26.03.2010 00:00, Michal "MickTheMage" Nemec, Komentárov: 2
Dragon Age: Prameny - Procitnutí

Dragon Age: Prameny - Procitnutí

DLC sa nám množia ako huby po daždi. Hra, ktorá také čosi nemá, akoby ani neexistovala. Lenže čo my, ľudia zo starých čias, ktorí majú radosť z každého klasického datadisku, každej novej krabičky? Nám v poslednej dobe šťastena nepraje, avšak i v zapršanom počasí občas vylezie Slnko. Zhruba pol roka po vydaní Dragon Age: Origins (pre česky hovoriacich Prameny ;-), vychádza veľký datadisk. Prvá a zásadná otázka, dostojí povesti svojej materskej hry?

Koniec predchádzajúceho dobrodružstva mal priniesť pokojné časy do Fereldenu. Arcidémon bol porazený, hrdinovia si užívajú svoje svetlé chvíle slávy – teda pokiaľ už neodpočívajú v pokoji privoniavac k fialkám zospodu. Hrozba, ktorú predstavovali „darkspawn“ je zažehnaná, krajina môže odpočívať do príchodu ďalšej pohromy. Lenže čosi sa pokazilo, títo naši obľúbení splodenci temnoty akosi nezaliezajú do podzemia, práve naopak behajú si po svete, žerú čo sa dá, vraždia kde sa dá a akoby to nestačilo, niektorí z nich sa podľa všetkého naučili aj rozprávať. Aby to nestačilo, napadnú a na kusy rozoberú aj pevnosť, ktorá mala byť pridelená Šedým strážcom. Samozrejme, medzi momentálnymi obyvateľmi nie je nikto schopný, takže takmer všetci do jedného padnú. Zas ostáva len jeden veliteľ Šedých strážcov – vy.

Kdesi ďaleko sa blýska, budeme sa bratia musieť vzchopiť, aby nás bolo viac. I keď tentoraz na menšom území. Kým v pôvodnom Dragon Age to bol takmer celý Ferelden, tentoraz je to len menší Arling – teda vaša pevnosť a jej blízke okolie s jedným mestečkom. Lokácie sú stále svojou stavbou primárne lineárne, žiadne prekvapenie sa nekoná, avšak rozprávanie príbehu tak pekne odsýpa a neustále máte pocit, že sa čosi deje. Počiatočné úlohy sa však dajú riešiť v ľubovoľnom poradí, i keď pri jednej strihovej scéne som mal pocit, že to autori trochu nepodchytili – tvárili sa tam, akoby to bolo prvý raz, čo som im nakopal zadky, pritom sme už dávno mali tú česť.

Pevnosť tiež nie je len tak pre okrasu, aby váš poddaný ľud videl, že na to máte. Pevnosť je hlavne pevnosť, čiže mala by čosi chrániť a môžete na to vsadiť svoje celoživotné úspory, že v hre určite zohrá svoju úlohu. Manažment pevnosti nie je možno tak rozsiahli ako v druhom Neverwinter Nights, avšak tiež sú s ním spojené určité neskoršie výhody. Dostanete rad úloh, ktoré treba splniť a v závere vám to môže veľmi pomôcť. Ak by som to mal pripodobniť k niečomu známejšiemu a čerstvejšiemu (i keď kto nehral druhý Neverwinter Nights urobil veľkú chybu – avšak lepší je rozhodne jeho prvý datadisk), tak vaša pevnosť je tu ako Normandy v Mass Effecte 2 – ako sa o ňu budete starať, tak vám to v rozhodujúcich chvíľach oplatí. Rovnako ako vaše rozhodnutia. Tie síce nemajú vo väčšine prípadov takú silnú váhu, avšak istý čas pred koncom hry príde jedno zásadné, ktoré ovplyvní nasledujúce udalosti.

Bioware hry poslednej vlny stáli veľkou časťou na zaujímavých postavách vašich spoločníkov. A tu sa dostávame k miernemu sklamaniu z datadisku, spoločníci sú síce fajn, ale tak akosi, čosi im chýba. Jednoznačne tak z celej škály spoločníkov vyčnieva Oghren. Tento, miestami až vulgárny, trpaslík dokáže okoreniť život šedého strážcu neuveriteľným množstvom vtipných poznámok a postrehov zo sveta okolo vás. Nuž a ostatní, tí to akosi príjemne doplňujú, avšak nijako výnimočne nevyčnievajú – skôr by sa dalo povedať, že charaktery vašich spoločníkov sú v datadisku akési plochšie. Príbeh sa tak rúti bez problémov ku koncu (hra je o niečo jednoduchšia ako pôvodný Origins), hra vám prakticky nehádže pod nohy žiadne prekážky. Teda až na tie technického rázu. Bohužiaľ sa nám ich tu pár zišlo – občas si hra spadne, resp. vytuhne pri načítavaní ďalšej lokácie, malé problémy mala i so samotnou inštaláciou, či správnym importnom postavy.

Pri záverečnom zhodnotení však máme malý problém. Ak by som bral do všeobecného pohľadu na hru širšie súvislosti, a teda postavil by som tento datadisk voči datadiskom k iným CRPG hrám, musel by prídavok k Dragon Age tvrdo naraziť. Nemusím ísť ani príliš do minulosti, už len pre existenciu takého skvostného diela ako je Mask of the Betrayer, datadisk už k spomínanému Neverwinter Nights 2, ktorý určite nemal také pozitívne zázemie a finančné zabezpečenie aké ponúka Bioware. MotB obsahuje plnohodnotný a bohatý príbeh, ktorý pre hráča predstavuje výzvu. Oproti nemu je Dragon Age: Procitnutí komerčná jednohubka, ktorá na chvíľu zasýti váš hlad po svete Dragon Age, ale nemá v sebe žiadnu hĺbku. Ak však budem na datadisk pozerať ako na samostatne stojaci produkt, ktorého úlohou je na čas ma zabaviť, ponúknuť mi istú kvalitu zážitku a návratu do sveta vytvoreného Bioware, potom je Procitnutí kus dobre odvedenej práce, ktorá plní svoju úlohu na výbornú.

Michal "MickTheMage" Nemec

Výrobca: BioWare
Distribútor: Electronic Arts