08.06.2010 12:00, Milan "yankee" Hučko, Komentárov: 0
Sonic & Sega All-Stars Racing

Sonic & Sega All-Stars Racing

Multikulturálna smotánka zozbieraná zo všetkých kútov SEGA hier skončila na jednom mieste. Nebol to žiaden havajský bar alebo kôš dospievajúceho pubertiaka. Je to hra, ktorá aj napriek nekorešpondujúcim predchádzajúcim povolaniam hrdinov ich chtiac-nechtiac posadila pred volant a plynový pedál. A okrem toho vskutku zapadá do série Sega Superstars.

Ako napovedá názov, hviezdy a hviezdičky žiariace na trhu už od roku 1985 dostali priestor k tomu, aby využili svoj zvyškový potenciál. Na čele celej kompánie s frajersky načesaným modrým kohútom hviezdi Sonic. Za ním sa ťahajú ako šváby za pivom ostatné, nie menej významné indivíduá. Tails, Amy Rose, Shadow the Hedgehog nasledujú Billyho Hatchera, medveďa s vtákom Banjo and Kazooie či dvojicu bojovníkov z Virtua Fighter.

Ich poslaním tento krát nie je vraždiť, budovať či sprejovať. Títo krotitelia okruhov a cieľových pások sa pre SEGU narodili po druhýkrát ako závodníci. Celkovo sa podarilo zapojiť viac ako 22 závodníkov na 24 tratí. Preteky v štýle Mario Kart alebo Crash Team Racing zapadajú celkom do tohtoročnej sezóny s dominujúcim ničiteľským štandardom. O víťazovi nerozhodujú drobné odchýlky krútiaceho momentu, pretože povedzme si, všetky dopravné prostriedky sú výkonovo na rovnakej úrovni, aj keď dizajnovo pôsobia odlišným dojmom. Ťahákom, na báze ktorého je založená zábavnosť sú power-upy. Tie zaručujú, že napriek štartu z poslednej pozície a niekoľkým kolíziám je možné dostať sa s prehľadom na prvú priečku závodných štatistík. Sú akýmsi motorom roztáčajúcim preteky s časom, v ktorých nevyhráva najvýkonnejší, ale najlstivejší, najväčší šťastlivec a podrazák zároveň. Arkádové spracovanie dalo voľný priechod uleteným nápadom zriedka podliehajúcim realite. Počnúc tropickým ostrovom rozprestierajúcim sa v neznáme bez priameho výhľadu na Eyjafjallajökull borí SEGA mýty o fair play a all-in-one závodení.

Prvé čo zaujme na drsnej „zostreľovacej“ akcii je grafické a zvukové spracovanie. Je tak typicky východného rázu, že napriek európskej lokácii vývojára cítite značnú dávku japonského vplyvu. To nie je výčitka, ale kompliment. Živá grafika potvrdzuje, že pokiaľ nevsadíte na najnovšie technické efekty, oplatí sa použiť klasickú kreslenú metódu. Bez prílišnej náročnosti splní účel a hráč nemá výsledku čo vyčítať. HD rozlíšenie má určite svoj zmysel pri Xbox360/PS3 verzii, ktorá hýri farbami a vo vysokých detailoch zobrazuje herné charktery či prostredie. Framerate kolíše, no na zábavnosť a pôžitok to kvadraticky nevplýva. Rovnako zvuk je na nadpriemernej úrovni. Melodické podmazy, často spravádzané hudobným doprovodom z pôvodných hier sa dostávajú do podvedomia a nelezú na nervy už po piatich minútach. Celkovo treba povedať, že titul obsahuje očakávané zvuky, ktoré evokujú svoje realistické obdoby.

Na „placi“ nájdeme tri typy žihadiel. Autá, motorky a vznášadlá. Ich výhodou je, že nepotrebujú nastavovať ani upgradovať parametre. Chip tuning a úprava vzhľadu nie sú prioritou a keďže každý kus je jedinečný nebolo potrebné pristúpiť k tomuto veľakrát zbytočnému vytvárateľskému opatreniu. Podobný motív majú aj predpripravené trate. Sú vytvorené ako reakcia na závodníka, teda pri Amigo opičke nečakajte nič iné ako mexické prostredie, piňaty, latino hudbu a pár maracas (rumbagule). Pri dvoch desiatkach závodníkov sa už dá hovoriť o pestrosti. Ovládanie je jednoduché ako facka, čo robí túto unikátnu kolekciu SEGA postavičiek príťažlivou pre ratolesti, ktoré mnohokrát držia aj tak iba jedno tlačidlo. Okrem konštantného plynu sa driftom získava niekoľko stupňov vyššej rýchlosti pričom platí čím dlhšie tým rýchlejšie. Aktuálne zrýchlenie monitoruje sfarbený planeň z trysky pre výfuk. Niekoľko sekúnd nadštandardného pohonu je prvým krokom k dolapeniu nič netušiacich súperov. Ďalší krok súvisí s použitím náhodnej zbrane slúžiacej k zastaveniu alebo dočasnému paralyzovaniu (žial knokautovanie tu nenachádzame) oponenta. Nabíjanie zásobníkov rôznym strelivom prebieha v presne stanovených úsekoch, pričom je možné uskladniť len jedno zneškodňujúce komando. V ponuke nachádzame vystreľovacie päste, navádzané strely, kotúľajúce sa bomby, ale aj netradične dúhové videnie, otočený obraz či míny.

Kariéru s príbehom by sme tu márne hľadali avšak druhy závodov nie sú suchopádne. Klasický Grand Prix so zbieraním bodov za pozíciu je doplnený o jazdu na čas proti súperom alebo proti svojmu najlepšiemu alter egu. Potešia aj misie s divotvornými zadaniami úloh, ktorých množstvo si môže pripísať zásluhu za problémy s artritídou. Za odkrútené kolá a dosiahnutý stupeň víťazov sa účtujú peniaze SEGA míle, ktoré sa vzťahujú na kúpu jazdcov, tratí a hudobnej zložky. Hra ponúkne tri obtiažnosti. V tej najťažšej si užijete peknú nakladačku frustrácie. Singleplayer môže časom omrzieť, preto je k dispozícii široká, respektíve najširšia ponuka multiplayeru. Okrem klasického offline multiplayeru až pre 4 hráčov so splitscreenom je tu možnosť oddať sa online zábave. Tá v zhode s doterajším konceptom hry ponúkne iba rodenú jednoduchosť. Nastúpite proti maximálne 7 hráčom a po tom čo zvolíte lokalitu a základné úkony sa ide na vec. Po skončení pretekov vás systém vypľuje zase do menu. K iným užitočným funkciám patria štatistiky zaznamenávajúce každý pohyb po závodnom bojisku. Okrem toho ako veľmi užitočný nápad mi pripadala časť menu „Moja kolekcia“ kde je o postavách z dobách dávnych-minulých popísaných zopár viet z histórie a objasnenie vzťahov medzi SEGA ikonami. Herné charaktery aspoň týmto spôsobom získali satisfakciu za to, že mladšia generácia o nich takmer ani nechyruje.

Sonic & Sega All-Stars Racing ako imitácia Mario Kart vie zaujať. V konkurencii podobne arkádovo zameraných pretekov ale často mizne z dohľadu pre nižšiu mieru reklamy a na prvý pohľad prílišnú detskosť. V skutočnosti však obsahuje vlastnú hĺbku a profesionalitu, ktorá sa zračí z dlhej existencie spoločnosti SEGA na svetových herných poliach.

Milan "yankee" Hučko

Výrobca: SEGA
Distribútor: SEGA / CD Project