F.A. Premier League Manager 2002
Leto a krásne počasie skončilo. Konečne nás, hráčov, nebudú zvádzať iné lákadlá (dievčatá v plavkách, alebo aj bez, orosený pohár piva,...) a budeme sa môcť bezozvyšku oddať sedeniu za obrazovkou monitora a hrať a hrať a hrať. A ja vám ponúkam na dlhé zimné večery hru, čo nadlho zabaví. Ide o futbalový manažér od EA Sports.
Leto a krásne počasie skončilo. Konečne nás, hráčov, nebudú zvádzať iné lákadlá (dievčatá v plavkách, alebo aj bez, orosený pohár piva,...) a budeme sa môcť bezozvyšku oddať sedeniu za obrazovkou monitora a hrať a hrať a hrať. A ja vám ponúkam na dlhé zimné večery hru, čo nadlho zabaví. Ide o futbalový manažér od EA Sports.
Hra má licencie 21 európskych futbalových líg a tak má hráč skutočne na výber zo širokej palety klubových súťaží, od najnižších treťodivíznych až po možnosť šéfovať špičkovému futbalovému klubu. Po výbere klubu, si hráč môže vybrať z troch cieľov, ktoré by chcel splniť. Tým si v podstate ruguluje obtiažnosť hry. Napriek tomu sa mi vidí dosť divné, aby si manažér klubu sám vyberal ciele. Od náročnosti cieľa sa odvíja balík peňazí, s ktorými môže na sezónu rátať. Manažér klubu má dva smery činnosti - stará sa o financie klubu, vrátane výstavby štadióna, parkovísk a iných budov financovaných z peňazí klubu. Druhým smerom je riadenie hernej činnosti - čiže od nákupu nových hráčov, cez predaj, po plánovanie tréningov a určovanie zápasových taktík.
Vďaka licenciám na jednotlivé ligy v súpiskách tímov sa objavujú skutoční hráči a čo viac, ak hráč narazí na nejaké nezrovnalosti, môže si v editore databázy všetky názvy zmeniť podľa vlastných predstáv. Ako som už spomenul, od cieľa, ktorý si v úvode sezóny hráč vyberie, závisí balík peňazí, s ktorými bude môcť rátať. Mne osobne by sa viac páčila (a vyzeralo by to asi realistickejšie) nutnosť zháňať sponzorov, ale čo už, musíme sa zmieriť s tým, čo nám vývojári dopriali. Ďalším zdrojom príjmov je zisk zo vstupeniek (aj ich cenu môže hráč regulovať) a z predaja hráčov.
Naopak, najväčším žrútom peňazí je nákup nových posíl klubu a výstavba štadióna. Predaju a nákupu hráčov sa budem venovať neskôr, z výstavby štadiónu by som spomenul možnosť vylepšovať samotný štadión (napr. výstavbu vyhrievaného trávnika, prístavbu hľadiska, tréningového ihriska apod.), alebo možnosť vylepšovať okolie a vybavenosť štadiónu napr. výstavbou obchodu so suvenýrmi, rozšírením parkoviska.... Zaujímavou je možnosť na plániku okolia štadióna umiesťňovať plánované budovy. Je to síce zbytočnosť, ale zvyšuje to realističnosť postu takého šéfa klubu, hráč má skrátka falošný pocit, že rozhoduje o všetkom. :)
A dostávam sa k jadru celej hry, k riadeniu samotného futbalového mančaftu. Ak chcete byť úspešní, budete nútení pozorne sledovať výkonnosť každého svojho hráča. A tu nehovorím len o fyzickej výkonnosti, ale o množstve iných ukazovateľov. Celkovo je tých ukazovateľov niečo okolo dvadsiatky. Naštastie existuje množstvo nástrojov, ktoré túto činnosť uľahčujú. Napríklad veľmi som ocenil možnosť zobaziť graficky (vo forme grafu) ako trénovaný hráč zvládol tréning napr. prihrávok a či sa v činnosti zlepšil, alebo či stagnuje. Tréning je vskutku dôležitý. Hráči môžu trénovať v skupinách alebo môžeme zvoliť aj individuálny tréning s presne cielenými tréningovými dávkami. Nutnosťou, ak nie spočiatku, tak po určitom čase určite, sa ukáže nákup posíl. Takže treba si vyhliadnuť hráča, ktorý vyhovuje nášmu zámeru, osloviť klub, počkať na ich súhlas, potom začať vyjednávať s hráčom. Aj sledovanie tréningového procesu, aj sledovanie perspektívnych hráčov je časovo náročná práca, preto má manažér možnosť zamestnať spolupracovníkov - tí sa môžu postarať o tréning (keď už ničoho iného, tak aspoň juniorského tímu), na sledovanie a vyhľadávanie posíl skautov. Od kvality trénerov i skautov (čím kvalitnejší, tým drahší) závisia výsledky ich práce, čiže ani v tomto prípade sa neoplatí príliš šetriť.
Samozrejme, celé naše snaženie je určené na to, aby náš tím vyhral čo najviac zápasov a tak sa šplhal po rebríčku úspešnosti až k tým najlepším. A my samozrejme môžeme určovať zápasovú taktiku, rozmiestňujeme a určujeme pozície jednotlivých hráčov. Nie je to také jednoduché, ako by sa mohlo zdať. Treba napríklad dávať pozor na to, ktorou nohou je hráč zvyknutý hrávať a neurčiť ľavonohému útočníkovi miesto pravého obrancu :). Každý hráč má svoju obľúbenú rolu a podáva ideálny výkon len vtedy, keď hrá na poste, ktorý zvláda najlepšie.
Tu som narazil na prvý vážnejší problém, ktorý spôsobil moje výhrady k hre. Od taktiky, ktorú určíme na zápas sa odvíjajú aj hracie posty - napr. ľavý obranca, pravý útočník a pod. Tieto miesta sú označené skratkami. Na tieto posty by sme mali umiestňovať hráčov, ktorí majú obľúbený post s rovnakou skratkou. Pri niektorých taktikách, napr. 4-4-2 je to jednoduché, ale pri mnohých sa zrazu objavili také skratky, ktoré som fakt netušil čo znamenajú, nieto aby som mal hráčov čo i len s príbuznou skratkou. A nikde som zoznam tých skratiek nenašiel a tak o mnohých postoch vôbec netuším čo znamenajú a akého hráča by som tam mal obsadiť. A tým pádom moji hráči nepodali taký výkon, aký by určite mohli.
Priebeh zápasu je možné sledovať v štyroch módoch.
Sledovať zápas v zrýchlenom čase - ide o 3D zobrazenie futbalového zápasu. Hoci sú polygóny z ktorých sú jednotliví hráči poskladaní dosť veľké a postavy pôsobia preto dosť neohrabaným, miestami až smiešnym dojmom, je to môj najobľúbenejší pohľad. Mnohé scény sú totiž veľmi realisticky spravené. Hráči sa pri faule rozčuľujú, hádajú, diskutujú s rozhodcom, pri vstrelení gólu sa radujú a po záverečnom hvizde rozhodcu sa buď tešia alebo smutní odchádzajú do kabín. Takýto zápas trvá cca 15 reálnych minút a je prešpikovaný komentármi komentátora, v pozadí počuť reakcie divákov na dianie na trávniku, pokrik trénera na hráčov.... Počas tohoto pohľadu hráč môže aktívne zasiahnuť do priebehu zápasu zmenou taktiky (napr. z obrannej činnosti prejsť na útočnú, potom počuť trénera ako reve na hráčov: "Atack! Atack!"), výmenou hráčov.... Čo ma trochu šokovalo bola situácia, keď sa zranil jeden môj hráč a ja som si to hneď nevšimol. Až zrazu pozerám, jeden hráč po ihrisku síce behá, ale akosi krivkavo a pomaly. Tak takú vernosť zobrazenia som veru nečakal a príjemne ma prekvapila.
Druhým pohľadom je zostrih najdôležitejších udalostí zápasu. Takisto sa to odohráva v rovnakom 3D pohľade ako samotný zápas, ale hráč nemá šancu aktívne ovplyvniť priebeh hry. Navyše mnohé situácie sú zobrazované aj opakovane a v spomalenom zábere, čiže tento pohľad zaberie zhruba rovnaký čas ako predchádzajúci pohľad a nie je taký efektný, lebo sme ochudobnení o mnohé z animovaných scén.
Tretím pohľadom je možnosť nechať si vypisovať titulky popisujúce dianie na trávniku. Posledným je nechať si vypísať len konečné skóre hry.
Ovládanie hry je jednoduché a racionálne urobené. Nie vždy je však intuitívne a hoci manuál vcelku podrobne opisuje jeho nuansy, mnohé zostalo nevyslovené. Na niektoré užitočné informácie a možnosti skryté v programe som prišiel náhodou, pretože sú "umne zašité" napríklad pod klikom pravým tlačidlom myši. Ponúkané štatistiky a iné informácie o vlastnom tíme sú obsiahle a pozornému a zarytému hráčovi umožnia veľmi rýchlo vybudovať úspešný klub. Informácie o súperoch nie sú už také podrobné a to trocha chýba.
Napriek niektorým nedostatkom považujem hru za vydarenú. Predpokladám, že hlavne začiatočníci a priemerní hráči si hru obľúbia, pretože je ľahko ovládateľná s príjemným grafickým dizajnom. A hlavne, je hrateľná a vyhrateľná aj bez nutnosti nejakých hlbokých analýz, stačí len uvažovať a pozorne sledovať svojich hráčov. Považujem sa za priemerného hráča, nijako zvlášť som štatistiky a výkonnosť svojich hráčov nesledoval a napriek tomu som bol schopný vybudovať taký tím, že som po prvej sezóne postúpil z tretej škótskej ligy do druhej z prvého miesta. Tým chcem povedať, že sa aj obyčajný hráč má šancu pri tejto hre zabaviť. Tak ako ja.
The F.A. Premier League Manager 2002 |
||||||||
|
||||||||
|
|
Trimmm
viac článkov autora
|
Plusy:
Mínusy:
|
Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov
Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.17.09. 11:34 | diskusia (1) |
Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2
Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.16.09. 14:27 | diskusia (0) |
Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok
Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.11.09. 11:55 | diskusia (0) |
Mortal Kombat X má dátum vydania
Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.09.09. 15:40 | diskusia (0) |
Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu
Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.03.09. 11:50 | diskusia (0) |
Pillow City: Revelation07.07.2014
|
Bitshift07.07.2014
|
Atlantis Jewels07.07.2014
|
Iris14.06.2014
|
Wolfenstein: The Final Solution08.06.2014
|
Maldita Castilla30.12.2012
|