19.12.2001 00:19, Vampire Slayer, Komentárov: 0
From Dusk Till Dawn

From Dusk Till Dawn

Blízko mexických hraníc, unavený ranger spovedajúci sa predavačovi, aký mal na shit deň – najprv mu nejaký vajčák dal zlé párky, ktoré potom vyvracal a potom navyše ešte 2 parchanti vylúpili banku a že keď sa mu dostanú pod ruky rozpráši ich. O pár minút sa nachádza s dierou v hlave – na scénu prichádzajú 2 profesionálni

Blízko mexických hraníc, unavený ranger spovedajúci sa predavačovi, aký mal na shit deň – najprv mu nejaký vajčák dal zlé párky, ktoré potom vyvracal a potom navyše ešte 2 parchanti vylúpili banku a že keď sa mu dostanú pod ruky rozpráši ich. O pár minút sa nachádza s dierou v hlave – na scénu prichádzajú 2 profesionálni zabijáci, 2 bratia, Seth a Richard Geckovia. S ukradnutými peniazmi sa chcú stretnúť v Mexiku so svojou spojkou Carlosom a začať idylický život. Všetko im spočiatku vychádza. Priepustku cez hranice im zaistí trojčlenná rodinka zložená z bývalého pastora a jeho dvoch detí. Spočiatku nekompromisné správanie Setha a Richiho sa mení vo chvíli, keď už sú v zemi fazúľ, barov a Speedyho Gonzalesa. Seth sa s Carlosom, dohodol že sa stretnú v bare Titty Twister tiež nazývaným „Open Duks Till Dawn.” Polonahé tanečnice, more chlastu a plno xsichtov k namláteniu, čo viac si hrdinovia môžu priať. Od chvíle, keď sa začala menšia mela – Seth a Richi odbuchli troch nabrúsených mexičanov, sa celá scéna obracia – Polonahé tanečnice a odbachnutí flopi totiž boli upíri. Po skončenej bitke prežije iba Seth a Keith (jedna z rodiny) Carlos uzatvára so Sethom obchod a Keith si ide vlastnou cestou.

Bohužiaľ, toto nie je intro, alebo úvod do našej hry, tento minulý odstavec je zkomprimovaný dej celého hororu. Spomínam ho preto, lebo presne na tento dej hra nadväzuje. Podľa hry, Sethovi (Vám) Carlos asi nezaobstaral prvotriedne papiere a tým pádom ste si chtiac nechtiac museli zbaliť svojich päť sliviek a premiestniť sa do najstráženejšieho väzenia na svete – Rising Sun. Rising Sun v prestavenom tankeri a za pomoci amerického ministerstva vnútra a spoločnosti SEK TEK tvorí pevnosť do a z ktorej sa nikto živý nedostane (lenže, čo ak ste neživý ???!!!). Vaša minulosť je dobrá – prišli ste o brata a k tomu všetkému ste zistili, že prisluhovači a samotný Satan existuje, prítomnosť ešte lepšia – ste umiestnení v cele tak 2x2 metre, bez jediného doláča a najlepšia budúcnosť Vám ukazuje, že ešte pár dní a budete to mať za sebou. Pre naše štastie sa na palube objavuje aj zbabelý pako nejmd Scott Wilson, ktorého brat je boss upírskeho klanu.

A tak sa pár minút pred popravou svojho brata dostáva Clarence Wilson na palubu Rising Sun, ako jeden z ďalšej tisícky väzňov. Pekná výmena názorov medzi upírmi a ľuďmi sa končí odtrhnutou rukou strážcovou a popravou riaditeľa aj strážnikov. Clarence zachraňuje Scotta, začína vzbura. Váš obhajca pri úteku stratí taser a´la proot charger, no proste vecičku, ktorá obeti riadne vytrasie nervy (A TO DOSLOVA).

Ako som už vyššie spomenul hra sa odohráva na lodi. Nebojte sa, tento pojem loď neznamená nejaký malý propeler, ale dosť na husto natlačené miestnosti cez klasické ubytovne, sklady, továrenské časti, posilovne, ošetrovne, márnice, záchody, kiná, kaplnky, jedálne, rokovacie miestnosti, bary, supermarkety. Navyše toto všetko popretkávanané množstvom predmetov ako obrazy, plagáty, krabice, poháre, stoličky, stoly a všetko možné, čo sa k daným miestnostiam hodí. Samozrejme nesmieme zabudnúť na faktor – za každým rohom 1 až 5 upírov. A uprostred všetkého ste VY. Väčšinou sám, nahnevaný a nekompromisný, lebo boli to oni, kto vám brata zabili.

Z plno filmov, kníh aj hier, nás autori učili ako s takýmito stvoreniami bojovať. Možnosti zabíjania sa od čias Stokerového diela Dracula o dosť zväčšili. Teraz v 21. storočí sa na upírov frčí : s drevenými kolíkmi, kušami, ktoré sú nabité ostrými šípmi, svätenou vodou, odťatím hlavy a´la moja rovnakoprezývajúca sa hrdinka Buffy : The Vampire Slayer, so striebrom a cesnakom zabíja zasa Blade a do tretice v takom Vampire: The Masquerade sa dosť používa pálenie, či už v podobe plameňometov, alebo fireballov. (Je síce pravda, že aj taký Blade, rád zapaľuje upírov vyššej generácie, ale mne osobne sa to viac páči rozkúskované). No a ako to je u Setha ?

Dá sa povedať, že Seth si na upírov posvietil takými istými zbraňami : kolík, kuša s horčíkovými nábojmi (ktorá vystrelí jeden šíp, ktorý sa rozdelí na 4 a časť, ktorú šíp zasiahne upírovi odpadne – perfektné, samozrejme záleží na tom akej „generácie” upír je, nebudete predsa chcieť aby sa tak isto rozpadol boss ako normálny upír), UZI, plameňomet ... a k tomu ešte pridal pár vlastných : pištol s funkciou strieľať samonavádzajúce sa disky ako vystrihnutou s Aliens vs. Predator a napríklad taký granátomet. Zbrane pôsobia celkovo realisticky – pekný zvuk, na každej je laserový zameriavač, aký má Konoko z Oni. K tomu všetkému ľahké zbrane Seth super štýlovo drží - pravá ruka mierne skrčená a pištol na bok otočená – skvelé. Bohužiaľ tri veci ohľadne zbraní musím skritizovať. 1.) nabíjanie. Fúúúj. Niečo tak otrasné som už dlho nevidel. Pri stlačení predvolenej klávesy pre re-load sa ozve zvuk nabíjania, no po vizuálnej stránke sa neurobí ani h.... Veď uvidíte sami. Po 2.) v momente, keď utekáte dozadu pred RÝCHLEŠÍM upírom, nemáte už žiadne bullets a ste nútení prepnúť zbraň, Váš zverenec MUSÍ zastaviť, aby ju vytiahol, pričom Vám daný upír pár krát zvnútra spočíta rebrá.

A po 3.) najväčšie sklamanie. Ja sa asi nikdy nedožijem toho perfektného pocitu iba chodiť a pchať kolík jednému vampírovi za druhým. Teraz ste asi trochu mimo, veď som hovoril, že kolík je zbraň, no bohužiaľ aj manuál to hovoril, ale nepovedal to správne. Keď ste videli From Dusk Till Dawn iste ste si všimli, že istému upírovi, ktorému Seth odbachol štyriaštyricinou gebuľu, mu tá sprostá hlava znova narástla. Tak je tomu aj tu, pokiaľ upírom ustrelíte hlavu na cca 5 sekúnd padnú na zem bez hlavy a tvária sa, že je po nich. No po uplynutí času hlavička dorastie ... Iba pre toto tu je pán kolík. Ak màtvola leží na Zemi – znamená, že nie je màtva (no ona màtva už je ale ... viete ako to myslím). Nato slúži RMB - krásne spracované priskočenie, alebo dokotúľanie sa k upírovi a automatické zasadenie poslednej rany, po ktorej obeť vykríkne a rozpadne sa na prach ... . Je to nádherne spracované, no daná zbraň je stvorená iba pre túto dorážajúcu činnosť :-(

Upíri a ich AI. Po podrobnom výskume, kde upíri moc neobstáli – napríklad jeden, ktorý vlastní granátomet si pred seba švacne granát a nevadí mu, že pred ním stojí ďaľších 10 jeho kamarátov. Alebo dvaja zupírení kuchári, ktorí na príkaz kapitána montujú danej osobe namiesto ruky, cirkulárku (tento obrázok sa tu niekde medzi screenshotmi povaľuje). Po úkone sa proti nemu spiknú. Asi preto, lebo on má cirkulárku a oni iba prasprosté sekerky. Za pomoci ich mentálneho veku (počet bodov z testov) a fyzického veku (reálny počet rokov) som vypočítal inteligenčný kvocient nachádzajúci sa niekde od –30 po 0, slovne povedané ich inteligencia sa nachádza niekde medzi planktónom a toastom. Túto skutočnosť však kompenzujú svojím počtom : cca 2000 vs. Vy. Samozrejme nie je upír ako upír, to pàààààà. Nie je tu síce neprekonateľná hierarchia z Vampire : The Masquerade, kde boli dve základné vetvy, ktoré sa členili na klany a samotné klany sa delili na učňov, normálnych a Lordov a k tomu každý z nich mal iné atribúty a schopnosť., Ale aj 15 druhov upírov pre normálnych hráčov stačí. Iba námetkovo spomeniem, upíri majú svoje slabé miesta. Takého mariňáka ťažko zabijete, keď mu budete strielať do srdca, má tam vestu, preto treba mieriť na hlavu, alebo nohy a poprípade dopomôcť kolíkom, pričom takého netopiera (netopier o výške 2 metrov), nezabijete ináč ako presnou strelou do srdiečka.

Dej Form Dusk Till Dawn nie je príliš zložitý. Strieľate, strieľate, občas niekoho premiestnite, ochránite a zase strieľate a strieľate. Týmto čo som povedal, som vlastne odkryl istú previazanosť aj s inými osobami. Niekedy prídu vhod, Vy a parta mariňákov sa prebíjate pristávacou plochou zamorenou upírami. Alebo kamoši opravári s automatickými puškami obkolesia vchod, čo pre vchádzajúcich upírov nemá priaznivé podmienky. Nedá sa však povedať, že bez ich pomoci by ste danú pasáž neprešli, to je blbosť. Jediné plus je to, že si ušetríte trochu munície. 90 % času stráveného s kamarátmi sa týka ich ochrany, čo je niekedy nudné, lebo ich AI je tiež pod bodom mrazu – kľudne si vbehnú upírovi pod zúbky. Mne osobne by to nevadilo, ale v momente keď je Váš kamarát DEAD končí sa hra a vy s hnevom a škaredým slovom siahate po ďalšom loade. No ale aby som len nehanil, tak aj trochu toho kladu. Dosť pekné osvieženie je napríklad bránenie padreho Kevina Blocka, ktorý asi minútu žehná vode, aby sa stala svätenou a narobila v radách nepriateľa pekné straty, alebo jedinečné bránenie ťažkým guľometom, mechanika otvárajúceho dvere, alebo krytie Coleen Winter, ktorá hackuje terminál. Pri tomto úkone sa skvelo zabavíte a oveľa radšej skáčete do ďalšej bitky s pocitom, že ste behom necelej minúty killi cca 50 upírov.

Hrateľnosť. Heh, nooo aby som nezabudol, v predchádzajúcej vete som povedal skáčete ... . Asi nie. Neviem prečo. Ako sa to mohlo stať. Ale Seth Gecko nevie skákať. Niéé. Ako je to možné ani duck walk. Skoro ma švaclo. A keď k tomu ešte pripočítam, že sa nedá chodiť pomaly, hrateľnosť sa rapídne znižuje. Zoberte si situáciu , že v istej časti hry, kde je samá para, voda a mriežky, spadnete z chodníčka do 30 cm vody a nemôžete znova vyskočiť s5, ale len krepo hľadať východ z bažinky. Hrať From Dusk Till Dawn a´la Quake, no chance, veď, čo to je strafovanie bez skákania. Kebyže tam zakomponujú aspoň uhýbacie manévre z Maxa Payne, bolo by to v pohode, no ale toto ...

Celková grafika je spočiatku veľmi pekná (žeby to tou mašinou ?), no neskôr prichádzajú priestorové stereotypy. Nebudem viac rozvádzať. Zvuky sú v pohode, škoda (alebo podľa hudby v menu šťastie) neprítomnosti hudby v hre. Myslím, že bolo zámerom neaplikovať muzičku z jediného dôvodu. Keď si tak kráčate po kancelárii a počujete veľmi, VEĽMI nepríjemné pazvuky upírov. K tomu keď prejdete cez màtvolu začujete člapot krvi a rozmazávanie vnútorností. Hudba by to iba pokazila. Teraz sa sústredíte iba na to odkiaľ príde nepriateľ a nie na to, aký rif tam teraz pôjde.

Jednoducho povedané nadpriemerná upírovka, s množstvom strachu, krvi, upírov a všetkého dohromady. Skvelú atmosféru ešte podtrháva samotný Seth. Tak ako aj vo filme má potetovanú celú ruku (až na to, že vo filme má potetovanú ľavú a tu pravú), vyzerá to efektne a keď k tomu ešte hádže výroky tipy – „Die U Piece Of Shit,” „Well, Long Time No See” or „This Your Ticket To Hell” je to o dosť viac ako priemer !!!

From Dusk Till Dawn

Výrobca: GamesQuad
Distributor: Cryo