26.06.2010 00:00, Lukáš "Dolno" Dolniak, Komentárov: 0
Lead and Gold: Gangy divokého západu

Lead and Gold: Gangy divokého západu

Recept na úspech: zoberte originálne prostredie divokého západu, zmiešajte s obľúbenými princípmi Team Fortress 2, pridajte pohľad z tretej osoby plus zaujímavo vyzerajúce herné módy a hit by mal byť na svete. Alebo nie?

Rovnako asi rozmýšľali aj tvorcovia Lead and Gold, švédske štúdio FatShark, keď sa so značne obmedzeným rozpočtom pustili do výroby westernovej multiplayerovky. Nemysleli však na známe porekadlo: nie je všetko zlato, čo sa bliští. Lead and Gold trpí neduhmi, ktoré môžu docieliť, že ho nakoniec nebude mať nikto rád. Po spustení vás privíta veľmi odfláknuté fádne menu, na ktorom vidno, že autori si s ním dlho hlavu nelámali. Len ponuka možností a sivé pozadie, nič viac. Síce nejde o žiaden obrovský zápor a možno som rozmaznaný všetkými vysokorozpočtovými hrami, ale celková estetická hodnota je nulová. Čo však poteší je kvalitné hudobné pozadie, ktoré dodáva tú správnu atmosféru divokého západu. Je však nutné podotknúť, že ide o jedinú hudobnú stopu v hre.

Pri výbere herných módov vás možno prekvapí, že tu nenájdete klasiky ako deathmatch alebo capture the flag a bude chvíľu problém zorientovať sa. Vidno, že práve na variabilitu a maximálne prispôsobenie hry prostrediu divokého západu dali vývojári najväčší dôraz. Na druhej strane z piatich módov sú tri skutočne originálne a zvyšok sú len premenované klasiky (shootout by sa dal pokojne označiť aj team deathmatch a dosť prekvapivo sa tu nachádza aj conquest, kde obsadzujete dôležité body na mape). Prvým je Robbery, teda lúpež, kde je jednému týmu pridelené zlato a druhý sa ho pokúša ukradnúť. Ďalej Greed, tu zlato získavajú oba tímy a logicky vyhráva ten, ktorý ho nazhromaždí viac. Nakoniec Powderkeg, kde jeden tím bráni kontrolné body a druhý sa ich pokúša pomocou dynamitu odpáliť.

Typov postáv alebo povolaní v hre nie je závratný počet, a tak tu máme pištoľníka, lovkyňu, šerifa a strelca. Plešatý pištoľník je prototypom kovboja a nosí so sebou len svoj revolver, ktorý dokáže do nepriateľa vyprázdniť v rekordne nízkom čase. Pohybuje sa najrýchlejšie zo všetkých postáv, ale v boji proti presile nemá žiadnu šancu. Lovkyňa so sebou nosí pušku s optikou na väčšie vzdialenosti. Jej problémom je, že niektoré mapy neumožňujú dostatočné využitie tejto postavy, pretože sa proste na dlhšie vzdialenosti kvôli členitosti terénu a stavbám v ceste mieriť nedá a takisto často padne skôr ako zameria cieľ. Šerif je ultimátna postava, ktorá sa vďaka svojej opakovacej puške hodí prakticky na všetko, čo je škoda, pretože po mapách potom behá kopa šerifov a ostatné povolania zostávajú nevyužité. Nakoniec strelec s imidžom tučného baníka so sebou nosí dvojhlavňovú brokovnicu a je presným opakom lovkyne, čiže efektívne útočí len na blízko.

Takže máme herné módy, postavy a väčšie zápory sa ešte neobjavili. Kde teda tkvie problém Lead and Gold? Autori sa príliš ponáhľali a vydali hru príliš skoro a to má za následok zopár rozhodujúcich závad. Prvou je takmer nulová komunita okolo hry. Často sú všetky servery prázdne a ak sa nájde nejaký, kde sa hrá, jeho sídlo je najskôr v Štokholme alebo dokonca v USA. Keď sa nakoniec niekam pripojíte a uvidíte tú spúšť, najskôr vás prejde chuť ďalej hrať. Hráči sú roztrúsení po mape, absolútne spolu nekooperujú. Promenádujú sa tu samí fraghunteri, ktorých absolútne nezaujíma o aký mód hry ide a nie je prekvapením, že na konci väčšiny kôl sa objaví nápis: Round Draw, keďže nikto neplní čo od neho hra požaduje. Darmo teda aj mapy ponúkajú rôzne okľuky a strategicky využiteľné miesta, nikto sa o ne nestará a keď sa začnete pokúšať hrať podľa pravidiel, najskôr vás niekto zastrelí. Proste hrôza a je veľmi nepravdepodobné, že by sa to časom vylepšilo, keďže ide o dosť neznámu hru.

Ďalším problémom je systémová optimalizácia. Lead and Gold síce má peknú komixovo ladenú grafiku (podobne ako jeho veľký vzor Team Fortress 2), ale rozhodne nejde o žiadny zázrak a čo najviac zaráža je jej hardvérová náročnosť. Aby sa hra dala hrať v dostatočne plynulom framerate som musel znížiť detaily takmer na minimum a to je na počítači, ktorý bez problémov rozbehal multiplayer betu Medal of Honor skutočne hanba. Hra dokonca často padá na desktop a to v tých najnevhodnejších momentoch. Servery majú biednu odozvu, keďže sú tvorené jednotlivými hráčmi.

Lead and Gold v sebe nesporne skrýva potenciál zaujať, ale ten bol v podstate zabitý samotnými tvorcami, keď hru vypustili do sveta v značne nedokončenej podobe. Je pravdepodobné, že systémové nedostatky budú časom odstránené patchami, ale je otázne, či sa potom ešte niekto na túto hru chytí. Ak by ste si to chceli predsa len vyskúšať, nebude vás to stáť až tak veľa, u nás je hra distribuovaná za budgetovú cenu necelých desať eur.

Lukáš "Dolno" Dolniak

Výrobca: FatShark
Distribútor: Top CD