Championship Manager
Nestáva sa často, aby recenzent dostal do rúk v priebehu dvoch týždňov dve hry, ktoré sú toho istého žánru. Sotva som sa spamätal z The Premier league 2002, zrazu sa objavila na mojom stole krabica s konkurenčnou hrou Championship Manager - Season 01/02 (ďalej len CHM). Boj o priazeň hráčov sa medzi nimi vedie už niekoľko rokov a zväčša práve ChM o prsia viedol.
Nestáva sa často, aby recenzent dostal do rúk v priebehu dvoch týždňov dve hry, ktoré sú toho istého žánru. Sotva som sa spamätal z The Premier league 2002, zrazu sa objavila na mojom stole krabica s konkurenčnou hrou Championship Manager - Season 01/02 (ďalej len CHM). Boj o priazeň hráčov sa medzi nimi vedie už niekoľko rokov a zväčša práve ChM o prsia viedol. Ked¡že sa na našom trhu obe hry objavili takmer súčasne, nedá sa táto recenzia hádam napísať ináč, než porovnaním kvalít oboch hier.
Zároveň by som sa chcel hrania chtivým hráčom ospravedlniť, že prvýkrát mi trvalo napísanie recenzie dlhšie než 1-2 týždne. Bolo to spôsobené mojim vyťažením v práci. Priznám sa bez mučenia, že od novembra minulého roku som mal dva voľné víkendy a môj bežný pracovný deň (vrátane sobôt a nediel) bol minimálne 12 hodín, v extrémnych prípadoch až 19. A tak sa stalo, že moje výčitky svedomia z nenapísanej recenzie (a nie jedinej, ale z dvoch) boli menšie, než moja únava.
S hrou CHM som sa stretol kedysi dávno, už ani nepamätám kedy, ale zarazilo ma vtedy, že na rozdiel od iných futbalových managerov sa nedalo pozrieť na priebeh samotného zápasu. Táto filozofia pri tvorbe futbalového managera zjavne u firmy Eidos pretrváva dodnes. Má to však svoju logiku. V princípe naprogramovanie futbalového zápasu (a aby to dnes nejako vyzeralo, tak v 3D grafike) je vlastne vytvorenie novej, samostatnej hry, ide v podstate o nový kód. No a to sú samozrejme vyššie náklady.... a od nákladov sa odvíja zisk.... napriek tomu, v hre The Premier league je práve futbalový zápas veľkým oživením hry a v CHM mi to chýbalo. Na druhej strane sú vďaka statickej grafike nároky na výkon PC veľmi malé (na dnešný čas). CHM chce byť a aj je, len a len futbalovým managerom. Na rozdiel od Premier league hráč nie je rozptylovaný inými vecami (výstavbou štadiónu, tvorením rozpočtu...) a tak sa môže zaoberať len stavom svojho tímu. Nástrojov na to má veru dostatok. Keďže programátori sa nenechali odviesť od ústrednej témy - riadenie futbalového tímu - prepracovali tento herný model do pozoruhodných podrobností.
Vynikajúco je spracované sledovanie základných vlastností hráča, ako sú napr. zrýchlenie, agresivita... až po možnosť nastavovania správania sa hráča - ako má byť agresívny pri oberaní protihráča o loptu (pri maximálnom nasadení rozhodca vytiahne neuveriteľné mnozstvo červených a žltých kariet :)), ako má brániť, ako prihrávať... Všetky tieto nastavenia samozrejme vychádzajú z jednotlivých vlastností hráča, ktoré sú rozpitvávané v podrobných štatistikách. Vecí a vplyvov, ktoré ovplyvňujú výkon hráča je veľmi veľa a zorientovať sa v tom vyžaduje obrovské sústredenie a osvojenie si všetkých ponúkaných nástrojov. Napríklad aj pocity hráča ovplyvňujú jeho výkonnosť (smútok zo zlého postavenia tímu v tabuľke, nespokojnosť že nehrá na svojom obľúbenom poste....) a mať spokojných hráčov, to je veru fuška.
Prípravou na zápas je tréning - tréningový proces je ďaľšia oblasť, ktorej programátori venovali veľkú pozornosť. Hráč má možnosť prenechať tréning trénerovi, ktorého môže (tak ako všetkých členov realizačného tímu a hráčov) kúpiť a zamestnať. Samozrejme od kvality trénera (zase v podrobných štatistikách to vieme odsledovať) sa odvíja kvalita tréningového procesu a tým aj napredovanie hráčov. Alebo môžeme tréningový proces ovplyvniť sami a nastavovať od individuálneho tréningu jednotlivých hráčov (a jednotlivých schopností - driblovanie a pod.) po tréning jednotlivých hráčskych postov (obranca, útočník...).
Aby toho hráč nemal málo, môže sa ešte rozhodnúť pracovať aj s "B" tímom, vychovávať si nové futbalové talenty, tešiť sa z ich napredovania. Ale takisto môže prenechať túto záležitosť najatému trénerovi "B" mužstva. Pred samotným zápasom má hráč možnosť veľmi podrobne určiť taktiku svojho tímu (samozrejme zase na podklade sledovania štatistík o súperovi). Môže si vybrať z množstva prednastavených herných variantov, alebo si vymyslieť nový, určiť či sa bude hrať útočne, alebo defenzívne, ale navyše môže nastaviť správanie sa každého jedného hráča ak má loptu, alebo je bez lopty, určiť ak má hrať osobnú obranu, tak proti ktorému protihráčovi... Práve od správneho nastavenia taktiky sa odvíja úspešnosť tímu a keďže je tých možností tak veľa, vyžaduje od hráča, ktorý chce byť úspešný, aby o futbale a taktike niečo vedel.
Samozrejme bez dobrých hráčov by sebelepší tréner nebol ničím, preto aj tento modul - sledovanie výkonnosti cudzích hráčov a ich nákup a predaj je vypilovaný do podrobností. Existuje tu možnosť sledovania vytipovaných hráčov skautmi, ktorí pravidelne podávajú hlásenie o zaujímavých tipoch. CHM sa pýši tým, že má v sebe zapracované najnovšie prestupové pravidlá. Ako som už spomínal, samotný priebeh zápasu nie je vidieť v tom klasickom pohľade - vidieť hráčov ako behajú po trávniku. Hráč môže sledovať vývoj zápasu v troch módoch - vidí na titulkoch čo sa deje, kto komu prihral a pod. V druhom móde titulky upozorňujú len na dôležité udalosti a v treťom móde vidí len konečný výsledok. Práve táto časť sa mne osobne vidí ako slabina programu - veď keď som sa snažil, študoval štatistiky, .... a potom vidieť len v titulkoch priebeh zápasu.... nie, ja síce chápem z akého dôvodu to je, ale mne sa táto filozofia nepáči.
Dôležitým faktorom pri tomto type hry je jej aktuálnosť z hľadiska postavenia tímov a národných ligách, v existencii skutočných mien hráčov a súlade ich výkonnosti v hre so skutočnou výkonnosťou. To CHM umožňujú licencie z (tuším) 26 národných líg. Preto je možné pracovať s databázou hráčov (trénerov, skautov, lekárov...) ktorá obsahuje okolo stotisíc mien, pričom podľa slov v reklamných materiáloch, východzie nastavenia výkonnosti zodpovedajú skutočným výkonom konkrétneho hráča (trénera ...). Nie som odborník vo futbale, preto to neviem posúdiť.
Aké je teda moje konečné hodnotenie? Championship manager - season 01/02 je zaujímavá hra, s podrobným manuálom (bez preštudovania ktorého asi nie nádej na veľký úspech), ktorá svojou obtiažnosťou je určená hlavne pre hráčov, ktorí čo to o futbale vedia a sú ochotní hodiny a hodiny sledovať a porovnávať jednotlivé štatistiky. To je veľký rozdiel oproti Premier league manager, pretože tam som mal pocit, že aj začínajúci hráč sa zabaví a má pritom šancu dosiahnuť úspech. Celkovo však sú obe hry na rovnakej úrovni, len sú určené pre iný typ hráčov. CHM pre "profesionálov - hardcore hráčov" ochotných si úspech tvrdo odmakať, Premier league pre hráčov "hračičky", ktorí sa chcú pri hre zabaviť a s menšími nárokmi na vedomosti a čas, zažiť úspešné ťaženie do vrcholov futbalového športu.
Championship manager - Season 01/02 |
||||||||
|
||||||||
|
|
|
Trimmm
viac článkov autora
|
Plusy:
Mínusy:
|
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|