21.02.2002 00:25, Martin Kováč, Komentárov: 0
Renamer

Renamer

Recenziu na tento program pochádzajúci od našich západných susedov začnem možno trochu netradične príkladom z praxe. Predstavme si, že na pevnom disku vedieme databázu alebo archív súborov (typicky obrázky) a potrebujeme ich premenovať podľa názvu zložky a zároveň im prideliť poradové číslo podľa kľúča. V prípade, že sa operácia týka troch – štyroch položiek hračka

Hromadné premenovávanie súborov

Recenziu na tento program pochádzajúci od našich západných susedov začnem možno trochu netradične príkladom z praxe. Predstavme si, že na pevnom disku vedieme databázu alebo archív súborov (typicky obrázky) a potrebujeme ich premenovať podľa názvu zložky a zároveň im prideliť poradové číslo podľa kľúča. V prípade, že sa operácia týka troch – štyroch položiek hračka, poviete si, premenovanie a zorganizovanie by nám nemalo trvať viac ako minútu. Čo však s rozsiahlejším celkami, obsahujúcimi stovky či tisíce obrázkov? Tu by sme sa pri použití „manuálnej“ metódy značne zapotili a o stratenom čase ani nehovoriac...

Každý súdny človek asi uzná, že k podobným úlohám si musíme prizvať na pomoc zodpovedajúci nástroj a najlepšie taký, ktorý by nás nestál viac ako povestný vatikánsky peniaz – „PÁN BOH ZAPLA“. A práve jeden z nich si teraz v krátkosti predstavíme.

Inštalácia a Hlavné okno
Renamer postavený na základoch aplikácie FileSort 3.30, má v kolónke autor napísaného Lojzu Filipa. Program vystupuje ako 32 bitová aplikácia, tzn. spustíme ho na akomkoľvek Windows 9x a vyššom. Inštalácia je veľmi jednoduchá (stačí rozbaliť archív) a hardvérovo nenáročná, ako u väčšiny programov podobného razenia, na pevnom disku nám ubudne niečo vyše 1 MB voľného priestoru.

Hlavné okno pozostáva z menu, pracovnej plochy zaberajúcej najväčšiu časť rozhrania, panelu nástrojov situovaného v pravej časti a stavového riadku. Jednotlivé funkcie v paneli si zadefinujeme neskôr, na pracovnej ploche budeme vidieť všetky nájdené súbory, spôsob zobrazenia (typy prípon) nám definuje filter v stavovom riadku. Mimochodom, umiestnenie komponentov sa nedá užívateľsky prispôsobovať, no problémy s orientáciou nebudú mať ani začiatočníci.

Ideme premenovávať
Trochu suchopárny úvod máme za sebou, prejdime takpovediac k veci. Všetky spomenuté operácie sa dajú ovládať aj cez menu, no mne pripadal panel nástrojov ako intuitívnejší. Najprv si teda musíme navoliť zdrojovú zložku so súbormi, čo prevádzame na lište Adresár. V rolovacom zozname sa pohybujeme obdobne ako v Prieskumníkovi. Potom prejdeme na kartu Nastavenia, kde zadáme tvar nového názvu – využívame metaznaky vysvetlené v pripojenej nápovede, spoločnú časť názvu (povedzme budeme chcieť, aby sa súbory volali Freesoft) a určíme počet prídavných čísiel. Zatrhnutím voľby Vypočítavať automaticky sa bude počet cifier dopočítavať podľa počtu premenovávaných súborov. Ďalej si určíme spôsob písania prípony – malými/veľkými písmenami alebo ponechať pôvodné. Komu by uvedené nastavenia nepostačovali, môže si nechať vyvolať kartu Pokročilé, kde sa pridáva napr. komplexné formátovanie dátumu. Po takto prevedenej konfigurácií sa presunieme na prvú lištu v poradí, Základné. Na nej si vyselektované súbory o zvolenej prípone (napr. TXT, JPG) necháme premenovať rovnomenným tlačidlom. V dialógovom okne vidíme pôvodné a nové formáty zložiek v podobe editovateľného zoznamu. Slovíčko editovateľné bude hrať významnú úlohu, ak sa rozhodneme na „poslednú chvíľu“ zameniť už vygenerovaný názov za odlišný. Vtedy sa stačí presunúť do potrebného riadku a názov jednoducho prepísať. Na karte by som ešte upozornil na príkaz Dávkový súbor, ktorý vytvorí externý BAT so skriptom pre premenovávanie položiek. Výsledkom nášho experimentu budú premenované položky s názvami ako Freesoft01.txt, Freesoft02.txt... Freesoft23.txt atď.

Rozšírené funkcie a MP3
S výnimkou základných nastavení disponuje Renamer aj rozšírenými funkciami umiestnenými na záložke Rozšírené. Tie nám konkrétne sprístupnia nahradzovanie a premenovávanie slov v názve položky, kompletné odstraňovanie českej diakritiky (zo slovenskou zatiaľ boli problémy, písmená ako ľ, ô musíme pretransformovať manuálne) i premenovávanie zo súboru. Posledná funkcia sa vcelku výhodne postará o premenovávanie súborov na základe definičných parametrov obsiahnutých v ľubovoľnom TXT dokumente.

Samostatnú, ale to dôležitejšiu kategóriu predstavujú nastavenia populárneho formátu pre prenos hudby – MPEG Audio Layer 3 známym pod skratkou MP3. Ide o novinky verzie 3. Prvá z nich dovoľuje vytvoriť nový playlist s príponou M3U, s ktorým vie pracovať väčšina frekventovaných prehrávačov vrátane Windows Media Player, WinAmp či Sonique, aby som spomenul len tie najznámejšie. Ako druhé sa ponúka kompletná karta s označením Rozšírené funkcie pre prácu s MP3 orientované na tagy, vyvolávaná aj cez skratkovú klávesu CTRL+M. V prvej časti Nastavenie ID3 Tagov môžeme prostredníctvom formulára zadefinovať, ktoré políčka sprievodných informácií prikladaných k MP3 budú zmenené a akú hodnotu budú obsahovať. Reťazce znakov v políčkach „Interpret“, „Názov“, „Album“ a „Komentár“ môžu dosahovať maximálnu dåžku 30 znakov, „Rok“ je už tradične štvorznakový, „Žáner“ vyberáme z predvolených hodnôt (celkovo až 148, plne kompatibilné s WinAmp) zapísaných formou rolovacieho zoznamu. Zmeny do súborov zapisujeme pomocou tlačidla Nastaviť ID3 tagy, na odstránenie resp. vyprázdnenie (zápis prázdnych hodnôt) tagov sú k dispozícií rovnomenné voľby. Spodná časť okna slúži k prevodom údajov medzi ID3 tagom - názvom súboru i naopak. Uvedená sekcia sa nám bude skvele hodiť v prípade, ak sme si povedzme stiahli z internetu skladby obľúbeného interpreta (Napster síce nefunguje, ale ostatné alternatívne služby chodia naďalej) a názvov súboru sa nezhoduje s internými údajmi. Tu môžeme všetko napraviť na pravú mieru behom niekoľkých okamihov.

Hodnotenie v kocke
Na základe testovania prevádzaného pod operačným systémom Windows 98 hodnotím Renamer pozitívne. Hlavnú úlohu, t.j. hromadné premenovávanie súborov na základe masky zvládol bez straty kvetinky, MP3 modul pripravený pre úpravu ID3 tagov i nulová nadobúdacia cena poteší. Stiahnuť alebo nestiahnuť? Vyriešenie tejto hamletovskej otázky už tradične ponechám na vás, ale vyskúšaním Renamera rozhodne nič nestratíte...

Renamer

Výrobca: U nas
Typ : freeware