasnou, strhující podívanou, které lze jen máloco vytknout. Akční bitvy jsou věrohodně nasnímané bezchybnou kamerou Slavomira Idziaka. Ta volně poletuje vzduchem, pobíhá s vojáky uprostřed krvelačného boje a snaží se zachytit peklo válečných střetů.

Zatímco úvodní půlhodina filmu se nese v klasickém duchu Bruckheimerových snímků, kdy se divák seznamuje s ústředními hrdiny a poznává tu lepší tvář nemilosrdné vojny, tak zbylých, místy zdlouhavých, 110 minut připomíná Nemesis, rozehrané téměř stejným způsobem jako ve filmu Zachraňte vojína Ryana. Vyděšení vojáci zmateně pobíhají po opuštěných ulicích, zdemolovaný terén využívají ke krytí a „šachovými“ postupy likvidující aktivní odpůrce. Zápletce nijak neškodí ani autentické pojetí. Scott ukazuje divákům válku v nepozměněné v podobě, v takové, jaká skutečně je. Mezi jednotlivými scénami není čas oddech, vše se závratným tempem ubírá k závěrečně finálové vřavě. Snad jediné, co lze Černému jestřábu upřít, je absence hlavního hrdiny, jenž by pozvedl stagnující napětí v ději. Nejpřísnější měřítka pak snese scénář Kena Nolana a Steva Zailliana. Stopáž filmu je nezkrotná, mnohé scény se přespříliš vlečou, což má za následek mj. zřetelný pokles hladiny adrenalinu v závěru děje. Hereckému obsazení bezprostředně vévodí mladá generace herců a ostřílený Tom Sizemore. Hudba je na vysoké úrovni, stejně jako ozvučení, a proto se dá s přimhouřeným zrakem konstatovat, že pozitivy převládají jednoznačně nad negativy. Štít Černého jestřába sic není tak čistý, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale na druhou stranu si musí moudřejší divák uvědomit, že nic lepšího na skladě není a dlouhou dobu nebude…

Černý jestřáb sestřelen

Typ:

Válečné drama