01.05.2010 00:00, Michal "MickTheMage" Nemec, Komentárov: 1
Mount & Blade: Warband

Mount & Blade: Warband

Kdesi v halách hradu v Sargothe sedel lord Mick a počúval zvuky mora. Hľadel do ohniska vo svojej izbe a spomínal na časy keď prvý raz vstúpil na územie Calradie. Územie, na ktorého celistvosť si nárokuje niekoľko miestnych kráľovstiev. On bol len malý šľachtic z cudzích zemí, ďaleko od chaosu, ktorý vládol v tejto zemi. Nemal nič, len hrdzavý meč, starý dolámaný štít s ošúchaným rodinným symbolom a verného koňa. Zem príležitostí.

Bez peňazí sa však ťažko začína i v zemi ako je Calradia. Pritom začiatok vyzeral celkom sľubne. Pomoc obchodníkovi z Pravenu, vtedy ešte patriacemu kráľovi Swadie, Harlusovi, sa zdala byť výhodná. Zachrániť ho od prepadnutia banditami a získal tak svoj prvý zárobok. Nasledujúca práca nebola o nič krvavejšia. Ako tak hľadí von oknom na ulice Sargothu, rozmýšľa a snaží sa spomenúť, komu to vlastne vtedy pomáhal. Ach áno, bolo treba zachrániť brata onoho obchodníka. Banditi ho uniesli a vyžadovali výkupné. Zohnať mužov z neďalekých dedín nebol problém, potom už len donútiť banditov, aby prezradili miesto úkrytu a vyslobodiť nešťastníka zo zajatia. Vôbec to nebolo také jednoduché ako to znie. Tých pár chlapov - roľníkov, nevycvičených padlo veľmi rýchlo, ešteže si predtým najal niekoľko skúsených žoldnierov. Lenže žoldnieri sú žoldnieri, zadarmo nikto bojovať nebude. Bolo jasné, že s úbohým vybavením sa ďaleko nedostane. Po odvedení záverečnej práce pre obchodníka zo Sargothu sa tak dal práve na obchod. Povedal si, aspoň spoznám miestne kráľovstvá, zistím ako to tu chodí a nazbieram nejaký ten majetok. Vlastná armáda vyžaduje zdroje.

Vlastné obchodné cesty, či práca pre miestnych cechových majstrov. Je to tvrdý chleba, vôbec nie jednoduchý. Treba vedieť aký tovar, kde nakúpiť a potom ho čo najvýhodnejšie predať. Cesta z jedného mesta k druhému býva obvykle pokojná, ale mnohokrát sa nájde skupina banditov a iných nekalých živlov, ktorí radi prepadnú vašu málo početnú skupinu. Skrátka, obchodník - neobchodník, bojovať bude treba. Pokiaľ proti vám nestojí veľmi výrazná presila, všetko sa dá zvládnuť a či chcete alebo nie, postupne sa zlepšujete v ovládaní zbraní. Napokon lord Mick zistil, že už je tak dobrý, aby sa mohol účastniť turnajov konajúcich sa z času na čas v niektorom z miest. Pokiaľ sa vyhráva, tak sa stávky na vlastné víťazstvo bohato vyplatia. Samozrejme, boli tu aj iné cesty ako prísť k majetku. Ako ubiehal čas, jeho sláva stúpala, začali si ho všímať miestni páni. Sám chvíľu uvažoval, či sa nepridá k zaujímavej južnej ríši, známej ako Sarranidský sultanát, avšak neskôr túto myšlienku zavrhol. Pár dní na to, keď prechádzal územím Vaegirov, ho zastihol posol od kráľa Ragnara. Vraj, severania by mohli ťažiť z jeho prítomnosti v radách kráľovstva. Tak sa stal lord Mick vazalom kráľa Ragnara. Dostal malú dedinku menom Mechin, avšak tá negenerovala toľko peňazí, aby si mohol dovoliť udržiavať veľkú armádu. Na začiatok to však stačilo. Hneď sa dal do jej zveľaďovania. Napokon, ako to v Calradii býva zvykom, prišla ďalšia vojna. Nemožno povedať, že nevýhodná. Mick v nej získal nielen pevnosť spolu s jej majetkami, ale stal si i pánom mesta Praven. Sknočil tak tam, kde sa jeho príbeh začal. Lenže nebol všetkým dňom koniec. Naďalej bude treba udržiavať dobré vzťahy s miestnymi lordmi, jaralami, grófmi, skrátka s feudálnymi pánmi okolitých zemí. Na to veľmi dobre poslúžia aj veľké hostiny, síce občas bývajú trochu nákladné, ale ide hlavne o ich spoločenský kapitál. Avšak tento krok nie je možný, pokiaľ sa na panstve nenachádza aj pani domu.

Nájsť tu vhodnú nebude zas taký problém. Veď - ako každý správny obyvateľ Calradie vie - stačí navštíviť niektorú z hostín, kam páni vodia i svoje krásne dcéry. Treba sa predstaviť, prípadne im venovať víťazstvo v turnaji... Samozrejme, do tohto sa dobre hodia potulný trubadúri, ktorí vám vedia povedať, čo sa v kráľovstve práve deje. Kto má o koho záujem a popri tom vás i naučiť nejakú tú báseň. Básne získavajú srdcia mladých dám, avšak nie každá báseň sa bude páčiť každej dáme. Sú také s romantickou dušou, i také, ktoré by najradšej zobrali do vlastných rúk meč, a tie sladkými básničkami určite neočarujete. Napokon, sú tu i problémy s ostatnými potencionálnymi nápadníkmi a otcami dcér. Problém s nápadníkom môže vyriešiť jednoduchý duel, kedy dáte sokovi jasne najavo, kto je tu lepšia partia pre dámu. Nuž a s otcami skrátka treba mať aspoň mierne dobré vzťahy. Zvyšok už je stará, známa pesnička, vlastne hovorí sa tomu svadba...

"Pane? Prišiel posol z Pravenu...," hlas, ktorý vyrušil lorda Micka z myšlienok patril jednému z jeho spoločníkov. Ymira stála vo dverách a čakala, kým ju lord pozve ďalej. Mick pokynul. Vstúpila a podala mu zvitok. Nebolo to nič zvláštne, len hlásenie o príjmoch a výdajoch. Zdalo sa, že všetko ide hladko a jeho majetky, napriek celkom rozmernej armáde, vykazujú zisky. Vedel, že onedlho sa sám stane panovníkom. V istých záležitostiach sa spoliehal i na svojich spoločníkov, dúfal, že budú schopný presvedčiť lordov niektorých kráľovstiev, aby sa dali na jeho stranu. Všetko by tak bolo o mnoho jednoduchšie. Občas máva dokonca pocit, že kráľ Ragnar čosi tuší - už mu ani neprideľuje toľko zo získaných majetkov ako predtým.
"Je to všetko," obrátil sa na Ymiru.
"Obávam sa, že nie - pane. Khergiti vyhlásili Severanom vojnu. Jedna z nepriateľských armád bola hlásená neďaleko vášho panstva - Mechinu."
"Tak sa zdá, že hostina na dvore kráľa Ragnara sa nám rýchlo skrátila. Povedz ostatným, že za hodinu vyrážame. Neviem, ktorý s jarlov hliadkuje v našom okolí, ale na ich zásah sa nebudem spoliehať. Ak pôjdeme rýchlo, ešte možno zabránime vypáleniu dediny."

Na tomto mieste preruším príbehy z Calradie, aby som sa mohol venovať záležitosti okolo hrania hry pre viacerých hráčov. Splnená túžba každého, kto sa kedy chcel presekávať svojimi protivníkmi. Warband ponúka niekoľko multiplayer módov ako napríklad Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag alebo Siege. Pre multiplayer časť si hráč vytvára postavu, avšak už nebude využívať jej štatistiky - skrátka len si vytvoríte vzhľad postavy. Všetko ostatné je o zlate a vašich vlastných schopnostiach. Zabíjaním získavate zlato, za ktoré si kupujete lepšie vybavenie. Pritom musíte myslieť aj na ovládanie zbrane, ktorú práve nesiete. Rôzne druhy úderov majú svoje výhody i slabiny, zároveň sa musíte naučiť uhýbať úderom protivníka. Každá zo strán ma svoje špeciálne zbrane, ktoré však nie sú vždy optimálne vyvážené. To platí aj o zbroji. Samozrejme, človek sa snaží, aby mohol získať tu najlepšiu, najlesklejšiu ;) a najťažšiu zbroj, ale zároveň s váhou klesá aj jeho pohyblivosť. Skrátka i pri vyzbrojení treba použiť trochu taktiky - obrnená pomalá plechovka, či mrštný bojovník bez zbroje, ale s veľkým obojručným mečom? Na druhej strane, ako všetky hry, kde sa zíde banda živých hráčov, i oni môžu ľahko zneužívať jemné nedokonalosti, ktoré sú v single-player hre odpustiteľné. Nehľadiac na nevyváženosť niektorých máp pre CTF. Napríklad ak sa jednému tímu podarí získať vhodné miesto, druhý tím už nemá veľa šancí - spŕška šípov z výhodných miest dokáže úplne zlikvidovať akúkoľvek hrozbu skôr ako sa dajú hráči do pohybu. Multiplayer je tak na jednej strane zaujímavým prídavkom, avšak treba mať po ruke dobrých spoluhráčov - ostatne to platí aj pre všetky podobne orientované hry.

Nuž, aký bude verdikt, vaše lordstvo?

Rozhodli sme nasledovne:

Milý hráč, ktorý si pravidelne hrával Mount & Blade, trávil si v ňom celé hodiny, dni, či mesiace. Tebe odporúčame počkať a nehnať sa za kúpou diela menom Warband. Prakticky máš všetko a v modifikáciách i viac, ako ti dokáže ponúknuť táto hra. Ak by si však natoľko túžil po spomenutých zmenách, určite ti v tom nikto brániť nebude. Obzvlášť my nie. Hra je to vskutku tak dobrá ako jej predchodca. Bremeno rozhodnutia tak nechávame na tebe.

Ty hráč, ktorý túži po konfrontácii, či spolupráci so svojimi priateľmi, či neznámymi z celého sveta. Čo uvažuje, že by sa na chvíľu ponoril do spoločenskej hry zvanej multiplayer. Zváž, či neexistuje lepšia možnosť ako v stredovekom prostredí zmáčať meč v krvi. Ak takú, inú hru nenájdeš, tak potom zle neurobíš ak si Warband za týmto účelom zaobstaráš. Vedz však, že táto časť nie je tak dokonalá, akoby sme si predstavovali. Avšak zábavu poskytnúť ti vie.

Napokon si tu ty, hráč kúzlom Mount & Blade nedotknutý, hráč ktorý však uvažoval, rozmýšľal, že by sa skúsil ponoriť do hlbín sveta Calradia. Tebe so všetkou vrúcnosťou a nadšením môžeme tento titul len odporúčať. Warband ti poskytne plnohodnotný zážitok, pokiaľ ty budeš ochotný prijať jeho nezmiernu voľnosť, ktorá ti nijak neprikazuje ako sa v jeho krajinách správať, či aký príbeh budeš prežívať. Nečakaj však veľké príbehy. Príbeh dostaneš len taký, aký si sám predstavíš.

P.S. Hra samozrejme vládne aj jazykom českým, pri inštalácii dostanete na výber. Nech vás preto okolité obrázky z hry nemýlia, autor recenzie radšej ostáva pri jazyku anglickom. :-)

Michal "MickTheMage" Nemec

Výrobca: TaleWorlds