08.09.2010 14:00, Roman "JC" Kadlec, Komentárov: 0
Need for Speed: SHIFT

Need for Speed: SHIFT

Sila iPhonu ako herného zariadenia sa prejavuje predovšetkým prostredníctvom „veľkých“ titulov a síce ešte stále čakáme na prvú kompletnú hru na Unreal Engine 3, množstvo kvalitných kúskov sa už v AppStore nájde. Mnohokrát ide o veľké značky, čo je aj prípad aktuálneho Need for Speed.

EA si zariadenia od Apple očividne obľúbilo, nakoľko sa chystá už i tak veľký počet hier a značiek ešte rozšíriť. Vzhľadom k tomu, že sa blíži nové Need for Speed: Hot Pursuit a neprekvapujúco sa dočká aj iPhone verzie, pozrime sa na zatiaľ najnovší NFS prírastok v AppStore. Need for Speed: SHIFT možno v konzolovej verzii yankeemu úplne nesadol, na iPhone však ide o úplne inú hru, ktorá ideálne využíva možnosti zariadenia v otázke ovládania. Podobne ako konkurenčný Real Racing (a prakticky každá závodná hra) spočíva čaro riadenia vozidla v nakláňaní iPhonu, čomu realisticky zodpovedá chovanie auta vo virtuálnom svete. Nakoľko hra umožňuje nastavenie citlivosti pri nakláňaní, každý si vyberie svoj „ideálny“ stav a s trochou šikovnosti si dokáže užiť hranie na reálnom volante v skutočnom aute. Stačí iPhone nalepiť na volant, nastaviť príslušnú senzitivitu a neopakovateľný herný zážitok je na svete... a keď sa to spojí so skutočným šoférovaním... povedzme, že to bude asi dosť schizofrenický stav :)

Niektoré hry umožňujú okrem natáčania nastaviť aj ovládanie na šípky, v SHIFTe však táto alternatíva nie je dostupná a tak prípadné hranie v autobuse alebo na verejných priestoroch môže vyvolať nechápavé pohľady okoloidúcich. Jediné dostupné nastavenie umožňuje zapínať / vypínať pomôcky pri riadení a vybrať automatickú alebo manuálnu prevodovku. Nastavenia utvrdzujú smerovanie, ktorým sa celý SHIFT uberá – podobne ako v prípade „next-gen“ verzie je tu značný posun k simulácii, samozrejme o čistokrvnom simulátore nemôže byť ani reč. Akčne a arkádovejšie ladených závodníkov však radšej odporúčam k susedom do NFS: Underground.

Zatiaľ čo ovládanie možno určite považovať za hlavnú devízu prenosného NFS: SHIFT, ani v ostatných prvkoch titul nezaostáva. Na pomery mobilných hier bohatá kariéra ponúka 3 mestá so 7 závodmi v každom z nich, ktoré v sebe zahŕňajú klasické variácie pretekov – klasické závody, časovku, duel, elimináciu, drift atd... S výnimkou posledného menovaného je hranie bezproblémové, správna technika driftovania však bude vyžadovať určitý tréning a zručnosť. Jednotlivé trate sú detailne spracované a ponúkajú výborný vizuálny zážitok, ktorý sa v niektorých momentoch približuje hrám na PSP. Podobne „veľkým“ dojmom pôsobí aj vozový park a možnosti rôznych úprav – realisticky spracované autá je možné obdivovať v garáži a vylepšovať, či už iba vizuálne alebo aj z hľadiska výkonu. Nečakajte nič nové, ale mať všetky tieto prvky v prenosnom NFS určite poteší. Keby niekoho zaujímal konkrétny počet – v SHIFTe sa nachádza 20 áut.

Vrátim sa ešte ku kariére. Za závody sa klasicky získavajú peniaze, ktoré následne slúžia na kupovanie nových vozidiel, alebo vylepšovanie už kúpených. Okrem toho bol do hry implementovaný systém levelovania – za každý závod, za každú zaujímavú akciu (drift, náraz do protivníka, obehnutie, prvé miesto atd.) dostáva hráč skúsenostné body a zvyšuje si úroveň. Samozrejme, nové úrovne odomykajú nové veci v obchodoch a tak to ide dokola... Poteší, že SHIFT vyhodnocuje dva druhy jazdy – precíznu a agresívnu a na základe hráčovho správania definuje jeho techniku. Zabudol som ešte na niečo?... Úspechy a trofeje sú tiež prítomné, pod názvom odznaky.

Suma sumárum tak mobilný NFS: SHIFT obsahuje všetko, čo by hráč čakal od veľkej next-gen hry, akurát s určitými logickými obmedzeniami v otázke počtu tratí a vozidiel. Jediný prvok, ktorý absentuje, je multiplayer, ale aj napriek tomu tu máme vďaka perfektnému dizajnu SHIFTu prakticky dokonalú prezentáciu možností iPhonu ako hernej platformy. Pri cene 5,49€ ide o výbornú ponuku a k dispozícii je aj lite verzia zadarmo.

Hru si môžete zakúpiť: AppStore, Lite

Výrobca: EA Mobile
Testovaná platforma: iPhone