10.05.2010 00:00, Roman "JC" Kadlec, Komentárov: 0
Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Pánešek si dá lezance, kung-pao a ostlokyslú polievku? Takto nejako začínala takmer pred rokom recenzia DS verzie, vtedy ešte exkluzívneho prírastku do série GTA. Medzičasom sa Číňania dostali na PSP a dokonca ja na iPhone. Práve poslednej menovanej verzii sa budeme venovať, pričom okrajovo spomenieme aj PlayStation Portable – inak povedané, ponúkneme vám detailné porovnanie všetkých verzií.

Jednu vec treba Rockstaru uznať. Sériu Grand Theft Auto poznajú lepšie ako svoje ponožky a bez ohľadu na cieľovú platformu vždy ponúknu (takmer) dokonalý herný zážitok. Chinatown Wars sa na Nintendu DS týčila s poriadnou hrdosťou a veru mala na to pádny dôvod – výborné využitie možností handheldu s klasickou GTA hrateľnosťou žalo úspechy u hráčov aj kritiky. Nasledovala PSP verzia, ktorú sme si na našich stránkach nezrecenzovali, takže to napravím aspoň krátkou charakteristikou. V podstate ide o ten istý materiál, aký dostali majitelia DS s niekoľkými zmenami – grafika je lepšia, soundtrack je bohatší a hrateľnosť je trošku slabšia. Ono, Chinatown Wars sa na PSP ovláda bezchybne, avšak množstvo minihier, ktoré boli navrhnuté práve pre Nintendo DS a ich podstata spočívala v dotykovom ovládaní... na PlayStation Portable to jednoducho „nie je ono“. Využitie stylusu bolo nahradené klasickými quicktime eventami a povedzme si úprimne – kreslenie tetovania perom, alebo určovanie smeru pomocou PSP analogu, čo je autentickejšie?

Práve v inom ovládaní minihier spočíva hlavný hrateľnostný rozdiel medzi dvoma handheldmi a DS má v tomto smere logicky navrch. Aktuálne recenzovaná iPhone verzia je teda zaujímavá kvôli trom faktorom: a) má dotykový displej, b) iPhone je výkonnejší ako DS, c) cena je znateľne nižšia ako v prípade PSP a DS. Dočkali sme sa teda ideálnej resp. najlepšej verzie? Odpoveď znie... NIE!

Logicky sa objavuje otázka „Prečo?“. Prečo nie, keď Chinatown Wars vyzerá na iPhone lepšie ako na DS a minihry využívajú dotykové ovládanie? Nuž preto milé deti, že celá hra sa ovláda pomocou dotykového displeja a jednoducho to „nie je ono“. Reakčný čas (akokoľvek to môže divno znieť) je vyšší ako pri klasickom ovládači, čo sa čiastočne podpisuje aj na samotnej hrateľnosti. Nejde o nič hru-rúcajúce, skôr o malý detail, ktorý bude mať hráč stále na očiach. Keď sa k tomu sem-tam pripočíta pokles FPS, je to jednoducho cítiť. Treba však uznať, že autori vymačkali z iPhone 3G veľmi veľa a celková audiovizuálna prezentácia je na vynikajúcej úrovni. V súvislosti so zvukom treba pochváliť exkluzívnu vlastnosť iPhone verzie – možnosť prehrávať vlastné mp3ky počas hrania. Okrem toho sú prístupné všetky stanice, vrátane tých, ktoré boli iba v PSP porte. Čo však iPhone verzii stále chýba je nemožnosť synchronizovať svoje štatistiky s účtom na Rockstar stránkach a taktiež aj multiplayer by ste hľadali neúspešne.

Oproti PSP a DS verzii sa však môže zdať herný svet o trošku pustejší, ide však iba o subjektívny a občasný dojem, ktorý sa dostaví najmä počas jazdy autom. Na druhej strane, menšia premávka je v prípade iPhone verzie plusom – spomínané ovládanie robí problémy najmä v otázke rýchleho a dynamického riadenia vozidla a dlho ignorovaná možnosť „pomoci pri riadení“ sa konečne dočká uplatnenia. Samozrejme, dá sa bez nej zaobísť, ale hráči zvyknutý na klasické ovládanie si budú veľmi dlho zvykať na rozdielne časovanie zarovnávania. Taktiež streľba je trošku komplikovanejšia, nakoľko neexistuje žiadne „dotykové tlačítko“ na zameriavanie a mierenie je tak vykonávané automaticky, podľa určitého algoritmu –v podstate ide o najlepší terč vzhľadom k uhlu streľby. Že to môže v niektorých prípadoch spôsobovať patálie vieme...

Okrem vyššie zmienených „výčitok a zmien“ je iPhone verzia úplne totožná so svojimi súrodencami. Postavy stále nehovoria a svoje myšlienky vyjadrujú iba písanou formou, dialógy sú stále vtipné, niekedy až prehnane ironické a celkovo v prípade Chinatown Wars môžeme hovoriť o zábavnej mafiánskej vandrovke. Herného obsahu je skutočne neúrekom a pokiaľ hráč prekusne dva hlavné problémy – čiastočné oneskorenie ovládania (najviac citeľné pri rýchlej jazde) a nemožnosť mierenia, dá sa hovoriť o skutočnom hernom hite. Ono reálne, spomenuté dva problémy sú citeľné najmä, pokiaľ hráč hral niektorú zo zvyšných verzií... a v tom prípade nemá kúpa Chinatown Wars pre iPhone zmysel. Pokiaľ nejde o ortodoxného GTA fanúšika, ktorý chce mať jednoducho „nejaké to gétéáčko“ stále so sebou.

Vo výsledku je Grand Theft Auto: Chinatown Wars výborným titulom. Z hľadiska hracej doby a zábavnosti ide o to najlepšie, čo môže iPhone ponúknuť a spomenuté problematické miesta sú ovplyvnené možnosťami platformy ako takej. Pri pohľade na cenu, kvalitu produktu a obmedzenia iPhoneu je GTA:CHW jedna z najlepších hier, akú môžete v AppStore nájsť. Pokiaľ by som mal z dostupných verzií vybrať jednu a tu odporučiť ako ultimátnu a najlepšiu inkarnáciu Chinatown Wars... nevybral by som žiadnu. Jednoducho to nejde a každá verzia má svoje klady. Záleží teda na hráčovi, aké ma k dispozícii konzoly a či preferuje grafiku nad hrateľnosťou minihier. Aby som to nejako rozumne zhrnul (a budem sa opakovať) – iPhone verzia láka cenou a výbornou prenosnosťou, DS verzia láka najlepšou hrateľnosťou a PSP verzia grafickým spracovaním. Vyberte si čo vám vyhovuje... chybný výber neexistuje.

Výrobca: Rockstar
Distribútor: Apple / Rockstar
Testovaná platforma: iPhone