21.07.2010 12:00, Roman "JC" Kadlec, Komentárov: 0
Skate 3

Skate 3

sk8 is gr8. Ďalší prírastok do rodiny videoherných „simulátorov“ státia a padania na drevenej doske je tu a síce neprináša nič nové, no... skejt je jednoducho grejt.

Je to už nejaký ten rôčik, čo sa medzi hrami objavil prvý Tony Hawk. Prijatie bolo neskutočne kladné a PC verzia Tony Hawk´s Pro Skater 2 má vo svojej kolónke na stránke Metacritic.com krásnych 91/100. Odvtedy sa však veľa veci zmenilo – arkádovú náturu vystriedal väčší dôraz na realizmus a tak sa pády z dosky riadia podľa prísnych pravidiel jablka, ktoré skončilo na Newtonovej hlave. Jednoducho povedané, 720° front-back-double-kick-uber-flip nikto nepredvedie. Gravitácia je, podobne ako život, sviňa a hráčovi nič neprepáči. Chceli sme realizmus? Tu ho máme! Pozrite sa ako dopadol Tony Hawk – aktuálny RIDE s ovládačom v podobe dosky je skutočným nepodarkom (v internetovej terminológii by sa mohol použiť napr. výraz facepalm) a tak jediný únik od realizmu je vyhrabať pár rokov staré klasiky.

Aktuálne recenzovaný Skate 3 síce realizmu taktiež holduje, avšak na divné dosky vo vašej obývačke zabudnite – vystačíme si s klasickým gamepadom s dvoma analógovými páčkami, ktoré vášho „skejtistu“ doslova roztancujú. Samozrejme, ladnosť sk8 gr8 valčíka bude záležať iba na samotnom hráčovi... a nastavenej obtiažnosti. Samotná hra začína veľmi nezvyklým introm, ktoré neukazuje žiadne super triky, ale rádobyvtipným spôsobom zobrazuje výrobu dosky na kolesách. Prvé minúty sú síce plné pochybností, či sa pri výrobe omylom nevylisovala iná hra, ale tvorba vlastnej postavy a výber skateboardu určí veci na pravú mieru. Krátky tutorial zoznámi s ovládaním, pričom ho využijú maximálne nováčikovia – Skate 3 funguje na rovnakých princípoch ako jeho predchodcovia a zmeny sú skôr kozmetického rázu.

Ako už bolo spomenuté a ako je aj v tutoriály vysvetlené, podstatu tvoria 2 analógové sticky, ktorých „gestá“ (alebo ako nazvať opisovanie pohybu) ovládajú skoky a všetky základné triky. V podstate ide o rovnaký princíp ovládania, aký už niekoľko rokov využíva golf a hokej od EA Sports a treba uznať, že pôsobí prirodzene a funguje takmer bezchybne – narozdiel od starých Tony Hawkov, kde ovládanie niekedy pripomínalo Mortal Kombat, gamepad prežije aj niekoľko hodín hrania bez ujmy a gombíky ostanú na svojom pôvodnom mieste.

Pointu celej hry tvorí kampaň, ktorá už po Xtý krát predstavuje klasickú premisu – neznámy skateboardista sa ide vypracovať na vrchol. K tomu potrebuje získať slávu a ďalších skejťákov do party, aby sa po večeroch mohlo hrať pexeso. Koncept získavania slávy je veľmi jednoduchý, prevarený a postavený na plnení veľkého množstva úloh, ktoré začínajú pri fotení a točení vlastných trikov a končia pri rôznych závodoch. Perličkou je úmyselné týranie svojho panáka, ktoré určite ocenia všetci sadisti – pohľad na viacnásobné zlomeniny (zvýraznené červenou farbou!) je jednoducho veľmi uspokojujúci... erm, zastrašujúci. Určite to neskúšajte doma. Mimochodom, kampaň je možné hrať v online alebo offline móde a celkovo celá koncepcia kampane (online, offline mód, získavanie slávy, odomykanie nových vecí, plnenie eventov) pripomína NFS: World, z ktorého hrania sme nedávno uverejnili prvé dojmy.

Veľký dôraz v novom Skate je kladený na „tvoriacu zložku“. In-game editor je veľmi jednoduchý a priateľský na používanie – vytvorenie nového skate parku alebo editácia už vytvoreného je otázkou niekoľkých minút a výsledok je možné zdielať s hráčmi na celom svete. Rovnako možno editovať prakticky čokoľvek – navrhnúť dosky, jednotlivých skejťákov atď. Otázke komunity je kladený veľký dôraz a rozhodne ide o jeden zo základných stavebných kameňov Skate 3. Mimochodom, podobne ako v prípade aktuálnych hier od EA – nové balenie obsahuje špeciálny voucher, ktorý umožní bezplatný prístup do tejto komunitnej sekcie. Kto si však kúpi hru v bazári, alebo požičia od kamaráta a chce tieto funkcie využívať, musí si zaplatiť prístup vo forme DLC.

Fanúšikovia jazdenia na doske určite ocenia rôzne detaily, zostrihy a možnosti uloženia „fotiek“ počas rôznych eventov. Treba uznať, že grafika a animácie sú realistické a celkový dojem z prezentácie hry je skvelý. Skate 3 predstavuje slušné pokračovanie série, ktoré ničím neprekvapí ani neohúri. Ide skôr o generickú hru, ktorá uspokojí všetkých virtuálnych skateboardistov, ale viac od nej nečakajte. Na zadok nikoho neposadí – maximálne tak vášho "panáka" v samotnej hre po nevydarenom triku.

Výrobca: EA Black Box
Žáner: Športové
Karta hry: Skate 3