24.10.2001 00:17, Kuki, Komentárov: 0
Cossacks

Cossacks

Tak pri pohľade na krabicu Cossacks som len s lútosťou skonštatoval, že nejaká firma sa odhodlala vydať v poradí miliónty klon Age of epmires a čaká, že práve ich klon sa bude vynikajúco predávať. Klonov AOE tu už naozaj bolo asi milión, a tak bola moja prvá reakcia opodstatnená.

Tak pri pohľade na krabicu Cossacks som len s lútosťou skonštatoval, že nejaká firma sa odhodlala vydať v poradí miliónty klon Age of epmires a čaká, že práve ich klon sa bude vynikajúco predávať. Klonov AOE tu už naozaj bolo asi milión, a tak bola moja prvá reakcia opodstatnená.

Úplne iný už však bol pohľad číslo dva, ktorý som uzrel po nainštalovaní a spustení Cossacks. Z monitora sa na mňa „škerila“ perfektná grafika podmáznutá atmosférovou hudbou a geniálnymi zvukmi. Cossacks som to pripísal ako malé bezvýznamné plus, lebo napríklad aj hociaká animácia má perfektnú grafiku a zvuk, ale neviem, či by niekto hral animáciu... Dôležité je, do akej miery sa podarilo autorom Cossacks dosiahnuť aspoň akú takú originalitu, či je Cossacks zaujimavý, hratelný, zabavný a pekná grafika je až druhoradá. Na moje počudovanie sa však autori vyšvihli aj v týcho oblastiach.

Ako som už povedal, Cossacks je AOE klon. Tak, ako v AOE, aj v Cossacks musíte stavať budovy, ťažiť suroviny a budovať armádu, z ktorou potom zvalcujete nepriateľa. To je už štandardná zápletka všetkých real-time stratégií. Záleží len na tom, ako ju jednotlivé vývojárske týmy spracujú. Poďme sa teda pozrieť, ako ju spracovali autori Cossacks. Základom všetkého diania sú dedinčania. Môžete ich „vyrábať“ v radnici. Dedinčania sú schopní ťažiť všetky typy surovín, obstarávať potravu a hlavne sú schopní stavať budovy. Na to, aby všetko dobre fungovalo budete potrebovať až 300 dedinčanov. Budovy, ktoré môžu dedinčania stavať sú skoro 100% totožné z budovami v AOE. Len náhodne spomeniem Stable, Barracks, Artillery Depot, Academy, Cathedral, Ship Yard ... Zaujímavosťou je aj fakt, že hneď od prvej misie môžete stavať skoro všetky budovy. Celkovo majú budovy 3 významy: Veže a múry chránia pred nepriateľom. Stajne, baráky a prístav vyrábajú vojsko. Akadémia a kovár vylepšujú ostatné budovy a armádu. To je celé. Ani snáď nemusím pripomínať, že sa to všetko strašne podobá AOE. Oproti AOE však urobili autori Cossacks predsa len nejaký pokrok. Opravili totiž „problémy“ AOE a ešte aj pridali niečo naviac. Napríklad spomeniem problém AOE s ubytovaním ľudí. Museli ste stavať desiatky obidlí, ktoré veľmi zaberali priestor (podobný problém ako v Red Alerte s elektrárňami). V Cossacks tiež musíte pre svojich poddaných stavať domčeky, ale v rozumnej miere. Sama radnica totiž ubytuje 150 ľudí a baráky ďalších 100. Ďalšia vec, na ktorú sa hráči AOE sťažovali bol populačný limit. Neviem presne, aký bol v AOE (zhruba 100 ľudí [vrátane dedinčanov, lodí ...]), ale v Cossacks je to 4000!!! Uznajte, že z takou početnou armádou sa už dá trošku potaktizovať. Ďalším spríjemnením je možnosť usporiadať vašu armádu do formácií. Stačí vyrobiť generála a bubeníka a oni si už z roztratených vojačikov spravia pevnú formáciu. Mne osobne sa veľmi páčilo aj vylepšenie presúvania jednotiek. Ak totiž kliknete niekde na mapu, aby sa tam vaši vojaci presunuli, môžete im aj určiť smer, ktorým sa majú otočiť keď na to miesto prídu! Už nikdy sa vám teda nestane, že vám nepriateľ zničí delo len preto, lebo sa nestihlo včas otočiť správnym smerom.

Možno si poviete, že to sú iba maličkosti, a že na tom vlastne vôbec nezáleží, ale nie je to tak. Náramne to zvyšuje hrateľnosť a teda aj zábavu. Myslím, že k jednotkám toho veľa hovoriť nemusím. Keďže Cossacks žijú v 17. a 18. storočí, nečakajte žiadne stíhačky, cyborgov, tanky ani teleporty. Vaša armáda sa skladá z rôznych typov pechoty (lukostrelci, mušketieri, chlapíci s kópiami – vidláci), jazdy a diel. Čo sa vodných jednotiek týka, je tu rybársky čln, prepravná loď pre 80 osôb a 4 triedy bitevných lodí. Dohromady si môžete vybrať z asi 25 bojových jednotiek. Niekomu sa to môže zdať málo, ale ja to 100% odobrujem. Načo sa trápiť s tým, ktorú z nekonečna jednotiek použiť v boji. Proste sa spraví armáda, dá sa do formácie a hurá do boja. Podobne, ako budovy, aj bojové jednotky máte k dispozícii skoro všetly hneď od prvej misie. Za zmienku by snáď stál aj systém vylepšovania vojska a budov, ktorý som už naznačil. Vojsko sa vylepšuje priamo na mieste výroby. U vojakov a jazdy sa dá vylepšovať útočná a obranná sila. A to dokonca až v 7 úrovniach. U kovára sa dá dosiahnuť ďalšie zlepšenie útoku a obrany, pre delá je tu vylepšenie presnosti streľby. Delám sa ešte dá vylepšiť rýchlosť stavby a cena za kus. Hlavnou budovou na vylepšenia je však akadémia. Je tu k dispozícii asi 30 rôznych vylepšení. Nachádzajú sa tu vylepšenia ťažby surovín, pestovania obilia, presnosť streľby, výdrže budov voči útokom, dokonca Montgolfiérov balón, ktorý odhalí celú mapu ... Každé vylepšenie má svoju cenu. Za niektoré nedáte skoro nič, za iné zasa dáte aj posledné gate.

Už som snáď opísal všetko, okrem systému ťažby surovín a podobných záležitostí. V systéme ťažby surovín je asi najzásadnejší rozdiel oproti AOE. Vo vašich skladoch sa nachádza 6 druhov naturálií: Potrava – získava sa z polí, alebo rybolovom. Každý obyvateľ potrebuje na fungovanie jesť, a preto sa potrava stále míňa. Ak nemáte žiadnu potravu, začnú vám ľudia umierať. Kameň a drevo – dedinčania ich získajú z kamenných hromád a z lesa. Sú potrebné na stavbu a údržbu budov a lodí. Železo a uhlie – dedinčania ich vyťažia z bane. Sú potrebné do strelných zbraní vašej armády. Každý vystrelený projektil spotrebuje isté množstvo uhlia a železa. Treba mať stále hojné zásoby týchto surovín, inak vaše jednotky prestanú strieľať. Len tak pre informáciu, najsilnejšia loď – Battleship spotrebuje na jednu vystrelenú delovú guľu 30 jednotiek železa a 50 jednotiek uhlia a má kadenciu 2 rany za sekundu. Len si spočítajte, koľko železa a uhlia minie za minútu streľby. Zlato – je najdôležitejšou surovinou. Získava sa tiež ťažbou v baniach. Každá jednotka od vás žiada žold, a preto sa zlato s narastajúcou armádou míňa závratne rýchlo. Už spomínaná Battleship „žere“ 5 jednotiek zlata za sekundu!

To by bol prehľad surovín. Dôležitejšie je však povedať, že všetky suroviny sú nevyčerpateľné! To znamená, že na osamotený strom môžete poslať aj 30 dedinčanov naraz a oni sa budú stále vracať s toľkým drevom, akoby ťažili prales. Nevyťažiteľné sú aj bane. Tie sa dajú dokonca vylepšovať. Pôvodná ťažobná kapacita sa zvýši až 20x! Samozrejme nechýba ani budova z názvom Market, kde môžete zamieňať jedny suroviny za iné a naopak. Ak teda napríklad nemá te dosť zlata, vyrobte si 50 dedinčanov a dajte ich, aby sekali stromy. Objem dreva v skladoch sa bude proudko zvyšovať a vy ho priebežne môžete meniť za zlato. Musím povedať, že tento systém surovín sa mi páči oveľa viac ako ten v AOE. Poslednou vecou, ktorej sa chcem v tejto recenzii venovať je AI. AI v Cossacks totiž trochu pokulháva! Neviem, či to bolo tým, že som hral Cossacks na strednej obtiažnosti, ale nepriateľova taktika bola na dve veci ... Celé jeho počínanie spočívalo v tom, že presúval zopár vyrobených vojakov hore dole po svojom „mestečku“ a okolo ostrova, na ktorom stálo jeho mestečko krúžili dve lode. Aj napriek tomu, že veľmi intenzívne ťažil suroviny, a teda musel mať obrovské zásoby, a napriek tomu, že mal postavené 4 Ship Yardy, keď som mu tie dve lodičky zničil, ani ho necuklo, aby si postaval nové!!! Pokojne sledoval, ako mu odrovnám všetky 4 Ship Yardy, potom veže strážiace pobrežie a potom sa vylodím s dvoma delami a z vysokého kopca rozstrieľam zvyšok!!! Žiaden odpor. V celej misii nezahynul ani jeden môj vojak. Uznávam, že je to pekný výsledok, ale radšej by som uvítal nejaký riadny boj. Raz som experimentálne nechal bežať Cossacks celú noc. Mal som len malú nestráženú dedinku s jednou farmou. Za celú noc sa nič nestalo!!! Ráno som našiel všetko presne tak, ako som to tam večer nechal!!! Jediná zmena bola, že som mal asi 9 miliónov jednotiek potravy. Ďalšou zaujímavosťou je 100% ignorancia jedotiek, ktoré sú v strede bojiska, ale nie su priamo napadnuté. Tento doslova bug sa týka bohužiaľ aj vašich vlastných jednotiek. Ak máte napríklad tesne vedľa seba zaparkované dve lode a na jednu zaútočí nepriateľská loď, tá druhá ostane v pohodičke stáť na mieste čakať, kým tá nepriateľská loď nepotopí tú prvú a paľbu začne až vtedy, keď do nej tá nepriateľská strelí prvý raz. Dosť zaujímavá taktika. Raz som z dvoma poškodenými fregatami narazil na flotilu 10 galejí. Zakaždým som strieľal iba do jendej a tak som nebojoval z 10 loďami, ale 10 krát z jednou loďou, a tak som vyhladil oveľa silnejšiu flotilu.

Trošku ma mrzí, že sa v AI objavili takéto vážne nedostatky. Kazí to inak celkom vydarenú gamesku. Inak sa mi však Cossacks veľmi páčili a ostávajú vo mne ako príjemná spomienka. Musím priznať, že zo všetkých klonov AOE a dokonca aj zo všetkých dielov AOE ma bavili najviac a venoval som im najviac času. Cossacks môžem s kľudným srdcom doporučiť.

Cossacks

Výrobca: Strategy First
Distribútor : GSC Gameworld
Distribútor SR : Digital Media Trade
Odporúèaná konfigurácia: PII 400, 64 MB RAM
3D karta: nie
Multiplayer: ano
Typ: Stratégia
Verdikt: Cossacks môžem s kľudným srdcom doporučiť.
Hodnotenie: 85%

Zdroj: gamesweb

Kuki
viac článkov autora

Výrobca:
Distribútor:
Testovaná platforma:
Multiplayer: nie
Lokalizácia:
Žáner:
Vychádza na platformy: PC
Oficiálna stránka:
Karta hry:
Plusy:
Mínusy:

Vaše hodnotenie hry

Aktuálne hodnotenie článkov: 0 / 10
(Hodnotení: 0)

Bleskovky

Halo: Reach je zadarmo pre Gold užívateľov

Hra od Bungie z roku 2010, s ktorou sa rozlúčili so svetom Halo, aby mohli pracovať na aktuálne vydanom Destiny, je tento mesiac zdarma pre všetkých, ktorý si hru ešte nestihli za tie štyri roky zahrať a majú gold účet na Xbox Live. Ak by ste sa stále nevedeli rozhodnúť, či do tejto hry ísť, prečítajte si našu recenziu TU.
17.09. 11:34 diskusia (1)

Pozrite si prvé video k Resident Evil: Revelations 2

Druhé pokračovanie pôvodne 3DS odbočky série Resident Evil, sa nám ukazuje v prvom videu. Ako bude vyzerať hra po grafickej stránke? A môžeme skutočne očakávať návrat ku koreňom a drsnú atmosféru? Pozrite si video a posúďte sami. Nájdete ho TU. Okrem videa však máme aj informácie o spôsobe predaja tejto hry. Tá totiž narozdiel od prvej časti bude predávaná po epizódach. Celkovo sa dočkáme štyroch častí v jednej sezóne, pričom cena jednej časti bude 5,99 Eur, prípadne 24,99 Eur za kompletnú sezónu.
16.09. 14:27 diskusia (0)

Watch_Dogs pre Wii U bude ešte tento rok

Ak ste vlastníkom konzoly od Nintenda, a už ste sa obávali toho, že hackerská akcia sa tento rok na vašu platformu nedostane, tak koniec obáv. Oficiálny dátum vydania je 20. novembra 2014 pre náš región, pričom v Amerike bude hra dostupná už dva dni skôr.
11.09. 11:55 diskusia (0)

Mortal Kombat X má dátum vydania

Ďalšia časť krvavého kúpeľa a polámaných stavcov sa dostane na naše obrazovky budúci rok, konkrétne 14. apríla. Okrem toho sme sa dozvedeli, že sa opäť ako hrateľnej postavy dočkáme aj štvorrukého fešaka Gora.
09.09. 15:40 diskusia (0)

Stronghold Crusader 2 predstavuje novú frakciu

Tento mesiac vychádzajúca RTS, ktorá sa zameriava hlavne na budovanie a obranu vlastnej pevnosti, nám tentokrát predstavuje novú frakciu tichých zabijakov. Ak chcte vidieť aké je to brániť sa a bojovať proti Sultane, pozrite si nové video TU.
03.09. 11:50 diskusia (0)
Anketa
Koľko hodín týždenne ste venovali hrám počas letných prázdnin?
 
GamesWeb.sk Offline - máj 2013
Najnovšie online hry

Pillow City: Revelation

07.07.2014

Bitshift

07.07.2014

Atlantis Jewels

07.07.2014
Najnovšie plné hry

Iris

14.06.2014

Wolfenstein: The Final Solution

08.06.2014

Maldita Castilla

30.12.2012