13.05.2010 00:00, Roman "JC" Kadlec, Komentárov: 0
FIFA World Cup 2010: South Africa

FIFA World Cup 2010: South Africa

História sa prepisuje, Slovensko sa prvýkrát objavuje na majstrovstvách sveta vo futbale. A ako každý šampionát, aj ten v Južnej Afrike je doprevádzaný svojou vlastnou hrou, ponúkajúcou jedinečnú šancu – konečne si zahrať za Slovensko.
Národná hrdosť dvakrát poskočí od radosti hneď pri zhliadnutí úvodnej obrazovky, kde sa medzi 32 vlajkami nachádza aj tá naša – slovenská. Samozrejme, na šialenstvo a vlajúce slovenské vlajky v montrealskej hale počas výborných zákrokov Jaroslava Haláka to ešte nemá, ale aj tak... je tam naša vlajka, radujme sa, veseľme sa. A tým naše zastúpenie nekončí. V hre sa objaví Slovensko na mape, zaznie naša štátna hymna v plnom znení a dokonca aj dresy máme také, ako by sme mali mať. Prečo takto podrobne rozpisujem a teším sa na drobnostiach? Pretože k dokonalosti toho ešte veľa chýba...

Reálne podobizne našich hráčov by ste hľadali márne. V EA sú buď veštci, alebo vedia o špeciálnej plastickej operácii Mareka Hamšíka, pravdou je, že taký fešák v skutočnosti nie je. S tou plastikou sa však bude musieť poponáhľať... a s ním aj celé naše národné mužstvo, nakoľko takmer všetci hráči vyzerajú inak. S vytvorením modelu pre trénera Vlada Weissa si v EA ani nedali námahu – tejto pocty sa dočkali iba najlepšie tímy a medzi nimi aj Severné Írsko, ktoré sa ani nekvalifikovalo... no nič, hlavne, že máme štátnu vlajku na úvodnej obrazovke. Samozrejme, ide o úplne drobnosti, ale človek by čakal, že vybraným finalistom budú venovať zvýšenú pozornosť, v našom prípade však môžeme byť vďační, že Slovensko aspoň zaradili do hry, nakoľko v posledných ročníkoch FIFY slovenská reprezentácia chýbala. A ja sa tu budem rozčuľovať nad nereálnymi tvárami a chýbajúcim Weissom? Toľké rúhanie!

Ignorujme nedostatočnú lásku smerom k našim chlapcom a pozrime sa na zvyšok. 2010 FIFA World Cup je postavená na veľmi dobrých základoch, ktoré poskytla FIFA 10. Tú som pred polrokom chválil a nakoľko v EA po dlhej dobe vedia čo robia (konečne!), budem chváliť aj teraz. Jednoducho povedané, hrateľnosť je špičková. Všetky herné mechanizmy, ktoré spravili z FIFY 10 ten najlepší futbal pod slnkom fungujú stále bezchybne, pričom autori celý futbalový zážitok okorenili chutnými prísadami. Vo výsledku je futbalovosť titulu posunutá opäť o jeden stupienok smerom vyššie. Nové animácie, zlepšená fyzika streľby, hlavičiek, vzájomných súbojov, to všetko robí z 2010 FIFA World Cup prakticky novú hru – prihliadnuc k podmienkam a štandardom FIFA série. Ono, je veľmi ťažké vymenovať všetky zmeny oproti FIFE 10, väčšina z nich pôsobí tak prirodzene, že si ich hráč ani neuvedomí. Zopár situácii je však možné všimnúť si už od prvého zápasu – určitých úprav sa dočkali najmä prihrávky do behu, ktoré v určitých situáciách nepredstavujú takú istotu, ako v tohtoročnej FIFE. Celkovo defenzíva sa dočkala určitých vylepšení, vrátane spomínaných osobných súbojov. Jednoducho zhrnuté – reálnejší futbalový zážitok neponúka žiadna iná hra a to je fakt, ktorý nedokáže popísať sebe lepšia recenzia. World Cup si treba zahrať.

Z hľadiska herného obsahu ide o klasickú „sviatočnú“ nádielku. Samozrejmosťou je finálová časť majstrovstiev sveta, k dispozícii je aj kvalifikácia. V ponuke sa objavuje aj populárny mód z posledných rokov, tentoraz pomenovaný „Captain your country“. V podstate si hráč vytvorí vlastného hráča, vyberie nejakého z reálnych, alebo importuje svoju postavu z FIFA 10. Práve posledná menovaná možnosť vyzerala veľmi lákavo, bohužiaľ World Cup nastaví všetky štatistiky na základnú úroveň a váš výcvik z FIFY 10 je tak úplne ignorovaný. Pokiaľ by sa dala zvoliť možnosť, aby sa pri presune postavy do WC (vtipná skratka :) brali do úvahy aj získané štatistiky, fanúšikovia by to určite ocenili. Skoro, ako keď sa v Mass Effecte presúva postava z prvého dielu do dvojky...

V poslednej dobe sa teší veľkej popularite multiplayer, čoho sú si vedomí aj v EA a už vymýšľajú ako z toho vyťažiť. O tom inokedy, hra viacerých hráčov je vo World Cupe prakticky totožná s tým, čo ponúkala FIFA. Do ponuky pribudla možnosť „Online World Cup“, čo v je v podstate iba pospájanie náhodných zápasov do klasickej štruktúry majstrovstiev sveta. Nápad výborný, realizácii ešte niečo chýba k dokonalosti. Určitý problém taktiež vzniká vo výbere tímov – výkonnostný rozdiel je cítiť a využívajú to samotní hráči. Inak povedané, slabší hráč dokáže poraziť silnejšieho práve vďaka výberu lepšieho tímu a za Slovensko sa tak bude hrať veľmi ťažko aj skúsenejším jedincom. Audiovizuálna stránka je bezchybná, grafika sa opäť dočkala zlepšenia (subjektívne je Xbox verzia krajšia) a celková prezentácia vrátane audia je ladená do tematiky majstrovstiev sveta – pripravte sa na neustále počúvanie oficiálneho songu a ďalších bonusov. Mimohochodom, hra NIE JE lokalizovaná do českého jazyka.

2010 FIFA World Cup ponúka výbornú hrateľnosť, autentickú atmosféru majstrovstiev sveta a vo výsledku možno celkový herný zážitok iba chváliť. Zamrzí ignorácia slovenskej reprezentácie, ale z hľadiska futbalovosti ide jednoducho o to najlepšie, čo nám aktuálna herná scéna ponúka. Z hľadiska samotného spracovania prakticky neexistuje nič, čo by sa dalo kritizovať, s výnimkou nového zahrávania pokutových kopov, ale to je opäť subjektívny názor. Oproti FIFE 10 je určitý posun viditeľný, množstvo detailov sa zlepšilo, takže na záver ostáva jediné – odporučiť 2010 FIFA World Cup každému milovníkovi futbalu.

Výrobca: EA Sports
Distribútor: Electronic Arts
Žáner: Športové