31.05.2010 00:00, Roman "JC" Kadlec, Komentárov: 0
Blur

Blur

Milovníkom arkádových závodov svitá na lepšie časy. Majitelia PS3 len nedávno dostali ModNation Racers a všetky hlavné next-gen platformy sa práve teraz tešia z nového prírastku. Volá sa Blur a určite si budete veľmi dobre rozumieť...

Hlavne majitelia PC môžu jasať. Od príchodu Burnout: Paradise sa nič poriadne arkádové na tejto platforme neobjavilo. Posledný Need for Speed: SHIFT presedlal do trošku vážnejšieho kabátiku a na poriadny arkádový „odvaz“ sme tu mali iba spomínaný Burnout. Doba sa mení a Blur oživuje všetkých zmrazených milovníkov arkády. Pritom, na prvý pohľad vyzerá Blur ako každá kvalitnejšia závodná hra – licencované vozy, výborná prezentácia... úvodný dojem sa rázne zmení po zapnutí prvého závodu a prejdení cez levitujúcu priesvitnú ikonku – oni sú tu power-upy! Práve táto kombinácia reálnych áut, arkádovej fyziky a množstva zbraní/iných bonusov posúva Blur z kategórie stereotypu resp. tuctových závodov. Niežeby šlo o niečo revolučné, ale aspoň určitá zmena tu je - je neobvyklá a prospieva hrateľnosti.

Samotné závody z vyššie uvedených dôvodov možno nazvať „chytľavými a zábavnými“, čo je zároveň aj hlavný klad Bluru. Celkové pojatie power-upov je veľmi dobre spracované, nakoľko sa neobmedzuje iba na klasické jednoduché stlačenie tlačidla. S bonusmi možno taktizovať, strieľať ich pred seba alebo za seba, použiť ich na ochranu pred súperovými zbraňami atd. Keďže je možné mať v jeden moment až tri bonusy, ich kombinácia odomyká úplne nové možnosti, ako sa predrať na čelo závodu – to automaticky, ale nezaručuje výhru. Závody sú, podobne ako v ModNation Racers, plné zvratov a prekvapení. Odporúčam zhliadnuť gameplay video priložené k článku, ktoré ich atmosféru zachytáva určite lepšie ako posledné vety. Vývojári z Bizarre Creations majú so závodnými hrami výborné skúsenosti, majitelia Xboxov určite poznajú sériu Project Gotham Racing. Čiastočnú inšpiráciu možno cítiť aj v Blur, avšak najmä vďaka vyššie spomenutému systému power-upov je celkový herný prejav niekde inde, ako v prípade PGR – celé je to ešte viac posunuté do arkádovejšej a akčnejšej roviny. Vo výsledku tak samotné závody najlepšie vystihuje slovo „masaker“.

Masakrovať sa dá v kampani pre jedného hráča aj v multiplayeri. Hra pre viacerých hráčov okrem online zložky ponúka aj split-screen, takže prípadná privátna domáca party pripadá do úvahy. Online režim sa nesie v klasickom duchu aktuálnych hier – hranie = odomykanie. Jednotlivé levely sú určované počtom získaných fanúšikov a ako už isto tušíte, tých hráč získava počas pretekov – opäť odporúčam pozrieť gameplay video. Postupne sa tak sprístupňujú lepšie káry a aj iné bonusy. Treba však dodať, že rozdiel medzi nimi nie je natoľko priepastný, aby bol nováčik okamžite pasovaný do role outsidera. Opäť sa budem odvolávať na systém power-upov, ktoré dokážu často a poriadne zamiešať poradie. Môže sa tak stať, že závod vyhrá hráč so základným autom.

Na podobnom systéme postupného odomykania je postavená aj kampaň pre jedného hráča. Tá je rozdelená do viacerých častí, každú ukončuje súboj so špeciálnym súperom – špeciálnym iba z hľadiska prezentácie, jeho AI nie je o nič lepšia ako v prípade ostatných jazdcov. Sprístupňovanie nových áut funguje na rovnakom princípe fanúšikov, pričom ide o samostatnú zložku, ktorá nie je prepojená s multiplayerom. Samotné závody sú ale bohatšie na výzvy – okrem klasického cieľa vyhrať sa objavujú špeciálne fanúšikovské výzvy, či už slalom cez bránky alebo dosiahnutie určitého krátkodobého cieľa. Samozrejme, výzvy netreba plniť, ale ich plnenie značne uľahčuje splnenie niektorých limitov a práve tieto limity odomykajú spomínaných špeciálnych jazdcov resp. vybavenie. Ono, opisne to možno vyzerá zložito, ale realita je taká, že stačí iba jazdiť a veci sa „sami spravia“. Celkovo možno povedať, že jazdenie, používanie power-upov a plnenie výziev je zapracované výborne a pri hraní pôsobí úplne prirodzene a zábavné = kladné body k hodnoteniu.

Technické spracovanie je bezchybné – recenzovali sme Xbox verziu a mali sme možnosť vyskúšať si aj PC verziu (z ktorej sú okolité screenshoty a gameplay video) a v oboch prípadoch sme nenatrafili na žiadne technické problémy. Grafika je na dnešnú dobu štandardná, v prípade PC verzie môže pôsobiť slabšie, ale všetko je závislé od sily hardvéru a príslušného nastavenia. Oficiálny soundtrack je postavený na tanečnej hudbe, zamrzí však nemožnosť určitej úpravy – nedá sa zobraziť kompletný výpis piesní, ani sa nedá nejako nastaviť, ktoré songy majú/nemajú hrať v menu a počas hrania. Zaujímavým prvkom je implementácia podpory sociálnych sietí Facebook a Twitter, ktorej však chýba nejaké reálne využitie. Nehovoriac o nefunkčnosti medzerníku pri písaní dodatočných komentárov... Škoda, idea to nie je zlá, avšak pôsobí nedokončene. Na záver ešte jedna poznámka k multiplayeru – okrem klasickej hry pre viacerých hráčov obsahuje Blur tzv. výzvy priateľov, čo je v podstate offline multiplayer, postavený na prekonávaní daného výsledku. Z hľadiska Xbox verzie poteší, že tieto výzvy si užijú aj majitelia Silver konta (na online multiplayer je potrebný Gold účet).

Záverečné zhrnutie vyššie povedaného, teda napísaného je veľmi jednoduché. Blur sú zábavné závody, ktoré celkom jedinečne spájajú viacero prvkov v rámci jednej chutnej zmesi. Milovníci arkádových závodov si určite prídu na svoje. Zábavná kampaň a chytľavý multiplayer síce neponúkajú revolučný herný zážitok, ale Blur taktiež nemožno označiť ani pojmom tuctové závody – určitý punc jedinečnosti sa v najnovšom výtvore od Bizarre Creations určite nachádza.

Výrobca: Bizarre Creations
Distribútor: Activision
Testovaná platforma: PC, Xbox 360