Dragon Age 2 - prvé dojmy z hrania
Keď EA a BioWare tento rok ohlásili pokračovanie Dragon Age: Origins, mnohí boli nadšení – dvojka príde skôr, ako sa čakalo! Prvé obrázky a informácie však priniesli ďalšie prekvapenie. Nebude taká, ako by sa čakalo...
Ono, jednoduchá logika napovedá, že hra, na ktorej sa robilo cca 7 – 8 rokov, by mala čakať na pokračovanie trošku dlhšie. Možno argumentovať prezieravosťou vývojárov, ktorí by si už počas vývoja pripravili všetko potrebné na druhý diel a teda vývoj by nemusel zabrať tak veľa času. Realita je však iná – Dragon Age 2 opúšťa staré dobré oldschool RPG korene a posúva sa do roviny moderných titulov, kde na tróne sedí sci-fi súrodenec Mass Effect. A práve za „fantasy Mass Effect 2“ možno druhý Dragon Age s určitou nadsádzkou považovať. Samozrejme, zmien je tam oveľa viac, než len iné prostredie, ale v porovnaní DA1 vs ME2 je nový Dragon Age určite bližšie k vesmírnej trilógii.
Už prvé oficiálne oznámenie sľubovalo, že tohtoročný GamesCom bude na Dragon Age 2 bohatý – minimálne sa svetu predstaví prvý trailer. Realita je však oveľa krajšia. Nielenže sme spomínaný trailer videli, ale rovno sme si aj zahrali hrateľnú ukážku. K traileru je zbytočné sa nejako zvlášť vyjadrovať – je voľne dostupný, každý si ho môže pozrieť a urobiť si vlastný názor naň. Treba však priznať, že určitá epickosť a možno aj inšpirácia od Blizzardu mu rozhodne nechýba. Môžeme považovať za rovnako epickú aj samotnú hru? Prvé dojmy z hrania napovedajú, že (ešte) nie.... Treba však podotknúť, že hrateľná ukážka pôsobila narýchlo naplácaným dojmom a výsledný produkt bude kvalitatívne úplne inde. Mohli sme si však ošiahať nový bojový systém, pozrieť sa na vylepšovanie postavy a celkovo ochutnať novú atmosféru hry. Povedal som to už raz – je čas zakývať starým, poctivým, klasickým RPG hrám. Ako povedal aj šéf BioWare, Ray Muzyka, herné mechanizmy sa neustále menia. Hoci, keď si na nás nostalgikov (ách Baldur´s Gate) raz za čas niekto spomenie, budeme v nebi...
Prvá vec, ktorá vás na Dragon Age 2 upúta, je čiastočne pozmenený grafický štýl. Autori sa honosia, že grafika je krajšia a lepšia, z dema sme však mali úplne opačný pocit, bez ohľadu na iné grafické poňatie. Druhá vec, ktorú si PCčkár všimne (a konzolistovi príde úplne normálna) je fakt, že aj PC verzia stratila izometrický pohľad a tak sa na celé dianie budeme dívať z poza chrbtu hlavného hrdinu. Nakoľko je táto zmena dobrá / zlá nemá zmysel filozofovať. Nový bojový systém jednoducho nemá využitie pre „taktický“ pohľad zhora, stále je však možné využívať medzerník na pozastavenie boja a rozdanie príkazov ostatným postavám (resp. prepnutie). Samotný boj je však natoľko dynamický a akčný, že pauzovanie ani nemá zmysel používať. V ťažších bojoch v neskorších fázach sa však možno uplatní.
Spomínal som dynamické a akčné boje – poslucháči nášho podcastu už asi vedia na čo narážam, ale skutočne, zážitok bol podobný situáciám v Pánovi Prsteňov, kde neohrození hrdinovia krájali skupinové balenie orkov jedným ťahom. Rovnako je to aj v Dragon Age 2 „kššššš, kššš a štyria orkovia sú mŕtvi“ (oprava: žiadni orkovia, Death Spawni!). Vizuálny a herný zážitok nie je vyslovene negatívny a opticky zvyšuje epickosť hlavného hrdinu, niektorí fanúšikovia jednotky však budú frflať – nech sa podobný posun herného systému zachová aj v Dragon Age 3 a budeme tu mať čistokrvný God of War klon. Zmeny a posun k jednoduchosti si možno všimnúť aj pri zvyšovaní úrovne postáv. Stačí rozdeliť body medzi atribúty a vybrať si vylepšenie schopnosti (tie sú rozdelené do malých stromov a ich počet sa zmenšil) a je vybavené – žiadne kocky k hraniu netreba.
Počas GamesComu sme mali možnosť vyskúšať si PC a Xbox verziu (k tej sa ešte samostatne vyjadrí DanKanFan), ktoré sa v niektorých veciach odlišovali, jednu však mali spoločnú – dialógy v nemčine. Nový systém rozhovorov sme teda nepreskúmali podrobne, ikony pri voľbe odpovede však naznačujú, že k dispozícii sú tri spôsoby reagovania – dobrák, záporák a neutrálna reakcia. Teda nič, čo by sme nepoznali z Mass Effectu. Z hľadiska príbehu toho veľa nebolo odkrytého, celá úvodná scéna bola braná z retrospektívy a okrem hráčovej družiny sa objavili dve postavy, ktoré možno hráčom Mass Effect 2 vyvolajú spomienky na Illusive Mana a Mirandu. Spomínal som už, že DA2 na mňa pôsobí ako fantasy Mass Effect? :) Opakovanie je matka múdrosti...
Osobne mám z hrania PC verzie zatiaľ rozporuplné pocity. Je jasné, akým smerom sa chcú autori uberať a defacto by to mohlo aj fungovať, prezentovaná ukážka však pôsobila príliš divne – neustále striedanie kššš akcie spojenej so stlačením čísel 1,2,3,4 (aktivácia schopností) a krátkych cut-scén, kde si hráč vyberal podľa svojej vôle spôsob odpovede... celé to pôsobilo príliš strojovým dojmom a ani pokus o hru na emócie nebol píliš úspešný. O kvalite výsledného produktu však nemám pochybnosti – BioWare sú majstri svojho remesla a hrateľnosť určite vypilujú. Všetci potom budeme dvojku oslavovať a pri pohári piva sa smiať, aké to bolo, keď sme Dragon Age 2 videli prvýkrát na GamesCome...
UPDATE: Dragon Age 2 som si opäť zahral na IstroCone - tentokrát PS3 verziu a kompletne v angličtine. Celkový herný zážitok bol jednoznačne lepší, ako v prípade PC verzie a to najmä kvôli dvom základným faktorom: kamera a ovládanie. Oboje je momentálne lepšie prispôsobené konzolovým verziám, čo sa značne podpisuje na celkovom hraní. Nepochybujem však, že do vydania bude PC verzia odladená a v perfektnom stave.
DanKanFanov pohľad na Xbox 360 verziu.
Ako už bolo napísané vyššie, ja som si zobral na paškál Xbox 360 verziu tejto hry. Keďže obsahovo bola táto hrateľná ukážka rovnaká ako na PC, tak sa tu ku nej vyjadrovať nebudem. Iba zhrniem moje dojmy z konzolovej verzie. V prvom rade čo mi udrelo do očí bola celková vizuálna zmena. Nový typ pohľadu na hru ma najskôr zarazil, avšak už prvý útok na moju skupinu mi to vysvetlil. Áno, toto bude divoká akcia. Kosti a krv lietali vzduchom, no a mňa sa zmocňoval pocit, že hrám God of War alebo Dante´s Inferno. Veru tak, akcia zatienila RPG atmosféru ako atómový mrak Ukrajinu v osemdesiatom šiestom. Krv a kosti lietali vzduchom a ja som kvadlal gamepad a páčky na ňom ako pominutý. Chvíľu pauza na „duchaplný“ rozhovor a hor sa do ďalšieho boja. Nehovorím však, že sa to hralo zle. Bolo to celkom fajn, len skutočne až veľmi akčné. Grafika hry na Xboxe 360 bola zatiaľ dosť nekonzistentná a bolo vidieť, že táto hrateľná ukážka na konzolu vyšla asi až príliš skoro. Chýbajúce textúry, či veľmi zubaté hrany na predmetoch a postavách, ktoré sa priblížili blízko kamery. Toto všetko mi zabraňuje v akomkoľvek hodnotení konzolovej grafickej stránky. Ak by som ju totiž začal hodnotiť podľa toho čo som videl, tak by to dopadlo viac ako zle. Ovládanie hry mi taktiež veľmi nesadlo do ruky. Samotný pohyb postavou a základné útoky boli fajn, avšak ak som chcel vybrať špeciálny útok alebo kúzlo, tak už som mal trocha problémy. Áno boj sa síce dá pauznúť, avšak vtedy som mal zasa menšie problémy so zadávaním rozkazov. No a po pravde, boje sú taká akcia, že v nej vcelku ľahko na pauzu zabudnete a preberie vás až vaša smrť. Zatiaľ sa ku druhému pokračovaniu Dragon Age staviam vcelku chladne, avšak ako už bolo spomenuté vyššie, na vývoji pracuje legenda, ktorá nedovolí (teda aspoň dúfam) svojmu dielu upadnúť na kvalite. V konečnom výsledku tak môžeme dostať kvalitné akčné RPG akých na konzolách veľa nie je, teda, aspoň v to naďalej verím.
Stručný Istro-pohľad á la MickTheMage
Na poslednom Istrocone som si mal možnosť zahrať krátku ukážku pokračovania hry Dragon Age, rovnako ako každý kto tam prišiel. Hneď na začiatku treba povedať, že o kvalitách rozprávania, príbehu u hier od Bioware netreba pochybovať. Ostatne, nástup Flemeth na scénu bol impozantný i bez zvuku (v okolí bol taký hluk, že som v podstate hral nemú hru :-) ). I ono rozprávanie, kde sa chvíľu miesi jedna verzia príbehu s druhou, vyzerá byť zaujímavý. Napriek tomu – i keď mám na pamäti, že sa jedná o veľmi rannú verziu hry – treba povedať, že spôsob akým bol prezentovaný boj, sa mi zdá byť trochu nešťastný. Samozrejme, skúšal som PC verziu a po návykoch, ktoré má človek z prvého dielu bolo veľmi ťažké sa v samotnom boji zorientovať. Stále som sa pokúšal „zoomovať“ ďalej od bojiska, spraviť si prehľad o tom, čo sa okolo mňa deje. Bolo to zvláštne a na môj vkus príliš hektické. Obzvlášť za mága sa človek začínal trochu strácať. Páni (a určite i nejaké dámy, aby som ostal rodovo korektný ;) ) z Bioware sa zrejme rozhodli ísť smerom k akčnejšej zložke bojov á la Mass Effect, čo by mohla byť chyba. Čo sa hodí do sci-fi prostredia skrátka nemusí dobre sedieť vo fantasy svete, obzvlášť ak už si človek stihol vybudovať ísté návyky. Pri takto rannej verzii len ostáva dúfať, že toto naozaj nebude definitívny spôsob boja pre PC verziu, pretože to čo táto verzia predviedla sa naozaj viac hodí na konzolu ako počítač.
Roman "JC" Kadlec
viac článkov autora
|
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|